Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Länk till DXO och A77: Iso 50 anges även i spec som i mätning.

Mvh//Lennart
http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sensor-Database/Sony/SLT-Alpha-77

DPR har "lite" rätt, men det är antagligen ren tur som vanligt.
50-läget är iofs "pressat", men liksom i A850 pressar kameran även förstärkningen lite, lite... Om vi säger att ISO100-läget är "ISO100" är ISO50-läget kanske ISO75 i verkligheten.

Det man förlorar är att den gröna kanalen komprimeras lite precis på toppen (de sista 2/3Ev av råfilen), men detta är nog svårt att någonsin se i en verklig bild. Kör man jpg är ISO50-läget definitivt aldrig något att undvika, jpg-renderingen i kameran går i vilket fall som helst aldrig ända upp i det högsta i råfilen och drar in.

Nya rykten

SR3-rykte florerar på SAR, men knappast riktigt trovärdiga.

“There are many “Pro” prototypes. Some A mount some E mount plus a “hybrid” 1/2 camera 1/2 videocamera. There is also a super 400 f2.8 and a CZ 70-200 f2.8. They tested the PRO cameras without AA filter and all it did was moire everywhere…but crazy sharp. One of the PRO camera protptypes uses a 36 Megapixel sensor and the early sensor ones overheated. Sony will go from NEX 1 to NEX 11 – so the Pro body E series will probably be ready after Photokina. By the way…what happens when you go beyond A99? Go to early numbers!”

So basically, we will have a 36 Megapixel PRO camera in 2013, a new hybrid video and still camera, a 400mm lens a new 70-200mm zoom and a PRO NEX very likely coming in 2013.

Men, knappast troligt faktiskt och allting är så himla långt fram. Dags att leverera en FF som övertygar till 100% i höst istället, tillsammans med en ny 50/1,4 och 85/1,2ZA med den nya designen och nya SSM.

70-200/2,0 ZA SSM skulle vara lite kul.
400/2,8 hur stort, tung och dyrt blir det med tanke på att 500/4 är överpissatt och ligger 40 000 över motsvarande från C & N. Ett snorbilligt 400/4 G SSM vore bättre ;-)

/Mats

http://www.sonyalpharumors.com/

Ingen blixt. Inga XQD-kort :-(
Men det kanske är helt ok med dubbla SD-kort.

Blixt förväntar jag mig att det finns på kameran, vore märkligt annars. Att det inte fanns på A900 var väl snarast av utrymmesskäl, samt även förstås för byggkvaliteten, men den här kameran kan gott ha det och vridbar/vippbar skärm a lá A77 anser jag.

Roligt om det börjar komma ut lite information nu. Bara två månader till Photokina och tidigare så har ju sony haft egna pressvisningar innan mässan. Hoppas nu bara att det blir en verklig release då också och ite bara ett announcement av en prototyp, igen...

/Mats

Popup-blixt och vridbar skärm är ju såna där ömtåliga amatörgrejer som vi verkligen inte vill ha på proffskameror ...

Jag är inget proffs och jag vill ha det!

Dessutom finns det snart inga proffsfotografer, http://www.fotosidan.se/cldoc/tre-tips-till-okad-inkomst.htm

/Mats

Nu tycker jag vi kan vara lite snälla och låta Mars få det han önskar.
Det kostar ju inte oss något extra så vem drabbas av om Mats inte får som han vill ?

Sen kan jag säga att D800 har popupp blixt jätte bra ju.
Men saknar vippis skärm tyvärr.
Men det lär finnas uttag för extra skärm som går att köpa så man får typ en 7" i blixtskon, kanske vore något ?

Mvh. /LEE

Jag är inget proffs och jag vill ha det!

Dessutom finns det snart inga proffsfotografer, http://www.fotosidan.se/cldoc/tre-tips-till-okad-inkomst.htm

/Mats

Sista punkten visar att poletten börjar ramla ner nu hos en del som börjar fatta att man måste rationalisera sina flöden hårdare för att vinna tid:

citat:
"Tips 3: Dra ner på antalet timmar

Alla vill jobba snabbare, men det är inte alltid det går. För att spara tid kan man göra en förinställd kameraprofil i sitt bildbehandlingsprogram. Då slipper man göra samma ändringar på alla bilder manuellt och kan fokusera på den verkliga efterbehandlingen. Att få bilderna så ”rätt” som möjligt direkt i kameran sparar också mycket tid.

Eli Powell tipsar också om att stänga av internet medan man redigerar och sätta upp rimliga deadlines. Ibland kanske man också kan nöja sig med en bra bild – alla behöver kanske inte vara perfekta till 150 procent." (slut citat)

Mer gör rätt från början och mindre fila i efterarbetning. Lägre krav.
Ge mindre men ändå hålla uppe priserna - hur länge det nu går när många riskerar att försöka sig på samma trick.

Popup-blixt och vridbar skärm är ju såna där ömtåliga amatörgrejer som vi verkligen inte vill ha på proffskameror ...

Myter, det beror helt på hur skärmmekanismen designas. Är inte en fast display ömtålig då? ...eller har inte proffsmodeller sådana? Man har ju dessutom även en toppdisplay som väl inte heller denna är gjord av pansarplåt.

Myter, det beror helt på hur skärmmekanismen designas. Är inte en fast display ömtålig då? ...eller har inte proffsmodeller sådana? Man har ju dessutom även en toppdisplay som väl inte heller denna är gjord av pansarplåt.

tycker det är väldigt smidigt att kunna rotera displayen innåt, för att skydda den vid transport, typ.
Har en Olympus e-3

Jag försökte vara lite sarkastisk.

A99 vill Sony förstås gärna sälja till folk som nu kör Canon EOS-1D och Nikon D, och då måste de anpassa sig till den målgruppens konservativa syn på hur en Riktig Kamera<TM> ska vara.

Jag försökte vara lite sarkastisk.

A99 vill Sony förstås gärna sälja till folk som nu kör Canon EOS-1D och Nikon D, och då måste de anpassa sig till den målgruppens konservativa syn på hur en Riktig Kamera<TM> ska vara.

Jo, jag förstod den lilla sarkasmen. Tror personligen INTE att Sony ska ge sig in på den planhalvan. Redan att den har en EVF skrämmer AARK (Användare av "riktiga kameror"). Man ska nog hålla på sin särart.

EOS 1D-serien och Nikon D3s/D4 tror jag aldrig man kan konkurrera med vad gäller försäljningsframgångar. Däremot i funktionalitet. Inte läge att vara konservativ.

Sedan möter man nog det tuffaste motståndet bland de som letar prestanda liknande Nikon D800 och Canon Eos MkIII. Här gäller det nog att pressa priset.

//Lennart

Gissar att det kommer två modeller, A97 och A85 liknade A77 och A65.

Det behövs en riktigt billig FF också, speciellt som Nikon D600 och Canon 6D förmodligen blir precis såna billiga FF-kameror.

Om man nu kan göra stora sensorer mycket effektivare kostnadsmässigt så spekulerar en del att det blir det som är nästa mainstream och små sensorer som APS-C hamnar i spegellösa och "superkompakter".

Försmodligen tar Sony inga kunder från de som köper 1DX och D4, men det finns en stor mängd som gärna skulle vilja ha såna kameror men inte har råd. Då kan en kamera för en tredjedel av priset med ilknande prestanda vara mycket intressant.

/Mats

På D3 och D4 är displayen på baksidan av mycket tåligt safirglas. Enligt Nikon bidrar den fasta displayen till att göra hela huset stabilare, och det är därför den inte är vridbar. Toppdisplayen är ju inte lika utsatt för stötar så den behöver inte vara av pansarplåt.

Jag tror annars inte att Sony ämnar konkurrera med toppmodellerna, utan snarare 5D Mk III och D800.

På D3 och D4 är displayen på baksidan av mycket tåligt safirglas. Enligt Nikon bidrar den fasta displayen till att göra hela huset stabilare, och det är därför den inte är vridbar. Toppdisplayen är ju inte lika utsatt för stötar så den behöver inte vara av pansarplåt.

Jag tror annars inte att Sony ämnar konkurrera med toppmodellerna, utan snarare 5D Mk III och D800.

De konkurrerar väl bäst de kan och är lika glada oavsett vem som köper kameran.
Däremot kommer nog inte så många sådana kunder byta, men kameran kan mycket väl ha liknande prestanda och tilltala en stor grupp fotografer som inte behöver samma tålighet.

/Mats

Låter rätt osannolikt, men jäklar vilken överraskning det vore :)
http://www.sonyalpharumors.com/sr2-...n-36-mpx-slt-this-week-accordind-to-kir-tuck/

Lite spännande. Helt omöjligt är det inte och det skulle vara typiskt Sony att chocka på det sättet...

/Mats

De blir nog tvungna att göra det hela sant:). Sony får svårt att överleva på FF_marknaden annars. Även fast 36 Mp inte i realiteten är så mycket mer än 24. Ljustappet via spegelfilmen går bra att överleva OM sensorn är densamma som i D800. Men då får Sony fixa lika bra signalhantering som Nikon. Spegelfilmen stjäl i så fall så lite att det finns DR så det räcker till.
Vore väldigt bra om Sony kom just nu med denna kamera. Nästa år tror jag blir för sent.

//Lennart

De blir nog tvungna att göra det hela sant:). Sony får svårt att överleva på FF_marknaden annars. Även fast 36 Mp inte i realiteten är så mycket mer än 24. Ljustappet via spegelfilmen går bra att överleva OM sensorn är densamma som i D800. Men då får Sony fixa lika bra signalhantering som Nikon. Spegelfilmen stjäl i så fall så lite att det finns DR så det räcker till.
Vore väldigt bra om Sony kom just nu med denna kamera. Nästa år tror jag blir för sent.

//Lennart

Ojdå, vaknat med negativ för ögonen idag?

Sony är nog knappast tvungna att lansera en FF-kamera på torsdag.
De finns ju inte på FF-marknaden alls nu och skulle de mot förmodan inte släppa nåt förrän nästa år så är det i allafall inte försent.

Försent för vad? För dig och många andra såklart som redan inhandlat en Nikon D800, men det har det ju varit försent för länge. De som köper ett annat märke i Oktober och om det inte finns nån då är de ju också sent ute osv, men det kommer andra kunder som köper kamera i t.ex. mars och om då kameran har funnits seedan februari är Sony såklart med i matchen.

Kameran behöver inte alls vara lika Nikon i övrigt. Fördelar med SLT finns ju och såklart blir det lite mindre ljus till sensor, men det är bara en liten detalj. Bättre filmning, stabilisering, lägre pris, peaking, högre fps, kvickare AF, tystare kamera och annat är också sådant som vägs in.

Jag har svårt att tro på det här och har redan mentalt ställt om mig till en ny 24 megapixel i slutet av Augusti. Tidigare hade jag jublat över 36 mpx, men nu känns faktiskt en 24 mpx med superbra ISO-prestanda mer lockande.

Vi får se, behöver i alla fall inte vänta så länge för att veta om det här är nys eller inte.

Jag tror att det inte stämmer och att det som presenteras på torsdag är 4K-uppgraderingen till FS-700.

Att Sony äger agendan och har fullständig kontroll över vilken information som sippra ut från deras utvecklingsavdelning är helt klart. Vi har helt enkelt ingen susning om vilka planer som smids och inte SAR heller.

Nånting vettigt är det som Sony gör i alla fall. Förut var det rörigt med alla små instegsmodeller hursomhelst och luckor bland de mer avancerade modellerna. Nu är det tydligt och klart med A37, A57, A65 och senare två FF-varianter på det. Objektiven har fått en ny mer genomtänkt formfaktor och kommer troligtvis i höst fräschas upp.

Visst är det frustrerande att det dröjt så länge, men det spelar ju ingen roll. Finns ju annat att köpa om man nu behöver/vill/kan byta kamera. Du gjorde ju det, Pet likaså. Jag skulle ha gjort det, men har inte av ekonomiska skäl kunnat göra det ändå, men troligen i september/oktober. Finns det då en Sony att välja på så jämförs den med annat och så köper man det som man tycker är bäst. Får då visserligen en annan kamera, 5 objektiv och 2 blixtar att sälja också, men det är inte hela världen,

Däremot är jag sugen på en FF A77 på steroider. Tror att det blir en mycket bättre kamera än konkurrenternas, men en superljusstark 24 megapixel känns bättre än samma 36a som i Nikon faktiskt.

/Mats

Mm den här kameran känns onekligen klart intressantare som a900-uppgradering snarare än någon upphottad 24mp kamera... fasen, hade ju ställt in mig på att inte lockas till uppgradering i år :)

Låter inte helt osannolikt att Sony skulle komma med något sånt här nu för att köra över fotomediernas intresse för Canons spegellösa system och skydda NEX-satsningen (som är vad Sony egentligen tjänar pengar på). Att komma med ett NEX-announcement nu skulle ge medierna storyn att Canonsystemet får Sony att känna sig hotade, så ett FF-släpp kan kanske avleda uppmärksamheten från spegellösa kameror fram till ett senare NEX-släpp.

Nja jag håller nog med Lennart eftersom Sony idag har en väldigt liten köpstark kundbas som köper high-end kamerorna/objektiv så det vill nog till att dom få ut sin/sina FF-kameror hyfsat snabbt på marknaden så att dom kan tillgodose denna kundgrupp(som efterfråga FF-kameror) det dom efterfråga annars så finns det nog en stor risk att dom byter system om det drar ut på tiden för mycket...för just nu har Sony inget att erbjuda denna kundgrupp.

Att släppa en FF-kamera är nog modigt på gränsen till dumdristigt av Sony i nuläget. Deras "tjock-kameror" har tappat marknadsandelar stadigt sedan 2009, och inte lite heller. Den delen av deras kamerautveckling är starkt ansträngd rent ekonomiskt - det enda som räddar deras försäljningssiffror är ju brandutförsäljningarna av äldre modeller, till rena förlustpriser för Sony. Detta räddar marknadsandelen, men knappast den ekonomiska hållbarheten i avdelningen.

Antingen får de gå på full ånga framåt för att få lönsamhet i verksamheten, eller så bör de nog ge upp - fasa ut Alpha-mount lite försiktigt över ett år eller tre, och försöka göra detta utan att stöta sig med allt för många trogna Sony-kunder. Båda alternativen är grymt svåra att genomföra. Alternativet "Full ånga framåt" har en ganska hög risk att sluta som det brukar för Minolta, konkurs och en avveckling av avdelningen.

NEX-segmentet står nu för över 50% av försäljningen (antal kameror) och nästan 100% av vinsten (i reda pengar till företaget). Om jag sätter mig själv i rollen som företagsledare i den situationen vet jag vilka val jag hade haft framför mig - och inga av dem hade varit lätta eller trevliga/säkra.

Uppifrån ledningen har de pressen av att beslut redan är tagna om kanske upp mot 10.000 uppsägningar inom företaget, och en uppskattad rörelseförlust på 30 miljarder SEK innestående år. I den situationen spara man inte på avdelningar som kontinuerligt går back "bara för ärans skull".

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar