Advertisement

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har fått ett problem med nummerserierna på bilderna. Jag fotade med ett minneskort där det fanns bilder kvar från min A33 med betydligt högre nummerserie och då fortsatte min A77 på den serien. Problemet är att när jag sätter in minneskortet med bilder från A77 (med lägre nimmer) så fortsätter A77 med de höga nummerna.

Vad jag förstår av manualen så kan man bara nollställa och börja om från början. Eller vet någon om ett sätt att börja på valfritt nummer?
 
Lägg in de sista bilderna från a77 på minneskortet. ...

Eller byt namn på de som ligger där till ett lägre nr
 
Lägg in de sista bilderna från a77 på minneskortet. ...

Eller byt namn på de som ligger där till ett lägre nr

Jag testade det först men det gick inte. Sedan ändrade jag inställningen i kameran till "nollställ" istället för serie, då började den på den gamla nummerserien. Jag har ställt tillbaka till "serie" igen och den fortsätter på rätt serie.
 
Hur får man reda på hur många bilder man tagit med kameran?

För vilken kamera? Du har väl en Canon och då kan du använda gphoto2 för Linux som ju dessutom är ditt favvo-OS. Här finns en artikel hur man gör.
http://www.twam.info/software/read-out-canon-eos-7d-shuttercount-on-os-x

programet ska visst stödja en massa kameramodeller, så kanske Sonys kameror finns med där också.

Magic Lantern ska också kunna visa detta, men det är ju enbart Canon.

Annars är det oficiella att på Sonys kameror går det inte att få fram tillförlitliga siffror, utan det kan endast serviceverkstäder göra med speciell programvara.

Får väl se hur det går med hacket för Sony om det blir verklighet nån gång.
Möjligt att ghphoto2 kan fixa det som sagt, men jag vet inte riktigt. Bara att prova!

De påstår sig stödja 1400 kameramodeler, men nyare Sony finns inte med i listan verkar det som. http://www.gphoto.org/


/Mats
 
Ett sätt skulle ju vara att kolla numreringen på bilderna. Har ju fungerat bra på en hel del kameror om man nu inte ändrar på nummerserien och än värre om kameran själv ändrar nummerserien.

Har nu kört Windows 8 ett par veckor. Uppgraderingen kostade €69, inte så dyrt när man hoppat över Windows 7. Hade bara så svårt med programmen, så en hel del avinstallerades. Firefox, Thunderbird, Picasa,Gimp, LibreOffice och Irfan View + tillägg, Irfan View Thumbnails installerades. Canons program verkade bristfälliga. UFRaw saknar filen libgdk-win32-2.0-0.dll trots att den finns på ett par ställen, så den råkonverteraren gick inte. Irfan View däremot klarar råformaten galant. Och att bläddra bland tiotusentals bilder med IrfanView Thumbnails är ett rent nöje. Verkar enkelt att hitta en knappnål i en höstack med det programmet. Lyckades till och med få svensk stavningskontroll för forumet. Litar på MS eget virusskydd. De lovade att det skulle fungera. Undrar hur länge det fungerar innan man måste byta till hårdskivan med Linux?
 
Ett sätt skulle ju vara att kolla numreringen på bilderna. Har ju fungerat bra på en hel del kameror om man nu inte ändrar på nummerserien och än värre om kameran själv ändrar nummerserien.

Exakt, eftersom det går att ä dra så är det inte en tillförlitlig metod. Kan t.ex inte användas för att kontrollera hur långt kameran har gått vid en försämjning eller köp.

Men som sagt, prova ghphoto2, det funkar åtm på Canons kameror.


/Mats
 
Det finns flera sajter där man kan ladda upp en bild för att ta reda på antalet exponeringar, t.ex. http://shuttercounter.com/. Tyvärr fungerar det inte med Sonys kameror eftersom de av någon anledning inte lagrar det värdet i EXIF.
 
Jag har raderat sidospåret om slutarräknaren i Canon 600D. Den kameran diskuteras lämpligen i Canonforumet eller så kan man använda Google ;)
 
Jag har raderat sidospåret om slutarräknaren i Canon 600D. Den kameran diskuteras lämpligen i Canonforumet eller så kan man använda Google ;)

Men sluta var så jädra klåfingrig med modereringsknappen :)
jaja, moderering ska visst inte diskuteras, men menar du att ditt eget inlägg (#6309) ovanför med en länk till http://shuttercounter.com/ som funkar med Canon 600D, men inte med Sony-kameror skulle på något sätt vara ett enda mer on-topic?

/Mats
 
Men sluta var så jädra klåfingrig med modereringsknappen :)
jaja, moderering ska visst inte diskuteras, men menar du att ditt eget inlägg (#6309) ovanför med en länk till http://shuttercounter.com/ som funkar med Canon 600D, men inte med Sony-kameror skulle på något sätt vara ett enda mer on-topic?

/Mats

Jag tog bort sex efterföljande inlägg om Canon. Du gav ett förslag på program, och jag länkade till en av sajterna som kan användas på de flesta kameror utom Sony (tyvärr). Jag kan ta bort de tidigare inläggen om Canon också om det känns bättre ;)

Moderering får visst diskuteras, fast i fotosidan.se ...

För övrigt tyckte jag det var relevant att nämna att det är just det där med EXIF som gör att det inte fungerar med Sonys kameror.
 
Visst är jag nöjd. "Hur får man reda på hur många bilder man tagit med kameran?" gav ju upphov till många inlägg och det är väl huvudsaken i denna tråd.

Du har ju redan fått svaren.

"Kameran"? Vilken kamera?

A77 som tråden handlar om - det går inte annat än om man lämnar in den till en serviceverktad.
Är det ens egen kamera som man köpt ny och om man inte återställt räknaren kan man se det på filnumreringen.

Är det en Canon (som du väl har) kan du få fram det med Magic Lantern, genom att titta på en bildfil med en kompetent EXIF-läsare typ Opnada eller nåt, ladda upp filen till shuttercounter.com eller köra programmet ghphoto2.

/Mats
 
Vertikalgrepp Sony A77

Hej
Jag har länge gått och sneglat på A77:ans vertikalgrepp, men samtidigt dragit mig för att det är ju inte precis billigt.
Gjorde en chansning, och handlade ett på nätet. Leverans från HongKong.
Hela kitet inklusive 2 st batterier kom hem till min adress på 10 dagar. Fungerar helt klockrent, och det bästa av allt var priset. 667 kronor.
Måste verkligen säga att kameran blir ju betydligt mer proffsig med verttikalgreppet, och å batteritiden är ju inte fullt så lysande som på min gamla A580, så blir detta ett utmärkt komplement.
Detta lilla tips tyckte jag at jag skulle dela med mig av.

// Bertil
 
Har idag varit och klämt och känt på en A77:a - i sällskap av en lätt hysterisk och helt klart provisionsavlönad säljare förvisso, men ändå... Jag förklarade att jag har en Canon idag, som börjar bli åldersstigen och att en kompis sagt att jag borde kolla på A77. Säljaren började då på spåret att jag nog borde behålla min Canon - men när jag sköt in att jag ville byta ut billig budgetoptik mot kvalitet, sköt han raskt in på Sony-spåret...

Det där tyckte jag var lite intressant, men jag förstod inte fullt ut hans svar när jag frågade om hur Sony-optik står sig generellt kontra tex Canon-optik, så jag frågar samma sak här... Är Sonys kvalitetsoptik lika bra som Canons kvalitetsoptik? Generellt, menar jag? Skiljer de också på högkvalitativa linser och "budget-serier"? Som Canons L-serie kontra "vanliga" objektiv...?

Sen en annan grej; Jag läser allt möjligt om A77 just nu, bland annat det här testet: http://www.ljudochbild.se/test/sony-slt-a77
där jag fastnade för den här raden:

"Fördelen jämfört med en optisk är att du ser motivet även om det är mörkt."

Nu har ju jag bara testat i lysrörsupplyst butikslokal, men just den optiska sökaren är en sån grej som känns lite... kluvet. Jag gillade att den "hjälper till" med fokusering även när man väljer att fokusera manuellt - jag är alltid osäker, här ser man ju precis! Men samtidigt känner man sig lite som "Terminator" med den elektroniska vyn - en vanesak, kanske?

Men jag skulle gärna förstå fördelarna med EVF lite bättre - man kan ju bara testa SÅ mycket i butik, liksom... Nån som är expert och kan förklara för en gröngöling? :)

//Jenny
 
Har idag varit och klämt och känt på en A77:a - i sällskap av en lätt hysterisk och helt klart provisionsavlönad säljare förvisso, men ändå... Jag förklarade att jag har en Canon idag, som börjar bli åldersstigen och att en kompis sagt att jag borde kolla på A77. Säljaren började då på spåret att jag nog borde behålla min Canon - men när jag sköt in att jag ville byta ut billig budgetoptik mot kvalitet, sköt han raskt in på Sony-spåret...

Det där tyckte jag var lite intressant, men jag förstod inte fullt ut hans svar när jag frågade om hur Sony-optik står sig generellt kontra tex Canon-optik, så jag frågar samma sak här... Är Sonys kvalitetsoptik lika bra som Canons kvalitetsoptik? Generellt, menar jag? Skiljer de också på högkvalitativa linser och "budget-serier"? Som Canons L-serie kontra "vanliga" objektiv...?

Sen en annan grej; Jag läser allt möjligt om A77 just nu, bland annat det här testet: http://www.ljudochbild.se/test/sony-slt-a77
där jag fastnade för den här raden:

"Fördelen jämfört med en optisk är att du ser motivet även om det är mörkt."

Nu har ju jag bara testat i lysrörsupplyst butikslokal, men just den optiska sökaren är en sån grej som känns lite... kluvet. Jag gillade att den "hjälper till" med fokusering även när man väljer att fokusera manuellt - jag är alltid osäker, här ser man ju precis! Men samtidigt känner man sig lite som "Terminator" med den elektroniska vyn - en vanesak, kanske?

Men jag skulle gärna förstå fördelarna med EVF lite bättre - man kan ju bara testa SÅ mycket i butik, liksom... Nån som är expert och kan förklara för en gröngöling? :)

//Jenny


EVF:en kan störas av flimrande ljusrör, ett välkänt problem som tyvärr kan få tänkta köpare att vända A77 ryggen, vilket är mycket synd. EVF kräver en del tillvänjning och växer sig starkare ju längre tiden går, som jag ser det är inte A77.ans EVF enbart en sökare av vanligt snitt utan hör ihop med ett större koncept som inte alltid framgår vid tester.

Allt som du kan se på skärmen kan man också se i sökaren, EVF bildar en enhet med både filmning och stillbild, och manuell Fokus så kallad Fokus Peaking som är ganska unik i en systemkamera, Live View systemet klarar flera bilder i sekunden genom skärmen också, ingen annan systemkamera klarar det.

En bra OVF-sökare har utan tvekan många fördelar också, det skall man inte förglömma, vem som vinner kontra nackdelar och fördelar, beror på användarens tycke och behov.

Gör du en exponeringskompensation så ser man den mäktigt tydligt i EVF:n + alla andra inställningar om man vill ha det så.

Jag vänder ofta skärmen inåt väl skyddad och utan kladd från nästippen och kör med sökaren som också visar tagna bilder, sedan kan jag sätta mig på en sten eller stubbe och vika fram skärmen och studera ett 20 tal bilder hur dom blev. Det finns så många valmöjligheter med A77 och finesser som tar tid att lära sig.

Men även att vrida till Autoläget när man har bråttom. Canon har väldigt många objektiv fler än vad Sony har för dom har också levererat till yrkesfolket, Men det Sony har räcker för dom flesta utan tvekan, det finns även hel hoper av tredjepartsoptik typ Sigma, Tamron och äldre Minolta optik som håller hög klass, Sigma,Tamron köps även av Canon, Nikonägare för priset är ofta bättre.

Vänl,/Bengt.
 
Komplettering:

Sony skiljer också "högkvalitativ" resp budgetoptik. Det framgår dock mest av priserna. Deras mer exklusiva
serier har beteckningen Zeiss och G. Speciellt Zeiss-serien är av mycket hög klass, liksom de flesta ur G-serien.

De här objektiven håller samma eller högre priser än motsvarande Canon/Nikon.

Sedan har man riktigt bra objektiv utan speciell märkning som 50/1.4, 16-50/2.8 SSM, 28-75/2.8 SAM till exempel. De är i kvalitet ganska lika Nikons och Canons motsvarigheter.

Sedan finns ett antal billigare gluggar som är lägre prissatta. De behöver inte vara dåliga optiskt, men har ofta en mycket plastig känsla. Det har även Canon och Nikon.

Utan att köpa från tredjepartstillverkare så klarar man sig mycket bra med Sonys egna sortiment: Från ultravidvinkel, fisheye upp till 500mm brännvidd. Fast många av de ljusstarkare längre teleobjektiven är dyrare än Nikons och Canons motsvarigheter. Exempelvis 300/2.8 och 500/4.

Kolla på Prisjakt !

//Lennart
 
Jenny: visst var jag elak som styrde in dig på Sonyspåret? :)

Sony har en hel del väldigt bra objektiv (och en del inte fullt så bra förstås) - det jag tycker sticker ut mest jämfört med din Canon är kitobjektivet 16-50/2,8 som man får för ett mycket bra pris när man köper det i paket med kameran.

Jag har inte själv använt A77, utan har en NEX-7 som har samma elektroniska sökare (fast mindre i NEX). Den elektroniska sökaren har långt ifrån bara fördelar jämfört med en bra optiskt dito. Jämfört med den lilla optiska sökaren som sitter i de flesta APS-kameror från i stort sett alla tillverkare tycker jag dock att den är riktigt bra. Och ja - det är ibland lättare att se mörka motiv med den än med en optisk sökare.

Det är främst i vissa situationer man stör sig på den (när man snabbt växlar mellan skugga och starkt solljus till exempel). Som skrivits tidigare har den i stället fördelen att den kan fungera precis som skärmen så att du utan att ta kameran från ögat kan se hur bilden blev, göra menyinställningar och annat. Vill man fokusera manuellt med ljusstarka objektiv är det lättare att sätta fokus exakt med förstoring i kombination med s.k. peaking än att använda en optisk sökare - ofta kan man också sätta skärpan mer exakt så än med autofokus.

Sony har inte fullt så många olika objektiv i sitt sortiment som Canon och Nikon, men det spelar knappast någon roll för majoriteten av oss fotografer, då de har "alla" brännvidder och varianter vi vanliga dödliga använder (och en del som vi inte normalt har råd med). Största problemet jag märkt med Sony är att svenska återförsäljare inte alltid har så mycket i lager vad gäller objektiv och andra tillbehör, men det kanske är annorlunda för dig i Tyskland.

Canon gör också bra kameror i samma prisklass, men i och med att det där med vinklingsbar skärm är viktigt för dig skulle jag definitivt rekommendera Sony. Den är mycket mycket snabbare på att fokusera när du använder skärmen än vad Canon (eller Nikon) är - just tack vare att den saknar den optiska sökaren och i stället använder spegeln för att kunna ha samma snabba AF hela tiden - oavsett om du använder sökare eller skärm.

Jag gillar bra optiska sökare, och trodde att jag mest skulle använda den elektroniska sökaren i min NEX, men det har visat sig att jag nog använder skärmen minst lika mycket just tack vare att den går att vinkla. På A77 går den dessutom att vinkla åt fler håll än på NEX plus att den har snabb autofokus, så det är ju ännu bättre. På min tjockkamera går det inte alls att vinkla skärmen (och liveview är dessutom ooootroligt segt på den), så den använder jag inte alls på samma sätt.

/afe
 
Komplettering:

Sony skiljer också "högkvalitativ" resp budgetoptik. Det framgår dock mest av priserna. Deras mer exklusiva
serier har beteckningen Zeiss och G. Speciellt Zeiss-serien är av mycket hög klass, liksom de flesta ur G-serien.

De här objektiven håller samma eller högre priser än motsvarande Canon/Nikon.

Sedan har man riktigt bra objektiv utan speciell märkning som 50/1.4, 16-50/2.8 SSM, 28-75/2.8 SAM till exempel. De är i kvalitet ganska lika Nikons och Canons motsvarigheter.

Sedan finns ett antal billigare gluggar som är lägre prissatta. De behöver inte vara dåliga optiskt, men har ofta en mycket plastig känsla. Det har även Canon och Nikon.

Utan att köpa från tredjepartstillverkare så klarar man sig mycket bra med Sonys egna sortiment: Från ultravidvinkel, fisheye upp till 500mm brännvidd. Fast många av de ljusstarkare längre teleobjektiven är dyrare än Nikons och Canons motsvarigheter. Exempelvis 300/2.8 och 500/4.

Kolla på Prisjakt !

//Lennart


Jättebra komplettering. Det har förekommit onödiga strider på tråden om just vem som har mest/bäst objektiv av Canon och Sony. Men man har inte sett till hur verkligheten ser ut för den mera vanliga och med full respekt fotointresserade amatören som oftast nöjer sig med medföljande kit optik plus ett zoomobjektiv efter några år kanske ett ytterligare objektiv kan komma till vid dom många reorna som kommer.

Alla som haft längre fotovana vet om att Canon har några ruskigt bra objektiv som också inte är jätte dyra, men tycker trots detta att en A77 är värd en närmare granskning, deras !6-50/2,8 SSM håller också en hög klass. Bland dom kända Canon APS-C och Nikons senaste så är faktiskt A77 den senaste nya av dom inom samma segment och prisklass.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.