Varför plockar du ut NEX-5N och Sony A580 ur den listan?
De presterar ju allihop exakt lika i princip, men enligt min mening är det Sony A580 som är kungen bland dessa.
Det som Nikon gör är att sätta ett svagare färgfilter med mer överlapp. Då får man sammantaget aningen mer ljus totalt sett på bekostnad av färgmättnad och därmed kompromissar bort lite färg för att få bättre ISO.
Jag tycker att färgerna är viktigare än detta lilla extra och därmed att Sony presterar bättre. Det är en av mina farhågor att skaffa en Nikon att man går miste om de härliga mustiga blå Minoltafärgerna och får bleka urvattnade pastellfärger istället.
Tyvärr förstår inte folk den här tradeoffen och eftersom det inte finns något mätvärde hos DxO som visar färg så drar en del tydligen slutsatsen att högre siffra i "Sports (Low light ISO)" betyder bättre. Jag blev hånad för det här i D600-tråden för att folk inte förstår, men hade ingen lust att förklara det mer utförligt där-
Klart att man kan ha ännu mer överlappande filter och ha en kamera som ger helt monokroma bilder. Den skulle få ännu bättre hög-ISO prespanda. Skulle den vara bättre då?
Jag gillade Sony A580 skarpt. Tycker det är den bästa av alla dessa. A77 ger härliga bilder, men det är lite för mycket med den höga upplösningen på den lilla sensorn och den presterar inte lika bra som A580/NEX-5N på högre ISO och det är lite haltande för en kamera som har signum sin snabbhet.
Nä, skulle som sagt velat ha en A900 med den nya sensorn och filmmöjligheter och blixt. Det närmaste det är Nikon D600, men lite tråkigt att de kompromissat bort en del färg fär att få lägre brus vid höga ISO.
/Mats
Jag minns att fröderberg hade svårigheter att peka ut vilken kamera som var bäst av D7000 Pentax K5 och Sony A580 just vad gällde lågljusegenskaper.
Men det handlade mest om A77 och vad den kan, så jag drog några snabba exempel. D7000 är inte hundra procentig fulländad där finns visst färgbrus bland annat.
Dom som är förljusta i Nikon förskönar bildresultatet precis lika mycket som alla andra gör. sedan vet vi alla att SLT-modellerna tappar en del högre upp i Iso-skalan, Det blir vi ständigt påminda om så det känner halva jordens befolkning till numera.
En Diskussion om vad bra bildkvalitet är eller vem bestämmer exakt hur den skall se ut, det går nog att diskutera i evigheter finns inget slut där.
Det pratas ofta klokt om att man skall köpa den kamera som man tycker passar för sig själv eller hur. Vi är individer och tycker lite olika.
Bäst vore om man kunde plocka gobitarna från varje märke och skräddasy sin egen kamera. Jag har flera gånger tyckt att Sony kunde ha jobbat paralellt med DSLR och SLT Då hade säkert A99 DSLR haft precis samma värden som D600 hos DX0. Det var skillnad på A550 och D90 men det var då det, A580 gick förbi D90 som visserligen var av äldre årgång men också före sin tid.
Så Sony har blivit lite bättre med varje ny sensor vad gäller brustädning och så. D600 är nog en jättebra kamera så kör på den du Mats. Du är välkommen tillbaka till underdoggänget när du känner för det. nu kommer du att tillhöra dom riktiga fotograferna som kan lyfta skuggor och fota sotaren i kolbingen.
Du har även 30000 objektiv att välja och vraka, och förstklassig service får du också. Du är nummer tre nu som lämnar Sonystallet, Lennart, Peter och Mats undrar vem mera som är på gång.
//Bengt.