Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sony/Kamera utveckling och framgång
- Trådstartare Bengf
- Start datum
avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Jag kan förtydliga så kan Bengt fylla på om han menar nåt annat.
(Håller mig dessutom till Sony eftersom det är detta forum)
Det är så mycket annat som spelar in, så att bara göra en bra, eller den bästa, kameran betyder inte allt, utan istället ganska lite.
Sony A77 II är riktigt bra, men det hjälper inte. Ett fåtal som är insatta köper den, ett annat litet fåtal som inte har en susning kan också köpa den, men de allra allra flesta på jakt efter en bra kamera i den klassen köper Nikon eller Canon. Oavsett om Sony-kameran skulle vara avsevärt mycket bättre.
Dels vet nästan ingen om det för att Sony är usla på att marknadsföra den och den finn inte hos handlare i samma utsträckning och de flesta handlare shar inte för den heller.
Många som köper så pass avancerade kameror har redan börjat med någon annan kamera och kanske ett par objektiv och andra tillbehör och köper ett märke som de grejerna passar till och de är inkörda på och har satt sig in i tillbehörsutbudet.
Så, hur bra kameran är spelar väldigt liten roll för försäljningen. Sony kommer att misslyckas katastrofalt med försäljningen av A-mount spår jag och däför kommer de att lägga ner spåret totalt.
Det fåtal som har lite i systemet, gillar det och är insatta köper den såklart (fast inte min till ett otroligt fantastiskt erbjudande av nån anledning) och de har all anledning att jubla att Sony gör så bra grejer, men den köpekretsen är trots allt relativt liten.
/Mats
Det är så mycket annat som spelar in, så att bara göra en bra, eller den bästa, kameran betyder inte allt, utan istället ganska lite.
Sony A77 II är riktigt bra, men det hjälper inte. Ett fåtal som är insatta köper den, ett annat litet fåtal som inte har en susning kan också köpa den, men de allra allra flesta på jakt efter en bra kamera i den klassen köper Nikon eller Canon. Oavsett om Sony-kameran skulle vara avsevärt mycket bättre.
Dels vet nästan ingen om det för att Sony är usla på att marknadsföra den och den finn inte hos handlare i samma utsträckning och de flesta handlare shar inte för den heller.
Många som köper så pass avancerade kameror har redan börjat med någon annan kamera och kanske ett par objektiv och andra tillbehör och köper ett märke som de grejerna passar till och de är inkörda på och har satt sig in i tillbehörsutbudet.
Så, hur bra kameran är spelar väldigt liten roll för försäljningen. Sony kommer att misslyckas katastrofalt med försäljningen av A-mount spår jag och däför kommer de att lägga ner spåret totalt.
Det fåtal som har lite i systemet, gillar det och är insatta köper den såklart (fast inte min till ett otroligt fantastiskt erbjudande av nån anledning) och de har all anledning att jubla att Sony gör så bra grejer, men den köpekretsen är trots allt relativt liten.
/Mats
Faketastic
Aktiv medlem
Jag tycker fan har målats lite väl snabbt på väggen. Tittar man på E-mount så ser man att allt Sony har i form av resurser måste gått åt till att bygga upp de två systemen. Och samtidigt har det inte funnits speciellt många skäl till att göra något på A sidan där objektivutbudet är rätt så ok ändå. Jag tror inte man hade gjort uppdatering på 70-400 och 70-200 om man ansett att A-mount var dött.
Sedan förstår jag inte riktigt att man ser kamera/objektiv som en investering som ska hålla värdet. Det vi gamla fotonördar verkar ha missat är att fotoprylar är elektronik idag. Din dator har inget andrahandsvärde efter tre år; inte din kamera heller. Objektiven är elektroniktillbehör och dalar också i pris. Lite sunt kan jag tycka då upp mot 80% av nypris för en begagnad glugg man fick betala för några år sedan är inte rätt någonstans.
Sedan förstår jag inte riktigt att man ser kamera/objektiv som en investering som ska hålla värdet. Det vi gamla fotonördar verkar ha missat är att fotoprylar är elektronik idag. Din dator har inget andrahandsvärde efter tre år; inte din kamera heller. Objektiven är elektroniktillbehör och dalar också i pris. Lite sunt kan jag tycka då upp mot 80% av nypris för en begagnad glugg man fick betala för några år sedan är inte rätt någonstans.
Bengf
Aktiv medlem
Jag kan förtydliga så kan Bengt fylla på om han menar nåt annat.
/Mats
Exsaktemente, Din två rader som börjar med, Det är så mycket annat som spelar in....... Är en klockren tolkning av vad jag menade. Det hade räckt alldeles utmärkt med dessa två rader, men kom inte på det själv. Till afe, Donald Duck snacket bygger på gamla samman drabbningar i trådarna, KOMMER INTE FRÅN DIG afe eller närstående testkamrater. Kritiken för övrigt mot tidiga Sonykameror innehöll absolut sanningar som jag också delar helt och fullt.
//Bengt.
Avslutat medlemskap
Jag tycker fan har målats lite väl snabbt på väggen. Tittar man på E-mount så ser man att allt Sony har i form av resurser måste gått åt till att bygga upp de två systemen. Och samtidigt har det inte funnits speciellt många skäl till att göra något på A sidan där objektivutbudet är rätt så ok ändå...
Ja, kanske. Tiden får utvisa.
Att de behövt resurserna för sin satsning på E-mount är bara en förklaring till varför de misshandlat A-mount, det ändrar inte på att det är så.
Att "ta en paus" i över två år för ett helt system där ingetn kamera släpps eller nämns lan inte vara en bra taktik. Det har fått konsekvensen att en hel del av tidigare systemägare lämnar märket (vilket är extra illa, eftersom basen inte är så stor).
Att ha ett bristande sortiment med instegskameror funkar inte. Nu finns det bara A58 med (s)kitobjektiv för knappt 4 000 kr. Det är iofs en ok kamera, men genom att förse den med plastbajonett avskräcker väl vem som helst, det går väl för fasiken inte att sälja. Spelar ingen roll om det i praktiken är lika bra som metall, totalt avskräckande detalj.
Det var faktiskt bättre förr med alla dessa trillingserier av enkla kameror. Det här gör att de inte får in instegsanvändare som köper sin första systemkamera och då A3000 är E-mount så blir det väldigt märkliga signaler man skickar.
Det andra de har är de avancerade A77II och A99. Målgruppen för dem borde vara de som tidigare har systemet, menden här misshandlingen gör att även de tvekar och byter märke och nya kunder som skaffar sin första systemkamera och kan tänka sig att byta upp sig har de som sagt också missat. Andra som redan har Nikon eller Canon blir inte lockade at byta märke ändå, oavsett om det är bra grejer.
Sony hade en chans. De hade bättre utbud med A37, A57, A65 , A77 och A99, men har försämrat det och sedan låtit det gå i stå. Då hade de en vettig chans om de hade fortsatt och lagt på ett kol, men nu har de nog missat båten. Kan tyvärr inte se något scenario hur de sa kunna komma igen och börja om. Svindyra Zeiss 85 och 135 med SSM lär ju knappast hjälpa.
Att A77II är riktigt bra hjälper inte. Ingen köper den ju verkar det som. Att ingen köper min till vrakpris är ju bevis för detta. Jag trodde jag gjorde en bra affär och hade alvarligt planerat att ha kvar den, men det känns så fel och nu går den inte att bli av med trots att den är sprillans ny och är prissatt 3500 under nypriset.
Nä, det är så dött det kan bli och skulle krävas en enorm kampanj från Sony för att vända skutan, inte minst måste de aktivt visa på att de satsar stort på systemet och börja bygga upp trovärdighet för kontinuiteten, men den vägen är lång nu och Sony gör tvärtom inte ett dugg åt det- Det kommer ju knappast att blomma upp automatiskt, så visst är fan målad på väggen.
/Mats
Bengf
Aktiv medlem
Det ligger väl kvar några Nexar i butikerna till hyggliga priser, ingen dum ungdomskamera, varför inte fortsätta med dom som instegskameror, små smidiga och lite nya färger en del har redan Touchskärm till och med.
Sony A7 fick för övrigt mycket fina betyg i senaste Foto, att den klarade 27 Rawbilder var inte dåligt, D610 ligger på 20 Rawbilder, 6D på 17 men det kanske inte har så stor betydelse.
//Bengt.
Sony A7 fick för övrigt mycket fina betyg i senaste Foto, att den klarade 27 Rawbilder var inte dåligt, D610 ligger på 20 Rawbilder, 6D på 17 men det kanske inte har så stor betydelse.
//Bengt.
Avslutat medlemskap
Det ligger väl kvar några Nexar i butikerna till hyggliga priser, ingen dum ungdomskamera, varför inte fortsätta med dom som instegskameror, små smidiga och lite nya färger en del har redan Touchskärm till och med.
//Bengt.
Och på vilket sätt hjälper det A-mount?
Nya instegskameror me E-mount finns redan.
A5000 = NEX-liknande
A3000 = DSLR-liknande
/Mats
Fredrik AVT
Aktiv medlem
OM Sony har en plan så kan det vara så här:
APS-C E-mount: instegskameror till hobbyist
FF E mount och A mount: entusiaster och proffs
APS-C A mount: oklar framtid, möjligen entusiastsegmentet (A77 serien). Tror inte att A58 får en A mount uppföljare, blir nog E-mount a la A3000.
På lite sikt tror jag A mount försvinner, men det kan hänga på huruvidaUSA accepterar spegellöst till formfaktorn och hitintills har spegellöst haft det svårt där.
APS-C E-mount: instegskameror till hobbyist
FF E mount och A mount: entusiaster och proffs
APS-C A mount: oklar framtid, möjligen entusiastsegmentet (A77 serien). Tror inte att A58 får en A mount uppföljare, blir nog E-mount a la A3000.
På lite sikt tror jag A mount försvinner, men det kan hänga på huruvidaUSA accepterar spegellöst till formfaktorn och hitintills har spegellöst haft det svårt där.
Bengf
Aktiv medlem
Bara ett tyckande Mats, att Nexarna med sitt lilla format KUNDE ha fungerat bättre som instegare än A3000.
Fortsättning på A37, A55 hade väl inte varit fel, vi var flera som tyckte att EVF är utmärkt i små kameror för att spara vikt, Sony kunde ha haft 3 st av typen A37 med EVF, A77 tycker jag skulle ha haft en fin OVF-sökare till den dagen den till 100% blivit lika bra som dom bästa OVF. andra får tycka annat jag tycker så.
Jag är inte så petig så sökaren i gamla A77 fungera hyggligt för mig, jag tar inte så mycket fågelbilder eller snabba sporter för den delen. men i A77 klassen bör autofokusen vara lite vassare och det verkare nya A77 II ha fått.
Och som du skrev, det är mycket annat som spelar roll i framgången för en kamera, inte bara prestanda.
//Bengt.
Senast ändrad:
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Högst personligen är min uppfattning att Sony liksom Samsung misslyckades till stor del p g a en sak: prissättning.
Är man ny på marknaden och inte byggt upp ett namn får man locka med lågt pris - ja t o m sälja med förlust de första åren för att bygga upp en kundkrets och få ut profukterna. För mig, t ex, skulle jag betala betydligt mindre för en Samsung n något mer etablerat märke.
Det andra handlar om exponering - att synas. Skall man ut bland proffsen behövs inte bara bra grejer utan service. Man skall kunna få snabb reparation och låneutrustning. Sony har tydligen blivit bättre där, men ligger fortfarande många steg bakom Nikon och Canon trots att det finns närmast motsvarande service hos Sony på videosidan. Priffsen kanske inte är en stor marknad med det gör att märket syns.
Det är min uppfattning i varje fall. Tänk om A900 hade krängts bland proffs och 70-200/2,8 hade kostat under Canons ditto (70-200/2,8 L USM utan IS d v s exakt samma funktionalitet som Sonys ditto - alltså under 13.000 och 24-70/2,8 hade kostat runt 12.000:-? Kanske hade blivit mer fart.
Är man ny på marknaden och inte byggt upp ett namn får man locka med lågt pris - ja t o m sälja med förlust de första åren för att bygga upp en kundkrets och få ut profukterna. För mig, t ex, skulle jag betala betydligt mindre för en Samsung n något mer etablerat märke.
Det andra handlar om exponering - att synas. Skall man ut bland proffsen behövs inte bara bra grejer utan service. Man skall kunna få snabb reparation och låneutrustning. Sony har tydligen blivit bättre där, men ligger fortfarande många steg bakom Nikon och Canon trots att det finns närmast motsvarande service hos Sony på videosidan. Priffsen kanske inte är en stor marknad med det gör att märket syns.
Det är min uppfattning i varje fall. Tänk om A900 hade krängts bland proffs och 70-200/2,8 hade kostat under Canons ditto (70-200/2,8 L USM utan IS d v s exakt samma funktionalitet som Sonys ditto - alltså under 13.000 och 24-70/2,8 hade kostat runt 12.000:-? Kanske hade blivit mer fart.
Avslutat medlemskap
Ja, håller med fullt. Jag tror att Sony internt har en lite skev självbild att de är ett etablerat varumärke på kameror som C&N, men att den uppfattningen inte delas av kunderna.
/Mats
/Mats
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Ämnar nu Sony fortsätta att tillverka kameror med A fattning måste detta signaleras tydligt och inte med mimbo jumbo om Alfasystemet. "Vi kommer fortsätta att satsa på tillverkning och produktutveckling av A fattningskameror liksom A fattningsobjektiv liksom E fattningen" kort och tydligt.
Avslutat medlemskap
Bara ett tyckande Mats, att Nexarna med sitt lilla format KUNDE ha fungerat bättre som instegare än A3000..
Jo, men "de kameror som förut kallades NEX" är ju samma sak som NEX, så det är ingen skillnad och flera NEX-modeller finns ju kvar och är aktuella parallellt med de nya.
Men, det är ju ingen vits med insteg med en fattning och sedan entusiast och pro med en annan fattning, då är ju liksom vitsen med "första silen gratis" borta. Om man ändå måste byta fattning för att gå vidare kan man ju lika gärna byta märke.
Dessutom marknadsförs ju de små E-mount kamerorna som ersättare för DSLR som i den kampanjen beskrivs som överflödiga. Så hur ska Sony kunna marknadsföra sina sådana stora kameror då? De verkar inte veta det själva och därför marknadsför de dem inte alls, vilket nog sannolikt inte heller är så lyckad strategi om man vill sälja många av dem...
Förresten så går det inte att sälja en A-mount kamera idag oavsett pris verkar det som. Jag har inte ens fått något förslag på vad som skulle vara "rätt pris" eller något skamligt förslag. Jag gillar skamliga förslag
/Mats
afe
Aktiv medlem
Nikon 1 har inte samma fattning som D5300 eller D7100 + flera av dom andra.
//Bengt.
Nej, men Nikon har instegskameror med F-fattning och marknadsför dessa. 1-serien marknadsförs inte alls på samma sätt som Sonys kameror med E-fattning, så jämförelsen haltar betänkligt.
Avslutat medlemskap
Nikon 1 har inte samma fattning som D5300 eller D7100 + flera av dom andra.
//Bengt.
Nej, det är olika system med varsina instegs och mer avancerade modeller.
Man byter ju inte upp sig från en Nikon1 V3 för 8000 kr till en D3200 för 3 000 kr.
Sony har instegs i E-mount A3000, A5000 upp till avancerade A7r osv., men för A-mount har de få modeller i otakt. A58/77II/99.
/Mats
PMD
Aktiv medlem
Sony är inte direkt ny på marknaden. Den tidigaste Sonykamera jag hittar på Dpreviews "Camera Timeline" är från 1998. (Enligt Wikipedia kom den första Sony Cybershot-kameran 1996).Högst personligen är min uppfattning att Sony liksom Samsung misslyckades till stor del p g a en sak: prissättning.
Sony Mavica (still-video) kom på 1980-talet.
Den första Sony-systemkameran med A-fattning är från 2006, så man kan kanske säga att Sony är "ny" i det segmentet, men den kameran bygger ju på Minoltas A-system från 1985.
Kanske skulle Sony ha fortsatt att marknadsföra systemkamerorna med märket Minolta? (Fast det hade nog medfört komplicerade förhandlingar med Konica-Minolta).
Bengf
Aktiv medlem
Nej, det är olika system med varsina instegs och mer avancerade modeller.
Man byter ju inte upp sig från en Nikon1 V3 för 8000 kr till en D3200 för 3 000 kr.
Sony har instegs i E-mount A3000, A5000 upp till avancerade A7r osv., men för A-mount har de få modeller i otakt. A58/77II/99.
/Mats
Jo det stämmer ju vad du skriver, går inte att komma runt det på något vis, om det inte mot förmodan skulle dimpa ner någon A60 då, vilket inte verkar troligt. Amount ser ut att sjunga på sista versen tyvärr.
//Bengt.
Bengf
Aktiv medlem
Nej, men Nikon har instegskameror med F-fattning och marknadsför dessa. 1-serien marknadsförs inte alls på samma sätt som Sonys kameror med E-fattning, så jämförelsen haltar betänkligt.
Jo du har rätt, det haltar om man tror att A77 II skall få följeslagare som är lite enklare och billigare. Sony kan nog inte släppa en kamera av D5300 klass som är nära på lika bra som D7100 och billigare dessutom eller har insett att det lönar sig inte för ingen kommer att köpa dom.
Amount försvinner ur marknaden, och då kommer flera instegare av typen A5000, A7000 nästa år blir topp off the line.
//Bengt.