Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony RX100 IV och RX10 II är lanserade

Produkter
(logga in för att koppla)
RX100 1:an köpte jag när den var ny på Media Mark, fans ett exemplar den kostade 6200 kr vilket jag tyckte var dyrt då, 11,500 kr för 4:an är allt lite tokdyrt så det förslår.

Sedan känns det lite väl konstigt att jämföra lilla J5 med RX10 som har ett fast 200 tele, RX10 är medvetet byggd större för att vara lättare att hålla med större objektiv, som 90 procent av trådens deltagare oavbrutet hävdar är bra. dom klena spegellösa är ju för små och kan inte användas under vintertid, eller att skruva på 200 mm teleobjektiv med tunga glas.

//Bengt.

Något som är värt att notera för filmfantaster är att RX100 IV endast kan filma snuttar på max fem minuter i 4K medans RX10 II kör på upp till 30 minuter (tullgränsen). Antagligen har det med kylning av sensorn att göra (eller möjligen batteritid).

RX100 1:an köpte jag när den var ny på Media Mark, fans ett exemplar den kostade 6200 kr vilket jag tyckte var dyrt då, 11,500 kr för 4:an är allt lite tokdyrt så det förslår.

Sedan känns det lite väl konstigt att jämföra lilla J5 med RX10 som har ett fast 200 tele, RX10 är medvetet byggd större för att vara lättare att hålla med större objektiv, som 90 procent av trådens deltagare oavbrutet hävdar är bra. dom klena spegellösa är ju för små och kan inte användas under vintertid, eller att skruva på 200 mm teleobjektiv med tunga glas.

//Bengt.

Nja, RX100 IV är ju riktigt liten. Jag har svårt att se att man skulle kunna bygga RX10 ett eller två mycket mindre om man skall ha en motsv 24-200/2,8 zoom.

Det intressanta är priset. Det är sant att vissa saker ökar produktionskostnader och så har vi utvecklingskostnader. Men till syvende og sist så begär man det pris som man tror maximerar vinsten, en kombination av volym kontra tjänad inkomst per såld enhet (om man inte försöker ta marknadsandelar genom lågt pris). Kanske Canons senaste 1" kompakt för film ökad självförtroendet hos Sony att ta mer betalt,

Det är emellertid lite farligt att initialt begära mycket om man tvingas sänka priset kraftigt relativt snart för då kan de som förbeställde eller köper direkt känna sig lurade och då sviker försäljningen på nästa modell vid lansering då man inväntar en prissänkning.

---
Går antagligen att hitta nåt bland deras PlayMemories Camera Apps (mer eller mindre smidigt fungerande).

Ordet "antagligen" kan raderas ur mitt tidigare svar om den fjärde möjligheten att fjärrstyra RX100 IV:

"Downloadable upgrades
-----------------------------------
PlayMemories Camera Apps13 make your camera smarter.

Add usability with key apps like Smart Remote Control (which enables remote shutter release), editing and effects apps, and work in tandem with a Wi-Fi/NFC™ connection."

Länk:
http://www.sony.net/Products/di/en-us/products/f5kd/index.html?contentsTop=1#chapter-sec_13/2

Nex 7 var dyr när den kom, låg den inte på C:A 10000 kr, A700 låg märkligt länge på för högt pris, så att man till och med kunde få en modernare 7D till bättre pris. Sony får inte rida på för höga hästar, om nu inte något väldigt sensationellt har hänt med lågljusegenskaperna. jag blir aningen tveksam för har inte NX1 en BSI-sensor visserligen APS-C, den är inte vassare än D7200 vad jag förstått, och dom nya RX10, RX4 har en 1 tums sensor.

//Bengt.

den nya kameran har en stakad sensor, en helt annan konstruktion än en vanlig BSI som har funnits länge .
all utläsning kan göras mycket snabbare än tidigare ,selektivt mm mm

The sensor design for the 20.1-megapixel, 1-inch stacked Exmor RS CMOS sensor consists of three layers: the pixel area, signal processing circuit, and DRAM memory (which a typical 1-inch back-illuminated CMOS sensor lacks). The signal processor and DRAM chip – working together, and with the Bionz X image processor – allows for faster readout (more than 5x, versus non-stacked sensors), 40x super-slow-motion at 960 frames per second (fps), a really fast electronic shutter speed of 1/32,000th of a second, and 4K movie capture.

Bilagor

• stackad.jpg
    stackad.jpg
    147.3 KB · Visningar: 25
Ytterligare ett alternativ för fjärrstyrning av RX100 IV är Triggertrap Mobile kit MD3-S2, för GBP 40,99 (finns med sladdar till typ 350 andra av marknadens olika kameramodeller).

Här är några "Highlights":
Remote Release mode (press to take a photo)
3 different long exposure remote modes (timed remote, press-and-hold, press to start and press to stop)
5 different timelapse modes, including Star Trail, GPS-based DistanceLapse, and TimeWarp™
13-exposure HDR mode
Sound trigger
Vibration trigger (iOS only)
Facial recognition trigger (iOS only)
Motion trigger (iOS only)
Sunset calculator
And much, much more

Den anges vara kompatibel med bl.a. Sony RX100 II och III. Det finns inga skäl att anta att den inte skulle vara kompatibel även med IV:an, de har ju samma Micro USB-kontakt.

Sonys App är ANTAGLIGEN betydligt mera primitiv, men det får du kolla själv.

Ska kanske tillägga att för den som kör A-mount så finns det ett billigare kit - Mobile Kit MD3-S1 - för GBP 29,99 (eftersom kontakten är billigare).
Passar till Sony A-mount, Minolta analoga AF, Konica Minolta samt Hasselblad HV. :)

Har man kameror från båda kategorierna behöver man inte köpa två fulla kit, eftersom donglen är densamma. Det räcker med att köpa ytterligare en kameraadaptersladd (TC3-S1) för GBP 9,99 som passar kameror med A-mountfattning, alternativt TC3-S2 för GBP 20,99 beroende på vilket Mobile kit man utgår från. Tillhör man de förnuftiga, dvs har skaffat en A77 II :) så passar vilket kit som helst, eftersom den har båda Sonys Micro USB-kontakt som Minoltas gamla 3-pins kontakt (har själv en 25 år gammal fjärrutlösarsladd som passar utmärkt på A77 II, apropå kompatibilitet).

Donglen är generell och har man kameror även från Nikon, Canon osv. är det bara att komplettera med passande kameraadaptersladd. De har ett dussin olika adaptrar, som passar till 350 av marknadens olika kameror.

I detta fall finner jag det lämpligt med lite företagsinformation.

TriggerTrap startade som ett KickBacker-projekt för utveckling TTv1, en liten apparat för att möjliggöra olika typer av high-speed fotografi, med noggrant inställbar fördröjning och sensorer för ljud och ljus, samt en laser. Jag var en av dessa första "backers". Köpte sedan ytterligare en TTv1 till en kompis (fungerade nämligen charmant).

Sedan fokuserade de på att utveckla sin Mobile Dongle, vilken blev, och är, mycket framgångsrik. För halvtannat år sedan initierade de ett nytt KickBacker-projekt för att utveckla en mera avancerad TTv2, denna gång modulärt uppbyggd. Kallades för Ada. Utvecklingskostnaderna blev mångdubbelt högre än vad de hade beräknat, och projektet misslyckades. Det blev inga Ada till KickBacker investerarna.

Detta har självfallet genererat en massa negativa Internet-skriverier, där TriggerTrap beskylls för att vara ett helt oseriöst företag. Det är inte alls min bedömning. De har skött förr, och de har skött sig senare, efter Ada-bläckplumpen, med sin Mobile Dongle och dess Appar (de senare är gratis). De har misslyckats med ett utvecklingsprojekt, men avsikten var inte alls att klå folk på pengar och sedan göra ingenting. Ifall man investerar i ett utvecklingsprojekt av något eller köper aktier i ett uppstartsbolag, så tar man en risk som är mycket större än ifall man väntar och ser ifall det lyckas. Detta måste man förstås vara medveten om.

Deras nuvarande huvudverksamhet, med TT Mobile Kit, är inget uppstartprojekt. De bedriver en fungerande verksamhet och, vad jag kan bedöma, en framgångsrik sådan.

Det här blev (som vanligt) långrandigt, men ansåg det vara befogat att ge viss bakgrundsinformation om företaget TriggerTrap, eftersom jag tipsar om dess nuvarande huvudprodukt. Har inte använt donglen själv, men den har fått mycket postiv press hela tiden. Och TTv1, som jag själv använt lite grand, funkar som sagt perfekt.
.

den nya kameran har en stakad sensor, en helt annan konstruktion än en vanlig BSI som har funnits länge .
all utläsning kan göras mycket snabbare än tidigare ,selektivt mm mm

The sensor design for the 20.1-megapixel, 1-inch stacked Exmor RS CMOS sensor consists of three layers: the pixel area, signal processing circuit, and DRAM memory (which a typical 1-inch back-illuminated CMOS sensor lacks). The signal processor and DRAM chip – working together, and with the Bionz X image processor – allows for faster readout (more than 5x, versus non-stacked sensors), 40x super-slow-motion at 960 frames per second (fps), a really fast electronic shutter speed of 1/32,000th of a second, and 4K movie capture.

En mycket fin förklaring. Däremot så torde förbättringen handla om snabbare utläsning för video och bps, inte om bildkvalitet för stillbilder varför det är tveksamt om en stillbildsfotograf gynnas av den nya sensorn. Möjligen kan autofokus snabbas upp.

Ang. Fjärrstyrning via app så kör Sonys egna app via Wifi och inte sladd. Det gör också att man kan kan få liveview i mobilen/paddan. På RX100 (åtminstone Mk II) blir dock allting helt automatiskt inklusive ISO, så man kan inte påverka så mycket. Varför de gjort så vet jag inte, eftersom jag med min A6000 kan styra i stort sett allt från mobilen.

Tyvärr är det ganska instabilt att köra via wifi, och ofta misslyckas kopplingen så man får försöka några gånger. Det är alltså inget för den som har bråttom ...

Triggertrap fungerar säkert också, men varför denna textmassa när en länk hade räckt gott?

En mycket fin förklaring. Däremot så torde förbättringen handla om snabbare utläsning för video och bps, inte om bildkvalitet för stillbilder varför det är tveksamt om en stillbildsfotograf gynnas av den nya sensorn. Möjligen kan autofokus snabbas upp.

Vad är det då som Nikon 1 J5 har, den drar i väg med 20bps, alltså INTE låst fokus.

Vad är det då som Nikon 1 J5 har, den drar i väg med 20bps, alltså INTE låst fokus.

Det kan man fråga sig, vilket också Martin gör i sin nyhetsartikel om kamerorna. Hans förslag är att Nikon och Sony borde ta en gemensam lunch för att göra respektive kamera snabbare på de områden där de är långsamma :)

Snabbare sensorer - kom för övrigt ihåg att det handlar både om snabbare insamling ("capure") och snabbare utläsning ("readout") ger till exempel sådana stillbildsfördelar som snabbare och bättre elektronisk slutare, på sikt kanske möjligheter till multipla capture/readout-cykler för en exponering, alltså någon slags hdr i en exponering. Den här tekniken borde kunna göras Sonys gamla "handeheld twilight mode" mycket bättre (där den fångade flera exponeringar i tät följd i svagt ljus och lade ihop till en hyfsta brusfri bild). Plus som sagt hoppningsvis snabbare fokus. Och en snabbare EVF - sökarupplevelsen är ju beroende av bra utläsningsfrekvens från sensorn. Plus att kameran antagligen helt enkelt kan dra mindre ström per exponering = bättre batteriprestanda.

Så det finns gott om fördelar med sådan här teknik också för stillbild.

Ja, det finns helt klart poänger, men än så länge kanske dessa inte är tillräckligt många för att få de flesta att slanta upp en bit över 10 TKr för en kompaktkamera. Det är dock helt klart lovande för framtida billigare kameror :)

Snabbare sensorer - kom för övrigt ihåg att det handlar både om snabbare insamling ("capure") och snabbare utläsning ("readout") ger till exempel sådana stillbildsfördelar som snabbare och bättre elektronisk slutare, på sikt kanske möjligheter till multipla capture/readout-cykler för en exponering, alltså någon slags hdr i en exponering. Den här tekniken borde kunna göras Sonys gamla "handeheld twilight mode" mycket bättre (där den fångade flera exponeringar i tät följd i svagt ljus och lade ihop till en hyfsta brusfri bild). Plus som sagt hoppningsvis snabbare fokus. Och en snabbare EVF - sökarupplevelsen är ju beroende av bra utläsningsfrekvens från sensorn. Plus att kameran antagligen helt enkelt kan dra mindre ström per exponering = bättre batteriprestanda.

Så det finns gott om fördelar med sådan här teknik också för stillbild.

Tack för bra tankar. Frågan är förstås om just dessa kameror kan leverera detta. Jag tycker att om så vore fallet att de borde ha slagit på stort för detta i reklammaterial/ lanseringen. Men, återstår att se.

Det kan man fråga sig, vilket också Martin gör i sin nyhetsartikel om kamerorna. Hans förslag är att Nikon och Sony borde ta en gemensam lunch för att göra respektive kamera snabbare på de områden där de är långsamma :)
Nah, jag tror det är bättre att Aptina och Sony tar en gemensam lunch. Aptina har säkert bättre koll på hur de har smällt ihop sin 1"-sensor än vad Nikon har... :)

Mjaa.. vad får man i marginalen, första RX100 tar fina bilder i bra ljus, och filmfunktionen håller mycket bra klass för vardagsbruk, så 10-11000 kr är på tok för saftigt för 4:an, 7000 kr är mera rimligt för visst innehåller den en hel del bra saker, fickvänlig är bra, men inte till vilket pris som helst.

//Bengt.

Mjaa.. vad får man i marginalen, första RX100 tar fina bilder i bra ljus, och filmfunktionen håller mycket bra klass för vardagsbruk, så 10-11000 kr är på tok för saftigt för 4:an, 7000 kr är mera rimligt för visst innehåller den en hel del bra saker, fickvänlig är bra, men inte till vilket pris som helst.

//Bengt.

Köpa 4:an när RX100 VII kommer...

Det verkar vara en trend att kompaktkamerorna blir allt mer kompetenta och samtidigt så går priset upp rejält. Uppenbarligen siktar man på en liten del av marknaden. Köpare som är beredda att betala rejält för bekvämligheten.

Men 10 000 för en "komplementkamera" känns som det är över smärtgränsen för min del.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar