Faktum kvarstår Leif. Det är varken brist på kamera eller objektiv som skulle göra att en fotograf idag inte skulle kunna klara sig med det utbud som redan idag finns för Sony. Det finns inget att skylla på längre och det gör det inte heller om du skulle välja Olympus eller Pentax.
Det finns däremot ett problem med Sony som inte riktigt fattat att de är "the new kid on the block" när det gäller systemkameror och då kan man inte ha en prispolitik när det gäller objektiven som motverkar syftet med en brd etablering av märket. De tror att bara för att det står Sony på grejorna så kommer folk göra vågen eftersom märket är starkt etablerat i andra elektroniksegment.
Det finns inget att skylla på Leif! Det är fan inte fine art som folk knäpper med sina svindyra kameror utan bilder på katten i jäkligt hög utsträckning!
Återigen är det säkert enskilda saker och SERVICE som skiljer Sony från platsen där de kan konkurrera med de två stora. Är du etablerad och har ett serviceavtal är det i stort sett aldrig ett problem att få ersättningsutrustning dagen efter (om det inte är 2st 600F4, 2st 200-400/4 och en kameramodell det är brist på det handlar om...) av vare sig Nikon eller Canon. Prova gör detta på en tid kortare än fyra månader med Sony. Detta är inte hållbart.
Sen skulle jag vilja framhålla Canons argument som varandes två:
*De har trevligare färgåtergivning i lysrörsljus i jpg (enormt viktigt för fotojournalisten)
*70-200/2.8IS2 är bättre än i stort sett allt som finns i detta intervall, zoom eller fast.
Nikons argument:
*Deras AF är (var - fram till Jesus-kameran 1D-x) stabilare och ger betydligt fler "first-try hits"
*D3s äger fortfarande marknaden för acceptabel färgåtergivning på ISO12800+
Basala behov styr yrkesfotograferna. Extrafunktioner kan ses som en bonus, men de flesta ignoreras fullständigt. Snabb och exakt fokusering, bra AE-mätning, riktigt bra stabilisering - detta är vad de flesta icke "art"-inriktade fotografer behöver. Vad jag för mitt liv inte kan förstå är varför inte kameror som D4 och 1Dx har inbyggd snabb WiFi-koppling - DETTA skriker folk efter. Intresset för 12 vs 9 bps är obefintligt i jämförelse.
..........................
Jag har själv provkört SLT-kameror ganska mycket, och dessutom ägt A850 under en lång period. Ett par av mina absoluta favoritbilder (egen produktion) är tagna med just denna A850. När man träffar rätt är den fantastisk. Men efter ett år visade sig att
nackdelen i form av antalet missade tillfällen faktiskt övervägde
fördelen av enstaka fantastiska resultat ganska kraftigt.
Men jag ska ärligt säga att jag hade hellre köpt en A850/900 igen än vad jag hade köpt en Leica M9/M10. Jag TYCKER att de ger bättre resultat i de situationer där en M9 ens är att tänka på - allt utom storlek och släpad vikt inräknat.