Annons

Sony/Kamera utveckling och framgång

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Då vi Sonyfolk oavbrutet blandar in marknadsföring och eventuell framgång för Sonykameror ( jag själv lika mycket som andra )- riskerar vi bannor från moderatorn. Så vill jag prova med en Sonytråd som handlar om det.

Vänligen.
//Bengt.
 
Jag är lite tveksam till den här trådens överlevnad, liksom A-mounts ;-)

Det här ämnet är ju inte något som är lätt att kommendera fram, blir lite krystat, utan är istället nåt som dyker upp aautomatiskt i andra diskussioner som du säger.

Sony är lite underliga och har hattat fram och tillbaka, med en del underliga vägar. Tycker ändå att de börjar få till det nu. Har svårt att tro att ett av världens största elektronikföretag skulle vara usla på marknadsföring och att tolka marknaden, så att så småningom kan de nog nå hela vägen fram. Fast där är vi inte än och till dess är vi kunder lite av försönskaniner och det vill inte jag.

Nu ryktas det om uppdaterade 85ZA och 135ZA. Det i sin tur tyder ju på att det är FF A-mount på gång, så jag vet inte riktigt vad man ska tro. Kanske inte är helt stendött ändå, bara legat i koma i två år.

Nä, jag kan inte förmå mig att satsa på A-mount. Känns inte bra, så att oavsett om A77 II är riktigt bra så känns det inte rätt för mig. Nu märker man d3ssutom att det är stört omöjligt att avyttra Sony-grejer oavsett hur bra pris det är :)


/Mats
 
Nja, jag upplever att det i allmänhet är trögt på begagnatförsäljningen till den prisreferensen som gällt förr. Det var inte aldeles lätt att avyttra Canon heller till priser som tidigare varit gällande.

Däremot så tror jag att två ytterligare faktorer spelar emot Sony:
1. Osäkerheten om A mount (Sonys språk låter väldigt likt olympus då de avvecklade 4/3. Jag har svårt att tro att EM-1 skulle ge samma AF prestand som en E-7 anno 2013 i alla ljusförhållanden. Att släppa nya m43 proffsgluggar förstör också begmarknaden för 4/3 objektiven och signalerar tydligt döden av 4/3.
2. Tillverkningskostnaderna för kameror utan prisma och rörlig spegel är sannolikt mycket lägre än om de varit med (leder till snabbt prisfall då utvecklingskostnderna tjänats in) i kombination med en initalt lite hög prissättning har nog gjort köpare medvetna om att bara man väntar kan man köpa nytt till 1/2 till 2/3 av ursprungspriset (titta på A99, A77, NEX 7 mm).
 
Håller med.
Tror det är svårt att sälja något märke begagnat.
Har sett prisdumpningar på många bra objektiv till andra märken än Sony
Dyrgriparna tycker jag håller priset rätt bra dock....
 
Hos Sony ligger i o f s G och Zeissobjektiven på ca 50% av nypriset vilket är lite klent då proffsgluggar i 10-20.000:- klassen förr legat på ca 2/3 av nypriset om de haft några år på nacken. Nikons 24-70 och 70-200/2,8 ligger på ca 2/3 av nypriset och är i ungefär samma ålder som Sonys. Nu kan jag i o f s tycka att Sonys 70-200/2,8 I & II varit för högt prissatta från början vilket säkert spelar in i just den prissättningen. Men, jag är ju inte säker på att Nikkor SÄLJS för just det begärda priset. Sedan tror jag (men vet inte) att Nikon är lite mer lättsålt än just Canon.

Sedan tror jag att spegellöst tagit över en del.

Det kan ju rent av blivit så att utbudet är så stort att det drivit ner begpriserna då utvecklingen planat av något de senaste 4-5 åren så att både objektiv och kameror är tillräckligt bra så att man inte behöver det senaste.
 
Försöka duger i alla fall, risken ökar för stängning som vi breddar alla Sonytrådar till sina yttersta gränser.
Jag tycker nog att Sony genom A6000, RX100 serien och A7-kamerorna faktiskt lyckats riktigt bra.
Ingen tillverkare kommer att komma med någon kamera som knockar allt annat bara så där över en natt.

Marknadsföringen är under all kritik alla fall i Sverige, övriga länder vet jag inte hur det är. A-mounts vara eller icke vara, kanske är starkast här i våra trådar man får vänta och se vad som händer. D7100 tror jag inte är något bättre än A77 II, men hela deras system är väl stabilare med några tusen fler objektiv av hög klass.

Sedan är C/N 10 ggr mer välkända och har klart högre status än Sony kamera division, och det ändrar man inte över en natt.

//Bengt.
 
Försöka duger i alla fall, risken ökar för stängning som vi breddar alla Sonytrådar till sina yttersta gränser.
Jag tycker nog att Sony genom A6000, RX100 serien och A7-kamerorna faktiskt lyckats riktigt bra.
Ingen tillverkare kommer att komma med någon kamera som knockar allt annat bara så där över en natt.

Marknadsföringen är under all kritik alla fall i Sverige, övriga länder vet jag inte hur det är. A-mounts vara eller icke vara, kanske är starkast här i våra trådar man får vänta och se vad som händer. D7100 tror jag inte är något bättre än A77 II, men hela deras system är väl stabilare med några tusen fler objektiv av hög klass.

Sedan är C/N 10 ggr mer välkända och har klart högre status än Sony kamera division, och det ändrar man inte över en natt.

//Bengt.

Nja, marknadsföringen av A7orna och A6000 är nog inte så dålig och de säljer väl va jag förstått fantastiskt bra.

Marknadsföringen av A-mount däremot är inte bara kass, den är obefintlig och som sagt det är lite motsägelsefullt då marknadsföringen av A6000 framförallt är tvärsemot, så det blir nog ingen skjuts för A77 II från Sony. Den kameran blir knappast nån kioskvältare, oavsett att det nog är bland det allra bästa som Sony någonsin skapat i kameraväg.


/Mats
 
Det kan ju rent av blivit så att utbudet är så stort att det drivit ner begpriserna då utvecklingen planat av något de senaste 4-5 åren så att både objektiv och kameror är tillräckligt bra så att man inte behöver det senaste.

Där har du nog en poäng som åtminstone inte jag reflekterat över tidigare. Det är en klar skillnad idag jämfört med för några år sedan när det gäller behovet att byta upp sig.

Det i kombination med att det är lite "ute" med foto, typ nördigare idag. Snabbheten i publicering på FB, instagram osv. har gjort att fler blir nöjda med relativt kass kvalitet, samtidigt som att mobilerna är så bra för små bilder att folk inte behöver köpa DSLR-er i samma utsträckning och även en allmänt negativ ekonomisk utsikt för många.

Kanske inte är så Sony-specifikt ändå att det är trögt med försäljning.

Kan vara läge att pruta ordentligt om man ska köpa beg alltså.


/Mats
 
Håller i princip med men också inte. Anders köpte upp sig på en A6000 mest för AF-presranda och Lennart och jag köpte en A7r för sensorn och detaljåtergivningen i litet format. Även de fasta FE Zeiss-objektiven spelade stor roll för många. A7:eek:rna och Zeiss 35:an som kombo har attraherat fler än mig och det var flexibiliteten i denna kombo som fick mig att handla fast jag egentligen gillar NEX 6/7 - formfaktorn ännu bättre.

Tycker Sony tillfört saker i varje generation som kan attrahera många. Jag tycker de gör det bra nu och jag är säker på att vi kommer få se ett etydligt mer starkt och framgångsrikt Sony när det gäller "Imaging" framöver. A-mount droppar de nog så sakta de närmaste åren. A77 II är nog den sista stora testballongen man släpper upp tror jag.
 
sony har ett marknadsföringsproblem. Man var bra ute med NEX-kamerorna, för att inte tala om A7 i olika varianter. Men man har inte lyckats profilera sig så egentligen har man samma problem som med A-fattningen. Minolta på sin tid släppte ju många bra kameror men misslyckades med att synas ordentligt och Sony verkar inte ha lärt sig den läxan än.
Många nybörjare läser reportage och ser vad deras förebilder använder. Nikon blev stora en gång i tiden av någon anledning och kunde bygga vidare på det. Canon satsade hårt på EF-systemet och kunde ta en stor bit av marknaden för sportfotografer och naturfotografer (två grupper som har ganska liknande behov vad gäller objektiv och kameror) och har kunnat kapitalisera på det. Minolta var tidiga med autofokus men fick inget egentligt genomslag, ingen vet varför men kanske man borde ha sponsrat fler fotografer för att synas mer?

Det där är historia, frågan är vad Sony borde göra nu? Canon och Nikon har ett alldeles för stort försprång för att det ska vara värt att försöka slå sig in på nyhetsredaktioner och bland sportfotografer. Just nu. Men kanske försöka utmärka sig bland studiofotografer? Och som ett alternativ för film?

Sen är det förstås så att Sony måste försöka vara konsekventa. Säger man att man står bakom både A-fattningen och E-fattningen så måste man visa det i handling, inte bara ord. För båda bajonetterna krävs att det finns minst en instegsmodell, en entusiastmodell och en modell tänkt för professionellt bruk. Övervikten åt ena eller andra hållet får inte vara för stor. SLT-rangen med A58 -> A77 -> A99 känns ganska okej så sett, där är problemet att det händer alldeles för lite jämfört med vad som händer för E-bajonetten. Min uppfattning är dock att både A och E har lidit av att Sony pumpat ut alldeles för många instegsmodeller i förhållande till sina entusiast och proffsmodeller och därigenom tappat förtroende (vet man att det kommer en ny proffsmodell vart 5:e år så ger det en viss trygghet att investera jämfört med hur det blir när proffsmodellen slutar tillverkas och man under en lång tid inte vet om det kommer att komma en ersättare)

Vad gäller A-bajonett jämfört med E-bajonett ser jag inte riktigt att E-bajonetten i sig ger några fördelar utöver möjligheten att använda adaptrar. Den verkar ju onekligen vara utvecklad primärt för APS-C med 35mm-sensor som en eftertanke. Kommer man i framtiden att göra en tredje fattnings-variant för att kunna använda sensor-shift i kombination med stora sensorer i spegellösa hus med korta registeravstånd? Eller kommer man på idén att klämma in en oversize-sensor bakom A-bajonetten i ett spegellöst hus? Det senare vore säkert intressant för många som sysslar med t.ex. modellfotografering och bröllopsfotografering, en sorts mellanting mellan 35mm och mediumformat
 
Nja, marknadsföringen av A7orna och A6000 är nog inte så dålig och de säljer väl va jag förstått fantastiskt bra.

Marknadsföringen av A-mount däremot är inte bara kass, den är obefintlig och som sagt det är lite motsägelsefullt då marknadsföringen av A6000 framförallt är tvärsemot, så det blir nog ingen skjuts för A77 II från Sony. Den kameran blir knappast nån kioskvältare, oavsett att det nog är bland det allra bästa som Sony någonsin skapat i kameraväg.
Jag tror att vi ser de sista dödsryckningarna av Minoltas kameraavdelning. Om min teori är rätt så är E-mount en produkt av Sonys ursprungliga kameraavdelning, och en konkurrent till "Minolta-avdelningen". Det tycks som om originalgänget har Sonyledningens öra i betydligt högre grad än Minolta-gänget.
 
Minolta var tidiga med autofokus men fick inget egentligt genomslag, ingen vet varför men kanske man borde ha sponsrat fler fotografer för att synas mer?
Minolta dömdes 1991 att betala en hiskeligt stor summa pengar till Honeywell för patentintrång för autofokustekniken. Det ökade knappast Minoltas möjligheter att tampas på kameramarknaden.
 
Sedan jag köpte min A850 har jag inte ägnat kameramarknaden många tankar, jag har de objektiv jag behöver och de levererar mer än väl och kamerahuset har levererat uppåt 500.000 exponeringar vid det här laget och kommer nog att leverera en halv miljon till. Vad har jag missat? Låter ju toppen om A99 t ex kommer att säljas till bra priser den dag jag behöver ett nytt hus. Såg en 850 för några tusenlappar på Blocket och häpnade, men kände inte att jag behöver något ytterligare backuphus (har en A700 sen tidigare) fast bra att veta att det bara är att åka o hämta om olyckan skulle vara framme. På en fototräff nyligen sa någon att Sony skulle sluta/har slutat med FF, är det sant?
 
Det vore ju märkligt om Sony skulle sluta med FF och det finns i fa tecken på det. Snarare har Sony satsat mer på FF då de t o m satt in det i E fattningen.

För att återgå till den tidigare diskussionen så är intrycket det att Sony är duktiga på att få ut ny teknik på marknaden men mycket sämre på strategi. De tycks släppa en massa modeller till synes planlöst ibland. Testa marknaden och se vad folk vill ha. Det är motsatta intrycket jag får av Canon. Där verkar det som att man tydligt planerar vad som släpps men i gengälld verkar det som om man inte är lika mån om vad konsumenterna vill ha.

Det största problemet för A77II och nästa A fattningskamera lär vara att Sony inte vågar säga tydligt att de inte har några planer på att skrota utveckling av kamerahus med nativ A fattning utan försöker ludda ihop A och E fattningsbegreppen på ett sätt som får många att tro att de skall göra som Olympus - att släppa den ena fattningen - i det här fallet A fattningen. Jag, liksom säkert många andra, är inte intresserade av vaga utsägelser från marknadsavdelningen som syftar på att A fattningen kommer att utvecklas o s v - för E mount kameror kan ju använda A mount så detta säger inget. Sonys starka kort j f med Olympus är att de redan vid E mounts begynnelse hade en trovärdig adapter för A mount medan i Olympus fall var AF prestanda med 4/3 objektiv på m43 rätt kass. Så - med osäkerheten, kommer folk köpa A77II eller nobbas den av faktorer som inte alls rör kameran i sig?
 
--- På en fototräff nyligen sa någon att Sony skulle sluta/har slutat med FF, är det sant?


Florerar detta gamla rykte verkligen fortfarande? Det fick en rätt stor spridning för några år sedan. Sartades av en i och för sig mycket prominent person men som var väldigt insyltad i Nikon. Ryktet fick mycket stor spridning, trots att det var ren och skär lögn.

Sony har FF-sensorer av olika varianter i RX1, RX1R, A7, A7r, A7s och A99, samt i den enligt ryktena kommande A99 II. Sedan har de på senare tid satsat i första hand på exklusiva FF-objektv till A-mount, och snabba upp dem för aktionkamerabruk. Dessutom säljer de ju FF-sensorer till Nikon. Sony använder dels många FF-sensorer själva till kameror som är de mest sålda i sina kategorier, och säljer dessutom som sagt många FF-sensorer till Nikon. Sony tjänar massor av pengar på detta, och varför i h-e skulle de då dra undan mattan för en av sina bästa kassakor??? För inte så länge sedan tog de ju ytterligare ett steg upp och började tillverka CMOS sensorer för mellanformat, vilket inte har funnits tidigare. Med sin allra försa MF-sensor verkar de i stort sett ha tagit denna marknad från de tidigare tillverkarna. Det finns ABSOLUT INGENTING som på minsta sätt stöder deta rykte - det är stollerier. FF-kamerorna går lysande, med enklare kompaktkameror har tappat dramatiskt speciellt under de senaste åren. Dvs det föreligger en stark trend mot större sensorer. T.o.m. "selfie"-skocken (som flertalet motiltelefonägarna verkar tillhöra), vill ha bättre sensorer i andra-"selfie"-sensorn. Sony ser tydligen en affärside här. Hittills har denna bestått av en liten och ganska risig sensor från företag som har satsat på små sensorer för övervakningskameror etc. genom att erbjuda "selfie"-sensorer med betydligt högre kvalitet.

Att Sony skulle sluta att tillverka FF-sensorer är en ren myt, som sprids framförallt av människor helt utan insikt samt av sådana med oro för att Sony med tiden skulle kunna konkurrera ut deras eget kamerasystem. De inbillar sig att de ska kunna bromsa och ta kål på Sony genom dessa och andra negativa rykten.
 
Att Sony skulle sluta att tillverka FF-sensorer är en ren myt, som sprids framförallt av människor helt utan insikt samt av sådana med oro för att Sony med tiden skulle kunna konkurrera ut deras eget kamerasystem. De inbillar sig att de ska kunna bromsa och ta kål på Sony genom dessa och andra negativa rykten.

Jag tror att de flesta kameraköpare är helt ointresserade av rykten.
 
Jo visst var det så en gång i tiden att Sony faktiskt släppte C:A 16 st kameror med mycket lite förändringar tror den sista av dessa hette A390 som hade plats för dubbla minneskort minsann. Förödande tyckte många och smeknamnet Donald Duck, Toykameror föddes, tidigt i smeten släpptes en A300 med en finurlig Live View lösning, ( semiprokameran A700 hade missat den finessen, konkurrenten 40D fick Live View, men var väl inte så bra )


Ingen utom Sonyfolk visste detta med Live View lösningen som A300 fick, även A350 hade det. ingen fattade något, Gunnar försökte otaliga gånger i flera trådar att förklara Sonys lösning, Det måste ha varit så att om inte C/N hade en liknande lösning så fanns det inte en chans att en Donald Duck tillverkare hade hittat på en sådan lösning, finns ingen annan förklaring som jag kan se, förutom då att Sony var dåliga på att marknadsföra den ganska så unika finessen.

Kollar man sedan Canons serie med 300D som tidig succé modell och efterföljande 350D-400-450-500- 550-600-650-700D här var det alltså 8 modeller efter 300D, från 450D fram till 700 hände inte heller särskilt mycket, för Canon ingen betydelse försäljningsmässigt, kamerorna köps ändå. Gör Sony samma sak blir det katastrof. Canonkamera modell FF kan utan problem även lägga sig på DR 11,2 om dom vill, ingen betydelse alls säljer lika bra för det, grymt skickliga på autofokus och rena bilder har dom, så visst fina kameror gör dom, men då genast lite dyrare.


//Bengt.
 
Att A300 hade Live View var väl i sig ingen som kallade för Kalle Anka-funktion (den kameran kom ju senare än t.ex. Nikon D3 som också har LV om än långsam).

Det har varit en hel del här i forumen som gnällt på att det varit för liten skillnad också på Canons (och Nikons) modeller, så att Sony skulle vara mer illa behandlade än alla håller jag inte med om alls.

Tonomfång och dylikt är viktigt för oss som nördar ner oss i siffror, men i praktiken är det inte så lätt om en kamera har 11 eller 13 stegs omfång, och majoriteten av kameraköparna har inte en aning om vad det ens innebär. Försäljningssiffrorna blir alltså inte nödvändigtvis bättre bara för att en kamera är bättre rent tekniskt - köparna måste vara intresserade av märket också. Titta bara på Samsungs kameror som faktiskt är riktigt bra och har bra objektiv - de röner nästan ingen som helst uppmärksamhet i forumen här på FS.
 
Dynamiksiffrorna brukar oftast redovisas för bas-ISO. Där är Sony-sensorerna ledande nästan oavsett vilken kamera de sitter i. Det är dock så att ju mera man skruvar upp ISO-värdet desto mer utjämnas skillnaden mellan Sonys sensorer och de andra B- och C-märkena. Vid riktigt höga ISO kan finns det t.o.m. kameror från C-märket som går om.

Hur dessa fakta påverkar ens val av kamera beror väldigt mycket på vad man fotograferar och i vilken miljö man fotograferar. De flesta i Sverige lär dock oftast lida av för lite ljus snarare än för mycket, så en lite sämre dynamik på bas-ISO är inte avgörande.
 
Nu handlade det inte så mycket om illa behandlade kameror utan vad andra än bygger för fina kameror så hjälper det liksom inte, precis som i fallet med Samsung, det finns numera så många bra kameror där nu för stunden Fuji haft mycket uppmärksamhet med sin speciella färgfilter, Olympus tycker jag på mycket kort tid och trots sin mindre sensor gent i mot APS-C gjort mycket fina framsteg vad gäller lågljusegenskaper.

Panasonic klipper till med en långzoomare och 1 tums sensor i samma bygge, listan kan göras lång, men dom köper Canon 650D-700D i alla fall och dom är också mycket bra kameror liksom Nikons liknande modeller, Köparna väljer det säkraste kortet, normalt att tänka så för dom flesta, speciellt om man inte orkar eller kanske förstår vad en del kameror faktiskt erbjuder.

//Bengt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar