Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony DSC-W1 vs Canon Ixus 40?

Produkter
(logga in för att koppla)
larsborg skrev:
Jag har inte sagt ett ord om IXUS 40, i denna tråd, inte en enda hänvisning!
Precis, då är det märkligt att du kan säga att sonykameran är det rätta valet.
Bara för att du gillar sonykameran så betyder det ju inte att den är bättre.
larsborg skrev:
Den egna, praktiska erfarenheten av just en speciell kamera, den väger mångdubbelt tyngre.
Det säger i princip ingenting och du inte testat båda.

För mig så väger Phils tester mångdubbelt tyngre än dina.
 
nyqa skrev:
tack Kalle för ditt skrivande! Intresant läsning..

Det där du säger att W1 kan ta bort lite detaljer på gräs, hår å sånt, menar du i vanligt eller macro läge då? Ja har sett både vanliga och marco bilder me denna kamera och tycker inte det är så märkvärt "suddigt" jämfört med andra digitalkameror.
Varsågod :). Nej, många ser inte dessa svagheter och det är kanske (definitivt!) petigt men om man skämt bort sig med stora kameror så är det här irriterande, särskilt som det inte går att stänga av. I princip alla 7/8 mpix-kameror brusfiltrerar också så den är i "gott" sällskap..
Det verkar vara i alla lägen men märks väl mest på somliga bilder som just hårstrån som kameran verkar tro är brus som ska jämnas ut. Tanken är väl god men jag skulle vilja kunna stänga av det. Canon är rätt konservativa på det här och filtrerar inte så mycket så det kan/måste man göra själv om man vill.
Som sagt, kompromisser och svåra val ;-). (snabbhet/storlek/bildkvalitet/pris..)
mvh/K
 
--------------------------------------------------
Kristoffer Nyqvist skrev:
Kanske det.. men vissa har mer eller mindre klen blixt. Sonyn verkar vara en av dom som har mer klen blixt.
--------------------------------------------------

Precis, som det skrevs tidigare, små kameror kan inte, av naturliga skäl, ha stora blixtar.
Men Sony DSC-V1, den jag har, ett standard blixt fäste finns på ovansidan, vilket gör att vilken
kraftig blixt Du än vill ha kan monteras.
Jag använder en Braun F 270 blixt, ledtal 27, fungerar i stora lokaler.
 
Kristoffer, om jag skulle välja mellan dessa två, hade jag inte valt någon av dem. Men om jag tänker mig att jag är du, så skulle jag undersöka Sony DSC-T3 lite närmre. Den är mycket mindre än W1, samt har "kanske" lite bättre bild än Canonkameran. Jag vill minnas att man måste ha Sonys (eller motsv.) snabba minneskort, Pro eller vad de nu heter, för att man ska kunna spela in film med den högsta frameraten och uplösningen. En annan trevlig egenskap med T3:an är att man kan fota i ett läge som man kan studera t ex en golfsving bild för bild. Kul finess.
 
Johan Lindroos skrev:
Kristoffer, om jag skulle välja mellan dessa två, hade jag inte valt någon av dem. Men om jag tänker mig att jag är du, så skulle jag undersöka Sony DSC-T3 lite närmre. Den är mycket mindre än W1, samt har "kanske" lite bättre bild än Canonkameran. Jag vill minnas att man måste ha Sonys (eller motsv.) snabba minneskort, Pro eller vad de nu heter, för att man ska kunna spela in film med den högsta frameraten och uplösningen. En annan trevlig egenskap med T3:an är att man kan fota i ett läge som man kan studera t ex en golfsving bild för bild. Kul finess.

hehe, okej.. :)
Varför skulle du inte valt nån av dessa då?

Ja ska kolla upp T3an
 
nyqa skrev:
hehe, okej.. :)
Varför skulle du inte valt nån av dessa då?

Ja ska kolla upp T3an
Hej Kristoffer,
T3:an är liten och läcker men märk väl att den har en del saker som somliga inte tycker om;
mindre sensor = mer brus, ingen optisk sökare (ev problem i stark sol eller lite batteri), sämre ljusstyrka på objektivet än de andra två, ännu sämre blixt, kanske inget stativfäste,..
men läcker är den ;-).
mvh/Kalle
 
Sony-W1!!

Välj Sonyn!
Tar fina bilder och har stor fin skärm..
Fin kvalitet på videofilmerna (tar dock stor plats).

Memory Stick Pro må vara något dyrare än andra minnen, men det är det bästa minneskortet på marknanden! Lungt snabbast skriv- och läshastigheter.. (test i Mikrodatorn)
 
Re: Sony-W1!!

(Elrahir) skrev:
Välj Sonyn!
Tar fina bilder och har stor fin skärm..
Fin kvalitet på videofilmerna (tar dock stor plats).

Memory Stick Pro må vara något dyrare än andra minnen, men det är det bästa minneskortet på marknanden! Lungt snabbast skriv- och läshastigheter.. (test i Mikrodatorn)

Har redan valt Sonyn. :)

Intresant de där med minneskorttestet.. de finns ingen länk på näten till nån sida som gjort likadant test så man får se lite siffor?
 
Re: Sony-W1!!

(Elrahir) skrev:
Memory Stick Pro må vara något dyrare än andra minnen, men det är det bästa minneskortet på marknanden! Lungt snabbast skriv- och läshastigheter.. (test i Mikrodatorn)
Åfan! Finns det länkar som visar tester på nätet?
 
Tycker det är värt att nämnas att ixus 40 håller runt 2.4b/s tills kortet är fullt, altså ingen väntetid på buffer-tömning!
Sonyn klarar väl 4-8 bilder i 1.7b/s sen är det stopp, och 9 låånga sekunders väntan tills du kan använda kameran igen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.