Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
Tackar för alla kommentarer

Jag kör huvudsakligen i LR, och försöker dra ner exponeringen och efterbelysa de områden i bilden som jag vill få fram.

Kan misshandla bilderna från RX100 nästa lika mycket som mina bilder från min nikon, och det är grymt coolt från en sådan lite kamera.

Väldigt fin bildserie, med smakfull bildbehandling måste jag säga. Inspirerande.

Jag tycker också att bilderna är fina, och framför allt bra efterbehandlade. Det är dock inte helt lätt att se hur bra de är i maxbredd 1024 pixlar.

Har någon köpt "pirat" batteri och laddare från Ebay? Önskar tips på någon som säljer batterier som fungerar och att laddnivån visas korrekt i displayen. Sen tar jag gärna emot tips på ett prisvärt, bra kameragrepp att montera.

/Lennart

Tackar för alla kommentarer

Jag kör huvudsakligen i LR, och försöker dra ner exponeringen och efterbelysa de områden i bilden som jag vill få fram.

Kan misshandla bilderna från RX100 nästa lika mycket som mina bilder från min nikon, och det är grymt coolt från en sådan lite kamera.

Ursäkta om man bryter ur diskussionen, men vad är LR och var kan man lära sig mer om just den efterbehandling du har på dina bilder? Otroligt vackra bilder förresten!

Tack, har inte riktigt hunnit lära slangen än. :)

Har fotat ett par år med min Canon 30D men har aldrig riktigt fastnat för RAW och efterbehandling då jag aldrig känner att jag tar mig tiden, så främsta fokus har legat på det mer optiska fotograferandet.

Men när man ser bilder som dessa så blir man ju otroligt inspirerad att ta tag i efterbehandlingen. Ska försöka hitta några LR tutorials, tipsa gärna.

Hur som helst är RX100 en tillsynes grym kamera. Men vad Canons nya S110 har som LX100 saknar är Wifi. Tror ni att det är något man i praktiken kommer att använda? Kluven som sjutton där...

Beställde 2 st batterier och laddare från Ebay. http://www.ebay.com/itm/DSTE-2PCS-1450mAh-NP-BX1-Battery-DC134-Charger-for-Sony-DSC-RX100-Camera-NEW-/170888222502?ssPageName=ADME:X:AAQ:US:1123

Enligt ett forumtips på http://www.seriouscompacts.com/ ska produkterna fungera. Hur som helst så får vi se när dom kommer...

Sen blev det ett grepp från Richard Franiec, 40 USD med frakt till Svedala.

/Lennart

Tycker greppet är riktigt bra. Köpte annat paket med batteri o laddare som fungerar utmärkt. Finns väl ingen anledning att tro att annan pirat är sämre...

Greppet från USA kom snabbt, totalt 6 dagars leveranstid. Fråga, har ni några tips på vilka "default" inställningar man bör ändra på? Tex. ISO, vad ska man sätta den övre gränsen på - 3200 el. 1600?
Tar tacksamt emot tips och råd!

/Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar