Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tack för en utförlig lista vad Sony har och vad Sony planerar. Uppfyller dom den och fortsätter att utveckla den egna objektivparken över tid så tror jag dom är på rätt väg och kan bli ett märke att räkna med för en bredare kundkrets!

Dina vs-resonemang och smaktyckanden lämnar jag därhän...

Varför lämnar du det därhän?
Det var ju liksom kärnan i de thela och ett svar på diit tidigare inlägg.

Själva faktainnehållet är väl en bagatell, det skulle ha tagit dig också två minutr bara att surfa till Sonys respektive Canons websiter och se listan på objektiv.

Du bemödade dig inte att göra det utan skjuter från höften och säger att Sony har 15 FF-objektiv och bara 4 av dem är med SSM, medan de stora grabbarna har ett femtiotal.

Nu var det faktiskt du som drog upp den här jämförelsen när du skrev att Sony ska sluta med FF-tramset (medan tydligen Nikon och Canon ska fortsätta med det då) och istälet satsa på att ta fram c:a objektiv först.

Men nu finns det altså lite bakgrundsunderlag.

Varsågod, räkna upp de 15 nya objektiv du tycker Sony kan ta fram innan de släpper någon FF-kamera. Jag håller som sagt inte riktigt med, utan har redan redogjort för det som jag tycker är viktigt och tydligen Sony också verkar det som eftersom det är precis det som ligger i pipen enligt den knapphändiga information som framkommit.

Nå leif, vilka 15 är det som du tycker Sony ska ta fram och vilka är luckorna som ska fyllas?

Varför envisas du med att kalla Zeiss för piratobjektiv?

Sony har ett unikt avtal med Zeiss som ger dem ensamrätt till Zeiss objektivkonstruktioner med Autofokus. Dessa objektiv är Sony-objektiv, helt och hålet original med fullständig tillverkargaranti och allt. Det är Zeis-konstruktioner som tillverkas av sony på licens och kvalitetskontrolleras av Zeiss.

I övrigt är det precis samma tredjepartstillverkare till Sony som till Canon och Nikon, så jag vet inte vad du menar med att Sony är beroende av 4-5 tredjepartstillverkare.

/Mats

Det är inte hans längre :)

/Mats

Nej, jag sålde det till dig med misstanken att Stenis skulle pinka i det förr eller senare. Har du förresten luktat på det sedan du lånade ut det till honom?
Lite finare uttryckt: Hade det varit under den svartvita, analoga eran så hade du antagligen inte behövt gulfilter:)

//Lennart

Alltså jag blir CP på er Sonysnubbar, och då menar jag inte Cyberphoto. Tråden handlar om A99 och i inlägg #408 finns det en länk som mer eller mindre bekräftar att A99 kommer snart. Och ingen diskuterar det? Eller jag såg att det inte fanns en länk, men det går ju att surfa in på SAR.

Alltså jag blir CP på er Sonysnubbar, och då menar jag inte Cyberphoto. Tråden handlar om A99 och i inlägg #408 finns det en länk som mer eller mindre bekräftar att A99 kommer snart. Och ingen diskuterar det?
De som använder Canon och Nikon vill inte att vi ska diskutera A99; därför kommer de hit och stör med sitt tjat om hur värdelös Sony är. Tyvärr lyckas de med detta.

De som använder Canon och Nikon vill inte att vi ska diskutera A99; därför kommer de hit och stör med sitt tjat om hur värdelös Sony är. Tyvärr lyckas de med detta.

Jag använder Sony,Canon och Nikon och är intresserad av vad A99 kan erbjuda i framtiden. OT kan vara skittrevligt, men inte när en tråd bara består av OT som A77 tråden. Där är det just OT att diskutera A77. Nån jäääääädra måtta får det vara =)

Ja fy på dig Phool du och jag ska inte vara här och bråka näää detta får vi sluta upp med.
Jag har ägt en Minolta 7D och en A2 men aldrig någon Sony är dom bra ?

Godnatt i skåne och resten av landet.
/LEE

Alltså jag blir CP på er Sonysnubbar, och då menar jag inte Cyberphoto. Tråden handlar om A99 och i inlägg #408 finns det en länk som mer eller mindre bekräftar att A99 kommer snart. Och ingen diskuterar det? Eller jag såg att det inte fanns en länk, men det går ju att surfa in på SAR.

Äh, A99:an kommer. Det har vi hört till leda sedan Hedenhös. Blir ungefär som pojken som ropade att vargen kommer i tid och otid. När den väl kom trodde ingen honom.

Skulle den mot stark förmodan komma så blir det undantaget som bekräftar regeln. Och då är ju det roliga slut för då börjar alla prata om hur dålig den är utan att prova den. Precis som skedde med A77 och vad som sker i D800-tråden där nästan alla spelar Allan mot de som valt Eos 5DMkIII istället.

//Lennart

Äh, A99:an kommer. Det har vi hört till leda sedan Hedenhös. Blir ungefär som pojken som ropade att vargen kommer i tid och otid. När den väl kom trodde ingen honom.

Skulle den mot stark förmodan komma så blir det undantaget som bekräftar regeln. Och då är ju det roliga slut för då börjar alla prata om hur dålig den är utan att prova den. Precis som skedde med A77 och vad som sker i D800-tråden där nästan alla spelar Allan mot de som valt Eos 5DMkIII istället.

//Lennart
Jag förstår vad du menar. Men jag personligen är ganska säker på att Sony visar sin FF nu på Photokina mässan. A99 kommer bli en grymt go kamera är jag säker på. Och det här tjatet som går mig på nerverna om varför inte Sony säljer lika bra eller är lika stora som Canikon kommer göra mig gråhårig nån dag. Svaret är helt enkelt det att DOM INTE ÄR LIKA ETABLERADE, FOLK VÅGAR INTE KÖPA DOM FÖR ATT DOM VET INGET ANNAT ÄN CANIKON: FOLK TROR INTE ATT DET GÅR ATT SÄLJA KAMERAN SEN IFALL MAN VILL DET. SONY ÄR INTE SÄMRE, DOM BEHÖVER MER TID FÖR ATT BLI ETABLERADE. OCH DOM KOMMER ATT LYCKAS TILL SLUT. Oj det var inte meningen att skriva med caps... Ehm host host.

Jag förstår vad du menar. Men jag personligen är ganska säker på att Sony visar sin FF nu på Photokina mässan. A99 kommer bli en grymt go kamera är jag säker på. Och det här tjatet som går mig på nerverna om varför inte Sony säljer lika bra eller är lika stora som Canikon kommer göra mig gråhårig nån dag. Svaret är helt enkelt det att DOM INTE ÄR LIKA ETABLERADE, FOLK VÅGAR INTE KÖPA DOM FÖR ATT DOM VET INGET ANNAT ÄN CANIKON: FOLK TROR INTE ATT DET GÅR ATT SÄLJA KAMERAN SEN IFALL MAN VILL DET. SONY ÄR INTE SÄMRE, DOM BEHÖVER MER TID FÖR ATT BLI ETABLERADE. OCH DOM KOMMER ATT LYCKAS TILL SLUT. Oj det var inte meningen att skriva med caps... Ehm host host.

Det du skriver är stora ord Phool och du är en stor man så det är bra du talar ur skägget.
Sony kommer att bli ett av dom stora namn som FOLK pratar om bara dom får tid och bättre ekonomi med Ingvar Kamprad IKEA som delägare.

Mvh. /LEE

Väl sammanfattat, precis så är det gäller dock inte enbart Sony utan drabbar även övriga märken tillika. Så oerhört etablerade som C/N är det inte lätt för någon att slå sig fram. Trevligt att du är en av väldigt få som faktiskt ser hur det ligger till.

C/N tillverkar mycket bra kameramodeller, det handlar inte om det när övriga märken försöker att slå sig fram. Pentax har haft flera mycket bra instegsmodeller, som också hävdar sig mer än väl mot sina konkurenter. Sony/Pentax kan väl rimligtvis inte bygga någon överlägsen supermodell det kan inte dom övriga stora eller, och varför jämförs A77 ( 12000 Kr ) hela tiden med MKIII ock MKIV och till ock med D800. A77 huserar bland 60D och D7000 och kanske även 7D.

//Bengt.

Ja, så är det helt klart.
Ett "problem" är att det inte räcker att vara lika bra, för då finns det ingen som helst anledning att välja ett märke som inte är lika etablerat om det inte finns några fördelar.

Därför måste Sony faktiskt göra kameror som är bättre. jag anser att de har lyckats med det och det ökar tack vare smarta tekniska lösningar. det tog ett bra tag innan jag och andra här blev övertygade om att SLT/EVF-lösningen är bra, precis samma sak på andra forum runtom i världen, alla gnällde som f-n på att Sony släpper DSLR och här har vi hoppats in i det sista på att det ska komma en "gammaldags" FF-kamera.

Men inte nu längre! EVF är så förbaskat överlägset och det är absolut rätt väg. Tekniken kommer att vara rejält utvecklad redan i A99 jämfört med A77 så att de små irritationsmomenten med hackande sökare vid serietagning är borta, samtidigt som kameran bilr världens första som mitt under filmning kan ta fullskaliga stillbilder. Det är en enorm fördel. kan säkert utvecklas ännu mer och redan nu ska det visst bli ännu bättre tonomfång, klarhet, uppdateringsfrekvens och upplösning. Nu har det blivit konsensus för oss som följer Sony att det här är bra, men alla "utanför den innersta kretsen" ser ju fortfarande EVF som något dåligt och en nackdel med Sonys kameror jämfört med konkurrenterna, medan det faktiskt är en sjukt stor fördel. Det kommer nog ta ett år till eller så innan ljuset går upp även för de oinitierade.

Det kommer att ta ett tag innan det slår igenom och alla testare, tidningar mm. ligger också lite efter. Så det tar tid, men det kommer. Försprånget är så stort och de andra tillverkarnas problem med att lösa AF utan vikbar spegel är överhängande och kommer inte att lösas i en handvändning, så det här kan mycket väl bli Sonys genombrott.

Härligt med nån sorts bekräftelse på leverans. Blir som jag trodde att den finns tillgänglig här i början på November. Kommer garanterat att presenteras på Photokina och förmodligen precis innan det på en särskild presskonferens som Sony alltid brukar göra. Tror att det finns en och annan stor överraskning, det har ju verkligen inte läckt ett enda dugg. mycket intressant också vilka objektiv som presenteras och när de blir tillgängliga. Tror vi får ett nytt kitzoom 24-105/3,5-4,5 eller nåt och 50/1,2 ZA och en roadmap.

/Mats

Ja, så är det helt klart.
Ett "problem" är att det inte räcker att vara lika bra, för då finns det ingen som helst anledning att välja ett märke som inte är lika etablerat om det inte finns några fördelar.

Därför måste Sony faktiskt göra kameror som är bättre. jag anser att de har lyckats med det och det ökar tack vare smarta tekniska lösningar. det tog ett bra tag innan jag och andra här blev övertygade om att SLT/EVF-lösningen är bra, precis samma sak på andra forum runtom i världen, alla gnällde som f-n på att Sony släpper DSLR och här har vi hoppats in i det sista på att det ska komma en "gammaldags" FF-kamera.

....

/Mats

För att Sony ska bli etablerat så räcker det inte med att bara tillverka bättre digitala systemkameror än någon annan och samtidigt bara erbjuda en mager egen objektivpark, en massa piratobjektiv och gamla minoltagluggar. De är dömt att misslyckas.

Det räcker däremot att tillverka lika bra kameror, i alla aspekter, och ställa upp med en objektivpark som matchar de ledandes utbud ur varje tänkbar aspekt. Sen ska varenda objektiv heta Sony, nä att några heter Zeiss duger inte, och det ska finnas en serviceorganisation som kan ställa upp för proffsen direkt på evenemang och annars samma dag. En serviceorganisation liknande de två stora med motsvarande Professional Services är en väldigt viktig del. Först då har Sony kommit ikappmed sitt alfasystem och kan börja utmana på allvar.

För en förstagångsköpare av en systemkamera måste det oxå finnas drömobjektiv i en objektivpark. Drömobjektiv som systemtillverkarnas ambassadörer använder och dessutom ska drömobjektiven finnas i billigare varianter för avanserade amatörer som vill kunna skaffa en objektivuppsättning snabbt på deras väg mot drömmarna.

Det kommer ju att ta några år att bli jämnspelta med de två stora men jag hoppas Sony fixar det!

Sony/Pentax kan väl rimligtvis inte bygga någon överlägsen supermodell det kan inte dom övriga stora eller, och varför jämförs A77 ( 12000 Kr ) hela tiden med MKIII ock MKIV och till ock med D800. A77 huserar bland 60D och D7000 och kanske även 7D.

//Bengt.

Tror jag mycket väl Sony kan!
Finns stora chanser att A99 blir överlägsen Canons och Nikons modeller.

A77 skulle kunna blivit det också, men de nådde nte riktigt ända fram med den.

Rätt med jämförelsen annars. A77 ska ju jämföras med de som du nämner.
A99 lär bli jämförd inte bara med 5D MkIII och D800, utan även 1D X och D4 och jag tror den kommer att stå sig rätt väl även i den jämförelsen, trots att det är en kamera som bara kostar en tredjedel av vad dessa betingar.

Nu kommer jag bli påhoppad för att jag är för entusiastisk och att det blir samma besvikelse som med A77 för att förväntningarna ställdes för högt, men det tar jag. Tror att A99 kommer att bli nåt alldeles otroligt stort i kameraväg.

Lär med 100% säkerhet bli en sån för mig tillsammans med verikalgrepp.

Spännande vad specen blir och vilka objektiv som presenteras.
Hoppas sony släpper lite på förlåten nu och låter det läcka lite information,

/Mats

ETABLERADE, FOLK VÅGAR INTE KÖPA DOM FÖR ATT DOM VET INGET ANNAT ÄN CANIKON: FOLK TROR INTE ATT DET GÅR ATT SÄLJA KAMERAN SEN IFALL MAN VILL DET.

Kameror är konsumtionsvaror. Man säljer dem inte, utan slänger dem när de är slut. Så länge de inte är slut man kan använda dem.

För att Sony ska bli etablerat så räcker det inte med att bara tillverka bättre digitala systemkameror än någon annan

Nä, det är absolut sant, det krävs mycket mer, men det krävs detta OCKSÅ.

och samtidigt bara erbjuda en mager egen objektivpark, en massa piratobjektiv och gamla minoltagluggar. De är dömt att misslyckas.

Suck, inte igen.

Alltså, Sony erbjuder knappas några piratobjektiv.
Det du felaktigt kallar piratobjektiv, alltså tredjepartstillverkare som gör kompatibla objektiv under egna varumärken, gör ju dessa till alla tillverkare helt utanför deras kontroll.

Kan du inte lägga av med det där tramset att Sony erbjuder piratobjektiv" nu någon gång, jäkligt tröttsamt att höra samma gamla skit upprepas gång efter annan trots att det borde vara utrett ordentligt vid det här laget så att tom du begriper att det definitivt inte r på det viset.

Sonys objektivpark är ju inte magrare än någon annans har vi ju nyss konstaterat, eller?
Visst har de andra många fler, men vad skulle nyttan för Sony vara att ha dubletter av massa objektiv. Det behövs ju inte med och utan stabilisering t.ex.

5 olika telezoomar med samma brännviddsområde och bländartal känns också rätt onödigt.

Ett 200mm Macro och ett halvljusstarkt tele typ 400/4 e.d. vore bra, där är ett område som nu enbart täcks av zoomar. Annars är det inget större fel alls tycker jag och några uppdateringar lär ju som sagt komma så det blir ännu bättre.

Vad är det du menar med magert egentligen?
Kan du inte vara lite konkret för en enda gångs skull och förklara vad du menar istället för att komma med dessa generaliseringar gång på gång på gång på gång...
Väntar ivrigt på att få se din lista på vilka objektiv som är så nödvändiga.
Det är visst 10-15 st som behövdes tycker du va?

Sen ska varenda objektiv heta Sony, nä att några heter Zeiss duger inte.

Carl Zeiss tillverkar inga objektiv som de marknadsför under sitt namn till A-mount på det sätt som de gör med manuella objektiv till Canon och Nikon.

De objektiven som vi brukar kalla Zeiss och som har beteckningen ZA ÄR Sony originalobjektiv. Det står SONY på dem och de är 100% original som på alla sätt garantimässigt och annat hanteras direkt av Sony och de har samma utseendemässiga design som andra Sony-objektiv (klart snygga). Riktigt bra objektiv är det och det är en fördel som sony har jämfört med andra tillverkare att de har ett sådant exklusivavtal med Carl Zeiss. Definitivt inte någon nackdel för Sony-systemet.

Fanns mycket grejer på din "SKA-lista", men jag tror knappast det är saker som är nödvändiga.

Etablerat som kameramärke är Sony redan.
Ännu är försäljningsvolymerna betydligt mindre än Canon och Nikon, vilket finns många orsaker till. Det är helt upp till Sony vilken strategi de väljer för att nå sina mål, vilka nu det är.

Serviceavtal för yrkesfotografer är nog inget speciellt svårt för dem att få till när de har lust med det. De har redan en sådan organisation för Pro-Video t.ex.

Bara inte servicen blir ett A-lag och ett B-lag så att man skulle få sämre service än nu om man inte tecknar serviceavtalet.

För mig är det helt oviktigt hur väl Sony lyckas bland yrkesfotografer, är inte helt säker på att det är det för dem heller. Kan vara bra för branschen som helhet med starkare konkurrens så att Canon och Nikon tvingas skärpa sig och skapa ännu bättre mer konkurrenskraftiga produkter. Det är aldrig bra med en marknad som domineras av en eller två tillverkare.

Visst skulle jag också tycka det var lite kul om Sony lyckas stort, men särskilt viktigt är det inte. Jag har inga intresen i vare sig Sony eller någon annan tillverkare, utan är bara en simpel kund. Om de inte lyckas göra bättre grejer än konkurrenterna så är det ju bara att byta märke. man är inte låst till något bara för att man har ett antal objektiv och andra tillbehör. Blir ltie besvär i övergången, men ingen stor sak att sälja och köpa nytt om man vill. att vara inkörd på hur ett system fungerar, känna igen sig i reglage och menyer osv är en lite större tröskel.

/Mats

Kameror är konsumtionsvaror. Man säljer dem inte, utan slänger dem när de är slut. Så länge de inte är slut man kan använda dem.

Så "Man" gör är inte så som jag har brukat göra. Har haft en jädra ruljans på mina kameraprylar.

Däremot den här gången så ska jag göra annorlunda än jag brukar. Köpa A99 direkt när den kommer och sedan ha den kvar tills den är så välanvänd att den faller i bitar eller blivit helt omodern. Den här kommer att räcka i flera år om den blir det som jag hoppas och tror.

/Mats

Mats Lilnor!

Egentligen tror jag att vi är rätt så överens om vad som krävs för att Sony ska nå en större kundkrets.

De objektiv jag skulle vilja ha är, ur Canons sortiment då, enligt listan nedan.
Du får gärna översätta dessa till motsvarande sonyobjektiv.

EF 8-15 4L
EF 24 1.4L
EF 35 1.4L
EF 40 2.8 STM
EF 50 1.2L
EF 85 1.2L
EF 135 2.0L IS
EF 200 2.0L IS
EF 70-200 2.8L
EF 300 2.8L IS
EF 200-400 4L IS
EF 600 4L IS

Alla i senaste utgåvan naturligtvis och samtliga med USM, utom den med STM då, och helst alla på en gång...naturligtvis ;-)

De jag har är de billiga L-varianterna, med IS på teleobjektiven, från 17 till 400 mm samt den gamla "Moraklockan" EF 50 1.4.

Nöjd nu?

Tillägg: Tyvärr är jag inget tilt-shift-fotograf med det finns många som är det, bl.a. Inom arkitektkåren.

Tillägg till objektivlistan.

Här är en mycket bra översikt över alla Sony originalobjektiv med reviews på de flesta.
Det är samtliga 23 FF-objektiv och även 14 st DT-objektiv (Det nyaste DT55-300 är inte med).
http://kurtmunger.com/sony_lens_chartid223.html

Jag tycker inte det är speciellt magert, utan tvärtom ganska heltäckande.
Visserligen något magrare än ffa Canon, men jag anser inte att det ska vara en måttstock. Ser inte riktigt vilken nytta det skulle vara att ha fler extremt snarlika varianter.

Är det någon (annan än Leif) som tycker det här är alldeles för lite?

Ett supervidvinkel och ett par tele-primes till vore iofs bra.
Sen lite lägre priser på några av dem.

T/S pratas det så ofta om, men ingen som "kräver" det har ju något sådant själv. Hur stor efterfrågan är det på sådana, nån som vet? Behövs det verkligen sådana i sortimentet för att tas på allvar?

Tänkte ev. inhandla ett ARAX för att prova lite, de är ju inte speciellt dyra.
vilket är mest gångbart, 35mm eller 85 mm?
http://www.araxfoto.com/specials/tilt-shift-35/
http://www.araxfoto.com/specials/tilt-shift-80/

35 mm mer för "shift-delen" för att få rak arkitektur och göra panoramor, men 85an mer för til-egenskapen och miniatyr-effekt.

Nån som använder dylika och kan dela med sig av erfarenheter?

/Mats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar