Annons

Sony introd. ytterligare "disruptive technologies" för att konkurrera stenhårt m. C/N

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
Sony introd. ytterligare "disruptive technologies" för att konkurrera stenhårt m. C/N

.
Det torde vara tämligen klart att Sony kommer med nya APS-C och NEX-modeller nästa år.

Men det har ju också sedan länge varit känt att Sony har (minst) tre olika FF-prototyper ute på fältprov. Och det har gällt tre vitt skilda modeller, inga småskillnader à là A850/A900.

En av dessa modeller ska ha en 36 Mp sensor, en annan en 50+ Mp sensor utan AA-filter. Om den tredje är ingenting känt (inte av mig i alla fall). Senare har kommit uppgifter om att en av dessa tre inte har en FF-sensor, utan något annat.

Vidare vet vi att Sony i vanlig ordning håller på och pular med kameror som kommer att ha funktioner som ännu inte har setts inom fotovärlden.

Vi vet också att de har funderat lite på vilken avvägning de ska göra mellan "evolutionär" utveckling och "revolutionär". Nu verkar de ha bestämt sig. "Revolution" blir huvudspåret. Den sömniga fotovärlden behöver chockterapi!


Vad innebär då detta?
-------------------------------
Ja, först och främst att Sony kommer att dundra på än värre än vad de har gjort hittills - och att de är övertygade om att de förr eller senare kommer att skaka ner Canon och Nikon ur träden, där de som bekant fortfarande ligger och slappar i sina hängmattor... :)

Satsningen på innovation innebär INTE att Sony avser att skrota A-systemet, tvärtom! Avsikten är istället att väsentligt ÖKA konkurrenskraft och intresse för Alpha-systemet.


Det innebär dock högst sannolikt att den (med Sony-ögon sett) mera konventionella 36+ Mp fullformatare som var planerad att lanseras under första halvan av nästa år ANTAGLIGEN inte kommer att sättas i produktion. A99 räcker långt - det är ju som bekant ännu så länge inte precis någon jordskredsliknande efterfrågan på Alpha-fullformatare.

Förmodligen avser Sony att försöka komma ut med dessa nya kameror inom ett år, men med tanke på de problem man alltid stöter på när man ger sig ut i okänd terräng, så kan det kanske vara mera realistiskt att förvänta sig att dessa kameror inte kommer i produktion förrän om kanske två år eller så.


Nåväl, för egen del kommer jag under ett antal år framöver att vara mer än nöjd med vad A77:an presterar idag, och kommer att skaffa en så fort jag får möjlighet till det (eller snarare OM jag får möjlighet, kanske jag ska säga). A99:an är ju ännu mera utvecklad, men den kan jag bara drömma om...


Och nej, det handlar INTE om att dessa nya avancerade A-kameror kommer att vara "spegellösa". Vi kommer ALDRIG att bli av med speglar, fasta eller rörliga, när vi behöver kunna följa rörliga motiv. Att så skulle komma att ske (och dessutom tämligen snart) är helt och hållet önsketänkande från människor med otillräckliga kunskaper inom optik, elektronik och fysik. Tyvärr.
.
 
Dundra på ännu mer?

Allvarligt, jag tycker snarare precis tvärtom. Otroligt sena är dom hela tiden och när de väl får fram nåt så är det massa trassel och problem o h absolut noll utnyttjande av den e tra tid de haft.

Prissättningen är åt h-e också.

Det du skriver om dessa tre modeller är ju gammalt.
Nu skriver istället SAR med säkerhet 5 att någon av dessa inte kommer att släppas och att det inte blir någon ny FF inom 8-10 månader, vilket jag enkelt översätter till 12-18 månader. Minst.

Sedan blir det en helt omarbetat lineup med totamt annorlunda nnamnenrnonrn.

Alltwå igen generation 1.0 av nåt helt oprövat som inte kommer att funka ordentligt förrän ytterligare ett par generationer.

Möjligt att det blir rätt och bra nångång i framtiden, men jag har sagt upp mig som Sony lab-rat.

Byter till Nikon är planen. Om sen Sony så småningom lyckas med nåt fantastiskt får man väl byta tilbaka i så fall, ingen big deal. Det kommer ändå att vara dags att byta kamera om två år eller så.


/Mats
 
Ska man tro de senaste ryktens från SAR så tycks A99 vara en återvändsgränd med teknik som inte kommer att användas i de nyutvecklade kamerorna. Det finns ju de som menat att den spegelteknik som bl a finns i A77 och A99 är en temporär lösning och kommer att ersättas med annan och bättre teknik när den blivit färdigutvecklad. Ryktena från SAR talar i alla fall inte emot deras uppfattning.

/Torbjörn
 
.
Och nej, det handlar INTE om att dessa nya avancerade A-kameror kommer att vara "spegellösa". Vi kommer ALDRIG att bli av med speglar, fasta eller rörliga, när vi behöver kunna följa rörliga motiv. Att så skulle komma att ske (och dessutom tämligen snart) är helt och hållet önsketänkande från människor med otillräckliga kunskaper inom optik, elektronik och fysik. Tyvärr.
.

Nej anställer Sony och andra kameratillverkare ingenjörer och innovatörer med den inställningen så...
 
"AF aldrig funka utan speglar"

Det förutsätter att man utgår från det man vet idag och är anser jag ett definitionsmässigt felaktigt uttalande.

Sant är att dagens AF-sensorer kräver en hel del ljus.
För att det ska funka måste då detta ljus tas bort från det ljus som träffar sensorn, antingen speglas bort och som sedan när bilden tas göras tillgängligt för sensorn som i en DSLR eller om det ska vara möjligt att fokusera och fotografera samtidigt att ljuset delas i två kanaler, AF och bildsensor som i fallet med beamsplittern i SLT.

Man kan också tänka sig andra konstruktioner med massa små speglar mellan pixlarna på sensorplattan, eller hål i sensorplattan och AF-sensorer bakom, eller AF-sensorer på sensorplattan mellan pixlarna.

Det senaste finns ju idag, men det räcker inte med dagens teknik som enda lösning om den ska bli snabb och bra. Dagens PDAF-sensorer kräver helt enkelt mer ljus för att fungera ordentligt.

Däremot är det inte säkert att morgondagens PDAF-sensorer behöver lika mycket ljus och i så fall kan det absolut fugera utan speglar. Däremot uppstår ändå områden i bilden som inte får någon bildinformation och måste matematiskt beräknas fram. Det går också.

Å ena sidan är det ju kul att Sony ligger på så mycket att de hittar på nya grejer, men problemet är att deras resurser de avsätter inte räcker till för att både vara innovativa och förfina de befintliga lösningarna.

Det är det som är problemet. Nu har det hittat på nåt helt nytt de experimenterar med och därmed så slutar de utveckla den befintliga SLT-lösningen. Den är inte klar.

Jag hade i alla fall förväntat mig att A99 skulle ha förbättrad SLT-teknik jämfört med A77, en det är ju ingen skillnad allls och samma problem finns kvar. Nu vet vi svaret, Sony skiter i den för att de håller istället på med nåt annat nytt som ska komma i framtida kameror.

Det är kass tycker jag. Även om det blir bra nån gång sen längre fram så måste de ju kunna göra färdigt och förbättra det som redan finns. Därför har jag nu tappat förtroendet för Sony för deras kameror är inte färdigutvecklade innan de släpper dem och börjar på nåt annat.

När de så småningom blir klara med allt detta nya fantastiska och det är beprövat och funkar och de fortsätter att utveckla det vidare kan jag tänka mig att gå tillbaka till Sony om det medför fördelar och är vettigt i pris. Som det är nu är Sony helt ointressant.


/Mats
 
Olympus har tagit patent på en lösning där pixlarna ligger på olika höjd som gör att riktningen på fokusfelet borde kunna beräknas med kontrast AF och möjliggöra att även kontrast AF "vet" åt vilket håll fokus måste korrigeras. Hur snett infallande ljus då hanteras är en annan fråga.
 
Olympus har tagit patent på en lösning där pixlarna ligger på olika höjd som gör att riktningen på fokusfelet borde kunna beräknas med kontrast AF och möjliggöra att även kontrast AF "vet" åt vilket håll fokus måste korrigeras. Hur snett infallande ljus då hanteras är en annan fråga.

Häftigt! Den spegellösa kameran som klarar BIF kan alltså bli verklighet.
 
Å ena sidan är det ju kul att Sony ligger på så mycket att de hittar på nya grejer, men problemet är att deras resurser de avsätter inte räcker till för att både vara innovativa och förfina de befintliga lösningarna.

/Mats

Mycket intressant!
Berätta hur du kan ha en sådan inblick i företaget Sonys ekonomi, att du påstår att, - "... deras resurser de avsätter inte räcker till ..." ?
 
Mycket intressant!
Berätta hur du kan ha en sådan inblick i företaget Sonys ekonomi, att du påstår att, - "... deras resurser de avsätter inte räcker till ..." ?

Behöver ingen insikt i det.

De har nyligen lanserat en ny kamera, A99, ett och ett halvt år efter A77.
Då är det rimligt tycker jag att de skulle lagt lite möda på att förbättra den befintliga tekniken, vilket sannerligen behövs och är fullt möjligt.

Det har de inte gjort. Den nya kameran är precis likadan, fast långsammare och med en annan sensor.

Men att det är för att de inte har resurser som de inte lägger två fingrar i kors för att vidareutveckla SLT/EVF-tekniken vet jag såklart inte. Det kan vara så att de skiter i det för att det inte är kul eller nåt. Oavsett anledningen så är det dåligt och det finns ingen kontinuitet.

A99 är ett förbaskat lurendrejeri helt enkelt.

Aldrig har så många väntat så länge för något så lite...
Konstigt att de säljer några A99or alls tycker jag.

(Nu blir jag väl utkastad för att det är Off-topic när jag skrev nåt om A99 eftersom den här diskussionen har flyttats bort från den tråden, så nu blir det väl en ytterligare delning till en VS-diskussion om utveckling av nya finesser kontra förbättring av befintliga i ett helt annat fora.)


/Mats

P.S. Jag gillar inte tonen i ditt inlägg. Kan du inte lägga ner de där sarkasmerna. Har jag skrivit något som du uppfattar personligt, eller? D.S.
 
Behöver ingen insikt i det.

De har nyligen lanserat en ny kamera, A99, ett och ett halvt år efter A77.
Då är det rimligt tycker jag att de skulle lagt lite möda på att förbättra den befintliga tekniken, vilket sannerligen behövs och är fullt möjligt.

Det har de inte gjort. Den nya kameran är precis likadan, fast långsammare och med en annan sensor.

Men att det är för att de inte har resurser som de inte lägger två fingrar i kors för att vidareutveckla SLT/EVF-tekniken vet jag såklart inte. Det kan vara så att de skiter i det för att det inte är kul eller nåt. Oavsett anledningen så är det dåligt och det finns ingen kontinuitet.

A99 är ett förbaskat lurendrejeri helt enkelt.

Aldrig har så många väntat så länge för något så lite...
Konstigt att de säljer några A99or alls tycker jag.


/Mats

P.S. Jag gillar inte tonen i ditt inlägg. Kan du inte lägga ner de där sarkasmerna. Har jag skrivit något som du uppfattar personligt, eller? D.S.

Vad för fel är det på min ton, helt seriöst ställd till dig, eftersom du lägger fram något, som enbart en person kan göra, väl insatt i ett företags eekonomi?
Om du tar illa upp, är jag den första att be om ursäkt!
 
A99 är ett förbaskat lurendrejeri helt enkelt.

Det tycker jag inte. A99 gjorde ett mycket gott intryck på mig när jag klämde och tittade på (och igenom) den på Fotomässan. Jag skulle inte alls ha något emot att äga en. Möjligen är den lite för högt prissatt, men vi får väl se om det består.
 
Vad för fel är det på min ton, helt seriöst ställd till dig, eftersom du lägger fram något, som enbart en person kan göra, väl insatt i ett företags eekonomi?
Om du tar illa upp, är jag den första att be dig om ursäkt!

Man behöver inte vara insatt i företagets ekonomi för att ha en åsikt om att de borde vidareutveckla befintliga saker. När det är tydligt att de satsar på helt andra nya saker så kan man dra slutsatsen att de väljer att lägga resurserna där istället för att tillsätta mer så att det befintliga kan få den omvårdnad som behövs.

/Mats
 
Man behöver inte vara insatt i företagets ekonomi för att ha en åsikt om att de borde vidareutveckla befintliga saker. När det är tydligt att de satsar på helt andra nya saker så kan man dra slutsatsen att de väljer att lägga resurserna där istället för att tillsätta mer så att det befintliga kan få den omvårdnad som behövs.

/Mats

Om företaget Sony har en egen god ekonomi eller bra bankkontakter känner jag inte till, därför skulle jag knappast kunna uttala mig hur det står till, som du tidigare har gjort.
Hivade inte Sony upp en stor summa pengar, till Olympus, ägande/samarbete, - så en helt barskrapad och dammig plånbok kan inte ha används, eller hur?

Jag tror på Sony, de kommer med flera starka "kort", - för några år sedan (2006) gick snacket, va skall Sony tillverka systemkameror?
Jorrå, det kan Sony efter en ganska kort tid, det vet vi, - men hur länge har inte Canon och Nikon gjort detta?
Liten kan bli stor, speciellt i det tysta!
 
Om företaget Sony har en egen god ekonomi eller bra bankkontakter känner jag inte till, därför skulle jag knappast kunna uttala mig hur det står till, som du tidigare har gjort.
Hivade inte Sony upp en stor summa pengar, till Olympus, ägande/samarbete, - så en helt barskrapad och dammig plånbok kan inte ha används, eller hur?

Jag har inte uttalat mig om Sonys ekonomi.

Jag har observerat att de inte lägger utvecklingsresurser på SLT/EVF-tekniken, samtidigt som de håller på med utveckling av annat.

Om orsaken är att de inte har råd eller inte har lust spelar egentligen ingen roll. Klart ett företaget har pengar, men de väljer uppenbarligen att inte satsa det på vidareutveckling av det befintliga i någon större utsträckning.

Har väldigt lite med "bankkontakter" att göra.


/Mats
 
Jag har inte uttalat mig om Sonys ekonomi.

Jag har observerat att de inte lägger utvecklingsresurser på SLT/EVF-tekniken, samtidigt som de håller på med utveckling av annat.

Om orsaken är att de inte har råd eller inte har lust spelar egentligen ingen roll. Klart ett företaget har pengar, men de väljer uppenbarligen att inte satsa det på vidareutveckling av det befintliga i någon större utsträckning.

Har väldigt lite med "bankkontakter" att göra.


/Mats

Du skrev tidigare:

"Å ena sidan är det ju kul att Sony ligger på så mycket att de hittar på nya grejer, men problemet är att DERAS RESURSER DE AVSÄTTER INTE RÄCKER TILL för att både vara innovativa och förfina de befintliga lösningarna.

(Där har jag taget mig friheten till en viss justering, tydligare bokstäver, i en del av texten!)

Nu senast skriver du:

"Jag har inte uttalat mig om Sonys ekonomi."

Jasså?
Vad är då du vill lägga fram?
 
A99 är ett förbaskat lurendrejeri helt enkelt.

Aldrig har så många väntat så länge för något så lite...
Konstigt att de säljer några A99or alls tycker jag.

Tror du överreagerar lite. Jag tror inte att så många väntat på så lite.
Jag skulle gladeligen ha en A99, absolut inget lurendrejeri. (kom lite för sent i mitt liv dock och som "tur" var för mig (då jag redan köpt en A77) var priset över min nivå.
Jag tror mer att många väntat på mindre och då tänker jag på prislappen. Man trodde nog attd en skulle bli billigare.... Men läser man på SAR verkar priset gå ner... Men tydligen säljer Sony tilräckligt många av de som är producerade trotts allt. Annars hade man nog sett en snabbare nergång i pris eller bundlad. Kolla cash backen på nex. Först var det 2011 modellerna sedan la man till 5R. Och då även på den högsta nivån. Beror säkert på att sälj siffrorna för den var låg i förhållande till producerat antal och de övriga. Som Nex-7 måste finnas många i sverige/EU eftersom den säljs så billigt. Jag tror många som kört nex innan väntar på NEX-6 med sökare etc och de andra köper NEX-5/3 de billigaste.....
 
Du skrev tidigare:

"Å ena sidan är det ju kul att Sony ligger på så mycket att de hittar på nya grejer, men problemet är att DERAS RESURSER DE AVSÄTTER INTE RÄCKER TILL för att både vara innovativa och förfina de befintliga lösningarna.

(Där har jag taget mig friheten till en viss justering, tydligare bokstäver, i en del av texten!)

Nu senast skriver du:

"Jag har inte uttalat mig om Sonys ekonomi."

Jasså?
Vad är då du vill lägga fram?


Vilket jädra tjafs. Vad är det du inte förstår?
Det är exakt som jag skrev och det har inget med att göra om de har råd eller inte, utan ett val de tydligen gör.

De HAR avsatt resurser. De räcker tydligen inte till att både underhålla befintliga teknologier och samtidigt utveckla nytt. Ett klart observandum som inte har ett dyft med ifall Sonys ekonomi gör det möjligt att tillsätta mer resurser eller inte. Uppenbarligen väljer de i sin prioritering att inte satsa på utveckling av SLT/EVF.

Att man har pengar betyder inte automatiskt att man väljer att spendera dem. Sony väljer att inte spendera så mycket på utveckling av det befintliga.

Vad är din poäng?


/Mats
 
Vilket jädra tjafs. Vad är det du inte förstår?
Det är exakt som jag skrev och det har inget med att göra om de har råd eller inte, utan ett val de tydligen gör.

De HAR avsatt resurser. De räcker tydligen inte till att både underhålla befintliga teknologier och samtidigt utveckla nytt. Ett klart observandum som inte har ett dyft med ifall Sonys ekonomi gör det möjligt att tillsätta mer resurser eller inte. Uppenbarligen väljer de i sin prioritering att inte satsa på utveckling av SLT/EVF.

Att man har pengar betyder inte automatiskt att man väljer att spendera dem. Sony väljer att inte spendera så mycket på utveckling av det befintliga.

Vad är din poäng?


/Mats

Min poäng?

Jag har flera kameror från Sony, från FF till APS till kompakter, de ger mig full belåtenhet, försöker inte, kan inte hitta fel, det är min poäng!
I motsatts till dig!

Nu är det nonsens åsikter, av dig, vad Sony borde göra, för sitt eget bästa.
Sony tycks hantera sin utvecklingsavdelning sämre än du hade kunnat göra, - om du hade varit anställd där!
Kontakta Sony, erbjud dina tjänster, du har ju testat några av deras systemkameror, under de gångna åren!
 
Nu är det nonsens åsikter, av dig, vad Sony borde göra, för sitt eget bästa.
Sony tycks hantera sin utvecklingsavdelning sämre än du hade kunnat göra, - om du hade varit anställd där!
Kontakta Sony, erbjud dina tjänster, du har ju testat några av deras systemkameror, under de gångna åren!

Jag har också haft Sony-kameror jag varit supernöjd med.
Nu är jag inte nöjd längre då Sony ändrat sitt sätt.

Det är inte åsikter om vad Sony bör göra för sitt eget bästa. För mig är det oviktigt om Sony är lönsamt eller inte. Jag är kund och bryr mig om vad som är bäst för mig. Nu är Sony inte det längre så därför har jag sålt alltihop (utom Sigma 70/2,8 som sagt.)

Jag är inte heller ett dugg intresserad av att arbeta åt Sony.

Men det du irriterar dig på är alltså mina åsikter, inte det andra som du sagt att man måste ha insikt i pengaflödet och ekonomin hos Sony för att uttala sig om att de inte satsar på vidareutveckling av SLT-tekniken. Kunde ju sagt det från början så hade det bara blivit ett "jaha"-svar.

Alltså, jag tycker Sony gör dåligt för mig som konsument genom att inte vidareutveckla tekniken utan byter spår och satsar på nåt helt oprövat. Såklart bra att de gör det om de gör det också, men nu är det istället och det är ju inte bra. Då finns det andra tillverkare som sköter det bättre och dessutom har humanare priser. Det blir mitt val att ditcha Sony, för tillfället i alla fall, andra kan göra andra val.


/Mats
 
Och värre lär det bli... Sony måste komma med en dräpare även i segment där många sitter med en skaplig objektivarsenal och därmed har högre tröskel för ett systembyte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.