Annons

Sony prosumerkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

uge

Aktiv medlem
Är det någon som testat Sonys nya (kommer inte ihåg vad den heter) 8MP och på pappret kanonoptik.

??
 
Ingen har till dags dato visat något test. Kanske inte ens Sony skickat ut testexemplar. De bilder som läckt ut har inte imponerat.
 
Jag har provat att fota med den kameran för ett ag sen på en mässa via jobbet. Tyvärr fick jag inte se de bilder jag fotade utskrivna på papper alt. dator men jag fick se bilder sony tagit med kameran och de var bra.
Kameran i sig är i stort sätt precis som Sony F-717 som jag -personligen- inte gillar utformningen på.Kameran i sig gav ett proffsigt intryck av kvalite.

Kommer klart att bli intressant när den släppts...
 
En dum grej på 828 är att den inte har interzoom (precis som A-1)..till skillnad mot 707/717..vilket gör det svårt att använda konverters, då tyngden blir för stor för zoomen att hålla upp under de förhållandena.

Många andra tillverkare löser det problemet med filteradapters (Olympus, Canon, Fuji, Panasonic, Nikon m.fl) en bra lösning tycker jag.
 
Jag har haft ett förexemplar av Sony F828 för test i en vecka. Men eftersom det inte var en kamera från produktionen har jag lovat att inte kommentera bildkvaliteten. Dock kan jag avslöja att inte är några dramatiska hopp åt det ena eller andra hållet.

Uppstart till dess första bild är tagen tar 2,1 sekunder. Efter uppstart kan man ta 7 bilder på 2,7 sekunder sen dröjer det 24,8 sekunder till nästa (mätt med ett Lexar 12x CF-kort).

Trots kamerans speciella utseende så är den mycket trevlig att jobba med. Det är lätt att nå inställningar via knappar på kamerahuset och den har ett bra, lättmanövrerat menysystem.

Om sökaren tycker jag inte, även om den är den bästa digitala sökare jag sett hitintills. Men det är omöjligt att se, och välja, var i bilden man lägger skärpan. Digitala sökare är tyvärr ett ont vi verkar få dras med på den här typen av kameror.

Objektivet skulle ha mått bra av någon form av effektiv skakningsstabilisering. Men tack vare kamerans speciella form så stöder man den bättre vid exponeringen än med många andra konstruktioner.

Trevligt att se att Sony gör en kamera som både kan använda MemoryStick och Compact Flash-kort. För att få maximal hastighet vid "filmning" krävs det dock att man använder MemoryStick Pro.

Återkommer i januari(?) med omdöme om bildkvaliteten.
 
Det var en hel del brus i de bilderna..särskilt tydligt på bilden med fruktskålen..massa brus i den röda kanalen...som man kunde förvänta sig med den pixeltättheten.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.