Ytterligare ett alternativ för fjärrstyrning av RX100 IV är Triggertrap Mobile kit MD3-S2, för GBP 40,99 (finns med sladdar till typ 350 andra av marknadens olika kameramodeller).
Här är några "Highlights":
Remote Release mode (press to take a photo)
3 different long exposure remote modes (timed remote, press-and-hold, press to start and press to stop)
5 different timelapse modes, including Star Trail, GPS-based DistanceLapse, and TimeWarp™
13-exposure HDR mode
Sound trigger
Vibration trigger (iOS only)
Facial recognition trigger (iOS only)
Motion trigger (iOS only)
Sunset calculator
And much, much more
Den anges vara kompatibel med bl.a. Sony RX100 II och III. Det finns inga skäl att anta att den inte skulle vara kompatibel även med IV:an, de har ju samma Micro USB-kontakt.
Sonys App är ANTAGLIGEN betydligt mera primitiv, men det får du kolla själv.
Ska kanske tillägga att för den som kör A-mount så finns det ett billigare kit - Mobile Kit MD3-S1 - för GBP 29,99 (eftersom kontakten är billigare).
Passar till Sony A-mount, Minolta analoga AF, Konica Minolta samt Hasselblad HV.
Har man kameror från båda kategorierna behöver man inte köpa två fulla kit, eftersom donglen är densamma. Det räcker med att köpa ytterligare en kameraadaptersladd (TC3-S1) för GBP 9,99 som passar kameror med A-mountfattning, alternativt TC3-S2 för GBP 20,99 beroende på vilket Mobile kit man utgår från. Tillhör man de förnuftiga, dvs har skaffat en A77 II
så passar vilket kit som helst, eftersom den har båda Sonys Micro USB-kontakt som Minoltas gamla 3-pins kontakt (har själv en 25 år gammal fjärrutlösarsladd som passar utmärkt på A77 II, apropå kompatibilitet).
Donglen är generell och har man kameror även från Nikon, Canon osv. är det bara att komplettera med passande kameraadaptersladd. De har ett dussin olika adaptrar, som passar till 350 av marknadens olika kameror.
I detta fall finner jag det lämpligt med lite företagsinformation.
TriggerTrap startade som ett KickBacker-projekt för utveckling TTv1, en liten apparat för att möjliggöra olika typer av high-speed fotografi, med noggrant inställbar fördröjning och sensorer för ljud och ljus, samt en laser. Jag var en av dessa första "backers". Köpte sedan ytterligare en TTv1 till en kompis (fungerade nämligen charmant).
Sedan fokuserade de på att utveckla sin Mobile Dongle, vilken blev, och är, mycket framgångsrik. För halvtannat år sedan initierade de ett nytt KickBacker-projekt för att utveckla en mera avancerad TTv2, denna gång modulärt uppbyggd. Kallades för Ada. Utvecklingskostnaderna blev mångdubbelt högre än vad de hade beräknat, och projektet misslyckades. Det blev inga Ada till KickBacker investerarna.
Detta har självfallet genererat en massa negativa Internet-skriverier, där TriggerTrap beskylls för att vara ett helt oseriöst företag. Det är inte alls min bedömning. De har skött förr, och de har skött sig senare, efter Ada-bläckplumpen, med sin Mobile Dongle och dess Appar (de senare är gratis). De har misslyckats med ett utvecklingsprojekt, men avsikten var inte alls att klå folk på pengar och sedan göra ingenting. Ifall man investerar i ett utvecklingsprojekt av något eller köper aktier i ett uppstartsbolag, så tar man en risk som är mycket större än ifall man väntar och ser ifall det lyckas. Detta måste man förstås vara medveten om.
Deras nuvarande huvudverksamhet, med TT Mobile Kit, är inget uppstartprojekt. De bedriver en fungerande verksamhet och, vad jag kan bedöma, en framgångsrik sådan.
Det här blev (som vanligt) långrandigt, men ansåg det vara befogat att ge viss bakgrundsinformation om företaget TriggerTrap, eftersom jag tipsar om dess nuvarande huvudprodukt. Har inte använt donglen själv, men den har fått mycket postiv press hela tiden. Och TTv1, som jag själv använt lite grand, funkar som sagt perfekt.
.