Hur introducerar den digitala förstärkningen brus?
Borde ha skrivit "väl" däremellan.
Hoppa inte på mig sådär. Jag är ingen expert på området.
Trodde helt enkelt i min enfald att bilden försämras om man drar på förstärkningen i raw-konverteraren för så tycker jag att det ser ut när man drar i spaken. Gör man det så får man i skuggorna grynighet som jag tycker ser ut som brus och som också går att jämna ut med reglaget för luminans brusreducering.
Vetefan hur det går till, men jag tror det är nåt elektroniskt
Så, det är alltså inte brus.
Ser ut som brus, ger samma effekt so mbrus, men är inte brus. Då är det väl inte det då.
Om det inte skulle bli en bildförsämring och det skulle göras bättre än den analoga förstärkningen, varför tar inte kameratillverkarna då helt enkelt bort den analoga förstärkningen i kameran och lägger dit en digital algoritm istället?
Brus eller inte. Jag tycker det verkar so mom kamerans analoga förstärkning gör ett aningen bättre jobb ändå, vilket t.ex. Afes bilder visar. Då tycker jag att det är listigt att öka kamerans ISO en aning från bas-iso om man ändå vet att det aldrig kommer att räcka med ISO 200.
Gissar att det blir bättre att ha inställt ISO 800 och öka 3 steg i raw (=ISO 6400) än att ställa in ISO 200 och sedan öka 5 steg i raw-konvreteraren (särskilt som den klarar max 4 enligt Lennart).
Fast som sagt, jag utger mig inte för att vara nån expert på det här så om jag hade fel när jag trodde att exposurehöjning skapar brus, även om det ser ut som det, så tar jag tillbaka det helt förbehållslöst.
/Mats