Annons

Sony, inget för Mac-ägare.

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Nu har jag googlat mig galen, utan att hitta någon vettig lösning, hur jag ska uppdatera firmware till min Sony A73 med min nya Mac mini. Sony skriver till och med att Mac med M1 inte är ”supported”.
Kanske dags att byta märke?
 
Tack för info! Jag måste snart byta ut min antika Imac (12 år är antikt i IT-träsket) och siktar på M1. Avvaktar lite till.
 
Med två företag som är experter på inlåsning så är det väl inte oväntat?
Nä, försök att casta från en sony-mobiltelefon till Apple-TV eller att streama från en iPhone till en Chromecast. Det går inte.
Jag försöker hela tiden att tycka om den macbook och den iPhone jag har från jobbet och jag borde ju gilla dem eftersom MacOs i grunden är unix-baserat men det går bara inte. Allting fungerar säkert jättebra ifall man bara har Apple-prylar och är helt integrerad i deras ekosystem med både iPhone, iMac, iPad, iPod, Apple-klocka, Apple-TV, AirPlay, iCloud och alla andra Apple-produkter och bara gör sådant som Apple tycker att man får göra med deras produkter och bara på det sätt dom de har tänkt att man ska göra det på, vilket ibland blir lite bakvänt mot hur man gör motsvarande på en Windows-dator.
Det finns dock ingen iCamera. Med en sådan hade man nog inte ens behövt tänka på uppdateringar, det hade skett helt automatiskt så fort kameran slås på och kopplar upp sig mot iCloud. Bilderna skulle säkert hamna där också för övrigt.
De har fina visioner, och det är i stort sett rätt tänkt, det måste man dock ge dem.
 
Nä, försök att casta från en sony-mobiltelefon till Apple-TV eller att streama från en iPhone till en Chromecast. Det går inte.
Jag försöker hela tiden att tycka om den macbook och den iPhone jag har från jobbet och jag borde ju gilla dem eftersom MacOs i grunden är unix-baserat men det går bara inte. Allting fungerar säkert jättebra ifall man bara har Apple-prylar och är helt integrerad i deras ekosystem med både iPhone, iMac, iPad, iPod, Apple-klocka, Apple-TV, AirPlay, iCloud och alla andra Apple-produkter och bara gör sådant som Apple tycker att man får göra med deras produkter och bara på det sätt dom de har tänkt att man ska göra det på, vilket ibland blir lite bakvänt mot hur man gör motsvarande på en Windows-dator.
Det finns dock ingen iCamera. Med en sådan hade man nog inte ens behövt tänka på uppdateringar, det hade skett helt automatiskt så fort kameran slås på och kopplar upp sig mot iCloud. Bilderna skulle säkert hamna där också för övrigt.
De har fina visioner, och det är i stort sett rätt tänkt, det måste man dock ge dem.
Fast streama till en Chromecast går utmärkt, det gör både jag och dottern från en iPhone och en iPad
 
Nä, försök att casta från en sony-mobiltelefon till Apple-TV eller att streama från en iPhone till en Chromecast. Det går inte.
Jag försöker hela tiden att tycka om den macbook och den iPhone jag har från jobbet och jag borde ju gilla dem eftersom MacOs i grunden är unix-baserat men det går bara inte. Allting fungerar säkert jättebra ifall man bara har Apple-prylar och är helt integrerad i deras ekosystem med både iPhone, iMac, iPad, iPod, Apple-klocka, Apple-TV, AirPlay, iCloud och alla andra Apple-produkter och bara gör sådant som Apple tycker att man får göra med deras produkter och bara på det sätt dom de har tänkt att man ska göra det på, vilket ibland blir lite bakvänt mot hur man gör motsvarande på en Windows-dator.
Det finns dock ingen iCamera. Med en sådan hade man nog inte ens behövt tänka på uppdateringar, det hade skett helt automatiskt så fort kameran slås på och kopplar upp sig mot iCloud. Bilderna skulle säkert hamna där också för övrigt.
De har fina visioner, och det är i stort sett rätt tänkt, det måste man dock ge dem.

Vad har det med Sony att göra? Det är väl ändå Sony som gör Sony-programvara.
 
Det borde gå fint att knata in till närmaste Sony återförsäljare och få hjälp där.
Prova där du köpte kameran.
Superenkelt när jag bor i Arjeplog, även om jag bodde nära så är det löjligt att Sony inte kan lösa detta. Canon med flera har ett bra system där man lägger uppdateringen på minneskortet.
 
Senast ändrad:
Vad har det med Sony att göra? Det är väl ändå Sony som gör Sony-programvara.
Det beror väl på hur man ser det. Det är Sony som måste göra programvaran för att hantera sin kamera såklart, men de måste i så fall ha förutsättningar att kunna göra det i form av tillgång till utvecklingsverktyg och licenser för att få köra det på Apples system, och programvaran ska sedan signeras och publiceras i AppStore efter att ha blivit godkänd för att det ska gå enkelt att installera. Man måste kanske även bedriva utvecklingen på en Apple-dator för att det ska fungera och blir då kanske tvingas att ha parallella utvecklingsspår, vilket blir dyrare och mera komplicerat och som sagt fungerar inte allting likadant i en mac som det gör på en Windowsdator, vilket även programvaruutvecklarna kommer att erfara.

