afe
Aktiv medlem
Har A57 oled sökaren?
Nej (antagligen av kostnadsskäl).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har A57 oled sökaren?
Lägg in de sista bilderna från a77 på minneskortet. ...
Eller byt namn på de som ligger där till ett lägre nr
Hur får man reda på hur många bilder man tagit med kameran?
Ett sätt skulle ju vara att kolla numreringen på bilderna. Har ju fungerat bra på en hel del kameror om man nu inte ändrar på nummerserien och än värre om kameran själv ändrar nummerserien.
Jag har raderat sidospåret om slutarräknaren i Canon 600D. Den kameran diskuteras lämpligen i Canonforumet eller så kan man använda Google
Men sluta var så jädra klåfingrig med modereringsknappen
jaja, moderering ska visst inte diskuteras, men menar du att ditt eget inlägg (#6309) ovanför med en länk till http://shuttercounter.com/ som funkar med Canon 600D, men inte med Sony-kameror skulle på något sätt vara ett enda mer on-topic?
/Mats
Visst är jag nöjd. "Hur får man reda på hur många bilder man tagit med kameran?" gav ju upphov till många inlägg och det är väl huvudsaken i denna tråd.
Har idag varit och klämt och känt på en A77:a - i sällskap av en lätt hysterisk och helt klart provisionsavlönad säljare förvisso, men ändå... Jag förklarade att jag har en Canon idag, som börjar bli åldersstigen och att en kompis sagt att jag borde kolla på A77. Säljaren började då på spåret att jag nog borde behålla min Canon - men när jag sköt in att jag ville byta ut billig budgetoptik mot kvalitet, sköt han raskt in på Sony-spåret...
Det där tyckte jag var lite intressant, men jag förstod inte fullt ut hans svar när jag frågade om hur Sony-optik står sig generellt kontra tex Canon-optik, så jag frågar samma sak här... Är Sonys kvalitetsoptik lika bra som Canons kvalitetsoptik? Generellt, menar jag? Skiljer de också på högkvalitativa linser och "budget-serier"? Som Canons L-serie kontra "vanliga" objektiv...?
Sen en annan grej; Jag läser allt möjligt om A77 just nu, bland annat det här testet: http://www.ljudochbild.se/test/sony-slt-a77
där jag fastnade för den här raden:
"Fördelen jämfört med en optisk är att du ser motivet även om det är mörkt."
Nu har ju jag bara testat i lysrörsupplyst butikslokal, men just den optiska sökaren är en sån grej som känns lite... kluvet. Jag gillade att den "hjälper till" med fokusering även när man väljer att fokusera manuellt - jag är alltid osäker, här ser man ju precis! Men samtidigt känner man sig lite som "Terminator" med den elektroniska vyn - en vanesak, kanske?
Men jag skulle gärna förstå fördelarna med EVF lite bättre - man kan ju bara testa SÅ mycket i butik, liksom... Nån som är expert och kan förklara för en gröngöling?
//Jenny
Komplettering:
Sony skiljer också "högkvalitativ" resp budgetoptik. Det framgår dock mest av priserna. Deras mer exklusiva
serier har beteckningen Zeiss och G. Speciellt Zeiss-serien är av mycket hög klass, liksom de flesta ur G-serien.
De här objektiven håller samma eller högre priser än motsvarande Canon/Nikon.
Sedan har man riktigt bra objektiv utan speciell märkning som 50/1.4, 16-50/2.8 SSM, 28-75/2.8 SAM till exempel. De är i kvalitet ganska lika Nikons och Canons motsvarigheter.
Sedan finns ett antal billigare gluggar som är lägre prissatta. De behöver inte vara dåliga optiskt, men har ofta en mycket plastig känsla. Det har även Canon och Nikon.
Utan att köpa från tredjepartstillverkare så klarar man sig mycket bra med Sonys egna sortiment: Från ultravidvinkel, fisheye upp till 500mm brännvidd. Fast många av de ljusstarkare längre teleobjektiven är dyrare än Nikons och Canons motsvarigheter. Exempelvis 300/2.8 och 500/4.
Kolla på Prisjakt !
//Lennart