Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är det?

Jag trodde det var 100 och att 50-läget var som ett digitalt ND-filter typ, dvs en försvagning som inte förbättrar kvaliten något, men ger möjlighet att använda långa tider för effektens skull utan att överexponera. Har för mig att jag läste det nånstans i början precis innan kameran lanserades.


/Mats

Kan nog (inte) stämma, men har för mig att i DXO:s mätning finns en "puckel" för antingen 50 eller 80. Får väl kolla. Hursomhelst är det 6 EV och det är väl huvudsaken. Då det inte handlar om förstärkning.

Och visst, det här är lätt att göra. Nu håller jag på och kollar hur D800 fixar en bild som har 11 EV:s diff vid basiso 100, d v s en lyftning som skulle motsvara c:a iso 101.000.

//Lennart

Korrigering: Enl DXO har A77 basiso 50, såväl i spec som i measurements. Så jag hade nog rätt, men det är ju en skitsak i sammanhanget.

http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sensor-Database/Sony/SLT-Alpha-77
 
Det är helt enkelt skitbra och lite av ett revolutionerande sätt att fotografera.

Det enda tråkiga med att fotografera "ISO-löst" är att kameratillverkarna inte har begripit att de bör ha stöd för det i kamerorna. T.ex. så vill man ju att bildvisning på kameraskärmen ska fungera hyfsat, så man borde kunna ställa in ett ISO-tal (eller låta kamera köra auto-ISO) som bara påverkar bildvisningen men inte registreringen av bilden.

På en kamera med EVF vill man förstås dessutom att detta "fejk-ISO" ska påverka EVF:en så att man har en chans att se motivet i sökaren.
 
På en kamera med EVF vill man förstås dessutom att detta "fejk-ISO" ska påverka EVF:en så att man har en chans att se motivet i sökaren.

Om man stänger av Live Settings (eller vad det nu heter) i NEX så visar sökaren och displayen en bild som går att se, och inte som bilden blir.
 
Vet inte om jag gjorde nåt galet, men när jag gjorde en snabb test med först ISO 3200 i kameran och sedan ISO 100 och lyfte i Lightroom så blev det ganska hemsk bandning på 3200. Färgåtergivningen blev också klart bättre när jag körde kameran på 3200.

ISO 3200 i kameran:

ISO 3200_2012-06-25.jpg

ISO 100 i kameran och lyft i LR:

ISO 100 lyft_2012-06-25.jpg

Jag försökte justera vitbalansen i LR så lika som möjligt, och drog ner brusreduceringen så mycket det går.
 
Det enda tråkiga med att fotografera "ISO-löst" är att kameratillverkarna inte har begripit att de bör ha stöd för det i kamerorna. T.ex. så vill man ju att bildvisning på kameraskärmen ska fungera hyfsat, så man borde kunna ställa in ett ISO-tal (eller låta kamera köra auto-ISO) som bara påverkar bildvisningen men inte registreringen av bilden.

På en kamera med EVF vill man förstås dessutom att detta "fejk-ISO" ska påverka EVF:en så att man har en chans att se motivet i sökaren.

Håller med.

Det första är inte så viktigt, går att leva med. LR t.ex upptaterar ju sin tumnagel baserat på inställningarna man gjoort, så det går fint att få en överblick i ett bildarkiv.

Det där andra däremot att EVFen skulle bli svart är ju hemskt! Är det verkligen så, det borde väl att gå att stänga av eller nåt??? Det är verkligen inte bra. Har ingen dylik så jag kan testa.

Sen förutsätter det förstås att det inte blir för mörkt så att skuggor sotar igen, för då kan man lyfta hur mucket som helst utan att det framträder detaljer om det inte finns några. Därför kan det vara vettigt att köra på ettt högre värde än basiso. Om man t.ex vet att man aldrig skulle gå under ISO 800 så finns det ju ingen anledning att köra på basiso.

Sen finns det kameror, även Sony, som det inte funkar på. A55p t.ex. var märklig på så sätt att Iso800 faktiskt gav mer brus än 1600 t.ex. mycket märkligt och då borde samma sak gälla äve de gamla Nex5 och Nex3.


/Mats
 
Det där andra däremot att EVFen skulle bli svart är ju hemskt! Är det verkligen så, det borde väl att gå att stänga av eller nåt??? Det är verkligen inte bra. Har ingen dylik så jag kan testa.

Som jag svarade Per så går det att stänga att EVF visar hur bilden blir, och i stället ser helt normal ut oavsett inställningar, åtminstone på NEX och jag antar att det är likadant på SLT-kamerorna.
 
Det enda tråkiga med att fotografera "ISO-löst" är att kameratillverkarna inte har begripit att de bör ha stöd för det i kamerorna. T.ex. så vill man ju att bildvisning på kameraskärmen ska fungera hyfsat, så man borde kunna ställa in ett ISO-tal (eller låta kamera köra auto-ISO) som bara påverkar bildvisningen men inte registreringen av bilden.

På en kamera med EVF vill man förstås dessutom att detta "fejk-ISO" ska påverka EVF:en så att man har en chans att se motivet i sökaren.

Jag tror att, eller rättare sagt Marianne Oelund på DPR-forumen tror att det är lutningen på DR-kurvan som kommer att bli viktigare framöver och då blir väl tanken på den "ISO-lösa" kameran överspelad misstänker jag.

Jämför t.ex. lutningen för DR mellan Nikons senaste D3200 och D7000 på DxOMark... Kolla även länken till Marianne Oelund ovan.

Sedan så har väl dom flesta digitalkameror varit "ISO-lösa" från basiso sedan digitalkamerorna kom i stort sett. Det är bara Canons digitala fr.o.m. 20D och Nikon D3/D3s och D700 som inte är varit/är de. Dessa kamerors "ISO-löshet" börjar ändå nånstans efter ISO400-800.
 
Sen förutsätter det förstås att det inte blir för mörkt så att skuggor sotar igen, för då kan man lyfta hur mucket som helst utan att det framträder detaljer om det inte finns några. Därför kan det vara vettigt att köra på ettt högre värde än basiso. Om man t.ex vet att man aldrig skulle gå under ISO 800 så finns det ju ingen anledning att köra på basiso.

Det beror på sensorns karaktäristik. Det är inte alls säkert att det är någon som helst poäng att höja ISO över bas-ISO. Den analoga förstärkningen introducerar t.ex. brus.
 
Jag tror att, eller rättare sagt Marianne Oelund på DPR-forumen tror att det är lutningen på DR-kurvan som kommer att bli viktigare framöver och då blir väl tanken på den "ISO-lösa" kameran överspelad misstänker jag.
Hur gör lutningen på DR-kurvan att ISO-lösheten blir överspelad?

Jämför t.ex. lutningen för DR mellan Nikons senaste D3200 och D7000 på DxOMark... Kolla även länken till Marianne Oelund ovan.
Jag ser ingen kurva på den sidan.

Sedan så har väl dom flesta digitalkameror varit "ISO-lösa" från basiso sedan digitalkamerorna kom i stort sett. Det är bara Canons digitala fr.o.m. 20D och Nikon D3/D3s och D700 som inte är varit/är de. Dessa kamerors "ISO-löshet" börjar ändå nånstans efter ISO400-800.

Ungefär så är det med min Canon EOS 60D. Enligt Sensorgen tycker jag mig kunna konstatera att det inte är någon större poäng att höja ISO mer än 1600 (ev. 800). Något liknande gäller för EOS 7D, och jag misstänker att det är på ungefär samma vis för alla Canonsensorer. Åtminstone av den generationen.
 
...

Sen förutsätter det förstås att det inte blir för mörkt så att skuggor sotar igen, för då kan man lyfta hur mucket som helst utan att det framträder detaljer om det inte finns några.

...


/Mats

En digitalbild sotar aldrig igen i skuggorna för det finns antingen brus eller detaljer från exponeringen, vars signaler då är aningen starkare än de signaler bruset skapar. Skulle det vara helt igensotat och helt brusfritt så är råfilen kraftigt manipulerad i kameran.
 
En digitalbild sotar aldrig igen i skuggorna för det finns antingen brus eller detaljer från exponeringen, vars signaler då är aningen starkare än de signaler bruset skapar. Skulle det vara helt igensotat och helt brusfritt så är råfilen kraftigt manipulerad i kameran.

Nä, den sotar förstås inte igen som på filmtiden, men man kan väl ändå få använda det uttrycket för när inga detaljer (förutom brus) finns kvar? :)
 
Det beror på sensorns karaktäristik. Det är inte alls säkert att det är någon som helst poäng att höja ISO över bas-ISO. Den analoga förstärkningen introducerar t.ex. brus.

Jo det är ju sant att den analoga förstärkningen introducerar brus, men det gör den digitala också. Frågan bara vilket som är mest. Afes bilder visar snarare att kameran gör ett bäättre jobb när det är extremt stor skillnad. Därför kan det kanske vara bra att "ta lite av varje".

Vet inte var breakeven går, men jag gissar att det är hugget som stucket om det inte rör sig om alltför många EV och det ska man nog se till att undvika så långt det går.

Vi får väl hoppas att Joakim hoppar in och sprider ljus och exponerar sanningen. Jag vet i alla fall inte vad jag talar om på detaljnivå, bara att jag får mer kontroll av att köra M-läget och sätter ISO lagom så att det inte blir onödigt lågt.


/Mats
 
Kan nog (inte) stämma, men har för mig att i DXO:s mätning finns en "puckel" för antingen 50 eller 80. Får väl kolla. Hursomhelst är det 6 EV och det är väl huvudsaken. Då det inte handlar om förstärkning.

Och visst, det här är lätt att göra. Nu håller jag på och kollar hur D800 fixar en bild som har 11 EV:s diff vid basiso 100, d v s en lyftning som skulle motsvara c:a iso 101.000.

//Lennart

Korrigering: Enl DXO har A77 basiso 50, såväl i spec som i measurements. Så jag hade nog rätt, men det är ju en skitsak i sammanhanget.

http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sensor-Database/Sony/SLT-Alpha-77

Iso 204800 måste det väla bliva Lennart !

Det ska bli intressant hehe.
Mvh. /LEE
 
Vi får väl hoppas att Joakim hoppar in och sprider ljus och exponerar sanningen. Jag vet i alla fall inte vad jag talar om på detaljnivå, bara att jag får mer kontroll av att köra M-läget och sätter ISO lagom så att det inte blir onödigt lågt.

Det svåra är väl att veta vad som är ISO lagom i olika lägen? Jag använder kameran med standardinställningar för det mesta, och det fungerar nästan alltid bra (alltså med auto-ISO eller manuell ISO-inställning så kamerans exponeringsmätare tycker det blir rätt). Sensorn i din A580 är ju dock mer okänslig för ISO-inställning så där kanske det funkar lika bra att köra "isolöst", men då är det ju svårt att på kameran se hur bilden blev.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar