Annons

Sony RX100m3 kameraprofil i Lightroom 5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne-S

Medlem
Hej!

Har precis fixat Lightroom 5.7.1 och håller på att komma igång...
Dock har jag stött på patrull genom att jag inte hittar min kamera i kamera profilen (se bild)

Har googlat en del men inte riktigt fått klarhet hur jag ska lösa detta.

Om det är som kan hjälpa mig att få klarhet i det här (och gärna hur jag ställer in nu när inte min kamera finns med) så skulle jag bli väldigt tacksam!

Tack på förhand

/Danne

Bilagor

• Capture.JPG
    Capture.JPG
    18.6 KB · Visningar: 321
För RX100 första modellen finns ingen Adobe-profil i LR. Sony korrigerar detta objektiv kraftigt i mjukvaran och Adobe lägger på dessa korrigeringar med automatik. Det kanske är samma sak med m3:an.
.

Bilagor

• Capture.JPG
    Capture.JPG
    24.1 KB · Visningar: 298
Så mao så ska jag bara använda "Standard" så kommer det att bli rätt?

Bilagor

• Capture.JPG
    Capture.JPG
    19.8 KB · Visningar: 280
Jag tror inte du behöver använda någonting om objektivprofiler om din m3 fungerar som min m1. Du behöver alltså inte aktivera. Vill du se hur mycket korrigeringar som läggs på kan du öppna bilden i Sonys Image Data Converter och stänga av objektivkorrigeringarna. Då ser du hur mycket som korrigeras automatiskt.

Vill man ha samma korrigering på alla bilder från en viss kamera/objektiv? Jag tycker distorsion från vidvinkel tillför bilden något i vissa fall och i andra fall inte och korrigerar därför manuellt från fall till fall. Vad säger att Adobes standardkorrigering i förekommande fall är optimal i alla lägen?

Jag vet att det nämnts förut, men gör RX100 kamerorna skillnad på JPG och RAW? Dvs, bearbetas råfiler i kameran?

Den dag jag får tid och ork i överflöd skall jag skapa mig egna profiler: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=5489
Annars kan man ladda ner färdiga profiler, tror dock inte det finns en till III:an.
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=5492

Ja, Sony raw-filer i dessa kameror korrigeras automatiskt i Adobes programvaror utan att du kan stänga av det, så du har ingen nytta av att skapa egna objektivprofiler.

Vill man ha samma korrigering på alla bilder från en viss kamera/objektiv? Jag tycker distorsion från vidvinkel tillför bilden något i vissa fall och i andra fall inte och korrigerar därför manuellt från fall till fall. Vad säger att Adobes standardkorrigering i förekommande fall är optimal i alla lägen?
Adobe har uppenbarligen gjort det lätt för sig vad gäller dessa kompaktkameror och applicerar Sonys korrigeringar fullt ut. Tyvärr utan möjlighet för oss att stänga av det.

Sent svar men vill ge tack till alla för svar!

Då vet jag hur jag ska göra, då använder jag inga av LR objektkorrigeringar.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto