Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Freidman är på SAR och tipsar om en del med A7RII, tydligen en Zoom under filmning som verkar att fungera hyggligt, plus andra tips när Lock On är aktiverad.

Tycker dock att han kan sluta med att plocka fram gamla kameror och surra om dom, det dribblar bara till det, när huvudtemat är A7RII. Sedan bör han nog lämna studion och gå ut i verkliga livet och visa på riktiga motiv, följa någon kamrat på ett folkrikt torg eller liknande.

Han har ju aldrig dragit sig för att dela ut kritik när det behövs, men lämna studion bör han nog göra snart.

//Bengt.

Fel vitbalans i LR

Jag har för mig att jag läst om det här problemet tidigare någonstans. Om det var här eller på något annat forum minns jag inte men vid framkallning av en RAW fil i Lightroom blir vitbalansen helt fel.

Oredigerat så drar bilden väldigt mycket åt cyan-hållet och jag tvingas justera färgtonen med mellan +10 & +15 för att få bilden att någorlunda likna jpeg-filen eller som den visas i kameran.

Min fundering är om det är något känt fenomen, antingen med kameran eller med Lightroom och om det är några andra som upplever samma sak?
Tendensen är liknande i IDC.

Jag använder inte några kreativa inställningar utan fotar med standard och det enda jag gjort är att ökat skärpan med +1.

Konstigt, Sony brukar få beröm för sin autoinställning av vitbalandsen. Kör du i jpeg? Fotar själv bara i RAW och har inga svårigheter att efterkorrigera vitbalansen i LR, vilket blir väldigt sällan eftersom jag tycker inställningen är bra från början. "Ökar skärpan med +1" - var gör man det nånstans? Dpreviews tar upp alla möjliga frågor i sina fora. Gjorde en snabbsökning i A7-forumet men hittade inget direkt applicerbart. Denna tråd tar upp färgproblem med A7II, kanske ger nåt? http://www.dpreview.com/forums/post/57016943

Jag använder raw+jpg när jag fotar och jag har testat både den komprimerade raw-filen och den okomprimerade men med samma resultat.
Jag använder nästan uteslutande dagsljus som vitbalansinställning.

Det kanske bara är jag som är kinkig, men jag har inte upplevt den här skillnaden med andra kameror jag har och haft (A99, A77II) mfl.

Jag bifogar två filer för att försöka visa skillnaden i en obehandlad jpg direkt ur kameran och en okorrigerad raw fil som är framkallad i LR. (1=jpg 2=raw)

Skärpeinställningen är nog uteslutande för jpg-filen och justeras under kreativa inställningar där du med den inställningen du valt kan stega dig ut åt höger och kan där justera nyans, mättnad och skärpa i olika steg.

Bilagor

• _DSC0112 (JPG).JPG
    _DSC0112 (JPG).JPG
    97.9 KB · Visningar: 50
  • _DSC0112 (RAW).jpg
    _DSC0112 (RAW).jpg
    88.8 KB · Visningar: 40
Jag förstår inte riktigt - varför använder du dagsljusinställning i något som inte alls verkar vara "vanligt" dagsljus? (snarare mulet, skymning etc)

Jag använder dagsljus som en form av standardinställning, men saknar väl egentligen betydelse till min grundfråga. Om jag är nöjd med hur en bild ser ut i displayen på kameran och även hur jpeg filen ser ut, tycker jag att jag borde kunna förvänta mig att även RAW filen ser snarlik ut när det gäller färgerna.

Njae, så är det med mina Nikon-kameror också - LR gör ju inte samma färgtolkning av Råfilen som kamerans interna jpeg-konvertering gör så det diffar lite, det går ju att justera LR så den t ex drar ner lite på cyan vid import av A7*-bilder.

.

Croppa

Hej! Jag är ny i Sonyfamiljen och glad ägare till en A7R Mark II. Jag har bl a en skarp Samyang 135:a och har nu en dum fråga till detta forum. I kamerans meny kan man ställa om till APS-C format, min fråga är hur många mm min 135:a blir med den funktionen inkopplad (som Canonjär vet jag att croppfaktorn var 1,6)?

Hej! Jag är ny i Sonyfamiljen och glad ägare till en A7R Mark II. Jag har bl a en skarp Samyang 135:a och har nu en dum fråga till detta forum. I kamerans meny kan man ställa om till APS-C format, min fråga är hur många mm min 135:a blir med den funktionen inkopplad (som Canonjär vet jag att croppfaktorn var 1,6)?

202 mm skall det bli
(135*1.5)

Det är ett bättre alternativ. Då skär man inte bort någonting som kan eventuellt kan vilja använda.

Eftersom du har en A7R II behöver du inte bry dig om det - det är ju enklare att beskära i efterbehandlingen när och om behov uppstår :)

Jag håller ju med både dig och Per helt här men det finns ju ett crop läge och det har möjligen sitt berättigande om man nu har APC-C-anpassade objektiv man vill använda av något skäl. Jag har gjort det själv någon gång med min A7r.

En annan poäng är väl att man i det läget ser en delvis annan bild som rent praktisk upplevs som en "förstoring" när man komponerar bilden. Det kan ju finnas de som är mer komfortabla med det och då är ju crop-faktorn relevant trots att vi kan tycka att den egentligen inte är det med en kamera som denna.

Har just kommit hem från semester och jag lämnade faktiskt min A7r hemma och körde min nyare A7 II:a och min NEX 7 istället just av detta skäl att jag vill ha APS-C native istället. Annars är min NEX 7 degraderad mest till filmkamera numera men det beror mer på att jag ännu inte har någon ny mick till min nya kamera för filmning. Men det blev allt några fågelbilder också med mitt Sony EF 70-200mm på min NEX 7.

Tack för svar. Jag inbillar mig att vinsten med att droppa i kameran skulle kunna vara att det blir lättare att sätta skärpan med den manuella Samyangen, eller har jag fel där?

Om kameran förstorar APS-C-beskärningen så att den fyller upp sökarbilden så blir det nog lättare att fokusera manuellt, men förstorad sökarbild för manuell fokusering kan man väl få även i FF-läget?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar