Annons

Sony Alpha - Förväntningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som kommer ihåg vad 70-200/2.8 G kostade? Har för mig den var extremt dyr (speciellt om man jämför med t.ex. Canons motsvarighe), men det är så extremt hög "vill ha" faktor på den.
 
Lite OT!
Bara för att öka på "vill ha faktorn" på ett 70-200/2,8 så lägger jag upp en bild som jag tog igår med mitt 80-200 APO G [HS]. Det är föregångaren till 70-200/2.8 SSM. Det snackas så om att Minolta är långsam i AF. Om mitt 80-200 är snabbt i AF så förmodar jag att 70-200 är snabbare.
Ni som vet hur snabbt en slänggunga roterar och ställ er så gungan går emot er med en tele. Då är motivet ur sökaren rätt omgående. Lägg därtill att du ska använda AF, då vill det till att det går fort. Bilden är tagen på slänggungan i Skara Sommarland när den nått sin högsta hastighet. ISO 400, bl 7,1, 1/1000. AF, 140mm (motsvarande 210mm i beskäringsfaktor)

mvh/Ove
 

Bilagor

  • 80-200.jpg
    80-200.jpg
    27.9 KB · Visningar: 765
Specifikationerna!

Imaging Device: 10.2 (effective) APC CCD Sensor; 23.6 x 15.8 mm; RGB primary color filter
Chipset: Bionz™ Processor LSI with Dynamic Range Optimizer (DRO/DRO+)
Recording Media: Memory Stick® Duo/Memory Stick PRO™ Duo media (via MSAC-MCF1N adaptor); CompactFlash™ Type I/ CompactFlash Type II / Microdrive™ media
Shutter Speed: 30 ~ 1/4000 sec, with Bulb
Exposure: Manual Exposure: Yes, w/EV indicator
EV Compensation: ±2.0 EV, 1/3 EV Steps
ISO: Auto/160/200/400/800/1600
LCD: 2.5-inch (measured diagonally) TFT (230k pixels) LCD with Clear Photo ™ design; Eye-start Auto-focus sensor
Display: Histogram: Yes, Live, RGB Playback
Microphone/Speaker: No/ No
Red-Eye Reduction: Yes: On/ Off
White Balance: Auto, Daylight, Shade, Cloudy, Tungsten, Fluorescent, Flash ( with custom White Balance color temperature adjustments)
Burst Mode: Continuous burst mode at 3 FPS to limit of media; Up to 6 RAW images in burst.
Color Mode(s): Black & White, Standard, Vivid, Adobe RGB (Except for Adobe RGB, all other color modes use the sRGB color space)
Scene Modes: Portrait, Landscape, Sunset, Night View/Night Portrait
Self Timer: Yes (10 seconds, 2 seconds, Off)
Still Image Mode(s): Normal (JPEG Fine/Standard), High-speed Burst (JPEG, RAW, RAW + JPEG), RAW (.ARW)
Memory Stick PRO™ Media Compatibility: Tested to support up to 4GB media capacity; does not support Access Control security function
Flash Modes: Manual Pop-up: Auto, Fill-flash, Rear flash sync, Wireless off camera flash (with Flash HVL-F56AM, F36AM)
Flash Effective Range: GN12 at ISO 100 (39 feet/ 12 meters)
Output(s): Video: Yes, NTSC/PAL Selectable
USB Port(s): Yes, Supports USB 2.0 Hi-speed
Battery Type: NP-FM55 Lithium-ion rechargeable battery (
Battery Capacity: 7.2V, 1600 mAh; CIPA standard: approx. 750 pictures3
Supplied Software: Picture Motion Browser for Sony v1.1 (Windows), Image Data Converter SR Ver. 1.1 (Windows & Macintosh), USB Driver
Operating System Compatibility: Microsoft® Windows® 2000 Professional, ME, XP Home and Professional; Macintosh®
OS X (v 10.3 or later). OS must be installed at the factory.
Limited Warranty: 1 Year Parts & Labor
Weight: 1 lb., 3 oz (545 g) body, not including battery, lens and media
Dimensions (WHD): (WHD) 5 1/4" x 3 3/4" x 2 7/8" (133 x 95 x 71 mm)

SAL1870 DT18-70mm F3.5-5.6 Lens Specifications:
DT 18-70mm f/3.5-5.6 Standard Zoom
DT Lens Design for optimum DSLR performance
Superb wide-angle to mid-range telephoto shots
Aspherical Lens Elements for wide-angle accuracy
ED Glass for telephoto shots with well defined colors
Circular Aperture for pleasing defocused effects
Focal Length – 35mm Equivalent: 18-70 mm
Focal Length – APS: 27-105 mm
Angle of View – 35mm Equivalent: N/A
Angle of View – APS: 76゚- 23゚
Min Focus Distance: 1’ 2.4" (38 cm)
Aperture – Maximum: f3.5-5.6
Aperture – Minimum: f22-36
Maximum Magnification: 0.25X
Lens Construction: 11 elements in 9 groups with 7 aperture blades
Filter Diameter: 55 mm
Dimensions: 2-5/8 x 3-1/8” (66 x 77 mm)
Weight: 8.3 oz (235 g)
Supplied Accessories: Front and rear lens cap, SH0006 lens hood

Supplied Accessories:
NP-FM55 Lithium-Ion Battery
BC-VM10 Battery Charger
Video Cable
USB Cable
Sony Picture Package software
Sony Image Data Converter .SRF software
Shoulder strap with eyepiece cap and Remote Commander clip
MSAC-MCF1N MS-Duo to CF Adaptor
Body cap
Accessory shoe cap
Image Data Converter SR Ver.1.1/Picture Motion Browser Ver.1.1 CD-ROMs
NOTE: No Memory Stick media or adapters are included.
 
Åh vad tråkigt, dom har bytt RAW format från MRW till ARW, hoppas framtida mjukvarutillverkare inte glömmer bort oss :)
 
Du får printa ut ALLA din bilder nu och sedan scanna in dem ;0)). No worries. Jag tror nog att MRW överlever.

mvh/Ove
 
Först på min inköpslista
Carl Zeiss® Planar® T* 85mm f1.4 Telephoto Lensspacer SAL-85F14CZ.
135mm ligger inte långt efter ;0))
 
Vevo skrev:
Först på min inköpslista
Carl Zeiss® Planar® T* 85mm f1.4 Telephoto Lensspacer SAL-85F14CZ.
135mm ligger inte långt efter ;0))
Man måste ju få sjukt kort skärpedjup på 135mm 1.8, synd att den säkert kommer kosta 15000, minst...

Förresten, upplys en som inte var med på stenåldern, har Zeiss-namnen Planar Sonnar osv. någon speciell innebörd?
 
Man får leva på potatissoppa en tid ;0))
Ja bra glas kostar och det är absolut värt det.
Jag lägger hellre pengar på bra gluggar än uppgraderar huset i nuläget. Men visst lär det bli sjukt kort skärpedjup. En annan sak jag reagerade över är att 70-200/2,8 G SSM är ett APS-optik. Hmmm det var mindre kul. Eller kan vi förvänta oss ett med full bildcirkel. Med tanke på att 300/2,8 G SSM är 35mm kompatibel.


mvh/Ove
 
Verkar vara risk för att gamla KM-blixtar inte blir kompatibla i trådlöst läge...och kanske inte alls?
 
joakimgbg skrev:
Verkar vara risk för att gamla KM-blixtar inte blir kompatibla i trådlöst läge...och kanske inte alls?
De blixtar som funkar med 5D är definitivt kompitabla, de "nya" Sonyblixtarna är samma med nytt namn.

Udda ja att 70-200 är gjord för APS, det signalerar ju inte direkt att sony tänker satsa på FF...
 
hm, hoppas att blixtarna är likadana... eller likadana skor i alla fall...
såg en lustig grej, eller lustig och lustig...
var inne och kollade på ett objektiv och då stod det på kompatiblitet (pjuuh) att det passar till A100 och A100K
då lyder min fråga, vad är det där K:et för någonting? nån annan modell?
 
philip svensson skrev:
hm, hoppas att blixtarna är likadana... eller likadana skor i alla fall...
såg en lustig grej, eller lustig och lustig...
var inne och kollade på ett objektiv och då stod det på kompatiblitet (pjuuh) att det passar till A100 och A100K
då lyder min fråga, vad är det där K:et för någonting? nån annan modell?
Likadana skor är det ja, enligt folk på dpreview exakt samma blixtar med.
 

Bilagor

  • hvlf56am.jpg
    hvlf56am.jpg
    14.2 KB · Visningar: 664
Ser mycket spännande ut! Hoppas bildkvalitet, och allt annat, också blir bra. 6500:- för bara huset känns inte överdrivet dyrt.

Edit: Fanns svar på vad K stod för redan. Känns dock konstigt att de listas som två helt olika modeller när man kollar under objektivens "Compability". Aja, är väl för att inte förvirra de stora massorna.

/Mikko
 
Jag undrar var 2x TC'n har tagit vägen, den finns inte listad på sonystyle.com... Och så tycker jag det är lite fult av dom att räkna 1.4x TC'n som ett objektiv, egentligen är det ju bara 19st ;)

Tråkigt att se att dom har dragit ner på antalet knappar :(
 

Bilagor

  • sal20tc.jpg
    sal20tc.jpg
    21.5 KB · Visningar: 648
Senast ändrad:
Anddje skrev:
Udda ja att 70-200 är gjord för APS, det signalerar ju inte direkt att sony tänker satsa på FF...

Det verkar vara någon missuppfattning hos någon merknadsförare. Den ser lika dan ut som den gamla Minolta 70-200SSM (bortsett från mönstret på gummit), den har samma mått, och samma vikt.

/Andreas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.