Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att vi kan konstatera att A7R II beter sig annorlunda än tidigare A7:eek:r. Ett par A7R II-ägare i den här tråden har ju bekräftat det beteende som Friedman visad i den tidigare i tråden refererade video.

Frågan är då bara vad de är de tycker sig ha sett. Jag ser också en liten korrigering av bländaren när jag trycker ner avtryckaren från den position bländaren har när kameran slås på. Men jag ser ingen sekvens där stängd - öppen - stängd kan ses.

Kan du inte uppsöka Scandinavian eller någon annan som säljer A7r II och testa själv. Jag har verkligt svårt att se att A7r II som enda modell skulle avvika från en så grundläggande design som nog finns i alla E-modeller som kommit hittills.
 
Förklara för mig som inte är ordentligt insatt varför inte detta går att lösa genom ändring av hur bländaren beter sig när man fokuserar? Så fokusering sker med full bländaröppning.

Jag vet inte Ola men det kan vara ett problem att hinna stänga en öppen bländare och öppna den tillräckligt snabbt eller så prioriterar man den rikare EVF-miljön som i dessa avseenden har egenskaper som är helt överlägsna en DSLR:s optiska sökare (vilket jag försökt förklara ovan).

Med tanke på hur bra jag tycker EVF:en funkar med denna design och de fördelar den faktiskt ger så kanske jag skulle välja det före att mäta öppet och en ännu bättre AF nedbländat om det inte skulle gå att förena med de kunskaper och den teknik man faktiskt har idag. För det mesta funkar ju AF tillräckligt bra idag som det är i A7 II:eek:rna för många med mig.

Men eftersom detta är elektronikstyrt så borde man faktiskt kunna bygga två spår och låta användaren välja hur bländaren ska uppföra sig. Att de inte redan gjort detta i sina mer avancerade modeller är säkert för att det just fungerar tillräckligt bra för de flesta. Om jag varit utvecklare hos Sony så hade jag nog gått hem och skrivit en ny firmware och testat.

Det är ju precis frågor som dessa som vi ställer nu som driver tillverkarna och tycker tillräckligt många att de vill ha detta så kommer det säkert någon lösning om det inte ger allvarliga problem i någon annan ände.

Som sagt, jag är lite förvånad att den här diskussionen kommer först nu, för denna design har ju Sony E-mount haft från dag ett och baksidan med den borde ju verkligen vara välkänd men det har den alltså inte varit tidigare
 
Jag tror att vi kan konstatera att A7R II beter sig annorlunda än tidigare A7:eek:r. Ett par A7R II-ägare i den här tråden har ju bekräftat det beteende som Friedman visad i den tidigare i tråden refererade video.

Det tror jag först när jag kollat hos Scandinavian. Kanske hinner jag kolla detta på lunchen idag så får vi ta det från där. Låter väldigt osannolikt att den kameran ska avvika.
 
Jag tror att vi kan konstatera att A7R II beter sig annorlunda än tidigare A7:eek:r. Ett par A7R II-ägare i den här tråden har ju bekräftat det beteende som Friedman visad i den tidigare i tråden refererade video.

Nu har jag kollat som hastigast själv. Du har rätt i att A7r II beter sig annorlunda eller delvis annorlunda ska tilläggas, än de första A7:eek:rna inklusive min A7 II:a med ny firmware.

Det annorlunda är att den verkligen öppnar helt när man trycker ner avtryckaren till hälften bara för att sedan åter återgå till stängt läge. Den mäter helt klart när man trycker ned till hälften. Processen är identisk i både AF-S och AF-C. Den blinkar till men sedan är grundläget alltjämt alltid stängt (om man inte har bländaren inställd på fullt öppet. Den verkar komma ihåg senast inställning eller den man just rattat in när den återgår i stängt läge.

Jag tror detta beror på EVF-funktionaliteten att de gör på detta sätt.

Det här innebär också att om man slagit på exv. följande AF så kommer den att jobba genom den nedbländade bländaren tills man trycker av då den kommer öppna igen som den gör när man trycker ner avtryckaren även med stillbild. Så vad jag kan fatta så har man även med denna modell som ju också har nedbländat som grundläge den med samma problem som med de andra när det gäller följande AF med skillnaden att den kommer mäta om när man trycker ned knappen och tar bilden.

Så för att återuppta frågan Ola startade om Sony inte kunde helt öppna bländaren och bara sluta den i tagningsögonblicket som på en DSLR, så borde ju det gå att ordna - om man är beredd att förlora nuvarande EVF-funktionalitet (åtminstone så länge man valt att öppna bländaren). I det fallet så kommer alltså EVF:en bete sig mer som en OVF i en DSLR. En del användare skulle förmodligen uppskatta detta och då skulle ju problemen med den stängda bländaren vara ur världen för följande AF och då borde AF-villkoren vara exakt desamma som man har i en DSLR.

Så den lösning man valt i A7r II idag verkar bara lösa halva det problem vi annars haft med övriga A7:eek:r.

Kan någon som har A7r II verifiera eller falsifiera det jag säger här?
 
Senast ändrad:
Kan någon som har A7r II verifiera eller falsifiera det jag säger här?

Sony A7RII + Tamron 150-600 med EA-3, 1/8000 sek F:32 dvs mesta tänkbara underexponering med AF-C och AF-S:

svart --> ljust --> svart

AF:en letar under ljusa fasen och när den sitter blir det mörkt igen

Detta med Live View Display: Setting Effekt ON (2:3:1)

Stänger jag av Live View Display är det ljust hela vägen.

Precis så här beskriver väl Friedman det hela i sin video? AF:n sätts under största bländaröppning dvs som vilken DSLR som helst.Vad är problemet??

Tycker det är en av de största fördelarna med EVF, att man kan se hur bliden kommer att
exponeras innan den tas, till skillnad från OVF.
 
Sony A7RII + Tamron 150-600 med EA-3, 1/8000 sek F:32 dvs mesta tänkbara underexponering med AF-C och AF-S:

svart --> ljust --> svart

AF:en letar under ljusa fasen och när den sitter blir det mörkt igen

Detta med Live View Display: Setting Effekt ON (2:3:1)

Stänger jag av Live View Display är det ljust hela vägen.

Precis så här beskriver väl Friedman det hela i sin video? AF:n sätts under största bländaröppning dvs som vilken DSLR som helst.Vad är problemet??

Tycker det är en av de största fördelarna med EVF, att man kan se hur bliden kommer att
exponeras innan den tas, till skillnad från OVF.

Du säger att utan Live View Display det blir ljust i displayen hela vägen. Bara för att säkerställa att Sony inte fixar detta med boostad ISO; är bländaren fullt öppen i alla tre faserna också? Prova gärna och återkom.
 
Du säger att utan Live View Display det blir ljust i displayen hela vägen. Bara för att säkerställa att Sony inte fixar detta med boostad ISO; är bländaren fullt öppen i alla tre faserna också? Prova gärna och återkom.

Exakt samma vare sig jag ställer in ISO på Auto eller 50 i såväl AF-C som AF-S.

Var tvungen att kolla Friedmans video igen och ser nu att A7:an beter sig som A7RII endast i AF-S medan den bländar ner direkt i AF-C vilket kanske redan påpekats.
 
DSLR-FF är väl inte problemfri rakt av vad gäller olika bländartal, har för mig att Nilsson på Foto brukade redovisa hur liten bländare som var möjlig beroende på objektivet som satt på kameran, Diffraktionen satt in redan vid f/11 på en del objektiv, rekommenderades att inte gå högre med just det objektivet, det var mycket diskussioner om det alla fall för några år sedan.


//Bengt.
 
DSLR-FF är väl inte problemfri rakt av vad gäller olika bländartal, har för mig att Nilsson på Foto brukade redovisa hur liten bländare som var möjlig beroende på objektivet som satt på kameran, Diffraktionen satt in redan vid f/11 på en del objektiv, rekommenderades att inte gå högre med just det objektivet, det var mycket diskussioner om det alla fall för några år sedan.


//Bengt.

Diffraktion får man med vilken kombination kamera+objektiv som helst. Har man valt f/32 (om den finns på det aktuella objektivet) uppstår diffraktion på en aps-c eller FF, spegellös eller konventionell. Undantag för vissa typer av storformatskameror där diffraktionsrisken är betydligt mindre p g a det större ljusfångande mediet som används.

En dslr mäter AF med full öppning även om man ställt in F/32 men bilden exponeras med F/32.

F ö kan diffraktionstendenser redan märkas vid f/8 på en aps-c ibland.

Men allt ovanstående har inget med AF att göra på en dslr med OVF.

//Lennart
 
Diffraktion påverkar inte autofokusen, och har inget med kameratyp att göra. Däremot kan det förstås också vara ett skäl att undvika små bländaröppningar, men ibland har man inget val.
 
Håller fullständigt med att diffraktionen inte har med AF att göra på kameror som mäter med öppen bländare. Däremot lär det absolut vara med och begränsa funktionen på de som mäter nedbländat, annat vore dumt att påstå. Men hur mycket personen bakom spakarna ska bry sig är en annan fråga då det är lika för alla märken och alla objektiv. Ingen av oss lär kunna mäta hur mycket betydelsen av diffraktionen är i det hela stora hela då det är det samlade resultatet som räknas. Diffraktionen är nog marginell jämfört med betydelsen av nedbländningen för AF.

I bildresultatet har det däremot betydelse men det är ju en annan sak.
 
Håller fullständigt med att diffraktionen inte har med AF att göra på kameror som mäter med öppen bländare. Däremot lär det absolut vara med och begränsa funktionen på de som mäter nedbländat, annat vore dumt att påstå.
Vilken funktion vid nedbländad mätning menar du att diffraktionen skulle påverka? AF?
 
Vilken funktion vid nedbländad mätning menar du att diffraktionen skulle påverka? AF?

Ja, AF. Precis som en smutsig frontlins skulle göra, eller ett på annat sätt oskarpt objektiv. Enda skillnaden är att diffraktionen bara ställer till det vid ordentlig nedbländning. Sonys 7-serie bländar under vissa förhållanden ner vilket försvårar AF-mätningen. I huvudsak är det nedbländningen som ställer till det, men vid stor nedbländning så påverkar även diffraktionen. Thats it, ingen rocket science, bara ett konstaterande.
 
Jag skulle tro att diffraktionen är försumbar i sammanhanget. Vinkelförsämringen pga nedbländningen dominerar när det gäller fasdetekterande AF.
 
Sony A7RII + Tamron 150-600 med EA-3, 1/8000 sek F:32 dvs mesta tänkbara underexponering med AF-C och AF-S:

svart --> ljust --> svart

AF:en letar under ljusa fasen och när den sitter blir det mörkt igen

Detta med Live View Display: Setting Effekt ON (2:3:1)

Stänger jag av Live View Display är det ljust hela vägen.

Precis så här beskriver väl Friedman det hela i sin video? AF:n sätts under största bländaröppning dvs som vilken DSLR som helst.Vad är problemet??

Tycker det är en av de största fördelarna med EVF, att man kan se hur bliden kommer att
exponeras innan den tas, till skillnad från OVF.

Gör ett experiment till. Det jag kollade var också AF-C. När det är aktivt gör den exakt samma sak d.v.s. först är bländaren stängd. Sedan öppnas den och stängs igen om man trycker ned avtryckaren till hälften. Den går alltså till nedbländat läge igen efter att den mätt en gång. Det är alltså även här nedbländat som är grundläget. Öppning sker en enda gång och det är när man trycker ner avtrycket till hälften eller helt och tar bilden. Det jag undrar över är om man ändå då inte hamnar i nedbländat läge med exv. följande AF aktiverat.

Jag misstänker att det är så då de tester jag sett på nätet verkar bekräfta att A7r II inte riktigt hänger med exv. 5Ds när det gäller följande AF.

En annan märklig grej är ju att exv. NEX 7 funkar helt annorlunda för den är alltså alltid öppen - även med "effects on" och stänger bländaren när man trycker på avtrycket. Så vi har alltså tre helt olika beteenden: NEX 7 är helt öppen och stänger vid avtryck, A7r och A7 II är alltid stängd och A7r II har stängd som grundläge men öppnar en gång när man trycker ner avtrycket till hälften (alltså helt tvärtom mot NEX 7).
 
Betyder ju att du inte får fullständig Live View på din NEX då eller har du en DOF-knapp på den? Jag har som sagt inget FE-objektiv och kan därför kolla hur A7RII beter sig inställd på AF-C lock-on. Den funktionen är ju utgråad med A-mountobjektiv och EA-3. Vad jag har läst blir följande AF med R2:an i nedbländat läge om inte Sony löste detta med den senaste BIOS-uppdateringen. Vore ju konstigt om de inte kan få den att bete sig som i AF-S eller AF-C-läget. För mig personligen kommer det inte bli ett problem då jag nästan alltid använder de största bländaröppningarna.
 
Det jag undrar över är om man ändå då inte hamnar i nedbländat läge med exv. följande AF aktiverat.
Bekräftas av Friedmans video. Hur stor betydelse det har är väl svårt att säga utan grundliga tester. Jag gissar att det är den initiala fokuseringen (vilken ju sker vidöppet) som är viktigast i de flesta fall. Åtminstone när det gäller föremål som rör sig regelbundet.
 
Bekräftas av Friedmans video. Hur stor betydelse det har är väl svårt att säga utan grundliga tester. Jag gissar att det är den initiala fokuseringen (vilken ju sker vidöppet) som är viktigast i de flesta fall. Åtminstone när det gäller föremål som rör sig regelbundet.

A7:an i Friedmans video bländar ner i AF-C-mode (inte AF-S). A7RII bländar inte ner i någon men möjligen i AF-C-lock-on, återstår att reda ut.

Gott Nytt År!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.