Men ett såpass stort företag som Sony borde ha resurser och möjligheter att producera nödvändig programvara som fungerar även på ett såpass känt och vida använt system som MacOS, även om Windows är ännu mera utbrett.

Ännu värre är det dock säkert för de entusiaster som kör Linux-system.

Fast jag tycker att det här sidospåret börjar avvika lite för mycket från ämnet.
 
Det fungerar ju knappt på vanlig intelmac. Förstår inte varför rötäggen på Sony ska ha dylikt skit för att uppdatera firmware bättre om de körde canons lösning där du lägger en fil på kortet.

Om de nu ska ha denna typ av mjukvara så får de väl se till att stödja det senaste cpuer och versioner av OS.


Sony är bra på vissa saker men andra där verkar de vara totalt efterblivna.

Samma sak med stjärtgossarna på godox de erbjuder bara Windows fram tills de allra nyasteZ

Men skaffa en rutten Windowsdator är allt någonting man behöver köra på den.
Tänk om den gamla tanken på Netiketten från 90-talet om språkbruk på nätet fått leva vidare ändå...

Du skyller alltså på Sony för att Mac valt att byta ISA utan att skriva en X86-64 -> ARM64-emulator som klarar att köra X86-64-kod fullt ut?
Det kommer att ta tid för Sony att skriva om uppgraderingsprogrammet, först måste källkoden skrivas om och anpassas för den nya instruktionsuppsättningen i ARM64.
I nästa steg måste koden granskas och verifieras och hårdtestas innan den släpps skarpt till slutkund, ingen vill väl ha en process/ett program som brickar kameran?
Normalt en process som tar minst 12-18 månader, sedan måste programmet förstås också godkännas av Apple för att få publiceras i AppStore.

Tidigare hade Sony, precis som de flesta kameratillverkare, så att du laddade hem en ny firmware och la på minneskortet.
Jag, som huvudsakligen använder Debian/Linux uppskattade det nu måste jag köra med en Win-emulator, men eftersom något konstigt lite udda företag i Silicon Valley på 80-talet fick för sig att datorer lämpligast styrs via något grafiskt system med peka och klicka (förbaskat otyg det där en terminal räcker ju långt) började kunder märkligt nog kräva att allt skulle fungera så och Sony hörsammade det och valde att släppa ett peka/klicka program baserat på X86-64 ISA till sina kunder och ta bort den inte längre seärskillt efterfrågade funktionen med firmware på minneskort, ja på den uråldriga datortiden innan Mac bestämde sig för att byta ISA, typ för knappt ett år sedan, körde ju alla deras kunder med just den instruktionsuppsättningen.
Tilläggas ska kanske att andra ISA inte heller fungerar, som IBM:s Power processorer eller RISC-V, med Sonys program.
 
Det fungerar ju knappt på vanlig intelmac. Förstår inte varför rötäggen på Sony ska ha dylikt skit för att uppdatera firmware bättre om de körde canons lösning där du lägger en fil på kortet.

Om de nu ska ha denna typ av mjukvara så får de väl se till att stödja det senaste cpuer och versioner av OS.


Sony är bra på vissa saker men andra där verkar de vara totalt efterblivna.

Samma sak med stjärtgossarna på godox de erbjuder bara Windows fram tills de allra nyasteZ

Men skaffa en rutten Windowsdator är allt någonting man behöver köra på den.

"Rötäggen", "efterblivna", "stjärtgossarna" - från trådens verkliga vältalare kommer en hel radda förklenande tillmälen. Frågan är vad detta har med sakfrågan att göra.

Tack Johan Gullberg för kunnigt och seriöst inspel. Vore bra om fler kunde ta till sig och lära sig lite av det istället för att bara sprida okunnig förvirring eller slänga förklenande invektiv kring sig.

Om man väljer en plattform som Apples som under många årtionden varit ytterst marginell, så bör man vara medveten om att en del periferiutrustning kanske inte stöds av detta OS. Industrisandard är fortfarande Windows och därför görs först i allmänhet mjukvara för detta. Det är upp till enskild konsument att skaffa sig kunskaper om den utrustning man köper.

Just Apple har ju verkligen inte varit kända för öppenhet och bred interoperabilitet med periferi - tvärtom. Om nu Apple snubblat så att Windowsprogram som Sonys inte längre kan köras på deras datorer så kan väl Sony inte helt lastas för det. Det är ju inte bara Sonys FW som inte funkat. Vi har ju läst om både skärmar och annat som heller inte funkat. Sony har väl inte ändrat sin mjukvara vad jag vet utan det var väl ändå Apple som ändrade sin? Sedan kan man alltid diskutera Sonys vägval men om man vräker ur sig som Jonas så är väl risken att de som möjligen kunnat upplysa oss bara styr om den skrivelsen till SPAM-arkivet.
 
Senast ändrad:
Superenkelt när jag bor i Arjeplog, även om jag bodde nära så är det löjligt att Sony inte kan lösa detta. Canon med flera har ett bra system där man lägger uppdateringen på minneskortet.
Ja Canon har ju valt en mycket enkel och bra lösning.

Sämre är det med Godox. För uppdatering av dessa måste man installera en icke certifierad mjukvara på datorn. Icke certifierad mjukvara från Kina känns sisådär, kan jag tycka.

Det kanske är där som flaskhalsen sitter hos Sony. Alltså att få mjukvaran certifierad hos Apple.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.