Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det handlar nog inte speciellt mycket om objektiv när det gäller den allra största delen potentiella kunder. Det handlar nog väldigt mycket om Sonys marknadsstrategi och närvaro. De finns inte där de borde finnas med full produktbredd. ...

....

Kanske en vettig strategi att börja med för ökade marknadsandelar för Sonys A-system?..

Resten av ditt vanliga maranatarapakaljasvar är nog en bra förklaring till varför 95 av 100 inte vill välja ett totalt ostrukturerat system uppbyggt kring tre-fyra olika objektivmärken plus några omoderna minoltaskapelser m.m. samt en massa kameramodeller som knappt förmår lyfta sej över familjefotogenren. Lite mer som en udda religion med få fanatikt troende fungerar och knappast någon framgångsrik väg till ökade marknadsandelar för alfasystemet...

Här ligger så klart en mycket stor förklaring till framgångarna. Då kommer frågan av vilken rimlig anledning skall flera miljoner tidningsredaktioner helt plösligt byta ut hela jäkla arsenalen av jätte dyra objektiv och kameror som samtidigt redan är betalda OCH UPPBUNDNA AV SEVICEAVTAL där det säkert lovas en hel del extrahjälp av dom samma.

...

MVH.Bengt.

En mycket rimlig väg till framgång kanske?

Tidningsredaktioner, bildbyråer o.d. bildleverantörer byter ju ut hela kamerautrustningar åt sina fotografer med jämna mellanrum då de går ut och frågar tillverkarna om priser på kompletta system som uppfyller fotografernas, redaktionernas och bildbyråernas kravspecar. Det är väl för Sony, Pentax, Olympus m.fl. att bara haka på vid dessa tillfällen?

Jag blir verkligen lätt förvånad över den här "bristdiskussionen" som vi fört här ovan. Finns det överhuvudtaget någon här i detta forum som på allvar är beredd att hävda att det är brister i hans/hennes dålig utrustning och det faktum att det inte ens går att köpa det man behöver (om man nu har råd) för att kunna ta de bilder man vill ta?

Det känns lite som om en hockeylirare skulle skylla på klubban när han missat öppet mål. Jag vågar påstå att om han gjort det skulle han mötts av ett ljudligt hångarv!

Jag har numera ingenting överhuvudtaget att skylla på om jag misslyckas med mina bilder, vare sig i fotoögonblicket eller i efterbehandlingen. Till och med min nya dator, skärm och skrivare är kalibrerade och i synk. Det känns faktiskt för jävligt!

Är inte det här snacket helt beroende av i vilken genre man fotograferar?

En klubba kan ju i ett avgörande läge gå av och målet missas. i högre sammanhang ställer ju detta högre krav på utrustning än i knattesammanhang där vekare grejor håller längre...

PS. Och snälla sonyägare! Kan ni inte sluta med att ständigt dra in Sony vs Canon/Nikon i den här debatten! Det är inget vs-snack jag är ute efter utan enbart om hur ni anser att Sony ska bära sej åt för ökad framgång med alfasystemet i en lite vidare spekulation om behovet av A99 och/eller nåt ytterligare. DS

Senast ändrad:
Det där var väl onödigt, Leif? Sten-Åke må ibland skriva lite långrandigt. och med en del utsvävningar, men han skriver fanimej aldrig rappakalja.

Ok!

Sten-Åke Sändh! Ber om ursäkt för olämpligt ordval!

Med vänlig hälsning,
Leif O Bength (jeduven)

Det är väl för Sony, Pentax, Olympus m.fl. att bara haka på vid dessa tillfällen?

Det gäller att ha ett konkurrenskraftigt system vid dessa tillfällen, och det har ju inget av de av dig uppräknade märkena. Nikon och Canon har under många decennier (även om det inte riktigt handlar om 50 år som Bengt skrev) vårdat sin image som proffskamermärken (här är det nog mest press som gäller). Förr fanns det även andra märken som hade samma image, men numera är Leica mer av en kuriositet för rikt folk och Speed Graphic och Rolleiflex finns väl bara på museum.

Dilemmat för kameramärken som vill slå sig in på den marknad som domineras av Canon och Nikon är förstås att de inte har konkurrenskraftiga system och att det kostar väldigt mycket att utveckla sådana. Det är pengar som är rätt osäkra investeringar.

Skillnaden är dock inte så stor som du tycks vilja påskina. Just det faktum att Sony köpte Minoltas kameradivision gjorde ju att man inte behövde börja från noll.

För att vara exakt, den 19 januari 2006, då kastade Konica-Minolta in ”handduken”, Sony tog över kameradivisionen, med bl.a. tillverkningen av systemkameror!
Jag var i Japan då, kommer mycket väl ihåg detta datum!
Då och troligen fortfarande idag arbetar tekniker från Konica-Minolta hos Sony!

Alltså, ungefär hela 50 år tidigare var både Canon och Nikon igång med sin tillverkning av systemkameror!

Sony har haft ca. 6 år på sig, att nå dit de är idag, inom systemkamera ligan!
Har inte Sony kommit ikapp riktigt bra ändå? :) :)

Minolta var rätt bra ikapp redan innan Sony köpte det, och om Sony har hunnit ikapp mer eller halkat efter sen dess är mer osäkert att bedöma.

Det vore nog synnerligen korkat att göra något sådant.

Korkat?

Det är precis vad Sony faktiskt gör redan nu, inte så att de håller inne några år med sin försäljning av de senaste bildsensorerna, men i första hand, säljer de inte till Nikon i samma snabba takt, som leveranserna går till sin egen kameradivision!

Sony har väl affärsmän, inte bara tekniker?

Var skulle Nikon vara utan bildsensorer från Sony?

För att vara exakt, den 19 januari 2006, då kastade Konica-Minolta in ”handduken”, Sony tog över kameradivisionen, med bl.a. tillverkningen av systemkameror!
Jag var i Japan då, kommer mycket väl ihåg detta datum!
Då och troligen fortfarande idag arbetar tekniker från Konica-Minolta hos Sony!

Alltså, ungefär hela 50 år tidigare var både Canon och Nikon igång med sin tillverkning av systemkameror!

Sony har haft ca. 6 år på sig, att nå dit de är idag, inom systemkamera ligan!
Har inte Sony kommit ikapp riktigt bra ändå? :) :)

Minolta började väl med sina SLR redan 1958 och Konica 1960 enligt den information jah hittat på nätet.

På början av 70-talet körde jag Konica T3 med några Hexar- eller Hexagonobjektiv eller vad dom hette. På slutet av 70-talet blev det T4.

T4an med några objektiv har jag kvar än i nån skrubb här hemma :)

En mycket rimlig väg till framgång kanske?

Tidningsredaktioner, bildbyråer o.d. bildleverantörer byter ju ut hela kamerautrustningar åt sina fotografer med jämna mellanrum då de går ut och frågar tillverkarna om priser på kompletta system som uppfyller fotografernas, redaktionernas och bildbyråernas kravspecar. Det är väl för Sony, Pentax, Olympus m.fl. att bara haka på vid dessa tillfällen?

Ja någonting är på gång, en redaktion någonstans i Sverige har nyligen köpt in ett antal Nikon D3200 till sina fotografer, vet ej nu om dom har kört med Nikons-Prokameror förut så dom per automatik då kan använda objektiven men det verkar ju vara rimligt.

Förövrigt så är Canon/Nikon duktiga på att tillverka bra kameror inte tu tal om annat. flera av oss Sonyägare har vid många tillfällen haft rejäla anmärkningar på hur Sony också misskött sina strategier, ( således inte bara din gode vän Lennart )

Tror du att den berömda inlåsningseffekten också har en stor betydelse, Canon fick ju en veritabel succé med sin tidiga lansering av instegskameran Eos 300 D var det inte redan 2003 som den kom om inte det var tidigare, trots att den var silvrigt plastig så sålde den väldigt bra.

På den analoga tiden så dominerade Canon/Nikon lika mycket, en och en annan farfar eller pappa köpte kanske en Pentax som också var populär under den analoga eran tillika Olympus OM-1 kameror.

Tydlingen har C/N betydligt större resurser vad gäller att lägga pengar på reklam, bara i lilla Sverige lägger Canon ut någon miljard om året.

Olympus OM1 och 2 var/är mycket fina kameror som fick mycket stor uppmärksamhet vid den tiden, den medverkade till och med i T. Daltons första James Bond film. vilket var bra gjort av Olympus, vad som sedan hände vet jag ej men det kostar jäkligt mycket pengar att plocka fram nya kameror.

Vid lanseringen av A77 så kostade kamerahuset 11995 kr, när 7D lanserades så kostade huset 20000 Kr. Hatar man inte EVF så ger A77 trots allt en del för pengarna ( kolla DX0 )

//Bengt-( ej förbannad på något kameramärke )

Korkat?

Det är precis vad Sony faktiskt gör redan nu, inte så att de håller inne några år med sin försäljning av de senaste bildsensorerna, men i första hand, säljer de inte till Nikon i samma snabba takt, som leveranserna går till sin egen kameradivision!
Vilka sensorer gäller detta?

Sony har väl affärsmän, inte bara tekniker?
Ja, och i Sonys nuvarande ekonomiska situation är det viktigaste att få upp intäkterna snabbt. Att bygga varumärket och hoppas på stora vinster på lång sikt är mycket riskabelt när bolaget blöder så mycket som det gör.

Var skulle Nikon vara utan bildsensorer från Sony?
Ungefär där de är nu. Sensorer är mycket viktiga delar av kameror, men utan att resten är bra går de inte att sälja. Det finns andra sensorkonstruktörer (Nikon kan sånt själva också) och andra sensortillverkare som Nikon kan anlita. För tillfället är antagligen Sonys småbildssensorer bäst på det mesta, men tro inte att konkurrenterna sitter och rullar tummarna.

Vilka sensorer gäller detta?

Ja, och i Sonys nuvarande ekonomiska situation är det viktigaste att få upp intäkterna snabbt. Att bygga varumärket och hoppas på stora vinster på lång sikt är mycket riskabelt när bolaget blöder så mycket som det gör.

Ungefär där de är nu. Sensorer är mycket viktiga delar av kameror, men utan att resten är bra går de inte att sälja. Det finns andra sensorkonstruktörer (Nikon kan sånt själva också) och andra sensortillverkare som Nikon kan anlita. För tillfället är antagligen Sonys småbildssensorer bäst på det mesta, men tro inte att konkurrenterna sitter och rullar tummarna.

Nja... Canon har rullat tummarna i 5 år snart nu, förmodlingen har ett antal handoperationer fått genomförts där, dom får väl köpa in Ikeas berömda lilla lådrobot som drar ut byrålådor dagar i ända.

Vilket nonsens svar, från dig!

Här kommer ett lika bra svar, - ja, jag tror "att konkurrenterna sitter och rullar tummarna"!

Är inte det här snacket helt beroende av i vilken genre man fotograferar?

En klubba kan ju i ett avgörande läge gå av och målet missas. i högre sammanhang ställer ju detta högre krav på utrustning än i knattesammanhang där vekare grejor håller längre...

PS. Och snälla sonyägare! Kan ni inte sluta med att ständigt dra in Sony vs Canon/Nikon i den här debatten! Det är inget vs-snack jag är ute efter utan enbart om hur ni anser att Sony ska bära sej åt för ökad framgång med alfasystemet i en lite vidare spekulation om behovet av A99 och/eller nåt ytterligare. DS

Tagga ner nu, Leif, dina ständiga ”påhopp” av Sonys systemkamera/objektiv utbud är bara för mycket, likt en liten grabb som anser, att hans pappas bil är bättre än grannens bil!

Ok, Canon och Nikon är bäst!
Men, vem f-n är intresserad av detta då, här på Sony forum?

Måste man följa dina råd?
Som sagts tidigare, det finns mängder av lämpliga objektiv, original eller inte, med A-bajonett, - Minolta och Sony kamera ägare är fullt nöjda, men tydligen inte du!

Det måste vara mycket tungt och dyrt med din stora utrustning, från Canon, för du har väl hela utbudet objektiv?

Tagga ner nu, Leif, dina ständiga ”påhopp” av Sonys systemkamera/objektiv utbud är bara för mycket, likt en liten grabb som anser, att hans pappas bil är bättre än grannens bil!
Och som du ser...

Ok, Canon och Nikon är bäst!
...så är det du som drar in Canon och Nikon i den där debatten!

Men, vem f-n är intresserad av detta då, här på Sony forum?
Det undrar jag oxå...

Måste man följa dina råd?
Vilka råd???

Som sagts tidigare, det finns mängder av lämpliga objektiv, original eller inte, med A-bajonett, - Minolta och Sony kamera ägare är fullt nöjda, men tydligen inte du!
Jag hoppas verkiligen de är nöjda! Men hur är det med potentiella köpare?

Det måste vara mycket tungt och dyrt med din stora utrustning, från Canon, för du har väl hela utbudet objektiv?
Vag jag har för utrustning är totalt betydelselöst i den här debatten!

det d...så äru som drar in Canon och Nikon i den där debatten!

Vag jag har för utrustning är totalt betydelselöst i den här debatten!

Jaså?
Jag tycker du hela tiden tar upp speciellt Canon, som en jämförelse mot Sony?

Mycket betydelsefullt, vilken utrustning du själv har, annars skulle du inte argumentera, - ditt valda kamera märke anser du självklart vara bäst!!

För att fler än enstaka fotografer skall finna något användbart hos Sony så saknas ju till att börja med:
Ett par makroobjektiv i olika längder.
Ett par tilt-shiftobjektiv.
Ett par normalobjektiv i olika ljusstyrka.
Ett par-tre telezoomar upp till 200 mm inkl nån superzoom.
Tre-fyra fasta teleobjektiv i varierande längder och ljusstyrka upp till 600 mm..
Ett par vidvinkelzoomar.
Ett par ljusstarka vidvinklar.

Kan Sony fylla de här luckorna så dom kommer över +30 egna objektiv med i huvudsak SSM, som ju bara finns på fyra sonyobjektiv för FF idag, så kan dom kanske bli nåt att räkna med.

Som det ser ut idag finns det tyvärr väldigt få anledningar till att välja Sony...

Löjligt med det här fokuset på "antalet" objektv. Jo, Sony har bara 23 st FF-objektiv (varav 8 med SSM).

Primes, 15 st.
  • 16/2,8 FishEye
  • 20/2,8
  • 24/2 ZA SSM
  • 28/2,8
  • 35/1,4 g
  • 50/1,4
  • 50/2,8 Macro
  • 85/1,4 ZA
  • 85/2,8 SAM
  • 100/2,8 Macro
  • 135/1,8 ZA
  • 135/2,8 STM
  • 300/2,8 G SSM
  • 500/4 G SSM
  • 500/8 Reflex

Zoom, 8 st.
  • 16-35/2,8 ZA SSM
  • 24-70/2,8 ZA SSM
  • 28-75/2,8 SAM
  • 24-105/3,5-4,5
  • 70-200/2,8 G SSM
  • 70-300/4,5-5,6 G SSM
  • 75-300/4,5-5,6
  • 70-400/4-5,6 G SSM

Det är ett ganska komplett utbud tycker jag. Lite kommentarer:

Tilt/Shift:
Visst finns det inga tilt/shift, men jag förstår inte riktigt vurmen för det. Knappast något som ett system står och faller med då det är specialobjektiv för en väldigt liten grupp. Iofs är det lite tråkigt eftersom Sonys kameror är totalt överlägsna de andra tillverkarnas tack vare fokuspeaking och utviknigsbar skärm bl.a. Den som vill ha T/S kan alltså inte köpa npgot original Sony-objektiv, utan ett Arax eller Hartblei (eller LensBaby). Det finns dock ett special 135/2,8 STM som kan förskjuta och vinkla fokusplanet liknande som man får med ett tilt-objektiv. Ett unikt objektiv för Sony.

Vidvinkel:
Sony har inget cirkulärt fisheye för FF och heller ingen ultravidvinkel, typ 14 mm. eller så.

TelePrimes:
Skulle sitta fint med ett 180-200 mm F/2,8 Macro
400/4 eller liknande skulle vara bra.

Alltså i det stora hela rätt bra, men visst kan det förbättras.
Att behöva 15 till är ju bara trams.

Sony ligger dock inte på latsidan och objektivprogrammet håller på att uppgraderas och kompletteras på FF-sidan, vilket beräknas lanseras tillsammans med kameror´na på Photokina.

Det som är "känt" är att ZA-objektiven görs om till SSM, först ut är 135/1,8
G-serien uppgraderas, ny 35/1,4 70-200/2,8 och 300/2,8
24-105 är också utgången och det kommer förmodligen något liknande med SSM som kit-objektiv till de nya FF-kamerorna. Ryktas också om ett uppdaterat 70-400G och en kortare teleprime, men i steget efter. Ett 50/1,2ZA SSM ska visst komma också.

Leif: Vad exakt är det som är så dåligt med det här?

Jämför man med Canon så har de hela 53 st FF-objektiv, men om man tittar lite närmare på utbudet så är många av dem dubletter med snarlika varianter och varianter med/utan IS inom de grupper där de lyckas få till bildstabilisering som ju inte Sony behöver ha.

Här är Canons sortiment:

Primes:
  • 14/2,8L USM
  • 20/2,8 USM
  • 24/2,8 IS USM
  • 28/1,8 USM
  • 28/1,8 IS USM
  • 35/1,4L USM
  • 35/2
  • 40/2,8 STM
  • 50/1,2L USM
  • 50/1,4 USM
  • 50/1,8
  • 50/2,5 Macro
  • 60/2,8 Macro USM
  • 85/1,2L USM
  • 85/1,8 USM
  • 100/2 USM
  • 100/2,8 Macro USM
  • 100/2,8L Macro IS USM
  • 100-400/4,5-5,6L IS USM
  • 135/2L USM
  • 135/2,8 Softfocus
  • 180/3,5L Macro USM
  • 200/2,8L USM
  • 200/2L IS USM
  • 300/2,8L IS USM
  • 300/4L IS USM
  • 400/2,8L IS USM
  • 400/4 DO IS USM
  • 400/5,6L USM
  • 500/4L IS USM
  • 600/4L IS USM
  • 800/5,6L IS USM

Zoom, 17 st.:
  • 8-15/4L FishEye
  • 16-35/2,8L USM
  • 17-40/4L USM
  • 24-70/2,8L USM
  • 24-105/4L IS USM
  • 28-135/3,5-5,6 IS USM
  • 28-300/3,5-5,6 IS
  • 70-200/2,8
  • 70-200/2,8 IS
  • 70-200/4
  • 70-200/4 IS
  • 75-300/4-5,6
  • 75-300/4-5,6 USM
  • 70-300/4-5,6 IS USM
  • 70-300/4-5,6L IS USM
  • 70-300/4-5,6 DO IS USM

Tilt/Shift, 4 st.:
  • TS-E 17/4L
  • TS-E 24 3,5L
  • TS-E 45/2,8
  • TS-E 90/2,8

Visst finns det mycket att välja på
FishEye-zoomen som gör både cirkulärt och diagonalt fisheye i samma är lite coolt, men knappast något viktigt egentligen.

Teleobjektiven 400/2,8, 400/4, 600/4 och 800/5,6 är rätt nice, men det är också objektiv som vänder sig till en smal målgrupp pga priset framförallt, men 400/4 är överkomligt och visst är det ett område där Canon glänser helt klart.

4 st tilt/shift finns också i sortimentet. Dessa är nischade objektiv till en liten kundkrets. Tittar man här på FS så är det bara en handfull ägare av dessa bland alla tusentals ägare av Canon-kameror.

Så visst finns det några områden där Canon har väldigt fina objektiv, men det stora antalet utgörs mer av att det finns dubletter och snarlika varianter. T.ex.

75-300/4-5,6
75-300/4-5,6 USM
70-300/4-5,6 IS USM
70-300/4-5,6L IS USM
70-300/4-5,6 DO IS USM

Vad är det för jäkla larv? Knappast någonting att stå efter tycker jag bara för att man ska kunna skryta över att ha många objektiv. En annan dubblering är ju med och utan IS.

Så nä, så imponerande med det här stora antalet är det inte och Sonys sortiment med originalobjektiv står sig mycket bra och definitivt efter att de genomfört uppgraderingen som säkerligen kommer i höst tillsammans med de nya kamerorna.

Leif, du gillar ju inte att man nämner det här med bildstabilisering i sammanhanget, men det är faktiskt en väldigt avgörande sak so gör utbudet till Sony i stora delar helt överlägset.
Att inte ha någon stabiliserad ljusstark normalzoom till FF, eller porträttobjektiv är väl bara så pa

Senast det här var uppe så vurmades det alldeles otroligt sida upp och sida ner för att det var så fantastiskt att Canon har ett 70-200/4.

Häromdagen var jag inne på mediaMarkt för att klämma lite på RX100 och tittade också på objektiven.

De hade ett Canon 70-200/4L IS USM liggandes bredvid ett Sigma 70-200/2,8 OS HSM.

Det där Canon-objektivet var ju anskrämligt. Yuäck, ingav knappas någon villha-känsla.
Sigma-objektivet var otroligt mycket snyggare och bättre byggt med mjukare zoom och fokusringar. Sigma-objektivet är 10 mm längre och har diameter 77 jämfört med 67 för Canon och vägde bara minimalt mer tyckte jag när jag kände på dem i handen. priset på Sigma var 8990 kr och Canon 11990 kr.

Sigmat är ljusstarkare och ger bättre bildkvalitet och bara obetydligt större och kostar 3000 kr mindre. Ändå köper folk Canon-objektivet, vilket jag inte riktigt fattar.

Det är nåt konstigt hos Canon-ägare att de är så bundna till sitt märke och inte vill köpa tredjeparts av nån anledning som jag inte riktigt förstår.

Jag läste tidigare att du ratar Sigma 120-300/2,8 OS HSM av den anledningen. Nåt om problem med garanti osv.

Om det är något i sammanhanget som jag retar mig med Sony är att tredjepartstillverkarna inte hänger på i samma utsträckning, förbaskat trist att inte Sigma har detta objektiv till Sony. När det lanserades så var Sony med i listan, men sen togs det bort av nån anledning. Samma sak med 300/2,8 och 500/4,5, Sony-varianterna har inte HSM som till Canon och Nikon.

Antingen är det en brist hos kameramärket eller ett fel i serviceorganisationen om man inte kan med förtroende sätta ett tredjepartsobjektiv på sin kamera. Skulle det vara fel i fokus eller nåt så ska det förstås åtgärdas av tillverkaren på garantin. Är det fel å kameran ska den fixas och är det fel på objektivet ska det fixas av respektive tillverkare. Det där att kamera och objektiv måste skickas in tillsammans för att kalibreras ihop som tydligen alla med CPS-avtal verkar göra med automatik är bara larvigt ju. då kan man inte uppgradera eller byta eller hyra utrustning

Jag saknar inget pro-avtal och är mycket nöjd med den service som Sony har erbjudit när jag har haft behov av den, och Sigma genom Tura också. De med Canonutrustning som inte har CPS får tydligen finna sig i sämre service, inte bara jämfört med VIP-kunderna, utan även jämfört med andra märken.

Leif, återkom gärna med lite nyanserad diksussion och argumentation kring Sonys objektivutbud om det är baserat på riktiga fakta. Avstå gärna från att slira med siffrorna och vara så svepande som "sony har 15 FF-objektiv, vara bara 4 med SSM", "Sony borde göra 15 objektiv till för att leka med de stora grabbarna" eller "vara beroende av 4-5 pirattillverkare".

Jämfört med Canon står sig Sonys objektivutbud bra. Det stora antalet hos Canon beror i huvudsak på dubletter och med/utan IS, samt några nischobjektiv och teleobjektiv med en 6-siffriga prislappar.

En del av kritiken att "Sony fått fel kompasskurs" osv baserar sig på gammal information. Tycker att det är supertydligt att de har en riktigt bra strategi nu.

Kamerasortimentet med A37/A57/A65/A77 inom APS-C är klart vettigt. Känns fräscht med två FF nu och ytterligare en till våren och då också en uppdatering av A77.

Objektiven är de på väg att få riktigt hoogena med en mycket bra enhetlig design. APS-C är riktigt bra och FF-sortimentet är på väg.

/Mats

Ja någonting är på gång, en redaktion någonstans i Sverige har nyligen köpt in ett antal Nikon D3200 till sina fotografer, vet ej nu om dom har kört med Nikons-Prokameror förut så dom per automatik då kan använda objektiven men det verkar ju vara rimligt.
Jag fick tillfälle för ett par dagar sen att studera en journalist för en lokaltidning i sitt yrkesutövande. Han använde en kompaktkamera med vikskärm för att ta sina bilder med. Stillastående motiv alltså.

...läggs det generellt för mycket vikt på kamerornas betydelse i ett system

Tror du att den berömda inlåsningseffekten också har en stor betydelse, Canon fick ju en veritabel succé med sin tidiga lansering av instegskameran Eos 300 D var det inte redan 2003 som den kom om inte det var tidigare, trots att den var silvrigt plastig så sålde den väldigt bra.
Inlåsningseffekten är en myt som bygger på tron att kamerahusen betyder allt i ett system.

....

//Bengt-( ej förbannad på något kameramärke )

/Leif, lika oförbannad :)

Löjligt med det här fokuset på "antalet" objektv. Jo, Sony har bara 23 st FF-objektiv (varav 8 med SSM).

Primes, 15 st.
  • 16/2,8 FishEye
  • 20/2,8
  • 24/2 ZA SSM
  • 28/2,8
  • 35/1,4 g
  • 50/1,4
  • 50/2,8 Macro
  • 85/1,4 ZA
  • 85/2,8 SAM
  • 100/2,8 Macro
  • 135/1,8 ZA
  • 135/2,8 STM
  • 300/2,8 G SSM
  • 500/4 G SSM
  • 500/8 Reflex

Zoom, 8 st.
  • 16-35/2,8 ZA SSM
  • 24-70/2,8 ZA SSM
  • 28-75/2,8 SAM
  • 24-105/3,5-4,5
  • 70-200/2,8 G SSM
  • 70-300/4,5-5,6 G SSM
  • 75-300/4,5-5,6
  • 70-400/4-5,6 G SSM

Det är ett ganska komplett utbud tycker jag. Lite kommentarer:

Tilt/Shift:
Visst finns det inga tilt/shift, men jag förstår inte riktigt vurmen för det. Knappast något som ett system står och faller med då det är specialobjektiv för en väldigt liten grupp. Iofs är det lite tråkigt eftersom Sonys kameror är totalt överlägsna de andra tillverkarnas tack vare fokuspeaking och utviknigsbar skärm bl.a. Den som vill ha T/S kan alltså inte köpa npgot original Sony-objektiv, utan ett Arax eller Hartblei (eller LensBaby). Det finns dock ett special 135/2,8 STM som kan förskjuta och vinkla fokusplanet liknande som man får med ett tilt-objektiv. Ett unikt objektiv för Sony.

Vidvinkel:
Sony har inget cirkulärt fisheye för FF och heller ingen ultravidvinkel, typ 14 mm. eller så.

TelePrimes:
Skulle sitta fint med ett 180-200 mm F/2,8 Macro
400/4 eller liknande skulle vara bra.

Alltså i det stora hela rätt bra, men visst kan det förbättras.
Att behöva 15 till är ju bara trams.

Sony ligger dock inte på latsidan och objektivprogrammet håller på att uppgraderas och kompletteras på FF-sidan, vilket beräknas lanseras tillsammans med kameror´na på Photokina.

Det som är "känt" är att ZA-objektiven görs om till SSM, först ut är 135/1,8
G-serien uppgraderas, ny 35/1,4 70-200/2,8 och 300/2,8
24-105 är också utgången och det kommer förmodligen något liknande med SSM som kit-objektiv till de nya FF-kamerorna. Ryktas också om ett uppdaterat 70-400G och en kortare teleprime, men i steget efter. Ett 50/1,2ZA SSM ska visst komma också.

Leif: Vad exakt är det som är så dåligt med det här?

Jämför man med Canon så har de hela 53 st FF-objektiv, men om man tittar lite närmare på utbudet så är många av dem dubletter med snarlika varianter och varianter med/utan IS inom de grupper där de lyckas få till bildstabilisering som ju inte Sony behöver ha.

Här är Canons sortiment:

Primes:
  • 14/2,8L USM
  • 20/2,8 USM
  • 24/2,8 IS USM
  • 28/1,8 USM
  • 28/1,8 IS USM
  • 35/1,4L USM
  • 35/2
  • 40/2,8 STM
  • 50/1,2L USM
  • 50/1,4 USM
  • 50/1,8
  • 50/2,5 Macro
  • 60/2,8 Macro USM
  • 85/1,2L USM
  • 85/1,8 USM
  • 100/2 USM
  • 100/2,8 Macro USM
  • 100/2,8L Macro IS USM
  • 135/2L USM
  • 135/2,8 Softfocus
  • 180/3,5L Macro USM
  • 200/2,8L USM
  • 200/2L IS USM
  • 300/2,8L IS USM
  • 300/4L IS USM
  • 400/2,8L IS USM
  • 400/4 DO IS USM
  • 400/5,6L USM
  • 500/4L IS USM
  • 600/4L IS USM
  • 800/5,6L IS USM

Zoom, 17 st.:
  • 8-15/4L FishEye
  • 16-35/2,8L USM
  • 17-40/4L USM
  • 24-70/2,8L USM
  • 24-105/4L IS USM
  • 28-135/3,5-5,6 IS USM
  • 28-300/3,5-5,6 IS
  • 70-200/2,8
  • 70-200/2,8 IS
  • 70-200/4
  • 70-200/4 IS
  • 75-300/4-5,6
  • 75-300/4-5,6 USM
  • 70-300/4-5,6 IS USM
  • 70-300/4-5,6L IS USM
  • 70-300/4-5,6 DO IS USM

Tilt/Shift, 4 st.:
  • TS-E 17/4L
  • TS-E 24 3,5L
  • TS-E 45/2,8
  • TS-E 90/2,8

Visst finns det mycket att välja på
FishEye-zoomen som gör både cirkulärt och diagonalt fisheye i samma är lite coolt, men knappast något viktigt egentligen.

Teleobjektiven 400/2,8, 400/4, 600/4 och 800/5,6 är rätt nice, men det är också objektiv som vänder sig till en smal målgrupp pga priset framförallt, men 400/4 är överkomligt och visst är det ett område där Canon glänser helt klart.

4 st tilt/shift finns också i sortimentet. Dessa är nischade objektiv till en liten kundkrets. Tittar man här på FS så är det bara en handfull ägare av dessa bland alla tusentals ägare av Canon-kameror.

Så visst finns det några områden där Canon har väldigt fina objektiv, men det stora antalet utgörs mer av att det finns dubletter och snarlika varianter. T.ex.

75-300/4-5,6
75-300/4-5,6 USM
70-300/4-5,6 IS USM
70-300/4-5,6L IS USM
70-300/4-5,6 DO IS USM

Vad är det för jäkla larv? Knappast någonting att stå efter tycker jag bara för att man ska kunna skryta över att ha många objektiv. En annan dubblering är ju med och utan IS.

Så nä, så imponerande med det här stora antalet är det inte och Sonys sortiment med originalobjektiv står sig mycket bra och definitivt efter att de genomfört uppgraderingen som säkerligen kommer i höst tillsammans med de nya kamerorna.

Leif, du gillar ju inte att man nämner det här med bildstabilisering i sammanhanget, men det är faktiskt en väldigt avgörande sak so gör utbudet till Sony i stora delar helt överlägset.
Att inte ha någon stabiliserad ljusstark normalzoom till FF, eller porträttobjektiv är väl bara så pa

Senast det här var uppe så vurmades det alldeles otroligt sida upp och sida ner för att det var så fantastiskt att Canon har ett 70-200/4.

Häromdagen var jag inne på mediaMarkt för att klämma lite på RX100 och tittade också på objektiven.

De hade ett Canon 70-200/4L IS USM liggandes bredvid ett Sigma 70-200/2,8 OS HSM.

Det där Canon-objektivet var ju anskrämligt. Yuäck, ingav knappas någon villha-känsla.
Sigma-objektivet var otroligt mycket snyggare och bättre byggt med mjukare zoom och fokusringar. Sigma-objektivet är 10 mm längre och har diameter 77 jämfört med 67 för Canon och vägde bara minimalt mer tyckte jag när jag kände på dem i handen. priset på Sigma var 8990 kr och Canon 11990 kr.

Sigmat är ljusstarkare och ger bättre bildkvalitet och bara obetydligt större och kostar 3000 kr mindre. Ändå köper folk Canon-objektivet, vilket jag inte riktigt fattar.

Det är nåt konstigt hos Canon-ägare att de är så bundna till sitt märke och inte vill köpa tredjeparts av nån anledning som jag inte riktigt förstår.

Jag läste tidigare att du ratar Sigma 120-300/2,8 OS HSM av den anledningen. Nåt om problem med garanti osv.

Om det är något i sammanhanget som jag retar mig med Sony är att tredjepartstillverkarna inte hänger på i samma utsträckning, förbaskat trist att inte Sigma har detta objektiv till Sony. När det lanserades så var Sony med i listan, men sen togs det bort av nån anledning. Samma sak med 300/2,8 och 500/4,5, Sony-varianterna har inte HSM som till Canon och Nikon.

Antingen är det en brist hos kameramärket eller ett fel i serviceorganisationen om man inte kan med förtroende sätta ett tredjepartsobjektiv på sin kamera. Skulle det vara fel i fokus eller nåt så ska det förstås åtgärdas av tillverkaren på garantin. Är det fel å kameran ska den fixas och är det fel på objektivet ska det fixas av respektive tillverkare. Det där att kamera och objektiv måste skickas in tillsammans för att kalibreras ihop som tydligen alla med CPS-avtal verkar göra med automatik är bara larvigt ju. då kan man inte uppgradera eller byta eller hyra utrustning

Jag saknar inget pro-avtal och är mycket nöjd med den service som Sony har erbjudit när jag har haft behov av den, och Sigma genom Tura också. De med Canonutrustning som inte har CPS får tydligen finna sig i sämre service, inte bara jämfört med VIP-kunderna, utan även jämfört med andra märken.

Leif, återkom gärna med lite nyanserad diksussion och argumentation kring Sonys objektivutbud om det är baserat på riktiga fakta. Avstå gärna från att slira med siffrorna och vara så svepande som "sony har 15 FF-objektiv, vara bara 4 med SSM", "Sony borde göra 15 objektiv till för att leka med de stora grabbarna" eller "vara beroende av 4-5 pirattillverkare".

Jämfört med Canon står sig Sonys objektivutbud bra. Det stora antalet hos Canon beror i huvudsak på dubletter och med/utan IS, samt några nischobjektiv och teleobjektiv med en 6-siffriga prislappar.

En del av kritiken att "Sony fått fel kompasskurs" osv baserar sig på gammal information. Tycker att det är supertydligt att de har en riktigt bra strategi nu.

Kamerasortimentet med A37/A57/A65/A77 inom APS-C är klart vettigt. Känns fräscht med två FF nu och ytterligare en till våren och då också en uppdatering av A77.

Objektiven är de på väg att få riktigt hoogena med en mycket bra enhetlig design. APS-C är riktigt bra och FF-sortimentet är på väg.

/Mats

Utförligt presenterat, Mats!
Nej, vem skulle tycka, förutom Leif, att vi Minolta/Sony ägare har valt fel tillverkare? :) :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar