tycker inte det finns någon anledning att byta en Dynax 5d mot en sony @100. Finns redan för många "MÅSTE-byta-upp-sig"-typer där ute, och all respekt, folk gör vad de vill med sina slantar, men är det inte lite, lite bättre att försöka LÄRA SIG sin kamera först, för även en enkel kamera som D5 tar tid att lära sig, åtminstone enligt mig, men jag är å andra sidan lätt trög vad det gäller avancerade kameror.
Och jag är väldigt motsägelsefull,
bytte nyligen upp mig genom att köpa en ÄLDRE kamera, en Dynax 7D, men jag har inte ångrat det.
Bara känslan av att hålla i 7D var faktiskt värd den tusenlapp jag betalade i mellanskillnad. För att inte tala om reglagen.
Sony @100 har inte intresserat mig ett dyft,
även om jag är säker på att det är en bra, en mycket bra!, DSLR.
Kommer hålla fast vid Konica-Minolta tills den trillar ihop. Och då ska jag försöka laga den.
Men visst är jag sugen på en proffsmodell från Sony. En modell som det går att hitta vertikalgrepp till utan att ruinera sig.
Å andra sidan,
en kamera för 30 000 kr ger inte per automatik bra bilder. Inte alls.
Känner en som känner en som skaffade en värstingkamera för typ 25000-30 000 kr. Sedan sprang personen ifråga runt och fotade i något år med sitt kitobjektiv och undrade varför det inte blev så bra bilder som han hade hoppats på.
Killen, en rikemansslyngel med för mycket pengar, visste inte ens att det gick att köpa fler objektiv till kameran (en sann, men lite tragisk, historia).
BRA objektiv är viktigare
än en värstingkamera, med andra ord.
---
vill också nämna
att långzoomar sällan är att rekommendera.
Jo, om man vill offra bildkvalitet, då är det bara till att köpa.
Men om du hittar någon begagnat (typ tamron 28-200) så slå till, brukar kunna fynda dessa för en femhundring, vilket är lagom pris för en långzooom (rese-zoom).
Däremot, OM du hittar Minolta 28-135-zoomen, slå till. Fantastisk optik till bra mycket bättre pris än SONY 18-200. Och färgerna, ja, halleluja vilka färger!
Och så handlar du Minoltas gamla fina 100-200 för en 400-500 kr och du har ett bra mycket bättre paket än den där SONY.
Dock utan vidvinkel.
Men ändå...