Tack för intressanta inlägg och synpunkter! Jag har läst alla möjliga tester men det var just sådan här jämförande information som jag var ute efter.
77:an kan kanske vara något för mig då jag inte är i så stort behov av bra prestanda på så höga iso-tal som nämns (även om det är jäkligt skönt att kunna ta riktigt skapliga handhållna bilder i skymning med 580:n). Dock när jag var i väg på en MotoGP-tävling och fotade hojar med 580:n så verkade det som att det mest var tur om jag fick en skarp bild. Jag körde då med Sonys 70-300 SSM G-glugg.
Jag ber om ursäkt om detta blir lite off topic men hur fungerar det med AF på 580:n och rörliga objekt - finns det något läge där den följer med objektet eller låser den på första exponeringen? Det finns ju en hel del olika lägen....continious, hi-burst, lo-burst, sportläge, etc. Jag körde iaf i AF-C läge hela tiden.
Om nu 77:an har mycket bättre AF så skulle det ju kunna vara ett alternativ även om jag med hatar brus.
PS Tack för erbjudandet om att få testfota lite under en promenad. Om jag är i Stockholm och det passar hör jag kanske av mig