För något år sedan uppgav ju en läcka ifrån Sony att de räknade med att öka försäljningen av A-mountobjektiven med 50%. Orsak: De nya A-mountkameror de avser att introducera under år 2014.
Inte orimligt. Nya kamerahus stimulerar säkert objektivförsäljningen. Helt nya kunder måste ju ha något objektiv. Men det kan ju vara rätt låga volymer jämfört med andra Sony-serier.
Vilket kan innebära att en A99 II kommer att lanseras efter att Sony studerat erfarenheterna av A77 II.
Det kanske räcker med A77 II ensam för att påverka objektivförsäljningen. Men en uppdatering av A99 är väl högst rimlig.
En viktig sak du skriver (men som ingen bryr sig om när jag skriver det...) är att japanska företag är oerhört mycket mer långsiktiga än västerländska. Skillnaden är ungefär - störst fokus på ett kvarts år i taget kontra ett kvarts sekel i taget...
De jobbar ofta med femåriga produktplaner. Jag tror att Sony ser A-modellprogrammet som en tillgång som de kan kapitalisera på genom att förse marknaden med nya kamerahus då och då.
Sony köpte A-mount år 2006. Ergo: Det kommer att gå att köpa A-mount åtminstone fram till år 2031...
Det låter vanskligt att försöka skåda så långt in i framtiden. Men att A-fattningen snart skulle läggas ner inom kort känns inte rimligt från min horisont.
Med det notabla undantaget (hittills) av Canons och Nikons allra mest prestigefyllda och säkra bastioner - aktion/sportkameror. Men A77 II kan ju kanske vara ett första tecken på att inte ens dessa bastioner kommer att vara säkra i framtiden...
I nuläget är Sony A77 II absolut vassast inom segmentet pro-APS-C, eller vad vi ska kalla det. Canon EOS 7D är gammal och Nikon D7100 är inte riktigt pro (men säljer väldigt bra). Canon har officiellt bekräftat att en efterföljare till 7D kommer och ryktena går varma om en Nikon D9300 (kan förstås vara önsketänkande). Då blir det tuffare för A77 II, men rent tekniskt borde den ändå stå sig bra.
Jag tror inte Sony har ambitionen att konkurrera med Nikon och Canon om att göra sport-/action-kameror för proffs. Det är inte ens en lönsam affär för Canon och Nikon utan görs mycket för marknadsföringens skull. Ungefär som att ge sig in i Formel-1. Det skulle kosta enormt med pengar och tid att utveckla en kamera som kan konkurrera med Canon EOS-1D X och Nikon D4s. Dessutom saknar Sony viktiga objektiv som 400/2,8, 600/4 och 200-400/4.