Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Oj då! Det har visst hänt lite här under cykelloppet i OS.

Utbudet av sonyobjektiv för FF enligt Cyberphoto är nog lite missvisande. Hittade sju-åtta till som verkar passa, pirater oräknade naturligtvis. Jag ser det ändå som för dåligt för att locka in några aningen mer krävande köpare i Sonys A-system.

Ok, för hobbyfotografer lite mer åt familjegenren kanske det duger med ett sonysystem men för varje hobbyfotograf med lite vidare behov skiter det ju sej direkt.

Nu handlar mina tankar här inte om något märkeskrig utan mer om funderingar varför Sony inte når några högre försäljningsframgångar med sitt Alfa-system trots vad det verkar som idoga försök.Här anser jag att brist på originalobjektiv, dålig lokal serviceorganisation samt bjäfsfyllda kameramodeller i strida strömmar är de viktigaste orsakerna till att Sony Alfa aldrig växer ur "familjefotogenren".

Vad tycker ni Sony ska göra för att lyfta?

Vad skall dom göra är en bra fråga, man kan även skriva att vad hjälper det vad dom än gör. Om A77 hade tillverkats av Canon med exakt samma specar, så hade vi haft en given succé det är jag helt övertygad om.

Om A77 haft exakt samma specar som 7D, jag menar då OVF-sökare, och samma fantastiska följande AF. så hade inte A77 sålt bättre i alla fall. du kan fundera ett tag på varför det är på det viset.

//Bengt.

Utbudet av sonyobjektiv för FF enligt Cyberphoto är nog lite missvisande. Hittade sju-åtta till som verkar passa, pirater oräknade naturligtvis. Jag ser det ändå som för dåligt för att locka in några aningen mer krävande köpare i Sonys A-system.

Ok, för hobbyfotografer lite mer åt familjegenren kanske det duger med ett sonysystem men för varje hobbyfotograf med lite vidare behov skiter det ju sej direkt.

Nu handlar mina tankar här inte om något märkeskrig utan mer om funderingar varför Sony inte når några högre försäljningsframgångar med sitt Alfa-system trots vad det verkar som idoga försök.Här anser jag att brist på originalobjektiv, dålig lokal serviceorganisation samt bjäfsfyllda kameramodeller i strida strömmar är de viktigaste orsakerna till att Sony Alfa aldrig växer ur "familjefotogenren".

Förstår inte varför du håller på o tjata om allt negativt om Sony, om dom nu är så dåliga, varför lägga så mycket tid på att kritisera Sony hela tiden för, följt dig på en del ställe o det är uttjatat! Att du orkar hålla.
Att man orkar vars en sådan Canon taliban. Lägg istället krut på att fota med alla dina 50-60 objektiv till din kamera. Det enda jag saknar är ett ts-objektiv o då har jag endast 6 st av Sonys 15 FF objektiv eller vad det nu var.
Jag ser fördelar och nackdelar med alla system men jag blir ingen taliban som hoppar in på Canon eller Nikons sida o spyr galla över systemet för det?

Vad hände med förhandstipsen om att Sony skulle släppa information om kommande kamerasläpp, har bara sätt att de släppt en ny som.

Vad skall dom göra är en bra fråga, man kan även skriva att vad hjälper det vad dom än gör. Om A77 hade tillverkats av Canon med exakt samma specar, så hade vi haft en given succé det är jag helt övertygad om.

Om A77 haft exakt samma specar som 7D, jag menar då OVF-sökare, och samma fantastiska följande AF. så hade inte A77 sålt bättre i alla fall. du kan fundera ett tag på varför det är på det viset.

//Bengt.

Jo, de är ju de som jag med hjälp av er sonyägare försöker få svar på varför det är på de viset... Det kanske är som du mer eller mindre påstår att kamerahusen har mindre betydelse i ett systems framgångar?..

Vad gäller yttrandet överst så måste jag ställa en fråga eftersom det tydligen inte bara var deltagarna i OS-loppet som var ute och cyklade. Du sitter ju för fasiken ensam på två tandemcyklar utan broms på väg ned i Trängslet:).

Fråga: Du vet väl att jag är en hobbyfotograf som bara äääälskar just familjgenren:):). (Du vet att det är ironi, men för andra på tråden tillfogar jag parantesen). Så, hur i Sarons Liljors glödheta rumphål tror du att det varit möjligt för mig att plåta action, strapatsbilder, porträtt, industrifoto med mera de senaste åren till återkommande uppdragsgivare med dessa "familjefotografprylar"?
Näh, vi får se till att återupprätta Säters fasta paviljong och fixa en semster åt dig där hos dr Lobo Tomi.

Hade det inte varit du som skrivit hade jag nästan blivit förbannad.

Din fråga vad Sony ska göra för att lyfta. Tja, den kan jag inte svara på exakt, men troligtvis se till att få tummarna ur och presentera en bra och modern FF i klass med Nikon D800 eller Canon 5DMkIII innan
man ser över objektivparken. Vad ska man med Zeissgluggar med SSM och supertelen till när de inte tillverkar några kamerahus att sätta gluggarna på? A900/A850 är ur produktion.

Skriver du ett sådant inlägg till så kommer G och hela hennes tjocka släkt att få vägbeskrivningen till din hemvist.:).

//Lennart

PS. Se i övrigt min replik till dig i ilägg #338.DS

Jo, de är ju de som jag med hjälp av er sonyägare försöker få svar på varför det är på de viset... Det kanske är som du mer eller mindre påstår att kamerahusen har mindre betydelse i ett systems framgångar?..

Det KAN vara så att man tappat kompassriktningen en smula. Som Nikon gjorde mellan åren 2002-2007.
Släppet av en massa APS-C modeller som inte skiljer sig så förtvivlat mycket åt i prestanda plus antydningar om kommande modeller som dröjer kan väl bidra.

Men inte så mycket som ekonomin som visst är skral eftersom det är NEX-systemet som får dra kameradivisionens vagn. Och fermiteten med att plocka fram dedicerade objektiv till sitt skötebarn är minst sagt låg.

//Lennart

Nu har det tonala språkbruket kommit till den höga behjärliga höjden av ett cresendo som tonar ut i ett glädjesprång.
Gisela kan nog få en och annan på fall om hon hoppar upp och sätter sig på saken.

Jag tycker Sony har ett mycket intressant nytänkande som mot fas till dom andra märkena på marknaden. Och jag hoppas verkligen det går bra för dom i framtiden och att detta i sin tur smittar över till andra märkes tekniker och konstruktöer.

För gisses vad skulle annars Nikon gjort om inte Sony hade funnits ?
Nä fram för nytänkande konstruktörer som ser en bit framåt istället för att sitta nöjd och tro att välden rullar på utan förändringar.

Mvh. /LEE en glad 36 MP ägare.

Vad gäller yttrandet överst så måste jag ställa en fråga eftersom det tydligen inte bara var deltagarna i OS-loppet som var ute och cyklade. Du sitter ju för fasiken ensam på två tandemcyklar utan broms på väg ned i Trängslet:).

Fråga: Du vet väl att jag är en hobbyfotograf som bara äääälskar just familjgenren:):). (Du vet att det är ironi, men för andra på tråden tillfogar jag parantesen). Så, hur i Sarons Liljors glödheta rumphål tror du att det varit möjligt för mig att plåta action, strapatsbilder, porträtt, industrifoto med mera de senaste åren till återkommande uppdragsgivare med dessa "familjefotografprylar"?
Näh, vi får se till att återupprätta Säters fasta paviljong och fixa en semster åt dig där hos dr Lobo Tomi.

Hade det inte varit du som skrivit hade jag nästan blivit förbannad.

Din fråga vad Sony ska göra för att lyfta. Tja, den kan jag inte svara på exakt, men troligtvis se till att få tummarna ur och presentera en bra och modern FF i klass med Nikon D800 eller Canon 5DMkIII innan
man ser över objektivparken. Vad ska man med Zeissgluggar med SSM och supertelen till när de inte tillverkar några kamerahus att sätta gluggarna på? A900/A850 är ur produktion.

Skriver du ett sådant inlägg till så kommer G och hela hennes tjocka släkt att få vägbeskrivningen till din hemvist.:).

//Lennart

För en erfaren och innovativ pressfotoräv som du är inom alla genrer som tänkas kan så spelar det nog väldigt liten roll vad skrot man sätter i händerna på dej så levererar du toppklass ändå eftersom du instinktivt vet när du ska släppa iväg ett "skott" med rätt komposition. Värre är det för oss hobbyfotowannabees som behöver "skura" oss fram genom händelserna för att få en bild :)

Har nyligen tillbringat två dygn "på Säter". Lugnt och skönt och Dr Ana L Ogorova hälsar så gott ;-)

Apropå Nikon och deras aps-c satsning på kameror och objektiv innan D3 så innebar väl de att de nästan stod där med skägget i brevlådan med brist på just moderna FF-objektiv när D3 väl lanserades. Hoppas inte att Sony gör samma misstag innan ny lansering av en FF-kamera för FF-objektiv passar ju även på Sonys aps-c-kameror så de är ju aldrig en bortkastad satsning.

//Lennart

Där ser ni alla, - Lennart vet vad Sony G objektiv går för!
Skärpa både i bild och i egg, vass som få, livsfarligt vertyg mot alla ägare till Canon och Nikon!

Som det ser ut idag finns det tyvärr väldigt få anledningar till att välja Sony...

Antar att du inte kör Canon efter som du inte hittar någon vits att välja Sony.
Största orsaken tycker jag är mest värde för pengarna ( då jag är uppfostrad smålänning, inbyting)
Canons sensorer hänger ej med Sonys (nikons) du kanske skulle kolla på dxo och se vad du får för pengarna....

Där ser ni alla, - Lennart vet vad Sony G objektiv går för!
Skärpa både i bild och i egg, vass som få, livsfarligt vertyg mot alla ägare till Canon och Nikon!

Hörru! Jag har haft 2 riktigt risiga G-objektiv. Och jag kör Nikon och lite Canon och Sony. Mycket av samma skrot och korn.

Sitter just nu och sliter med ett av Nikons primeobjektiv. Ett annat 300/4 L is usm till Canon gick i retur till ÅF igår. Ett kass G 70-400 SSM gick i retur till ÅF i februari, ett risgt G70-300 SSM sålde jag till en som fick prova det och var nöjd med det. Jag var det inte.

Så variationerna bland olika exemplar från Ni, Can och So är nog jämnt skägg. Ungefär lika skäggig som jättedamen G (som Leif Bength ville flytta till Björnparken i Mora). Henne vill du inte möta:)

//Lennart

Finns det fler lediga rum? Jag behöver vila från dessa förbaskade objektivjusteringar.

//Lennart

Jo då! Jag bytte några ord med Dr Lobo Tomi när jag var där. Han berättade att din svit finns kvar och är tillgänglig för dej när helst det än passar, oavsett årstid.
Den är reserverad i ditt företagsnamn LAPD, Lennart Aspmans Pixel Department, sen senast du var där ;-)

Jo då! Jag bytte några ord med Dr Lobo Tomi när jag var där. Han berättade att din svit finns kvar och är tillgänglig för dej när helst det än passar, oavsett årstid.
Den är reserverad i ditt företagsnamn LAPD, Lennart Aspmans Pixel Department, sen senast du var där ;-)

Pixel Aspman finns inte hur jag än googlar så jag antar du skrev fel leif. Fick hjälp av Harry Bosch som hälsar.
Harry bjuder på kaffe munkar nästa gång ni kommer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Los_Angeles_Police_Department

Mvh. /LEE

Det handlar nog inte speciellt mycket om objektiv när det gäller den allra största delen potentiella kunder. Det handlar nog väldigt mycket om Sonys marknadsstrategi och närvaro. De finns inte där de borde finnas med full produktbredd. Finns de i elektronikladorna så är det oftast någon instegsmodell. Inte ens Sony Center har hela utbudet hemma så kunder kan klämma och känna. Jag tror man måste ha det som "referensbutik" åtminstone i storstäderna. Det skulle Sony kunna stödja genom att sponsa sina outlets så de kan visa upp vad som faktiskt finns. En sådan butik måste också föra det bästa ur Tamrons och Sigmas sortiment.

Du radar upp en massa luckor i sortimentet och jag hävdar att jag som fotonörd bara ser en enda lucka för egen del och jag vet inte ens om det är en lucka och det gäller tilt/shift-objektiv. Det finns sådana också för Sonys A-mount men Sony har inte tillverkat dem utan andra. När det gäller makro så finns det en hel del. Jag har själv Tamron 90mm makro som jag kör för sig eller tillsammáns med kenkos 1,4 förlängare om jag vill komma bort från motivet lite extra. Som andra påpekat så behöver man inte ens de drygt 30 Sony-objektiv som finns ens. Jag klarar mig med tre. Ett makro och ett kort Sigma 17-70mm zoom och Sonys 70-400mm zoom.

För mig när jag köpte Konica Minolta 7D så gjorde jag det av ett enda skäl och det skälet är fortfarande det som skulle göra att jag skulle välja bort både Canon och Nikon och det är bildstabiliseringen. Vid sidan av detta hävdar en del det förträffliga med Zeiss-objektiv men jag undrar om det märket är lite väl hypat i en del fall. Allt är inte diamanter bara för att det finns en blå logga på det. Sedan förstår jag inte varför det skulle vara OK i en del ögon med ett tredjepartsobjektiv som Zeiss och inte andra märken. Det är ju bara ren och skär snobbism när man som många av oss vet att många tredjepartsobjektiven är bättre optiskt ibland än orginal vare sig det står Sony, Canon eller Nikon på dem.

Sedan kan du ju räkna på när du ändå håller på där på Cyberphoto och kolla hur många stabbiliserade objektiv Canon har och hur många Nikon har. Sedan kan du jämföra med det du ser under Sony och jag tror att du kommer bli förvånad för pratar vi objektiv som blir stabiliserade med Sony-hus så är de en hel del fler än de andra kan skryta med (tips räkna bara bort E-mountobjektiven för NEX).

Skulle du ändå inte vara nöjd så kan du kolla på Dyxum.com. Där finns ca 375 olika AF-objektiv och förlängare du kan jacka in i en A-mount. Sedan kan man ju säga att det är bara gammal skit men blada bara igenom det så ska du se att det finns en massa ljusstarka primes om det nu var sådana du saknade. Räcker inte det finns manuella också.

Vid en shoot out som gjordes av David Kilpatrick med en massa både nya och gamla objektiv på 90mm när A900 var ny. Om jag inte missminner mig vann det gamla excellenta Minolta-zoomet 28-135mm! Med fanns även dessa glorifierade och till viss del överhypade Zeiss-objektiv.

Även NEX visar ju på samma fenomen egentligen att det inte spelar roll det minsta att ett system inte har en massa orginalobjektiv, så länge folks efterfrågan kan täckas av andra leverantörer och system. Vi har pratat om detta tidigare och jag kan ge dig en poäng i den invändningen att det är bara att ha orginalobjektiv om man har fokusproblem. Canon har ju åtminstone tidigare haft stora problem med ett antal av sina prestige och entusiastmodeller men lyckligtvis verkar ju inte samma problem drabbat de billigare modellerna på samma sätt eftersom dessa modeller inte haft de mest avancerade och kalibreringskänsliga AF-systemen.

Sonys AF-system verkar åtminstone i de mest avancerade modellerna vara hyfsad precision. Fokuseringssystemen kan dessutom vara ytterligare ett starkt skäl att välja Sony och det kan förvåna mig att vi inte sett en större överströmning från Canon av det skälet. Personligen är det ett av de stora skälen till att jag inte upplever skuggan av problem med min NEX när det gäller Sonys objektivutbud till E-mount, för om man hade det relativt stora utbud som finns av Sony-objektiv till A-mount även till E-mount så skulle många paradoxalt nog vara mycket nöjda. Med peking och focusing aid (förstoring) så blir en NEX med manuella objektiv både förvånansvärt snabbfokuserade och med en precision och kontroll yrkesfotografer bara kan drömma om de inte är nöjda med förstoringsläget i Live View som de sormalt säger sig inte ha någon vidare användning av.

När det gäller synpunkterna på bristande service, så håller jag med om att det måste finnas bättre och snabbare service att få i Sverige. Det är den mest vettiga punkten i kritiken mot Sony.

Det finns även en hel del som talar för Sony. En av de viktigaste punkterna är faktiskt att det är det företag som idag är teknikledande i kameravärlden. Det är betydligt fler tekniska nyheter som kommit ur Sony de senaste åren än ur det lätt flegmatiska Canon. Som det är idag är de inte först med någonting längre utan vilar sött på gamla lagrar och det håller inte hur länge som helst. De har vant sig vid att leva i treårscykler mellan lanseringen av sina FF-modeller och om det är det som styr och dominerar kulturen hos Canon så förstår jag varför det alltmer framstår som flegmatiskt. Inte ens det nya EOS-M kunde överaska lite utan var skäligen belkt tekniskt.

Kolla listan hos Dyxum och säg vad som saknas. Där finns det mesta om inte allt som gjorts till A-mount. Du kommer säkert säga att: "en del av det där har de ju slutat tillverka för länge sedan" - och det är sant! Men grejen är att folk använder gamla Minolta-grejor i en oanad omfattning (de flesta objektiv jag har är sådana). Idag använder jag dem sällan men det beror på att jag helt lagt mina tjockkameror på hyllan för vem vill släpa omkring på sånt när det finns lätta kompakta högpresterande manuella objektiv att skruva på sin NEX att peaka med. Sedan är det så med många entusiaster att de svårligen skiljs från mer än 3-4000 för ett objektiv. De lägger inte mellan 12 och 17000 spänn på ett Sony 70-400mm utan köper hellre en Minolta - AF 70-210 F4 (beercan) eller kanske en Minolta - AF 75-300 F4.5-5.6 (big beer can) för 1000 eller max 1500 spänn. Det är så en stor det av efterfrågan ser ut och det förklarar också en del av Sonys problem för det är så pass lätt att få tag i gamla objektiv att Sony har svårt att sälja sina nya betydligt dyrare objektiv.

Det är verkligen ingen brist på objektiv Leif utan snarare finns det fortfarande för många gamla Minolta-objektiv i alldeles för bra skick för att Sony ska få de volymer man behöver i sin eftermarknad.

Senast ändrad:
Vad det än är för glas så fixar det inte en knota rakt in i rutan om den inte är vändbar. En väl nedsänkt vändbar display måste väl ändå vara det optimala hållbarhetsmässigt

Det finns riktigt hållbart glas nuförtiden som vissa företag tillverkar och marknadsför.

Här är en som verkligen har förtroende för sin produkt :)

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...19081_176890359032890_819232_1746870386_n.jpg

/Mats

PS. Kom just hem från en koncert med Kent i Uppsala. Helt sjukt vad bra dom är!!! Var nog bättre spenderade timmar än att häcka i forumet. Ser att det finns en del att läsa ikapp. D.S.

Jag blir verkligen lätt förvånad över den här "bristdiskussionen" som vi fört här ovan. Finns det överhuvudtaget någon här i detta forum som på allvar är beredd att hävda att det är brister i hans/hennes dålig utrustning och det faktum att det inte ens går att köpa det man behöver (om man nu har råd) för att kunna ta de bilder man vill ta?

Det känns lite som om en hockeylirare skulle skylla på klubban när han missat öppet mål. Jag vågar påstå att om han gjort det skulle han mötts av ett ljudligt hångarv!

Jag har numera ingenting överhuvudtaget att skylla på om jag misslyckas med mina bilder, vare sig i fotoögonblicket eller i efterbehandlingen. Till och med min nya dator, skärm och skrivare är kalibrerade och i synk. Det känns faktiskt för jävligt!

Min åsikt är, att Sony har efter köpet av Minoltas kameradivision, för bara några år sedan, exemplariskt snabbt hamnat bland de stora tillverkarna av systemkameror, de arbetar metodiskt framåt för att ta ökade marknadsandelar!
Canon och Nikon började redan på 1950-talet med systemkameror, en viss skillnad!

Skillnaden är dock inte så stor som du tycks vilja påskina. Just det faktum att Sony köpte Minoltas kameradivision gjorde ju att man inte behövde börja från noll.

Sony är ett mycket innovativt företag med en ledande position inom bildsensorer, säljer till bl.a. Nikon, bäst vore om de höll inne några år med sin försäljning av de senaste bildsensorerna, då får de ett försprång på Nikon iaf!

Det vore nog synnerligen korkat att göra något sådant.

Du vet mycket väl svaret på frågan, om du för en stund lämnar dina sarkasmer ( som jag bitvis tycker är skojigt att läsa men inte förstår varför )

Varumärket Canon/Nikon är som vi har skrivit tusen gånger extremt starkt, bara en sådan enkel sak bäste Leif att Miljarder människor har sett Canon/Nikon på världens sportarenor i mera än 50 år. Om miljarder människor ser och lär sig känna igen vad dessa fotografer använder. ( att dom flesta därimot inte har pengar att kunna köpa dom tunga prokamerorna har ringa betydelse )

Här ligger så klart en mycket stor förklaring till framgångarna. Då kommer frågan av vilken rimlig anledning skall flera miljoner tidningsredaktioner helt plösligt byta ut hela jäkla arsenalen av jätte dyra objektiv och kameror som samtidigt redan är betalda OCH UPPBUNDNA AV SEVICEAVTAL där det säkert lovas en hel del extrahjälp av dom samma.

Sony kan väl för hundan inte tillverka någon jäkla Alien-kamera som klarar allt tio-gånger bättre än Canon/Nikon. Pentax K5 är en topprankad kamera vars enda brist är en sämre följande AF annars piskar den dom flesta konkurenter på fingrarna. Hur bra säljer den. ( Notera att den har jättestor fin sökare som visar 100% )

MVH.Bengt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar