Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sedan 2007:
A100, A200, A230, A290, A300, A330, A350, A380, A390, A500, A550, A560, A580, A700, A850, A900, A35, A37, A57, A65, A77
21st modeller som tillsammans sammanlagt sålt i knappt 8 miljoner ex. Nu räknar jag bara "tjock-kameror".

Att jämföra med Nikon, också sedan 2007:
D3, D3x, D700, D800, D60, D90, D300, D3000, D3100, D3200, D5000, D5100, D7000
13st modeller som sålt i knappt 50 miljoner ex

Nu verkar det ju som om Sony lugnat sig - vilket nog är bra - de har ju "bara" släppt fem nya modeller det senaste året (sedan aug 2011).

Om Sony varit starkt expanderande i försäljning av denna kameratyp hade det kanske varitrimligt, och det var väl också det de siktade efter. Nu blev det inte så, utan Sonys avdelning för tjock-kameror blir mindre och mindre i stället, och går back varje år.

Du glömde A450 och A55, men återigen, det är knappast relevant med den där informationen. Det har vi ju redan avhandlat här och alla dessa trillingserier (200/230/290,300/330/390,450/500/550) osv är ju numera ett minne blott. Sedan dess har Sony hittat på SLT och totalt gjort om hela lineupen av kameror.

(A65 kan de slopa enligt mn mening, men den kanske har visst berättigande ändå).

Men vad menar du med 5 kameror sedan 2011?
A37,A57,A65,A77 - jag får det till fyra. Vilken är den femte?

Min personliga åsikt är att det vore perfekt att ta bort A65, skippa A85 och ha två FF, en snabb 24 mpx och en detaljrik långsammare 48 megapixel eller så. Sänka priset på hela linjen för att få upp volymer med totalt fem kameror som täcker hela spektrat och sedan uppdatera dessa till nyare versioner när det behövs.

/Mats

Jag försökte vara lite sarkastisk.

A99 vill Sony förstås gärna sälja till folk som nu kör Canon EOS-1D och Nikon D, och då måste de anpassa sig till den målgruppens konservativa syn på hur en Riktig Kamera<TM> ska vara.

Det kan ju också vara så att även en hel del proffs skulle kunna uppskatta en vinklingsbar skärm

För att det inte ska bli repor måste glaset vara hårt. Precis som på klockor, vilket numera finns även på billiga noname"klockor, så det är ingen big deal eller så exklusivt även om förstås Canon m.fl. vill få det att framstå så. Däremot är det litet flex i ett så hårt glas, så ramen måste vara stadig.

Men jag tycker det är trams om hur extremt hållbart allt ska göras. Är det nån mil-spec vi talar om, eller? Jag är ändå hyggligt rädd om mina kameror och slänger och dänger inte med dem. Kanske en pressfotograf i ett krig måste ha tåliga prylar som håller och funkar om man slänger sig på marken eller nåt, men om det är det som är kraven för en liten minoritet så skit i dem.

Bättre att lägga resurserna på vettiga funktioner och smidiga lösningar så att det blir ett bättre bilder med. Finns inte på världskartan att skärmen på min A580 skulle gå sönder på något sätt. Iofs är den lösningen strået robustare än de andra, men jag tror inte A77ans går av för hackor heller (eller att det är typ det som behövs).

Det var visst BS ryktet om en 36 megapixels FF på torsdag :-(. Jaja, väckte ju ett litet hopp en kort stund ändå. Blir med sannolikhet en snabb superljusstark 24 megapixlare i slutet av augusti precis innan photokina med leveranser i oktober eller nåt. Verkar troligt och om det stämmer är det en sån det blir för mig. Hoppas innerligt att den har blixt och skärm upphängd som på A77 och kostar under 20000 kr. Gärna i kit med 24-70ZA för två tusen extrea :)

/Mats

Vad det än är för glas så fixar det inte en knota rakt in i rutan om den inte är vändbar. En väl nedsänkt vändbar display måste väl ändå vara det optimala hållbarhetsmässigt

Vad det än är för glas så fixar det inte en knota rakt in i rutan om den inte är vändbar. En väl nedsänkt vändbar display måste väl ändå vara det optimala hållbarhetsmässigt

Optimalt vet jag inte. Men A77:s display som är vändbar och då skyddas effektivt är väl ett hyfsat bra alternativ. Isynnerhet då EVF är så stor att den kan användas för såväl menyinställningar som betraktelse av tagna bilder. Samt givetvis för fotografering:)

När man väl behöver LV:n för bildtagning är det bara att fälla ut den. Den har förresten gummidämpning och därtill ett separat displayskydd (tillval).

Att inte ha fällbara/tiltbara displayer även på s k prokameror tycker jag verkar fånigt. Går säkert att bygga stabilt nog.

//Lennart

Om man vänder den har man ju ingen nytta av den. Ännu bättre i så fall att kunna ta bort den helt och låsa in den i ett kassaskåp...

Inte ens en vänd display är ju skyddat om den skulle få en rejäl smäll på baksidan och ramen kan flexa lite.

Det måste ju vara en avvägning i hållbarhet och användbarhet. Så jäkla ömtåliga är de ju inte och om man verkligen menade allvar med stryktåligheten hos en kamera så skulle man absolut välja bort att ha ett glasprisma upphängt i ett metallchassi som inte dämpar vibrationer det minsta, utan istället ersätta det med elektronik i flexiblare plastmaterial som kan täla lite mer stötar och inte bucklas.

Allt det där "Proffs kräver fast display" är bara så jäkla patetiskt. Verkligheten och att välja det bästa verktyget för att lösa en uppgift är det definitivt inte, så mycket bulshit inom de här områdena att det är löjligt, men om man väljer sin uttrustning efter de kriterierna får man väl skylla sig själv.

/Mats

Jag tror absolut inte att "proffs kräver fast display", men de s.k. proffskamerorna är ju byggda så, vilket gör att de inte har så mycket val ;)

Det går naturligtvis att förse också en vinklingsbar skärm med safirglas så att den blir betydligt reptåligare, fast det är ganska dyrt.

Om man vänder den har man ju ingen nytta av den. Ännu bättre i så fall att kunna ta bort den helt och låsa in den i ett kassaskåp...

Inte ens en vänd display är ju skyddat om den skulle få en rejäl smäll på baksidan och ramen kan flexa lite.

Det måste ju vara en avvägning i hållbarhet och användbarhet. Så jäkla ömtåliga är de ju inte och om man verkligen menade allvar med stryktåligheten hos en kamera så skulle man absolut välja bort att ha ett glasprisma upphängt i ett metallchassi som inte dämpar vibrationer det minsta, utan istället ersätta det med elektronik i flexiblare plastmaterial som kan täla lite mer stötar och inte bucklas.

Allt det där "Proffs kräver fast display" är bara så jäkla patetiskt. Verkligheten och att välja det bästa verktyget för att lösa en uppgift är det definitivt inte, så mycket bulshit inom de här områdena att det är löjligt, men om man väljer sin uttrustning efter de kriterierna får man väl skylla sig själv.

/Mats

Näej man ska ju bara se möjligheten att vända displayen som en transportsäkring - parkering i skyddat läge. Om man är ute för att fotografera så har man den ju självklart i operativt läge. En vändbar skärm är väl en bra kompromiss för repneurotiket m.fl.

Annars tycker jag du har en bra poäng med EVF också för den kan rimligtvis göras långt tåligare en en kamera med ett tungt prisma med betydligt större "levande vikt" vid en verklig smäll.

Jag har heller aldrig reflekterat över att en fällbar/ställbar display skulle vara mer sårbar än en fast. Det sårbara är ju i så fall glaset. I 9 fall av 10 är säkert displayen infälld när man får en smäll och dessutom är i alla fall Sonys fällbara mekanism väldigt välbyggd och stadig. Jag har haft det på A350, A550, A55, A580 och nu på NEX 7 så man borde väl reagerat över detta med hållbarheten tycker jag efter alla de åren jag haft dessa kameror. Det har aldrig varit en issue för mig i alla fall.

Att tacka nej till den ökande användbarheten en ställbar skärm ger av rep eller skadeneourotiska skäl känns faktiskt klart som en överreaktion på ett nästintill ickeproblem. Men hade jag hanterat mina kameror som min gamla analoga resekamera som säkert levt ett lika utsatt liv som många proffskameror, så skulle jag inte tackat nej till en vändbar skärm. Det är faktiskt ingen dum eller onödig finess.

Att tacka nej till den ökande användbarheten en ställbar skärm ger av rep eller skadeneourotiska skäl känns faktiskt klart som en överreaktion på ett nästintill ickeproblem.

Exakt så!
Perfekt formulerat. Ibland uppfattar jag vissa som argumenterar för de där proffsattributen som rätt korkade faktiskt... snarast så att om en dyr Canon är utrustad på ett visst sätt och man vill sola sig i glansen av den så gör man den konstruktionen som norm och ändrar sitt tyckande efter det och argumenterar för att det skulle vara bättre med en fast display, vilket det ju inte är.

/Mats

Glöm inte den absolut viktigaste proffsmodellindikatorn: top displayen.
Något mer obsolet får man väl leta efter.
Säger man dessutom det får man alltid mothugg från de som inte kan leva utan en.

Det märkliga är väl hur dessa fotografer överhuvudtaget kan nergradera med en CSC eller kompakt som inte ens har en vanlig OVF-sökare och aldrig har top display.

Jag har läst recensioner där just avsaknaden av top display varit det som skiljt agnarna från vetat.

Glöm inte den absolut viktigaste proffsmodellindikatorn: top displayen.
Något mer obsolet får man väl leta efter.
Säger man dessutom det får man alltid mothugg från de som inte kan leva utan en.

Det märkliga är väl hur dessa fotografer överhuvudtaget kan nergradera med en CSC eller kompakt som inte ens har en vanlig OVF-sökare och aldrig har top display.

Jag har läst recensioner där just avsaknaden av top display varit det som skiljt agnarna från vetat.

Speciellt om belysningen från den läcker in i kameran och sabbar exponeringen.
Förr fanns ju såna på enklare kameror, har några gamla Minolta plastkameror hemma som har det.
Har man informationen på bakdisplayen och i sökaren så blir det lite obsolete, men har man vant sig och det finns plats och utrymmet inte behövs för reglage så kan det säkert tillföra en del. Mycket en vanesak tror jag.

A900 hade en, men den var så fjuttig och usel att jag nog aldrig tittade på den. Däremot på t.ex. Canon 5DmkIII är den väldigt stor och tydlig och det är nog rätt vettigt.

/Mats

Jag har heller aldrig reflekterat över att en fällbar/ställbar display skulle vara mer sårbar än en fast. Det sårbara är ju i så fall glaset.

En utfälld skärm kan fastna i någonting i omgivningen när man trängs bland de andra pressfotograferna, eller när man springer med rebellerna och blir beskjuten av regeringssoldaterna ...

En fördel med de små extraskärmar som finns på t.ex. Nikon D3 och D4 är att de alltid kan vara igång och visa information om ISO, batteri, antal exponeringar och en massa annat utan att dra nämnvärt mycket batteri. Den stora färgskärmen drar betydligt mer när den är igång.

Tror det är mycket tack vare detta man får så groteskt lång batterilivslängd på den typen av kameror.(Stora och dyra batterier hjälper förstås också till.)

En utfälld skärm kan fastna i någonting i omgivningen när man trängs bland de andra pressfotograferna, eller när man springer med rebellerna och blir beskjuten av regeringssoldaterna ...

Då får man väl fälla in den då man trängs. Vad tar det, 1/5 sekund eller nåt...

men skit samma. De som vill ha en fast skärm får väl köpa sig en sån kamera. Hoppas bara att inte Sony får för sig att det säljer bättre och gör en kamera utan.

/Mats

En fördel med de små extraskärmar som finns på t.ex. Nikon D3 och D4 är att de alltid kan vara igång och visa information om ISO, batteri, antal exponeringar och en massa annat utan att dra nämnvärt mycket batteri. Den stora färgskärmen drar betydligt mer när den är igång.

Tror det är mycket tack vare detta man får så groteskt lång batterilivslängd på den typen av kameror.(Stora och dyra batterier hjälper förstås också till.)

Ännu et ickeproblem.
Ett batteri är billigt och litet och man kan ha ett par extra med sig. Om man har vertikalgrepp och två NP-FM500H i en Sony och de räcker i tre timmar kontinuerligt kan man säkert hitta en lucka på 10 sekunder att byta om man mäste.

/Mats

Då får man väl fälla in den då man trängs. Vad tar det, 1/5 sekund eller nåt...

Jag tror att det är smartare att inte fälla ut den om man tror att man kommer att råka ut för situationer där man riskerar att skada en utfälld skärm. Annars måste man ju släppa den kamera man håller på och fotograferar med och hala in kameran som hänger på axeln för att fälla in skärmen på den senare. Då riskerar man att missa något viktigt på presskonferensen ...

Ännu et ickeproblem.
...

/Mats

Med risk för att få hela kastrullsamlingen över mej igen så skriver jag att en vinklingsbar skärms vara eller inte är ett absolut ickeproblem. Jag anser att om den finns eller ej inte är något som är avgörande för ett kameraköp. Däremot är en toppdisplay avgörande för mej, och många andra skulle jag tro, då det är den, tillsammans med sökarinformationen, jag i stort sett enbart använder för kolla och justera de flesta kamerainställningar när jag fotograferar.

Istället för att släppa en A99, A85 eller nåt annat FF-trams så ska nog Sony lägga sitt krut på ett komplett och konkurrenskraftigt objektivutbud först för att på allvar kunna börja leka med de "stora grabbarna".

Med risk för att få hela kastrullsamlingen över mej igen så skriver jag att en vinklingsbar skärms vara eller inte är ett absolut ickeproblem. Jag anser att om den finns eller ej inte är något som är avgörande för ett kameraköp. Däremot är en toppdisplay avgörande för mej, och många andra skulle jag tro, då det är den, tillsammans med sökarinformationen, jag i stort sett enbart använder för kolla och justera de flesta kamerainställningar när jag fotograferar.

Istället för att släppa en A99, A85 eller nåt annat FF-trams så ska nog Sony lägga sitt krut på ett komplett och konkurrenskraftigt objektivutbud först för att på allvar kunna börja leka med de "stora grabbarna".

Jag hoppas att du kan bete dig vettigt den här gången och lägga av med påhopp om märkesbögeri och annat jäkligt oförskämda påhopp. Jag skrev ett rätt långt skarpt inlägg förra gången som jag sen inte postade . Hade jag gjort hade jag nog varit bannad från FS ... Var vänlig och byt stil eller avstå från att skriva i Sonyforumen.

Toppdisplay är skitbra. Speciellt om man vant sig med det. Jag kan inte förstå att Sony inte annammat en så simppel sak att införa. Den på A900/A850 var jästan pinsam om man jämför med den stora fina displayen (som iofs läcker ljus och sabbar exponeringen) på Canon 5DmkIII.

Tiltbar skärm är rätt bra vid några olika situationer. Jag saknade det dock inte det minsta på min A900 t.ex, men det var ju för att den kameran inte hade liveview.

Kan tänka mig att de som är begränsade i sin erfarenhet till Canon osv som inte har vettig LiveView med snabbhet och bra AF inte förstår hur bra det är på en kamera med sådan funktion. Jag vill absolut inte vara utan en. Så avancerad och vridbar som på A77 behövs inte, tycker konstruktionen på A580 är suverän och den är inte det minsta bräcklig.

Om du bemödat dig att läsa lite noggrannare så hade du sett att det som jag menade var ett icke-problem är den krysttade argumentationen varför toppdisplay är bra. Att det är bra för att snabbt kunna se information om exponeringsinställningar osv köper jag absolut, men det där med att det är bra för att det sparar batteri är det som jag menade med ickeproblem. Batteriet på A580 räcker t.ex. hur många timmar som heslst och skulle det ta slut så tar det bara några sekunder att byta.

Leif, varför skriver du att FF är trams? Du har ju själv sådana.
Håller med om att Sony bör lansera fler objektiv och uppgradera en del av de äldre konstruktionerna. Det lär definitivt komma info om det i samband med kameralanseringen, hyser inte det minsta tvivel om det och riktigt bra blir det med dels en ny G-serie, uppdaterade Zeissar med SSM, samt inte minst så viktigt ett flertal bra prisvärda objektiv.

Vad är det för brist som Sony har bland sina objektiv egentligen? Kan du ge några konkreta exempel istället för att bara komma med det svepande skitsnacket gång på gång.

Hursomhelst är det puckat att man tycker att man ska lansera objektiv ISTÄLLET för en kamera.

/Mats

Senast ändrad:
Jag tror att det är smartare att inte fälla ut den om man tror att man kommer att råka ut för situationer där man riskerar att skada en utfälld skärm. Annars måste man ju släppa den kamera man håller på och fotograferar med och hala in kameran som hänger på axeln för att fälla in skärmen på den senare. Då riskerar man att missa något viktigt på presskonferensen ...

Suck, det är väl för h-e ingen som får för sig att ha displayen utfälld när man har kameran hängande i sin black-rapid. Lägg av med tramset nu.

Skaffa en kamera som FUNGERAR vettigt i LiveView så upptäcker du snart hur vettigt det är att kunna fälla ut skärmen. Om du envisas med de gammalmodiga systemen som ändå inte kan dra nytta av en sån funktion så behövs det såklart inte, men då begränsar man sig väldigt i sitt sätt att fotografera också. Kan man inte ens fantisera hur bra det vore så är det illa.

Att man inte bör fälla ut skärmen när man har den hängande. På axeln är dock knappast något argument för att det inte skulle vara bra med en sådan.

/Mats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar