Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SONY säljer som smör i solsken

Produkter
(logga in för att koppla)

ondjultomte

Aktiv medlem
http://nikonrumors.com/2008/10/07/top-five-best-selling-dslr-cameras-for-the-month-of-september.aspx

1. Sony A200
2. Sony A350
3. Nikon D80 (yes, not the D90!)
4. Canon Rebel XSi
5. Nikon D40

Here is the email I got, I could not have said it better:

"No joke about Sony though. We don't even take an A350 out of the box to demo anymore, because they go so fast. Basically Sony had trumped all the other brands feature-wise at the entry and mid-level price points. $499 buys you a 10.2MP, image stabilization, and an 18-70mm lens, while Nikon and Canon stand with less pixels, no stabilization, and 18-55's. $799 buys you all that plus 14.2MP, Quick AF Live View, and a large fold out screen. The D80 is at that price now but is inferior at every spec, and Canon's XSi has fewer pixels, no screen articulation, and the slower mirror-lockup type Live View.
What really scares me is that Nikon's dealer relations are suffering as well, as they move closer in line with Canon's business model. For years, Nikon has offered extensive sales rep support, product training, loaner gear, and sales incentives to the people selling their gear. Canon has never done any of this, instead relying on huge marketing campaigns to make consumers insist on their products. For the past year and a half, Nikon has offered these services very sparingly, even more so once the whole Ashton Kutcher campaign started. On the other hand, Sony is now making a huge push into the entry and mid level consumer market, while not only making a very formidable product, offering dealers like us more than Nikon has recently. Even strictly from a sales incentive prospective, one A200 puts as much money in my pocket as two D40's.
Personally, I am still 100% a Nikon fan and only use their equipment, but I am extremely worried with the way their marketing department has been steering them."
 
Grabbarna börjar bli konfunderade....ja , jäklar cakonisarna har fått hängläpp!!!!

http://nikonrumors.com/2008/10/07/top-five-best-selling-dslr-cameras-for-the-month-of-september.aspx

1. Sony A200
2. Sony A350
3. Nikon D80 (yes, not the D90!)
4. Canon Rebel XSi
5. Nikon D40

Here is the email I got, I could not have said it better:

"No joke about Sony though. We don't even take an A350 out of the box to demo anymore, because they go so fast. Basically Sony had trumped all the other brands feature-wise at the entry and mid-level price points. $499 buys you a 10.2MP, image stabilization, and an 18-70mm lens, while Nikon and Canon stand with less pixels, no stabilization, and 18-55's. $799 buys you all that plus 14.2MP, Quick AF Live View, and a large fold out screen. The D80 is at that price now but is inferior at every spec, and Canon's XSi has fewer pixels, no screen articulation, and the slower mirror-lockup type Live View.
What really scares me is that Nikon's dealer relations are suffering as well, as they move closer in line with Canon's business model. For years, Nikon has offered extensive sales rep support, product training, loaner gear, and sales incentives to the people selling their gear. Canon has never done any of this, instead relying on huge marketing campaigns to make consumers insist on their products. For the past year and a half, Nikon has offered these services very sparingly, even more so once the whole Ashton Kutcher campaign started. On the other hand, Sony is now making a huge push into the entry and mid level consumer market, while not only making a very formidable product, offering dealers like us more than Nikon has recently. Even strictly from a sales incentive prospective, one A200 puts as much money in my pocket as two D40's.
Personally, I am still 100% a Nikon fan and only use their equipment, but I am extremely worried with the way their marketing department has been steering them."

10/9/2008 1:32 PM raio wrote:
The list of the top selling dslrs is intersting; it should be the same here in EUrope. I wonder about Nikon´s marketing dept (do they have one?). The D700 is blown away by Canon´s D5 Mk II, no real DHV mode available, no sensor anti-shake-system and expensive lenses. And so on. I bought my first Nikon as a student, in the meanwhile I have 4 bodies and 10 or 12 lenses. The progress in Nikon equipment is very, very slow. Too slow. I really can imagine to change to Sony.
Reply to this
 
Jag kan också klippa och klistra

Stackars Sony, fast de erbjuder bra kameror och höga provisioner säljer de dåligt:

"Just fyi this is the current top 5 DSLR best sellers @ Amazon:
Canon Rebel XSi
Nikon D60
Nikon D40
Canon Rebel XSi(body only)
Nikon D300"
---------------
"i have had a A200, 300, and 350 just sitting on the shelf since their release. a few people have had passing interest, but ultimately stick with the Nikon or Canon. Hell, quite frankly i sell more (no offense intended to anybody) Olympus E-420's than i have sold ANY Sony SLR's..."
-----------
Here is the current sale ranks at Calumet Photo, the big UK and US pro retailer:

Top Selling: DSLR
Canon 40D »
Nikon D80 »
Nikon D3 »
Canon Rebel XSi »
Canon 1D Mk III »
---------------
Last month in the store I work at I would make an educated guess that our top selling DSLRs were in following order:

Nikon D60
Nikon D90
Nikon D80
Canon XS
Nikon D40
Canon XSI
Sony A200
-------------
Till sist Cyberphoto:
Mest sålda system
1. Canon EOS 450D + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
2. Nikon D60 hus + AF-S VR DX 18-55/3,5-5,6G ED
3. Canon EOS 1000D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
4. Nikon D300 kamerahus
5. Nikon D90 + AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR
6. Canon EOS 450D hus
7. Canon EOS 450D + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS + EF-S 55-250/4-5,6 IS
8. Nikon D700 hus
9. Nikon D80 + AF-S DX 18-135/3,5-5,6G IF ED
10. Nikon D80 + AF-S DX VR 18-55/3,5-5,6G ED

Och nu när vi alla visat att vi kan klippa och klistra, har det gjort oss till bättre fotografer??? Vad säger ni?
 
...
Och nu när vi alla visat att vi kan klippa och klistra, har det gjort oss till bättre fotografer??? Vad säger ni?

Trådurspårningsvarning men jag kör hellre BMW än Volvo. Bara för att Volvo säljer mer bilar än BMW så gör det inte Volvo till en vare sig bättre eller roligare bil än BMW. Tänk på att döda fiskar följer med strömmen medans levande simmar mot den.

Innan Ni med andra vanliga tråkiga märken hudflänger mig så tycker jag att både Nikon och Canon gör både trevliga och bra kameror men personligen valde jag en Sony.

När det gäller religionskriget mellan de två stora och övriga märken så verkar Sony reta gallfeber på folk medans Pentax, Olympus och de andra lite mindre och udda märkena inte alls rör upp känslorna på samma sätt.
 
Är det nånting Sony alltid varit bra på är det väl att marknadsföra sig och sälja till konsumenter. Stereo, tv, telefoner osv spelar ingen större roll. Dslr kameror kan nog vara lite svårare då många vill ha stor begagnat marknad och objektiv med bra rykte sen länge. Nån som kommer ihåg det där finska företaget som gjorde mobiler?... Nokia kanske dom hette??
 
Och nu när vi alla visat att vi kan klippa och klistra, har det gjort oss till bättre fotografer??? Vad säger ni?

Jag tror att du missuppfattade poängen med inlägget.

Ursprungspostningen är gjord i forum-delen "Sonykameror" så för mig framstår den som högst relevant. Som ägare av ett exemplar från ett mindre vanligt kameramärke tycker iaf jag att det är kul att se att alpha-serien säljer bra någonstans även om det inte nödvändigtvis gör mig till bättre fotograf.

Svaret på din fråga blir dock förmodligen ett nej. Innebär det att forumtråden är onödig? Vad säger ni andra?
 
Senast ändrad:
Stackars Sony, fast de erbjuder bra kameror och höga provisioner säljer de dåligt: ... best sellers @ Amazon ...
Till sist Cyberphoto:
Skillnaden är att både Amazon och Cyberphoto är e-handlar, medan Ritz camera är en stor kedja med fysiska butiker.

Inte så konstigt att just Cyberphoto säljer mycket Canon. En EOS 450D är ju t.ex. billigare där än i fysiska butiker som Scandinavian Photo, medan förhållandet är det omvända för en Sony 350D.

Kameraförsäljningen genom fysiska butiker är garanterat mycket större än näthandeln, och när näthandlarna dessutom är dyrare än de fysiska butikerna får de nog inte mycket sålt överhuvudtaget (iaf på instegsmodeller som går att köpa över hela landet på lokala elektronikkedjor).
 
Senast ändrad:
Att Cyberphoto är pro Canon/Nikon är ingen hemlis egentligen..

Ta bara detta att dom inte flyttar över testen som gjorde A200 till toppklass till A300 infon. Det är ju "samma" kameror inuti skalet... Jag påtalade det för dom en gång då jag talade med dom.. Mummel mummel....


Tittar man sedan på Samsung så skedde det direkt.. Och då ifrån Pentax testen.... Trots dom två kamrorna inte ens riktigt har visat sig vara just exakt lika i testerna väl som andra gjort om jag inte fattat helfel..


Samma sak ser man ifrån derar blogg tyckte jag mig se.. Man besökte Canon Nikons montrar i fotokina. Fotade dom... Samt lite strömontrar där man snackade lite om småsaker.Fotade även dom.. Små sandlådebilder osv..... Men inte ett ord om Sony A900 eller ens ifrån deras monter.. En av kameravärldens stora nyheter i år kommenterades inte ens med ett ord vad jag såg...

Och läser man om tex Nikon D40 står inte ett ont ord om stabiliseringen eller af att det skulle dra ner betyget. Det står info om Af med en ordalydelse mer av glad ton än kritisk ton. Så man får intrycket det inte gör ett smack att sådant saknas... medans klart mycket mindre småsaker drar ner betyg för andra märken med automatik utan snack.... Men inte för Nikon D40 D40X D60 inte..

Så Cyberphoto i alla ära.. Jag handlar ju endast från dom fast jag ogillar just deras makalöst rent osmakliga partiska stil... Men dom skiljer sig tyvärr inte direkt från resterande handlare i alla fall iofs...

Men jag handlar där pga deras goda service. samt deras trygga leveranser osv.. Och skiter väl i partiskheten..

Men kommer garanterat byta så snart jag finner en mer opartisk trygg handlare som är fungerande att känna trygghet i affären med såsom Cyberphoto..

Inget snack om saken ens.. Tills dess är dom mina starkaste rekomendation trotts allt.. Men knappast såsom en saklig sann reference av vad som är bra eller dåligt att handla inte..

Utan såsom en bra leverantör enbart med bra service..
 
Är det nånting Sony alltid varit bra på är det väl att marknadsföra sig och sälja till konsumenter. Stereo, tv, telefoner osv spelar ingen större roll. Dslr kameror kan nog vara lite svårare då många vill ha stor begagnat marknad och objektiv med bra rykte sen länge. Nån som kommer ihåg det där finska företaget som gjorde mobiler?... Nokia kanske dom hette??

"Dslr kameror kan nog vara lite svårare då många vill ha stor begagnat marknad och objektiv med bra rykte sen länge."

Nästan så att man skrattar sig fördärvad, på detta okunniga uttalande!

ALLA Minolta gluggar passar, A-bajonett, alltsedan 1985, när Minolta som första tillverkare lanserade Af i gluggarna, en tysk kameratillverkare var visserligen först, men trodde inte på sin nästan färdigutvecklade idé, men Minolta körde vidare, - nu har Sony övertagit Minolta-Konicas kameradivision!
Begagnadmarknaden bör vara gigantisk på passande gluggar, till dagens Sony D-SLR!
Minolta har tillverkat gluggar för Leitz, ingen har klagat, vad jag har hört, ha-ha!

En stor fördel, om man vet man skriver om, annars blir det bara "rundsnack", det passar på en skolgård!
 
Tips.. Gå in på just cyberfotos hemsida.. titta på optik där.. Tryck in stabilisering och kolla på Nikon Canon.. Sedan trycker man på Sony/Pentax..

En rätt kul liten övning det..
 
Är det verkligen förvånande att en butik helst säljer den produkt de tjänar mest på? Det finns säkert helt objektiva handlare också, men de finns inte så länge ;)
 
De kanske tjänar mer på Canon och Nikon?
Antagligen, butikens priser säger en del om marginaler och hur väl butiken klarar sälja eftersom de som säljer mest får största rabatterna.

Cyberphotos högre priser på Sony indikerar att just Cyberphoto underpresterar i försäljningen av märket jämfört med andra handlare.
 
Senast ändrad:
Hur än sanningen ser ut så anser jag det bara vara kul om det finns fler märken än CaNikon. De behöver konkurrens .......

Så om Sony äntligen har vaknat så välkomnar jag det med varm hand. Nu lär jag inte byta då jag sitter för djupt i Nikons system men som sagt....välkomna!!"!"!!

När det gäller olika kanalers fördelning så lär det nog bero väldigt mycket på butikens inriktning. Kameradoktorns försäljning av Sony kan du nog räkna på ena handens tånaglar och vise versa givetvis hos Sonybutiken på Regeringsgatan i Stockholm.

Minns oxå den tid när jag arbetade inom radio & TV branschen. Olika säljare hade olika märken som favvisar och sålde mest av dessa. Jag tror dessutom att Sony har en rikgt bra chans till att ta en stor bit av kakan. Visst är Canon o Nikon stort och bäst historiskt sett och många av oss gamla stofiler har nog svårt att tänka oss något annat. Men nu kommer det massor av "fotografer" som har sin historia i walkmangenerationen och med helt andra förutsättningar och förväntningar.....
 
Senast ändrad:
Intresant är att i alla fall några börjat öppet skriva inlägg där tankar syns att kanske kamerasäljandet har lite mindre med kamrornas prestanda att göra och mer handlar om peng in för handlarna om jag tyder inlägg rätt....

Om jag tar min erfarenhet ifrån en helt annan bransch ..där går det till som så att kommer en utifrån och skall in och demas samt aktivt säljas bredvid den större leverantören i butiker som har ett stort soriment där från den stora leverantören så kommer direkt hot om att den stora leverantören stoppar vidare leveranser och drar in sin produkt..Vilket direkt skulle medföra stora problem givetvis..

Och detta är ett vanligt förekommande sätt att stoppa konkurerande från att komma in i handlarnas butiker..

Sedan tillkommer det då avropssavtal vilket gör lagerhållandet ytterst billigt för handlaren.. Som ofta i första hand blir signalen att man tagit in fel grej i sortimentet och börjat dema..... Det kommer ett medelande om att den stora leverantören vill att man börjar betala produkterna i förskott och den längre kreditgränsen kapas ifrån avrop till förskott. Även minskad % .. Och grunden för leverantören vill börja fakturera utalas såsom "nu när försäljningen sjunker måste vi börja göra så här"...

Underförstått då.. "Du säljer ju annat nu så då får du betala"...


Har till och med träffat handlare som rakt av fått raka order/krav att tar dom in det eller det ryker hela sortimentet från butiken omgående från större leverantörer...


Jag säger inte detta förekommer i kamerabranchen..Sådana påstående vore ju hemska att utala utan ha minsta lilla bevis. Eller personlig erfarenhet..

Men en del likheter kan man trotts allt skönja ifråga om vad som säljs aktivt som sjutton och vad som inte säljs aktivt alls. Eller kanske inte ens finns representerat trotts det helt klart borde finnas kundintresse för dessa andra produkter..


Att kamerabranschen har "något problem" med sitt utbud som säljs torde rimligen alla oavsett vilka märken vi föredrar lätt kunna både se samt erkänna utan försvara handeln...

För Nikon samt Canon är verkligen inte det bästa som finns.. Detta torde varenda en fatta inte är sant... medans dom är dom snudd alltid ändå hypade hur många fel dom än har.. Eller till o med hela funktioner som saknas.. Jo dom är ändå bäst..

Asså vi talar om af.. Nikon kan med uppmuntran sälja kamror utan af så man skall stå år 2008 med manuel fokusering..

Så uppenbart att något är sjukt som attan då sådant ens kan ske.. Även om man självklart kan fokusera utan af.. Det gick ju förr innan 1985 då Minolta tex kom med Af...

Men år 2008?? Sjukt...Anser då jag.. något är snett då sådant kan ske enligt min åsikt....

Men nu har tack vare sonys styrka man tagit tag i detta med muskelkraft.. Så nu är nog snart detta historia.. Och jag tror dom som kommer bli lönsammast i framtiden av handlarna är dom som börjar sälja kamror i stället för delta i två företags reklamkampanger såsom dom vore delägda av Canon Nikon..

För det blir tuffa tag att sälja Nikon samt Canon i framtiden såsom nu sker tror jag.. Dom som breddar snabbast vinner nog mest kunder i framtiden...
För även Pentax samt Oly tex åker ju med upp i ljuset nu med sina kameror då det massiva Canon nikonsnackat är tillbakstryckt även på forumen numera...

Så dom som snabbt ändrar sitt sätt kommer nog bli framtidens lönsamare företag..

Så tror och tycker jag....
 
Senast ändrad:
"Dslr kameror kan nog vara lite svårare då många vill ha stor begagnat marknad och objektiv med bra rykte sen länge."

Nästan så att man skrattar sig fördärvad, på detta okunniga uttalande!

ALLA Minolta gluggar passar, A-bajonett, alltsedan 1985, när Minolta som första tillverkare lanserade Af i gluggarna, en tysk kameratillverkare var visserligen först, men trodde inte på sin nästan färdigutvecklade idé, men Minolta körde vidare, - nu har Sony övertagit Minolta-Konicas kameradivision!
Begagnadmarknaden bör vara gigantisk på passande gluggar, till dagens Sony D-SLR!
Minolta har tillverkat gluggar för Leitz, ingen har klagat, vad jag har hört, ha-ha!

En stor fördel, om man vet man skriver om, annars blir det bara "rundsnack", det passar på en skolgård!

Det kanske finns många som inte vet att det passar fullt ut eller är intresserad av så gamla gluggar utan vill ha lite nyare begagnat. En snabb titt på traderas utbud av objektiv just nu så finns det 151 objekt i Canon, 105 Nikon och 22 Konica/Minolta...
 
Varav hur många innebär man har tex stabilisering? af?

22 minolta är 100% stabiliserade om det är Af A-mountfattning på dom.....

Rätt bra utfall sett på att kameramarknaden är så ofantligt partisk samt har varit så ända så länge jag vet.. DVS 1986 då jag köpte min Minolta Af7000 med 35-70 F4 kitoptik till.. Vilken optik gör tjänst än idag med god bildstabilitet samt god bildkvalitet år 2008 snart 2009...
 
Objektiven på minolta är inte alls stabiliserade, ingen av dem. Däremot är ju sensorn i huset stabiliserat på sonyhusen, men det är faktiskt en annan sak, både i teorin och praktiken.

Vad gäller AF så är troligen 95% av canonobjektiven med AF, det finns inte så många canonobjektiv utan AF på marknaden.
 
Jag har aldrig sagt objektiven i sig är stabiliserade även om ordalydelsen kan missförstås så om man medvetet vill...



Och det togs upp både Nikon samt Canon.. Vilket gör både Af samt stabilisering tas upp..


Sedan kan ni Canikon´s ta och titta på hur det ser ut ifråga om ny optik där man med canon samt Nikon får stabilisering samt af.. Sedan kolla på listan för Pentax samt Sony... Där alltid stabiliseringen finns då den sitter i huset.....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.