Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SONY A900 vs Nikon D700 @ ISO 3200

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad det gäller upplösning antyder ju de nya 50-megapixelssläppen från Hasselblad och andra att det finns en marknad för mer upplösning, och jag ;)

Förvisso finns det ju en poäng i att öka upplösningen radikalt, man kan ta bort AA-filtret, just tack vare den höga upplösningen. Detta ger i sin tur betydligt skarpare bilder direkt ur kameran.

Och om de inte klagade på brus heller så är det bevis för att brusprestandan hos en 10D är "nog" på den fronten? ;)

Korrekt, eftersom bilderna är tagna med ISO100 :)
Däremot är det förmodligen "nog" på den fronten numera, för frågan är väl kanske mer hur många promille av alla fotografer som använder högre ISO än 6400 idag.
 
Det vore väl märkligt om A900 inte hade haft bra bruegenskaper med den sora sensorn.
Inte märkligare än att de flesta mellanformatare fortfarande har usla brusprestanda redan över ISO 400-800. Vilket ÄR märkligt tycker jag, men A900:ans sensorstorlek är ju fortfarande mindre.

Jag kunde omöjligen avgöra vilken av de två första 3200-bilderna som var från vilken kamera, trots att jag äger D700 och kanske borde känna igen dess brusbild. Men icke. Om man måste titta mer än en gång för att se skillnad, varför då bry sig?
Vad jag kan se, efter att ha fått reda på vilken som är vilken, är att D3-bilden har mer färg i skuggorna och eventuellt lite mindre igensotad botten. Men det kan lika gärna ha med uppräkningen att göra.

Tillägg: Sen stör jag mig lite på att man använt brusreducering i jämförelsen. Det kan ta bort mycket av skillnaderna om den ena kameran ger mindre brus. Detaljerna reduceras antagligen lika mycket, men om det inte behövs i den ena bilden så har man handikappat den i onödan. D700 har så lågt brus att det inte är någon vits att brusreducera i ACR om man håller sig under ISO 6400 i min mening, annat än färgbrusreducering (och där räcker det med väldigt lite).
 
Jag kunde omöjligen avgöra vilken av de två första 3200-bilderna som var från vilken kamera, trots att jag äger D700 och kanske borde känna igen dess brusbild.
Det kunde inte jag heller, så där direkt. Å andra sidan var min första tanke: "Ingen av dessa är från D3/D700 på 3200ISO; det brukar se lite bättre ut". Tydligen, efter att ha läst denna tråd, var jag inte ensam om den tanken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.