Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nja jag håller nog med Lennart eftersom Sony idag har en väldigt liten köpstark kundbas som köper high-end kamerorna/objektiv så det vill nog till att dom få ut sin/sina FF-kameror hyfsat snabbt på marknaden så att dom kan tillgodose denna kundgrupp(som efterfråga FF-kameror) det dom efterfråga annars så finns det nog en stor risk att dom byter system om det drar ut på tiden för mycket...för just nu har Sony inget att erbjuda denna kundgrupp.

Såklart är det så, men de enda som köper en Sony FF är inte de som har/haft A900/A850.
För denna kundbas du talar om är det riktigt, men jag tror allvarligt att de redan missat dessa (du är ju ett exempel, men det finns nog många). De HAR redan missat det tåget. Nu får de börja om på nytt och förhoppningsvis ta kunder från de som annars skulle köpt en Canon eller Nikon och då är det viktigare att det blir rätt och riktigt bra än att det blir snabbt.

/Mats

Att släppa en FF-kamera är nog modigt på gränsen till dumdristigt av Sony i nuläget. Deras "tjock-kameror" har tappat marknadsandelar stadigt sedan 2009, och inte lite heller. Den delen av deras kamerautveckling är starkt ansträngd rent ekonomiskt - det enda som räddar deras försäljningssiffror är ju brandutförsäljningarna av äldre modeller, till rena förlustpriser för Sony. Detta räddar marknadsandelen, men knappast den ekonomiska hållbarheten i avdelningen.

Antingen får de gå på full ånga framåt för att få lönsamhet i verksamheten, eller så bör de nog ge upp - fasa ut Alpha-mount lite försiktigt över ett år eller tre, och försöka göra detta utan att stöta sig med allt för många trogna Sony-kunder. Båda alternativen är grymt svåra att genomföra. Alternativet "Full ånga framåt" har en ganska hög risk att sluta som det brukar för Minolta, konkurs och en avveckling av avdelningen.

NEX-segmentet står nu för över 50% av försäljningen (antal kameror) och nästan 100% av vinsten (i reda pengar till företaget). Om jag sätter mig själv i rollen som företagsledare i den situationen vet jag vilka val jag hade haft framför mig - och inga av dem hade varit lätta eller trevliga/säkra.

Uppifrån ledningen har de pressen av att beslut redan är tagna om kanske upp mot 10.000 uppsägningar inom företaget, och en uppskattad rörelseförlust på 30 miljarder SEK innestående år. I den situationen spara man inte på avdelningar som kontinuerligt går back "bara för ärans skull".

Det du lägger fram kan vid första påseendet te sig överdrivet, men vid närmare eftertanke tenderar det att vara sannolikt. Speciellt den ekonomiska faktorn ser ju dyster ut.

Det jag inte förstår är hur Sony mitt i all sörjan lanserar ett supertele, spottar fram ett stort antal nya SLT-modeller med små skillnader i specarna. Hur många är de nu egentligen. A55, A77, A65, A57 och några till som jag inte ids leta upp namnen på.
Därtill aviserar man en "uppdatering" av sin G-objektivlineup byggda för en FF-kamera som inte finns samtidigt som man inte tillverkar någon FF överhuvudtaget.

Då inställer sig frågan om det är kapten Grogg som styr skutan Sonys kameradivision och om densamme tillsammans med sekonden. chiefen, NO och styrman sitter i fartygsmässen och pimplar just grogg utan groggvirke.

Att sedan NEX har gått bra och gör så fortfarande är en annan sak. Fast nu verkar det som om Nex blir ansatta från flera håll och kanter. Senaste skottet kom från Canon i dagarna. Folk har hojtat om en mer komplett lineup av objektiv i 2 år. Panasonic, Oly m fl är hårda konkurrenter i det här segmentet också.

Tappade man sjökortet redan när man lade ut eller tänker man avsiktligt gå på grund? Jag förstår inte Sonys strategi.

//Lennart

Nu får de börja om på nytt och förhoppningsvis ta kunder från de som annars skulle köpt en Canon eller Nikon och då är det viktigare att det blir rätt och riktigt bra än att det blir snabbt.

/Mats

Jag tänkte så också, men är ekonomin så skral så vete tusan. Det får ju inte ta så lång tid eftersom den gamla sanningen "tid är pengar" just blivit gammal eftersom den är sann. Jag hoppas att jag har fel.

//Lennart

Att släppa en FF-kamera är nog modigt på gränsen till dumdristigt av Sony i nuläget. Deras "tjock-kameror" har tappat marknadsandelar stadigt sedan 2009, och inte lite heller. Den delen av deras kamerautveckling är starkt ansträngd rent ekonomiskt - det enda som räddar deras försäljningssiffror är ju brandutförsäljningarna av äldre modeller, till rena förlustpriser för Sony. Detta räddar marknadsandelen, men knappast den ekonomiska hållbarheten i avdelningen.

Antingen får de gå på full ånga framåt för att få lönsamhet i verksamheten, eller så bör de nog ge upp - fasa ut Alpha-mount lite försiktigt över ett år eller tre, och försöka göra detta utan att stöta sig med allt för många trogna Sony-kunder. Båda alternativen är grymt svåra att genomföra. Alternativet "Full ånga framåt" har en ganska hög risk att sluta som det brukar för Minolta, konkurs och en avveckling av avdelningen.

NEX-segmentet står nu för över 50% av försäljningen (antal kameror) och nästan 100% av vinsten (i reda pengar till företaget). Om jag sätter mig själv i rollen som företagsledare i den situationen vet jag vilka val jag hade haft framför mig - och inga av dem hade varit lätta eller trevliga/säkra.

Uppifrån ledningen har de pressen av att beslut redan är tagna om kanske upp mot 10.000 uppsägningar inom företaget, och en uppskattad rörelseförlust på 30 miljarder SEK innestående år. I den situationen spara man inte på avdelningar som kontinuerligt går back "bara för ärans skull".

Vad bra då att inte du sitter i Sonys ledning :)

Jag tror du har fel, väldigt fel.
Inte i uppgifterna om antalet uppsägningar, resultat mm, men att det skulle vara för att "rädda äran". Det är absolut business med vinst som är målet. Att det historiskt inte varit lönamt har inte jättebetydelse. Sony har nu en ordning i sitt sortiment de inte haft förut och en rätt unik lösning som faktiskt ger stora fördelar jämfört med konkurrenterna. Objektiven har en distinkt form och de har hittat sin stil helt enkelt. Nu menat jag inte bara superduperobjektiv som vi nördar så gärna grrottar i, utan även volymobjektiven de tjänar pengar på, t.ex. nya kit-objektivet 18-135 och nya DT-zoomen 55-300och förstås 16-50/2,8. Jag tror vi får se en stor satsning på uppdateringar av objektivparken om bara nån månad eller så.

I det scenariot passar FF-kameror in i ortimentet. En nu och en till nästa år då även A78 eller vad den heter som gör om A77 till något riktigt bra.

Det inns all anledning för Sony att ge järnet.

Personligen tror jag att NEX och liknande kommer att minska. Det blir riktigt bra kompakter och systemkameror. De spegellösa systemen blir varken hackat eller malet. De kan inte mäta sig med de fullstora när det gäller snabbhet, AF osv och med stora objektiv är det ändå ingen vits med ett litet hus. De är också för stora så att de inte funkar som alltid-med-kamera och får i den änden konkurrera med kompakter. Att de inte slagits ut av dessa förut beror på att bildkvaliten har varit överlägsen, men det är den ju inte riktigt längre som vi har sett nyligen.

/Mats

Det du lägger fram kan vid första påseendet te sig överdrivet, men vid närmare eftertanke tenderar det att vara sannolikt. Speciellt den ekonomiska faktorn ser ju dyster ut.

Det jag inte förstår är hur Sony mitt i all sörjan lanserar ett supertele, spottar fram ett stort antal nya SLT-modeller med små skillnader i specarna. Hur många är de nu egentligen. A55, A77, A65, A57 och några till som jag inte ids leta upp namnen på.
Därtill aviserar man en "uppdatering" av sin G-objektivlineup byggda för en FF-kamera som inte finns samtidigt som man inte tillverkar någon FF överhuvudtaget.

Då inställer sig frågan om det är kapten Grogg som styr skutan Sonys kameradivision och om densamme tillsammans med sekonden. chiefen, NO och styrman sitter i fartygsmässen och pimplar just grogg utan groggvirke.

Att sedan NEX har gått bra och gör så fortfarande är en annan sak. Fast nu verkar det som om Nex blir ansatta från flera håll och kanter. Senaste skottet kom från Canon i dagarna. Folk har hojtat om en mer komplett lineup av objektiv i 2 år. Panasonic, Oly m fl är hårda konkurrenter i det här segmentet också.

Tappade man sjökortet redan när man lade ut eller tänker man avsiktligt gå på grund? Jag förstår inte Sonys strategi.

//Lennart

500/4 är mysko och nu ska det komma ett nytt 300/2,8 och kanske ett 400/4 också. Skulle kunnat funka om 500-objektivet kostat 35000 eller nåt, för då skulle de kunna ta systembytare från Canon och Nikon, men knappast om man sätter priset till 120000 när Canons kostar bara drygt hälften. Totalt hål i huvet verkar det som.

Det har ju talats om de här supertelena länge så om de redan plöjt ner massor i utvecklingskostnader så kansk de tänkte att de ville göra det klart ändå även om förutsättningarna förändrats under resans gång.

Ibland äär det ändå klokt att att inte göra det. Ungefär som tunnelbygget under Hallandsåsen, det var många som ansåg att man skulle fortsat bara för att man lagt ner så mycket innan. Det var bra at de slutade.

Det där med modellfloran HAR ju ändrats nu. Finns inga massa A2xx och A3xx i oändligt antal varianter. Finns lite rester kvar som A55 och A580, men annars är det ju mycket logiskt och rent.

Två sensorstorlekar och två modeller för varja. A37 och A57 med 16 pmx och A65 och A77 med 24mpx, en enklare och en mer avand´cerad kamera i varje grupp. Sen med FF samma sak, A99 och A85 och sen nästa år en A9 eller nåt. Objektivparken blir också ordning på med enhetlig design och vettigt utbud i tre klasser. Finns lite rester där också som fasas ut.

Nä, jag tycker tvärtom att det är (blir) riktigt bra reda nu när Sony hittat sitt eget signum. Det du beskriver är ju snarare vägen dit där de hattat en del minst sagt.

Det finns nog en väl utstakad plan och jag tror att de kör på den i full fart.
NEX är nog lite av en fluga faktiskt.

Det som gör det lite märkligt är att grejerna kommit i konstig ordning, speciellt med 500/4, men jag ser framför mig att bitarna faller på plats. Jag tror på Sony starkt, vilket jag inte gjorde förut. Det som Joakim målar upp tror jag inte ett smack på. Jag tyckte som du tidigare, men nu är det intte riktigt så, det har tagit form helt enkelt.

/Mats

På D3 och D4 är displayen på baksidan av mycket tåligt safirglas. Enligt Nikon bidrar den fasta displayen till att göra hela huset stabilare, och det är därför den inte är vridbar. Toppdisplayen är ju inte lika utsatt för stötar så den behöver inte vara av pansarplåt.

Jag tror annars inte att Sony ämnar konkurrera med toppmodellerna, utan snarare 5D Mk III och D800.

Det är nog inte displayen i sig utan den ram glaset vilar i i så fall. Vi talar väl inte om 1 cm pansarglas e.d. Profiler stärker alltid och det är ju en teknik man använt under väldigt lång tid och fulländat inom exv. flygpalnskonstruktioner som ska vara lätta men ändå starka.

Även en nedsänkt försänkning för en rörlig skärm har liknande förutsättningar att styva upp ett kamerahus. Så jag vet inte om det är det som är problemet. Jag tror snarast att man tror att utfällningsmekanismen måste bli sårbar. Jag är nu inne på min femte kamera med vikbar display och ännu har inte det minsta problem kunnat skönjas med denna teknik

Den enda konstrultion jag så långt tyckt varit lite mer sårbar är väl den i A55 men jag ska inte dissa den för den kameran hade jag bara i en månad. Det är väl ändå faktumet att det är glas över en stor del av baksidan som är huvudproblemet. En ställbar skärm som är infälld eller som i fallet A77 dessutom kan vändas har jag svårt att känna speciell ångest över. Glas är glas och även om det är safirglas som bättre tål repor så tror jag inte det nödvändigt hjälper för hårdare smällar.

Det är nog inte displayen i sig utan den ram glaset vilar i i så fall. Vi talar väl inte om 1 cm pansarglas e.d. Profiler stärker alltid och det är ju en teknik man använt under väldigt lång tid och fulländat inom exv. flygpalnskonstruktioner som ska vara lätta men ändå starka.

Även en nedsänkt försänkning för en rörlig skärm har liknande förutsättningar att styva upp ett kamerahus. Så jag vet inte om det är det som är problemet. Jag tror snarast att man tror att utfällningsmekanismen måste bli sårbar. Jag är nu inne på min femte kamera med vikbar display och ännu har inte det minsta problem kunnat skönjas med denna teknik

Den enda konstrultion jag så långt tyckt varit lite mer sårbar är väl den i A55 men jag ska inte dissa den för den kameran hade jag bara i en månad. Det är väl ändå faktumet att det är glas över en stor del av baksidan som är huvudproblemet. En ställbar skärm som är infälld eller som i fallet A77 dessutom kan vändas har jag svårt att känna speciell ångest över. Glas är glas och även om det är safirglas som bättre tål repor så tror jag inte det nödvändigt hjälper för hårdare smällar.

För att det inte ska bli repor måste glaset vara hårt. Precis som på klockor, vilket numera finns även på billiga noname"klockor, så det är ingen big deal eller så exklusivt även om förstås Canon m.fl. vill få det att framstå så. Däremot är det litet flex i ett så hårt glas, så ramen måste vara stadig.

Men jag tycker det är trams om hur extremt hållbart allt ska göras. Är det nån mil-spec vi talar om, eller? Jag är ändå hyggligt rädd om mina kameror och slänger och dänger inte med dem. Kanske en pressfotograf i ett krig måste ha tåliga prylar som håller och funkar om man slänger sig på marken eller nåt, men om det är det som är kraven för en liten minoritet så skit i dem.

Bättre att lägga resurserna på vettiga funktioner och smidiga lösningar så att det blir ett bättre bilder med. Finns inte på världskartan att skärmen på min A580 skulle gå sönder på något sätt. Iofs är den lösningen strået robustare än de andra, men jag tror inte A77ans går av för hackor heller (eller att det är typ det som behövs).

Det var visst BS ryktet om en 36 megapixels FF på torsdag :-(. Jaja, väckte ju ett litet hopp en kort stund ändå. Blir med sannolikhet en snabb superljusstark 24 megapixlare i slutet av augusti precis innan photokina med leveranser i oktober eller nåt. Verkar troligt och om det stämmer är det en sån det blir för mig. Hoppas innerligt att den har blixt och skärm upphängd som på A77 och kostar under 20000 kr. Gärna i kit med 24-70ZA för två tusen extrea :)

/Mats

//Lennart

jag kan trösta dig att inte ens de som jobbar i stora multi bolag fattar hur ledningen tänker.....

Sedan är det ju kultur skillnader......
Satsningar på mijaednivåer kan tas för ev vinster i framtiden som någon ekonom kan motivera med någon skumm marknadsundersökning för att något år och någon katastrof senare vara ändrad helt.
Jag har länge velat se hur företagets marknads prognos stämt in. Vad sa man för ett, två år sedan stämmer det eller inte.
Troligen inte....

Ibland äär det ändå klokt att att inte göra det. Ungefär som tunnelbygget under Hallandsåsen, det var många som ansåg att man skulle fortsat bara för att man lagt ner så mycket innan. Det var bra at de slutade.

Borrningen fortsätter och tunneln beräknas vara klar för trafik 2015.

Det var ett uppehåll i borrandet i cirka 5 år efter giftskandalen (1997) men sen har man borrat på i 10 år till.

Det viktigaste för Sonys systemkameraavdelnings fortlevnad är nog att man lugnar ner takten på modellsläppen, och koncentrerar sig på att släppa färre och bättre genomarbetade lösningar. Tyvärr verkar ju detta inte ingå i Sonys övergripande affärsmodell.

Det är inga problem att ha få modeller, så länge man inte trillar över kanten och blir så liten som Olympus.

Det är inga problem att ha få modeller, så länge man inte trillar över kanten och blir så liten som Olympus.

Trotts det så gör dom jäkligt genomarbetade/fina kameror och objektiv av hög kvalite....tror Olympus kommer vända skutan....m43/Olympus verkar ha fått ett rejält uppsving tackvare Olympus OM-D.

Det viktigaste för Sonys systemkameraavdelnings fortlevnad är nog att man lugnar ner takten på modellsläppen, och koncentrerar sig på att släppa färre och bättre genomarbetade lösningar. Tyvärr verkar ju detta inte ingå i Sonys övergripande affärsmodell.

Hurså Joakim att det inte verkar ingå i Sonys affärsmodell?
Det är ju exakt det som du efterlyser som har hänt, är ju hur tydligt som helst!

Nu har de hittat sin form och det är ju inte alls som det var förut då det som du skriver stämde.

Det finns numera 4 APS-C och planeras 3 FF (A37, A57, A65, A77 + A85, A97, A9-1)

APS-C kamerorna har en enklare och en mer avancerad modell i två upplösningsklasser.

FF blir kanske en lågupplöst (24 mpx) blixtsnabb med superisoprestanda och en normalupplöst (36 mpx) för hög detaljering och kvalitet ffa vid lägre ISO, samt en billig variant av den högupplösta.

(FF-sortimentet vet vi nada om ännu, det är mina gissningar som går på tvären med SAR och vad andra tror. Gissar att A97 och A85 släpps i höst och A9 nästa år, fast det är lite förvirrat om den/de som kommer nu blir lågupplösta och snabba eller med högre upplösning.)

Hursomhelst är lineupen utomordentligt vettig och tydlig!
Jag tycker det är precis lagom. Vad är det för fel menar du?

Sen att dom uppgraderar A77 till A78 (och ev A65 till A66) under nästa år är ganska troligt, men inte att det blir en ny ytterligare modell sida vid sida.

Det där med många modeller och en enda soppa var ju förut när de hade A2xx, A3xx och A5xx med en trillingserie i varje samtidigt och desutom A850 och A900. Totalt 11 modeller! Ett tag var det ju helt horribelt med en ny modell per två månader i de allra lägsta klasserna som var precis lika, men så är det ju inte alls nu, en total helomvändning skulle man kunna säga.

Sonys (kommande) lineup motsvarar väldigt väl vad Nikon och Canon har:
kameror.JPG

/Mats

Senast ändrad:
Trotts det så gör dom jäkligt genomarbetade/fina kameror och objektiv av hög kvalite....tror Olympus kommer vända skutan....m43/Olympus verkar ha fått ett rejält uppsving tackvare Olympus OM-D.

Visst gör dom det! Men nu menade jag specifikt E-serien med spegel osv - de har inte sålt i så många tusen ex på senare år. Nikon och Canon säljer mer kameror under ett dygn än vad Oly gör på ett år av dessa typer av kameror.

µFT önskar jag all lycka, OM-D visar vägen mot hur bra bildkvalitet man faktiskt kan få idag med en mindre sensor. För ett par år sedan låg FT fortfarande så långt under gränsen för vad jag anser vara användbart att systemen inte ens var i närheten av att intressera mig. Vi har inte så många soliga sommardagar i Sverige - och med mindre ljus än så blev resultaten inte speciellt upphetsande.

Hurså Joakim att det inte verkar ingå i Sonys affärsmodell?
Det är ju exakt det som du efterlyser som har hänt, är ju hur tydligt som helst!

Nu har de hittat sin form och det är ju inte alls som det var förut då det som du skriver stämde.

Det finns numera 4 APS-C och planeras 3 FF (A37, A57, A65, A77 + A85, A97, A9-1)
.../klipp/...
/Mats

Sedan 2007:
A100, A200, A230, A290, A300, A330, A350, A380, A390, A500, A550, A560, A580, A700, A850, A900, A35, A37, A57, A65, A77
21st modeller som tillsammans sammanlagt sålt i knappt 8 miljoner ex. Nu räknar jag bara "tjock-kameror".

Att jämföra med Nikon, också sedan 2007:
D3, D3x, D700, D800, D60, D90, D300, D3000, D3100, D3200, D5000, D5100, D7000
13st modeller som sålt i knappt 50 miljoner ex

Nu verkar det ju som om Sony lugnat sig - vilket nog är bra - de har ju "bara" släppt fem nya modeller det senaste året (sedan aug 2011).

Om Sony varit starkt expanderande i försäljning av denna kameratyp hade det kanske varitrimligt, och det var väl också det de siktade efter. Nu blev det inte så, utan Sonys avdelning för tjock-kameror blir mindre och mindre i stället, och går back varje år.

Sedan 2007:
A100, A200, A230, A290, A300, A330, A350, A380, A390, A500, A550, A560, A580, A700, A850, A900, A35, A37, A57, A65, A77
21st modeller som tillsammans sammanlagt sålt i knappt 8 miljoner ex. Nu räknar jag bara "tjock-kameror".

Att jämföra med Nikon, också sedan 2007:
D3, D3x, D700, D800, D60, D90, D300, D3000, D3100, D3200, D5000, D5100, D7000
13st modeller som sålt i knappt 50 miljoner ex

Nu verkar det ju som om Sony lugnat sig - vilket nog är bra - de har ju "bara" släppt fem nya modeller det senaste året (sedan aug 2011).

Om Sony varit starkt expanderande i försäljning av denna kameratyp hade det kanske varitrimligt, och det var väl också det de siktade efter. Nu blev det inte så, utan Sonys avdelning för tjock-kameror blir mindre och mindre i stället, och går back varje år.

Det är ju det jag menar, det var förut. Sony har ju ändrat, det är ju faktiskt inte så nuförtiden. Man kan väl inte säga till någon att sluta med något man redan slutat med.

De senaste modellerna har väl inte sålt så dåligt, A77 t.ex. säljer väl hyggligt?

/Mats

.

De senaste modellerna har väl inte sålt så dåligt, A77 t.ex. säljer väl hyggligt?

/Mats

Enl den ÅF jag anlitar mest stämmer det att A77 säljer bättre än tidigare Sonymodeller. Däremot blev A65 ett långskott i blindo, enligt honom. Och det var väl det vi trodde redan när de kamerorna lanserades. För liten prisdifferens och för många tappade extrafinesser.

Han uttryckte sig så. ÅF i andra geografiska områden vet jag inget om. "Lättare att bli av med en svindyr 1DMkIV än vissa Sonymodeller som kostar 12% av priset på en MkIV". I storstadsregionerna är det säkert lättare att få en korrektare bild av läget, men i Småland har vi ju trots allt ett antal MM, huvudaffären för Scandinavian Photo, Hegethorns m fl. Fast säkert lättare att kolla i 08-området eller Lund-Malmö.

//Lennart

Jag räknar bara FF-kameror och då har de väl inte direkt gödslat marknaden.

Nä, det är ju fiasko att först ha en bra modell och sen inte ersätta den med något nytt innan den blir gammal och tas ur prod. Samma sak som med A700/A77, fast värre. Man kan inte ha kontinuitetsluckor på det sättet.

Men nu är det bara en månad kvar då vi troligen får se två nya FF och en hel radda med objektiv och kvitto på Sonys framtidsplaner. Tror definitivt inte som Joakim och att dra slutsatser på dagens läge baserat på information från 2007-2009 är inte så vettigt.

/Mats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar