Photocon
Aktiv medlem
Skall snart beställa Lightroom 4 när jag söker på nätet så hittar jag inte version 4.2 som skall vara ute.
Hajar väl inte allt detta med nedskalning riktigt ännu. i min nya skrivare (A4) kan man välja 200 dpi eller 300dpi även 600dpi, har inte utforskat allt ännu
blir beskärning det samma som nedskalning, när man kan välja om bilden skall ha tex 800x600-pixlar går att välja vad man vill tydlingen-
Väljer man för hög dpi så förstorar det även utskriften. Jag valde denna Canon MG 8250 A4 skrivare för att man kan scanna även negativ film, lite pilligt men det gick bra.
Har inte haft tid med A77 under en tid av olika anledningar, men vore så klart intressant att använda sig av dom 24Mp på bästa sätt.
Nu valde Sony att leverera A77 med 24Mp och modellen är trevlig på många andra sätt också. Visst funderade jag på Nex 7, men det är ingen allemanskamera stor adapterhistoria för 4000 kr med gammalt AF-system från A55, jag har inte som StenÅke gott igenom nästan samtliga Alphakameror A350-A550-A580. Utan endast min KM5D från 2005 och den finns kvar och används också.
//Bengt.
Ren fotokvakitet brukar anges till 300 dpi. Med bäckstråle sker en viss utjämning av taggiga kanter så många kör med 200 dpi och får det att se okej ut. Andra 240 dpi,
I bildredigeringsprogrammet ska du för att täcka ett A4 utan vit kant ange måttet 29,7 x 21.0 cm samt förslagsvis 300 dpi och verkligen se till att bilden du ska skriva ut har det måttet. I fallet A77 innebär det en nedskalning om du använder hela bilden.
I utskrivningsprogrammet ska du ange A4 samt orientering (vertikal eller horisontell). Utskriftkavalitet anges till Hög. Sedan får du antagligen välja mellan blankt fotopapper, högblankt, matt eller struktur.
OBS: Detta är väldigt förenklad beskrivnining. Läs manualen till just din skrivare noga.
//Lennart