Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)

Bussmicke

Aktiv medlem
Sony RX100

Liten men naggande god, 1" sensor och RAW.
Borde borga för bildkvalitet och hyfsat dynamiskt omfång?

Undrar var denna hamnar i jämförelse med Canon G1X och Fujifilm X10 samt Olympus X-z1..

Jag visste, att den skulle komma, men namnet RX100, när Canon har en S100, bristande fantasi på namn hos Sony? Upplägget verkar plankat från Canon S100, nu finns det alltså flera seriösa kompakter, som ger systemkameror en match! Vill ha, skall köpa, utan tvekan!
Bildkvalitén, mindre brus, blir troligen bättre än vad Canon S100 ger, RX100 har större sensor.

Priset på nya kameror brukar vara relativt högt, avvakta i ett halvt år, då blir priset vad marknaden tål.
Denna RX100 kan inte vara svår, att sälja, kan ta marknad från NEX familjen. :)

Om ett halvår ja....jo till konsumenten "Svensson" lär den vara svårsåld...lär vara svårt att övertyga "Svensson" att denna kompaktkamera är betydligt mycket bättre än dom andra billigare kompaktkamerorna i samma storlek samtidigt som det kommer vara lika svårt att övertyga "Svensson" att denna lilla kompaktkamera är lika bra som dom spegellösa systemkamerorna och dom vanliga DSLR/SLT kamerorna i samma prisklass.

Kan den säkert göra men det är ju inget som är bra för Sony....bättre o sälja Nex då det är en kamera som i många fall innebär merförsäljning i form av tillbehör som tex objektiv.

För oss som kameranördar som är insatta/har kunskapen så är det lätt att se att denna kamera är svårslagen när det gäller bästa möjliga prestandard i litet format vilket gör att vi ser prislappen på ett annat sätt men för "Svensson" är detta bara en jäkligt dyr kompaktkamera.

Om ett halvår ja....jo till konsumenten "Svensson" lär den vara svårsåld...lär vara svårt att övertyga "Svensson" att denna kompaktkamera är betydligt mycket bättre än dom andra billigare kompaktkamerorna i samma storlek samtidigt som det kommer vara lika svårt att övertyga "Svensson" att denna lilla kompaktkamera är lika bra som dom spegellösa systemkamerorna och dom vanliga DSLR/SLT kamerorna i samma prisklass.

Kan den säkert göra men det är ju inget som är bra för Sony....bättre o sälja Nex då det är en kamera som i många fall innebär merförsäljning i form av tillbehör som tex objektiv.

För oss som kameranördar som är insatta/har kunskapen så är det lätt att se att denna kamera är svårslagen när det gäller bästa möjliga prestandard i litet format vilket gör att vi ser prislappen på ett annat sätt men för "Svensson" är detta bara en jäkligt dyr kompaktkamera.

Ja visst, nördarna visar vägen till hur perfekta bilder skall tagas och med vilka kameror, men "Svensson" är läraktig, ibland påläst också, ha-ha.
Dyr, inte alls, det troliga priset i Sverige hamnar på ca. 4600:-, vid introt, priset i US är ca. 650 dollar!
Canon S100 kostar ju idag runt 4000:-, säljer som smågodis till alla, även till "Svensson"!

Tillbehör, optik m.m. tror jag de flesta nördar och "Svensson" är trötta på idag, varför ta med sig en klumpig systemkamera och drösvis med optik, när det blir lika bra bilder upp till A4 med en liten Sony RX100?

Tester gjorda alldeles i dagarna, på flera olika foto Internet sidor, av RX100:n, ger omdömet:
Förbluffande perfekta bilder ur en sådan liten kamera

Jag skulle ha uppskattat en vidare vidvinkel, motsvarande 24 mm på småbild, men det hade väl inverkat menligt på någon annan parameter, t.ex. kompaktheten eller ljusstyrkan.

Du är alltid så negativ Peter. Ger mig sjutton på att du skulle dissat Nex också om liknande fråga ställdes när den släpptes.

Jag tror du har fel.

"Svenssons" är inte en homogen grupp semesterknäppare med låg kunskap som bara tittar på priset. Det finns massor av teknikintresserade köpstarka individer som vill ha coola gadgets och absolut man förstå skillnaden med olika sensorstorlek, fast för den skull inte vill ha en klumpig systemkamera. För det är rätt o-coolt och dessutom opraktiskt.

Jag tycker den här verkar asbra och är sugen på en, vill ha ett komplement till stor systemkamera som man alltid kan ha med sig. Har en Canonkompakt, men den räcker inte till, ger inte alls den kvalitet jag vill ha. Tänkte skaffa en Nex, men de är lite för klumpiga pga det stora objektivet. Det här är en perfekt kompromiss med en sensor som är hälften så stor som APS-C och smidig men bra optik med bra zoomomfång och RAW-möjlighet.

Tror det kommer bli en kioskvältare.

Riktiga Alpha-menyer och kontroller man känner sig hemma med är extra plus.

/Mats

Ja visst, nördarna visar vägen till hur perfekta bilder skall tagas och med vilka kameror, men "Svensson" är läraktig, ibland påläst också, ha-ha.
Dyr, inte alls, det troliga priset i Sverige hamnar på ca. 4600:-, vid introt, priset i US är ca. 650 dollar!
Canon S100 kostar ju idag runt 4000:-, säljer som smågodis till alla, även till "Svensson"!

Tillbehör, optik m.m. tror jag de flesta nördar och "Svensson" är trötta på idag, varför ta med sig en klumpig systemkamera och drösvis med optik, när det blir lika bra bilder upp till A4 med en liten Sony RX100?

Tester gjorda alldeles i dagarna, på flera olika foto Internet sidor, av RX100:n, ger omdömet:

USA priset är utan moms - det blir ca 5700:- med moms om Sony sätter priset i Sverige efter dollarpriset.

USA priset är utan moms - det blir ca 5700:- med moms om Sony sätter priset i Sverige efter dollarpriset.

Det gör dom inte.
Sonys kameror är billigare i Sverige av någon anledning. Gå in och kolla på andra modeller på prisjakt och t.ex. BH Photo i USA så ser du.

Vet inte vad det beror på, men bra är det.

A77 är t.ex billigare netto här än i UK, trots att de har 16% Vat och vi 25%.

/Mats

Du är alltid så negativ Peter. Ger mig sjutton på att du skulle dissat Nex också om liknande fråga ställdes när den släpptes.

Jag tror du har fel.

"Svenssons" är inte en homogen grupp semesterknäppare med låg kunskap som bara tittar på priset. Det finns massor av teknikintresserade köpstarka individer som vill ha coola gadgets och absolut man förstå skillnaden med olika sensorstorlek, fast för den skull inte vill ha en klumpig systemkamera. För det är rätt o-coolt och dessutom opraktiskt.

Jag tycker den här verkar asbra och är sugen på en, vill ha ett komplement till stor systemkamera som man alltid kan ha med sig. Har en Canonkompakt, men den räcker inte till, ger inte alls den kvalitet jag vill ha. Tänkte skaffa en Nex, men de är lite för klumpiga pga det stora objektivet. Det här är en perfekt kompromiss med en sensor som är hälften så stor som APS-C och smidig men bra optik med bra zoomomfång och RAW-möjlighet.

Tror det kommer bli en kioskvältare.

Riktiga Alpha-menyer och kontroller man känner sig hemma med är extra plus.

/Mats

Få du gärna tycka Mats...helt ok för mig...jag personligen är väldigt positiv till denna kamera...tycker den verkar ruskigt bra men jag är realistisk o tror inte den kommer sälja speciellt mycket mer än till dom "Avancerade användarna" som behöver avancerad kompaktkamera som alternativ till sin DSLR/SLT o "teknik freaken" som alltid vill ha det senaste o bästa. men trotts det så är 6-6500sek är väldigt mycket pengar för en kompaktkamera...ja även mycket pengar för en kompaktkamera för dom "avancerade användarna/teknik freaken" som är insatta i vad det är för typ av kompaktkamera och vad den presterar.

Nej men däremot så vet jag att Nex är/har varit svårtsålt i början då det är/har varit svårt att övertyga "Svensson" att det är en kamera som presterar lika bra/bättre än flera större DSLR/SLT kameror så jag tror knappast det är lättare att övertyga "Svensson" om denna kompaktkameras prestanda och att den verkligen är värd den "saftiga" prislappen när han/hon står där i butiken o jämför kameror i 6-8000sek klassen....vilken tror du är lättsåldast till "Svensson" som förmodligen redan har en gammal kompaktkamera men som är ute efter en ny kamera..Sony RX100 eller Nikon D5100 + 18-105/3,5-5,6 VR ??...idag "ersätter" dom flesta sina kompaktkameror med mobiltelefonen.

Naee du Mats DSLR/SLT är väl allt annat än ocoolt....om det hade varit det så hade det inte sålt sådan mängder DSLR/SLT som det gör...dessutom vet vi ju alla att ju större kameran är desto bättre blir bilderna ;)

Hur får du 650dollar till 4600sek??
Om Canon S100 säljer som smör vet jag inte....försäljningen av den har troligtvis gått ner väldigt mycket den senaste tiden precis som med många andra kompaktkameror...."Svesson" köper i större utsträckning färre kompaktkameror och mer/fler DSLR/SLT....mobiltelefonerna ersätter kompaktkamerorn i större utsträckning allt eftersom tiden går.

Du har säkert rätt, mitt pris, ca. 4600:-, var nog väl lågt, räknat på kr.7:- / 1 dollar, 5500 - 6000:- är nog en bättre gissning.
Troligen, som Mats skrev tidigare, det är mycket som talar för en "kioskvältare" i denna kompakta RX100, given försäljningsframgång alltså!

Canon S100 säljer mycket, mycket bra inom segmentet avancerade kompakter, då det inte finns någon konkurrent helt enkelt med motsvarande prestanda och kompakthet, så är det bara, inget att skriva om vidare, - tills Sony RX100 nu dyker upp, ha-ha!

Skulle tänka mig, att det känns surt när en kompakt fickstorlek kamera, likt Sony RX100, ger så perfekta bilder, att en klumpig APS-C / FF systemkamera får en relativt jämn match, i bilder i storlek A4!
Naturligtvis i måttliga ISO, 100-1600, högre upp vinner självklart den största sensorn!

Det är dags, att ändra attityd till avancerade kompakter, fotografen med den största och tyngsta systemkamera utrustningen kan mycket väl bli ute, tillhöra det förgångna inom konsumentsidan, pro sidan brukar ha vara svårare, att lära om.
Visst, har man lagt en förmögenhet på sin utrustning svider det, vid en begagnad försäljning, om man istället skall välja ett kompaktare system / kamera!

AF kom 1985 (Minolta 7000) avsedd för konsumentsidan, pro sidan tyckte det var rena leksaken, en riktig fotograf ställer alltid in skärpan helt själv, vi vet alla hur pro sidan sedan tvärvände, ha-ha!

Hur får du 650dollar till 4600sek??
Om Canon S100 säljer som smör vet jag inte....försäljningen av den har troligtvis gått ner väldigt mycket den senaste tiden precis som med många andra kompaktkameror...."Svesson" köper i större utsträckning färre kompaktkameror och mer/fler DSLR/SLT....mobiltelefonerna ersätter kompaktkamerorn i större utsträckning allt eftersom tiden går.

Mitt pris, ca. 4600:-, var nog väl lågt, räknat på kr.7:- / 1 dollar, 5500 - 6000:- är nog en bättre gissning.

Canon S100 säljer nästan, som smör eller glass i solsken, då det inte finns någon konkurrent helt enkelt med motsvarande prestanda och kompakthet, så är det bara, inget att skriva om vidare, - tills Sony RX100 nu dyker upp, ha-ha!

Mobiltelefoner ersätter kompakter idag, helt rätt, men då talar vi om de billiga "partykamerorna"!

Det säljs ungefär mer än tio gånger fler avancerade kompakter än D-SLR / D-SLT i Sverige, troligen så i övriga världen, det är en gammal sanning, NEX ligger i egen klass för sig, säljer så bra, att Sony måste producera mer än beräknat .....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar