Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony/Kamera utveckling och framgång

Produkter
(logga in för att koppla)
A-mount försvinner bara från marknaden när det gäller kamerahusen på kort sikt. Objektiven kommer fortsätta ha "evigt liv" som de flesta andra objektiv-fattningar. Om inte annat så med adapters på E-mounthusen.

Folk får gärna sälja A-mountobjektiv i panik för mig, det gör dem bara billigare för de som vill ha dem. Så var det ju när Sony tog över Minolta också.

(Från A77 II-tråden)
Jag tror att du kanske är nåt på spåren med tanke på flera andra kampanjer som jag har sett de senaste dagarna. 4-5000 kr rabatt på en Sony A7R, t.ex., och Rajalas förlängda kampanj på Canon EOS 6D.
(Var fortsätter vi denna spaning?)

Hmmm, tror inte att fotohandlare är så lönsamt att slå sig in på, under kort sikt i alla fall. Det verkar faaktiskt så att det hänt nåt radikalt i branschen den allra senaste tiden som inte är en vanlig trend. Detta oavsett märke. Särskilt att försäljningen går i stå precis innan semestern är uppseendeväckande.

Det är nog en mängd orsaker som samverkar. Här är några jag kommer på.

1. Foto har blivit lite nördigt. Det är inte inne.
  2. Mobilkameror är så bra numera och gör det dessutom enklare att publicera online.
  3. Systemkameror har blivit så bra en tid tillbaka att det inte är så viktigt att uppgradera.
  4. Allmän oro för dåliga ekonomiska tider framöver, så folk är försiktiga med att handla dyr elektronik.

/Mats

(Från A77 II-tråden)
Sony har ökat sin marknadsandel från 5,4 till 9,2 procent av marknaden från maj 2013 till maj 2014. Gäller systemkameror i Sverige enligt GFK.

Men under samma period sjönk det totala antalet sålda kameror från 9.823 stycken under maj 2013 till 6.172 styck under maj 2014.

Intressant statistik som bekräftar funderingarna.

Att Sonys andel ökar beror absolut på framgångarna med A7-serien och A6000 osv. För DSLR-liknande som A58/A77/A99 är jag tämligen säker på att de tappat mark till Nikon och Canon, rejält.

Minskningen av systemkameror totalt sett beror nog på att mobiler och kompakter har blivit så bra. Speciellt som det nu finns "superkompakter" som RX1 osv, men också RX100 som absolut kan ersätta instegs systemkameror. RX100m3/m3 ger ju mer fördelar och bättre bilder än vad en billig systemkamera gjorde för ett par år sedan,

/Mats

A-mount försvinner bara från marknaden när det gäller kamerahusen på kort sikt. Objektiven kommer fortsätta ha "evigt liv" som de flesta andra objektiv-fattningar. Om inte annat så med adapters på E-mounthusen.

Folk får gärna sälja A-mountobjektiv i panik för mig, det gör dem bara billigare för de som vill ha dem. Så var det ju när Sony tog över Minolta också.

"Bara" kamerahusen?

Utan kameror så finns det inget incitament för någon att utveckla nya och tillverka objektiv för den fattningen.

Sen att de befintliga objektiven som redan är tillverkade kommer att fortsätta finnas kvar i omlopp på marknaden för att med adapter kunna användas på spegellösa kameror några varv tills de faller isär och går sönder är en helt annan sak. Det betyder inte att A-mount systemet lever.

/Mats

Nä, precis. Med samma resonemang skulle man ju kunna betrakta MD(SR)-fattningen som levande.

Utifrån flera samtal med Sony Europa har jag fått känslan att Sony fortsätter varmköra A-serien med något nytt kamerahus då och då. De verkar anse sig har tillräckligt brett objektivprogram. Det kan kanske komma något nytt A-objektiv, men knappast ett om året.

Det innebär att det har svårt att slåss om de nya kunderna, men förser befintliga kunder med nya kamerahus.

Hur länge detta kan pågå är den stora frågan. I dagsläget är det stora A-objektivprogrammet även en tillgång för att sälja A7/A7R/A7S. Japanska företag ser ofta långsiktigt på framtiden, men det kan komma en dag då volymerna är så låga att det blir för dyrt att utveckla nya kamerahus med A-fattning.

Nä, precis. Med samma resonemang skulle man ju kunna betrakta MD(SR)-fattningen som levande.
Tycker inte att det är samma resonemang alls. A-mountobjektiven är de enda tjockkameraobjektiv som är helt integrerade med ett spegellöst system. Du kan ju få full PDAF, autonedbländning, autoexponering och EXIF. Det finns ingenting annat som kommer i närheten när det gäller kompatibilitet.

Som måhända har noterats är jag f.ö. inte det minsta orolig för att det inte ska gå att få tag även i native A-mountkameror under min återstående livstid. Vad som ev. kan tänkas hända efter att jag dött bekymrar mig inte det minsta. :)

I själva verket är det så att de olika erbjudanden om A77 II-kameror den allra sista tiden har fått mig att se till att fixa finansieringen, så att jag kan köpa en sådan nu.

Och det kommer jag att göra senast i morgon. Var eller från vem behöver jag nämligen avgöra senast då... :)

Sony är inte direkt ny på marknaden. Den tidigaste Sonykamera jag hittar på Dpreviews "Camera Timeline" är från 1998. (Enligt Wikipedia kom den första Sony Cybershot-kameran 1996).

Sony Mavica (still-video) kom på 1980-talet.

Den första Sony-systemkameran med A-fattning är från 2006, så man kan kanske säga att Sony är "ny" i det segmentet, men den kameran bygger ju på Minoltas A-system från 1985.

Kanske skulle Sony ha fortsatt att marknadsföra systemkamerorna med märket Minolta? (Fast det hade nog medfört komplicerade förhandlingar med Konica-Minolta).

Sony var ny aktör med Sony namnet på systemkamerafronton 2006. Även om man tar hänsyn till att Minolta funnits länge var marknadsandelen låg. Skulle man växa betänkligt så hade man sannolikt behövt konkurrera på pris som jag sa. Med tanke på att de flesta köper zoomar som ändå hade VR/IS så räckte inte steady shot för att ta ett prispremium. Accepterar man ett premium för steady shot i kamerahuset skulle man fått ge rabatt på objektiven som då saknar VR/IS vilket man inte gjorde. Att öka marknadsandelar med högt pris är ingen framgångssaga.

Senast ändrad:
Utifrån flera samtal med Sony Europa har jag fått känslan att Sony fortsätter varmköra A-serien med något nytt kamerahus då och då. De verkar anse sig har tillräckligt brett objektivprogram. Det kan kanske komma något nytt A-objektiv, men knappast ett om året.
---
Tycker mig ha kunnat se att det emellanåt kan skilja högst avsevärt mellan vad europeiska eller nationella företrädare uppger och vad de japanska tillverkarna har för intentioner. För något år sedan uppgav ju en läcka ifrån Sony att de räknade med att öka försäljningen av A-mountobjektiven med 50%. Orsak: De nya A-mountkameror de avser att introducera under år 2014. Vilket kan innebära att en A99 II kommer att lanseras efter att Sony studerat erfarenheterna av A77 II.

En viktig sak du skriver (men som ingen bryr sig om när jag skriver det...) är att japanska företag är oerhört mycket mer långsiktiga än västerländska. Skillnaden är ungefär - störst fokus på ett kvarts år i taget kontra ett kvarts sekel i taget...

Sony köpte A-mount år 2006. Ergo: Det kommer att gå att köpa A-mount åtminstone fram till år 2031...

Och jag ser inga tecken på att Sony skulle tycka det vara övermåttan besvärligt att tillverka nya A-mountkameror. De verkar ju inte tycka det vara särskilt besvärligt att utveckla alla möjliga och omöjliga kameror, för alla tänkbara och otänkbara ändamål... Nästan var man än tittar, så nog tusan hittar man någon typ av Sony-kamera där...

Med det notabla undantaget (hittills) av Canons och Nikons allra mest prestigefyllda och säkra bastioner - aktion/sportkameror. Men A77 II kan ju kanske vara ett första tecken på att inte ens dessa bastioner kommer att vara säkra i framtiden...

Och där kommer det ta mig tusan inte att duga med någon j-kla E-mount! :)

För något år sedan uppgav ju en läcka ifrån Sony att de räknade med att öka försäljningen av A-mountobjektiven med 50%. Orsak: De nya A-mountkameror de avser att introducera under år 2014.

Inte orimligt. Nya kamerahus stimulerar säkert objektivförsäljningen. Helt nya kunder måste ju ha något objektiv. Men det kan ju vara rätt låga volymer jämfört med andra Sony-serier.

Vilket kan innebära att en A99 II kommer att lanseras efter att Sony studerat erfarenheterna av A77 II.

Det kanske räcker med A77 II ensam för att påverka objektivförsäljningen. Men en uppdatering av A99 är väl högst rimlig.

En viktig sak du skriver (men som ingen bryr sig om när jag skriver det...) är att japanska företag är oerhört mycket mer långsiktiga än västerländska. Skillnaden är ungefär - störst fokus på ett kvarts år i taget kontra ett kvarts sekel i taget...

De jobbar ofta med femåriga produktplaner. Jag tror att Sony ser A-modellprogrammet som en tillgång som de kan kapitalisera på genom att förse marknaden med nya kamerahus då och då.

Sony köpte A-mount år 2006. Ergo: Det kommer att gå att köpa A-mount åtminstone fram till år 2031...

Det låter vanskligt att försöka skåda så långt in i framtiden. Men att A-fattningen snart skulle läggas ner inom kort känns inte rimligt från min horisont.
Med det notabla undantaget (hittills) av Canons och Nikons allra mest prestigefyllda och säkra bastioner - aktion/sportkameror. Men A77 II kan ju kanske vara ett första tecken på att inte ens dessa bastioner kommer att vara säkra i framtiden...

I nuläget är Sony A77 II absolut vassast inom segmentet pro-APS-C, eller vad vi ska kalla det. Canon EOS 7D är gammal och Nikon D7100 är inte riktigt pro (men säljer väldigt bra). Canon har officiellt bekräftat att en efterföljare till 7D kommer och ryktena går varma om en Nikon D9300 (kan förstås vara önsketänkande). Då blir det tuffare för A77 II, men rent tekniskt borde den ändå stå sig bra.

Jag tror inte Sony har ambitionen att konkurrera med Nikon och Canon om att göra sport-/action-kameror för proffs. Det är inte ens en lönsam affär för Canon och Nikon utan görs mycket för marknadsföringens skull. Ungefär som att ge sig in i Formel-1. Det skulle kosta enormt med pengar och tid att utveckla en kamera som kan konkurrera med Canon EOS-1D X och Nikon D4s. Dessutom saknar Sony viktiga objektiv som 400/2,8, 600/4 och 200-400/4.

--- Det låter vanskligt att försöka skåda så långt in i framtiden. Men att A-fattningen snart skulle läggas ner inom kort känns inte rimligt från min horisont. ---
Det är som bekant svårt att sia, särskilt om framtiden, och när jag drog till med 25 år så var det ju lite med glimten i ögat. Men från min horisont är det inte alls orimligt att A-fattningen kommer att finnas kvar då. Men vi kanske alla vid det laget har gått ifrån både traditionenlla kameror och att fota med mobiler, och har i stället någon liten do-it-all-grej i glasögonskalmen, med någon form av koppling direkt in i hjärnan (OK, det där sista är väl inte så sannolikt...).

--- I nuläget är Sony A77 II absolut vassast inom segmentet pro-APS-C, eller vad vi ska kalla det. ---
Ja, det kan man kanske fråga sig. Jag har alltid undrat över varför Sony (hittills) varit så angelägna om att INTE kalla några av sina kameror för pro eller semi-pro? Utan använt beteckningar som "för avancerade användare", "flaggskepp" etc.

--- Jag tror inte Sony har ambitionen att konkurrera med Nikon och Canon om att göra sport-/action-kameror för proffs. ---
Det tror inte jag heller, inte i nuläget. Och vad som kan komma att hända i framtiden är ju som sagt inte så lätt att sia om...

Tycker inte att det är samma resonemang alls. A-mountobjektiven är de enda tjockkameraobjektiv som är helt integrerade med ett spegellöst system.
Nåja. Helt integrerade tycker jag nog inte att de är. Det behövs en ganska stor adapter.

Du kan ju få full PDAF, autonedbländning, autoexponering och EXIF. Det finns ingenting annat som kommer i närheten när det gäller kompatibilitet.
Jag tycker nog att Olympus kommer i närheten, om kanske inte riktigt ända intill.

Det är inte riktigt samma sak att kunna använda ett A-objektiv, med adapter, på den senaste E-kameran, som att kunna använda ett A-objektiv på en alldeles ny och modern A-kamera. Om det inte kommer fler A-kameror så kommer inte A-objektiven att få speciellt stor efterfrågan.

(Jag köpte nyss ett Minolta 70-210 "beercan" på Tradera, så tro inte att jag tycker illa om A-fattningen. Jag är ett tämligen stort Minolta-fan, men jag gör mig inga illusioner om Sonys framtidsplaner).

Sony var ny aktör med Sony namnet på systemkamerafronton 2006. Även om man tar hänsyn till att Minolta funnits länge var marknadsandelen låg. Skulle man växa betänkligt så hade man sannolikt behövt konkurrera på pris som jag sa. Med tanke på att de flesta köper zoomar som ändå hade VR/IS så räckte inte steady shot för att ta ett prispremium. Accepterar man ett premium för steady shot i kamerahuset skulle man fått ge rabatt på objektiven som då saknar VR/IS vilket man inte gjorde. Att öka marknadsandelar med högt pris är ingen framgångssaga.
Varken NIkon eller Canon hade så värst många IS/VR-objektiv 2006. Steady Shot borde ha varit en rejäl fördel om det bara marknadsfördes rätt.

Det är knappast tekniken som har fallerat när det gäller Sonys systemkamerasatsning. Det är snarare brist på marknadsföring. Min tes är att Minolta-grejerna hela tiden har blivit styvmoderligt behandlade av Sonys marknadsavdelning, kanske för att de betraktades som en gökunge.

Men vi kanske alla vid det laget har gått ifrån både traditionenlla kameror och att fota med mobiler, och har i stället någon liten do-it-all-grej i glasögonskalmen, med någon form av koppling direkt in i hjärnan (OK, det där sista är väl inte så sannolikt...).
Plenoptiska kameror tror jag är framtiden för fotoentusiaster. Allmänheten kommer att använda sina mobiltelefoner (eller motsvarande grunka), men vi fotonördar vill ha något koolare/bättre och då är plenoptiska kameror den enda lysande stjärnan på framtidshimlen.

Nåja. Helt integrerade tycker jag nog inte att de är. Det behövs en ganska stor adapter. ---
Jag förstår inte hur det ska gå att få till någon integration överhuvudtaget med något ANNAT system utan att använda adapter?

--- Jag tycker nog att Olympus kommer i närheten, om kanske inte riktigt ända intill. ---
Här tror jag att din förtjusning i m4/3-systemet gör att du ser på Olympus spegellösa med den förälskades ögon... Jag tycker allt att Olympus 4/3 och m4/3-system är rejält långt bort ifrån A- och E-systemen när det gäller kompatibilitet. Vad jag har förstått varierar autofokusen med 4/3-objektiv på m4/3-hus mellan mycket långsam till att inte fungera alls, eller? I alla fall enligt de klagomål jag råkar ha läst. Kanske det inte är fullt så illa? Det verkar ju faktiskt som att Metabones senaste adaptrar för Canon-objektiv funkar bättre på E-mount än så... Men jag har förstås inte ägt vare sig några 4/3 eller m4/3-kameror eller någon Metabones adapter.

Och vi ska väl inte tala om kompatibilitet med fullformatsobjektiv, eftersom det aldrig har funnits några sådana i 4/3-systemet. Sony har ju som du vet i alla fall tre olika spegellösa FF-kameror (samt två FF kompakter). Övriga kameramarknaden kan ju inte ens tillsammans ståta med mer än noll sådana.

--- Det är inte riktigt samma sak att kunna använda ett A-objektiv, med adapter, på den senaste E-kameran, som att kunna använda ett A-objektiv på en alldeles ny och modern A-kamera. Om det inte kommer fler A-kameror så kommer inte A-objektiven att få speciellt stor efterfrågan. ---
Nä, det är det förstås inte riktigt. OM det inte kommer fler A-kameror.

Jag tycker allt att Olympus 4/3 och m4/3-system är rejält långt bort ifrån A- och E-systemen när det gäller kompatibilitet. Vad jag har förstått varierar autofokusen med 4/3-objektiv på m4/3-hus mellan mycket långsam till att inte fungera alls, eller? I alla fall enligt de klagomål jag råkar ha läst. Kanske det inte är fullt så illa? Det verkar ju faktiskt som att Metabones senaste adaptrar för Canon-objektiv funkar bättre på E-mount än så... Men jag har förstås inte ägt vare sig några 4/3 eller m4/3-kameror eller någon Metabones adapter.
Sonys adaptrar ger bättre funktion på en E-kamera med A-objektiv än vad Olympus adaptrar ger på en m4/3-kamera med 4/3-objektiv, men det är en gradskillnad och inte en artskillnad. m4/3-kameror som har PDAF på sensorn ger bättre prestanda i en sådan kombination än äldre m4/3-kameror som bara har CDAF.
Metabones adaptrar för EF-objektiv har jag inte provat, men allt jag har läst om dem ger vid handen att de ger sämre AF-prestanda än både Sonys A-till-E-adaptrar och Olympus 4/3-till m4/3-adaptrar. Icke desto mindre tycker jag att Metabones har lyckats rätt bra. De har ju varit tvungna att göra reverse-engineering för att få något att fungera.

Och vi ska väl inte tala om kompatibilitet med fullformatsobjektiv, eftersom det aldrig har funnits några sådana i 4/3-systemet.
Nä, så varför ska vi tala om det?

Senast ändrad:
Nja, det tvivlar jag på. Att de kommer att användas av somliga tvivlar jag inte på, men de verkar inte kunna komma att uppfylla många av de krav som just vi fotonördar brukar ha.
VIlka krav är det?

Observera att utvecklingen av kommersiella plenoptiska kameror fortfarande är i sin linda. Man kan säkerligen räkna med att framtida sådana kameror har betydligt mer finesser och konfigurationsmöjligheter än de nuvarande.

--- Nä, så varför ska vi tala om det?
Kanske för att det verkar finnas en hel del människor som vill ha spegellösa kameror med fullformatskvalitet?

Den här tråden handlar ju om Sonykamerornas framtid. Vad jag har sett backar alla kamerasegment idag, förutom avancerade kompaktkameror och spegellösa. Och vad hittar man inom dessa segment?

RX100, RX100 II, RX100 III, RX1 och RX1R, respektive A6000, A7, A7R och A7S. Särskilt mycket från andra tillverkare hittar man väl inte inom dessa segment?

1. Foto har blivit lite nördigt. Det är inte inne.
  2. Mobilkameror är så bra numera och gör det dessutom enklare att publicera online.
  3. Systemkameror har blivit så bra en tid tillbaka att det inte är så viktigt att uppgradera.
  4. Allmän oro för dåliga ekonomiska tider framöver, så folk är försiktiga med att handla dyr elektronik.

/Mats

Stämmer nog ypperligt.
Kompaktkamerorna var det första som dödades av mobiler. Sedan var det lite hippt att köpa sytemkamera. Priserna sjönk på insteg. Tyvärr var det nog många som aldrig fick det bilduppsvinget med systemkaror jmf med kompakter (en systemkamera är ju inte alltid förlåtande speciellt inte med ett kit objektiv på för någon 100 lapp) sedan blev mobilerna bättre och de övergav släpandet på DSLR. Bar nördar kvar som har foto som hobby.......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar