Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Alpha 200?

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta är inte klokt ...

Om detta hade varit en C- eller N-kamera som ska släppas på måndag 9/7 hade denna tråd varit 21 sidor, minst.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Sammandrag från http://photoclubalpha.com/ 5th July 2007, 12:12 pm

It is certain that this is an APS-C model not full frame, and equally certain that a full-frame model will be released in 2008.

It is likely that the A200 uses a 12.8 megapixel CMOS sensor derived not from the type made for the Nikon D2X, but from the similar technology used in the Sony Cybershot DCS R-1.

It is likely that a sensor with the R-1’s architecture, used without live image viewing, would be exceptionally low noise.

This is my bet; CMOS based on a new generation revision of the R-1 architecture.

If the A200 does use R-1 type CMOS, we may see an ISO range from 50 to 3200 and possibly an extension to 6400.

Another possible feature if a sensor with live view is used is on-sensor exposure and focus. Anyone who has used an EVF camera will know that focus can be nailed to exceptional precision even with very short focal lengths. This is a main failing of existing DSLR AF systems.

Pressure is on Sony to increase the frame rate (fps) and they will by now have learned that unlimited 3fps shooting, like our own test of over 500 frames in sequence, is actually not as useful as a sensible burst of 6 to 10 frames at 5fps.

They will also know that this must be accomplished using RAW capture, and not limited to JPEGs. My guess would be 6 frames at 4.5fps or better in RAW, 10 frames in JPEG, but they may contrive the ‘unlimited JPEG’ trick again with the help of today’s extremely fast memory cards.

The prism will almost certainly be glass not a hollow mirror porroprism, as the camera is to compete with the Nikon D80 (glass), Pentax K10D (glass) and Canon 30(+)D - again, glass.

As for weathersealing, general ruggedness and functionality we can’t guess but Pentax sets the benchmark with the K10D and Sony is under pressure to match this basic standard of dust and moisture proofing.

Other features we can not guess at. SSS is an absolute certainty - the in-body anti shake is the biggest single selling point of the system.


Läs hela nyheten på http://photoclubalpha.com/
 
ha! Jag kan definitivt hålla med dig om att det är synnerligen tom tråd med tanken på en stor nyhet för oss som fortfarande håller på Minolta systemet, men med tanke på hur stort det blåstes upp efter PMA men det aldrig kom någon fortsättning på informationen med substans så tröttnar väl de glada trådskrivarna.

Själv ser jag spännt fram emot att se vart i pris en ersättare till 7D kan komma att kosta och ser glatt att Sony verkar till slut försöka ta upp kampen på ett seriöst sätt!
 
Re: Detta är inte klokt ...

JOLidman skrev:
Om detta hade varit en C- eller N-kamera som ska släppas på måndag 9/7 hade denna tråd varit 21 sidor, minst.
[/url]

Så det är så nära förestående. Blir spännande att se vilken sensor den får och hur den presterar. Kommer man kunna integrera bildstabilisering i en framtida FF kamera?
 
Re: Re: Detta är inte klokt ...

papi skrev:
Så det är så nära förestående. Blir spännande att se vilken sensor den får och hur den presterar. Kommer man kunna integrera bildstabilisering i en framtida FF kamera?

It is likely that the A200 uses a 12.8 megapixel CMOS sensor derived not from the type made for the Nikon D2X, but from the similar technology used in the Sony Cybershot DCS R-1.

It is likely that a sensor with the R-1’s architecture, used without live image viewing, would be exceptionally low noise.

This is my bet; CMOS based on a new generation revision of the R-1 architecture.

If the A200 does use R-1 type CMOS, we may see an ISO range from 50 to 3200 and possibly an extension to 6400.
 
Det är en intressant önskelista som presenteras på Alphaclub...men det enda vi säkert vet är hur kameran kommer att se ut.
Stämmer önskelistan och priset är rätt så blir det en utmanare på marknaden. Men frågan är om gruppen "avancerade amatörer" vill betala mycket mer än vad A100:an kostar idag för ett hus. Även om specifikationerna blir enligt önskelistan?
 
papi skrev:
Så det är så nära förestående. Blir spännande att se vilken sensor den får och hur den presterar. Kommer man kunna integrera bildstabilisering i en framtida FF kamera?
Nej - det släpps ingen kamera på måndag. Det som är utlovat är ett pressmeddelande. Det som slunkit ut är bl.a. högupplösta bilder på den förmodat APS-C bestyckade prosumer-kamera som sannolikt ligger först i pipe linen.

Håll igen på spekulerandet och försök se lite nyktert på spektaklet.

Det som är mer intressant är vilka objektiv som planeras, bl.a. ersättare till "gamla" G-zoomarna. 17-35/2,8 istf 3,5 och 24-70/2,8 istf 28-70. Enligt mig indikerar båda att den prokamera som kommer, kanske nästa år, har FF-sensor, eller 1,1-crop.
 
__________________________________________________
Jan-Olof Lidman skrev:

...Om detta hade varit en C- eller N-kamera som ska släppas på måndag 9/7 hade denna tråd varit 21 sidor, minst.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta...
__________________________________________________

Om tråden är lång eller inte, hysterin stor eller liten, på FS Forum, talar inte alls för att Sony A200 är mindre intressant, eller hur, ha-ha?
FS Forum har bara en liten, liten skara av alla svenska fotografer i Sverige/utomlands!

Jag skrattar verkligen nu, om den kommande A200 håller vad den lovar!
"Cankon" gruppen får nog en het konkurrent!
Jag väntar på nästa Sony D-SLR, med en FF-sensor, iaf, sökaren på alla D-SLR, med en APS-C sensor är så fjuttiga.
 
Om David har rätt i sina spekulationer angående en sensor , derivat från R1, kommer det bli mycket bra!

Hoppas bara de inte har offrat detaljerna över lågt brus... Jag vill se samma detalj rikedom som A100 har men med lägre brus iaf upp på iso 800.

Så synd att många kameror har så hård NR internt och att de offrar detaljerna för det ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.