Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag antar utmaningen!

Finns det någon med en A7RII i sollentunatrakten?

Jag lovar att redovisa resultatet oavsett. Alltså A7RII på äkta basiso dvs ISO 100 mot D810 på äkta basiso dvs ISO64.

Det borde vara en nobrainer, det skiljer väl ett steg om jag inte är felinformerad, så om jag lyfter skuggorna i bägge fallen så det blir samma brus bör skuggorna vara typ ett steg ljusare på D810.

Jag pratade om en färdig bild som är tagen utan att vara gjord för just detta. Det är nog under ytterst få förhållanden man har nytta av att lyfta skuggorna ett steg till ...

Det är förstås möjligt att det är annorlunda för stockfotografer, men jag tvivlar.
 
Jag pratade om en färdig bild som är tagen utan att vara gjord för just detta. Det är nog under ytterst få förhållanden man har nytta av att lyfta skuggorna ett steg till ...

Det är förstås möjligt att det är annorlunda för stockfotografer, men jag tvivlar.

Håller inte med men det är lite grejen med utmaningen. Alla tar olika bilder. Har du något speciellt önskemål tar vi med det. Det kan vara aningen svårt hitta två likadana redan tagna bilder, tagna med de två kamerorna på basiso men internet är stort och jag emottager tips, det sparar tid.
 
Ligger mycket i vad du skriver! Ang DR är dock Nikons D8X0-serie väldigt nära. Så faktiskt även Samsung NX1 som dock är aps-c men har en ny BSI-sensor.

Snackar vi ren FF och möjlighet att sätta fokus rätt är för många precision viktigast och här ligger ju Sonys MF-system i framkant rejält,

Mer generellt så har dock Fuji och Samsung jagat ifatt Sony vad gäller AF på APS-C segmentet. Även vad gäller MF. De har numera både DMF-funktion, förstorad sökarbild och focuspeaking. Även tidiga modeller som X Pro-1 har genom FW-uppgradering fått dessa hjälpmedel. Samsung har snabbare AF. Dessa kameror har också focus by wire.

Men hur vi än vrider och vänder på det hela så är A7RII oerhört svårslagen över ett ganska brett användningsområde.

Jag kör också mycket med BRA adaptrar till min A7R, men även till Fuji och Samsung. X-over är här för att stanna. Dock tror jag vi kan förvänta oss mer "smarta" adaptrar som överför EXIF och har AF i en nära framtid.

Satte förresten ett Sigma 50/1.4 Art via adapter på min A7R. Alltså, det går inte att skilja från Zeiss Otus vad gäller IQ- Någon expert på granskning kanske kan hitta någon detalj att hänga upp sig på, men jag kan det inte- varken på skärm eller print.

//Lennart

NX-1 lusläste jag om när den kom. Den föll bort som alternativ då objektivparken var rena öknen. Vi är väl mitt i ett paradigmskifte som mest är positivt för oss. Smolken är möjligen att Sigma och Tamron enbart sjösätter fattning till de två stora och förlitar sig på att tredjepartstillverkare fixar tillförlitliga adaptrar. Spännande tider likafullt.
 
Ja så ser jag också på saken. Tycker redan min A7r funkar bra i naturen med helt manuella objektiv oftast för det är bara med sådana man verkligen kan vara helt bergis på att sätta skärpan rätt i alla lägen (om man har tid). Ibland lutar vi oss väl mycket mot AF. Så det är väl inget stolligt med adaptrar och även gamla manuella objektiv ibland.

Det finns gott om referenser på FS om folk som fått samtliga semesterbilder förstörda av minimalt felfokuserande AF som man inte kollat innan man åkte eller folk som lutats av grenar eller blänk i vatten eller vad det nu har varit som sabbat slutresultatet. Så en taskigt justerad fasdetekt AF är långt sämre än ingen AF alls och ser man inte upp så kan den bäste fotograf bli fintad ända upp på läktaren med lite otur eller ouppmärksamhet.

Det är därför DMF är så suveränt (om man nu har AF-objektiv) eftersom man ju direkt då ser om AF verkligen hamnat rätt och har den inte det så vrider man bara minimalt och korrigerar detta manuellt. Har man E-mountobjektiv så går då dessa direkt in i förstoringsläget och hjälper till. Tyvärr funkar vare sig IR-belysning för focushjälp eller DMF ens med "Intelligenta" adapters vad det verkar och det gäller även Sonys egen EA3-adapter.

Tycker också en del av de jämförelser som gjorts mot andra kameror just visat hur suverän den nya BSI-sensorn är i A7r II:an. Det är väl just i natur som A7r II verkligen lyser med all sin detalj.

Borde ju vara ett gyllene tillfälle nu att uppdatera adaptrarna med den braksucce som A7-serien varit för Sony. De har väl helt enkelt inte hunnit med.
 
Jovisst går det utmärkt att ta naturbilder med A7RII, jag menar inte så, jag kan ta naturbilder med min KM5D från 2005 också, fast tekniken blir en annan och inte lika effektiv som dagens värstingar. Kraven har ökat mot för några år sedan.

En del kan inte hålla i en A7RII om objektivet väger över 500 gram, då måste det till kameror på över kilot för att motväga, vi är så olika med vad vi varit vana att använda tidigare.

C/N lär vara så stryktåliga och har kraftiga batterier + fantastiska objektiv som kostar en bra bit över 100000 kr, Sony har väl inte det ännu.


//Bengt.

Håller helt med Anders här. Menar du på fullt allvar att det är husets storlek som är hela problemet? Då borde det väl vara det med de långa Nikon-telen som FS nu har på sin första sida också och det även med de större Nikon-husen. Vad menar vi egentligen med "balanserad"?".

http://www.fotosidan.se/cldoc/test-nikons-nya-supertelen.htm

Det är ju ändå objektivet man håller i till största delen (på frihand) och tar den stora vikten och all balans med i princip. Det känns klart bättre med ett större hus men med dessa objektiv så förstår jag inte hur de ska balanseras med även dessa större hus. De kräver ändå stativ eller stöd i form av bönpåsar i praktiken även med bra bildstabilisering och då är det objektivfästet som tar balanseringen.

Jag har ju ändå motsvarande upplevelse av 750mm med min NEX 7 och Sigmas gamla A-mount 150-500mm att jämföra med. Det kräver lite teknik att hålla det still men det är inte huset som är problemet även med det ännu mindre NEX 7-huset.

Jag har haft det på ett antal safaris vid det här laget (det blir min nionde Afrika-tur i vinter sedan 1971 då jag var i Öst-Afrika första gången) och där är det alltid en hög tygtrasor som gällt för mig (också för att inte skada objektivet mot takräckena på jeeparna) samt avstängd motor som gäller för långskott. Tygtrasorna är sedan bra att täcka grejorna med om man åker på dammiga vägar mellan motiven och de hjälper också till att hindra dem från att ramla ner på golvet när det skumpar som värst.
 
I min Sonykamera (och alla andra) är det mycket tydligt i sökaren att Auto-ISO är aktiverat, så att köra det av misstag gör man inte utan grav ouppmärksamhet.

Kalla det vad du vill men jag tror många har Auto ISO på av olika skäl lite slentrianmässigt eller för att de missar. En del har det också för att det är jättepraktiskt och snabbt - man vinner tid ibland. Till och med Friedman tycker ju att det är praktiskt nu när FF-modellerna ändå har så pass hyfsade ISO-egenskaper. ... men precis som Ola säger så har det ett pris som jag inte är beredd att betala för det mesta.

Jag kan bara säga att trots att allt blivit bättre så vill jag inte ens hamna på ISO 3200 till 6400 med A7r eller A7 II som jag tidigare gjort när jag reprofotat mina gamla dian och Tri-X bilder. Det är en avsevärd skillnad sedan jag nu hittat en metod som låter mig ta bilderna konsekvent på ISO 100 istället och trots det kunna ligga på bländare 11 och få ett lite mer förlåtande skärpedjup än mitt 100mm Samyang makro annars ger. Det är stor skillnad på mina bilder nu efter jag skaffat en Nissin blixt som jag kan fjärrstyra med en fjärstyrningsenhet istället för en 100 Watts dagsljuslampa som var det bästa jag kom på innan dess.

Det har tagit mig ett år att komma hit och det är först nu det känns helt rätt. Nu kommer jag göra tyvärr tvingas göra om en hel del av jobbet jag gjort men det tar jag gärna för så mycket bättre blir det faktiskt att det är värt det.

Det finns många sätt att slarva bort den tekniska bildkvalitet ens utrustning faktiskt är kapabel till. Onödigt höga ISO är ett av de säkraste sätten att göra det.
 
Tror du att jag och alla andra som kör högre än bas-ISO är dumma i huvudet? Dessa argument har vi sett många gånger, men det är inte alltid möjligt att köra på lägsta möjliga ISO.
 
Auto-ISO är en lysande uppfinning och moderna kameror är sanslöst bra på vad som på filmtiden skulle ha kallats extremt högt ISO.

Om man kan ställa in vilket maxvärde på ISO som kameran får välja så slipper man brusiga överraskningar. Kan man det på A7R II?
 
Tror du att jag och alla andra som kör högre än bas-ISO är dumma i huvudet? Dessa argument har vi sett många gånger, men det är inte alltid möjligt att köra på lägsta möjliga ISO.

Det är jag övertygad om att han inte anser. Jag kör själv på Autoiso så fort ett tele sitter monterat, hellre skarp bild och brus än det omvända. Brukar ha max iso på 800, eller någon gång 1600. Det är lätt att hamna i lägen där man råkar blända ner ett par steg och kameran brassar på med ett par steg iso helt i onödan så man måste ändå ha koll på iso, max iso är ett sätt och sen kollar man slutartiden, det gör man ju ändå.

Att kameran klarar iso 3200 är inte samma sak som att det blir bra om man ligger där. Man offrar massor med DR, ett steg DR för varje ISO-dubbling, så mycket förlorar man. Dvs drygt 5 hela steg för tex D810! Ett steg mer brus och ett steg mindre möjlighet att justera upp exponering eller lyfta skuggor, lägga på kurvor, kontrast osv som man uppskattar när man efterbehandlar bilderna.

Auto-ISO är en lysande uppfinning och moderna kameror är sanslöst bra på vad som på filmtiden skulle ha kallats extremt högt ISO.

Om man kan ställa in vilket maxvärde på ISO som kameran får välja så slipper man brusiga överraskningar. Kan man det på A7R II?

Precis, går det?
 
Auto-ISO är en lysande uppfinning och moderna kameror är sanslöst bra på vad som på filmtiden skulle ha kallats extremt högt ISO.

Om man kan ställa in vilket maxvärde på ISO som kameran får välja så slipper man brusiga överraskningar. Kan man det på A7R II?

Självklart! :) Från 50 till 102 400. Jag brukar sällan gå över 12 800 om det inte är något som bara "måste" dokumenteras. Jag har nog lite högre toleranströskel för brus än ni andra men det beror helt och hållet på vad man fotar. Att fota av gamla dia som Sten-Åke innebär ju helt andra möjligheter till bruskontroll än ute i naturen. Dessutom går det inte jämföra A7RII:s högisoegenskaper med den kamera jag hade innan - A77II. Inte en chans att jag går tillbaka till APS-C. Jag har ISO-reglaget på centrumratten (tyckte det det var bra med en ratt för vardera bländare, slutartid och ISO-inst) dock lätt att stöta emot och plötsligt är det svart i kameran (ISO 50)...
 
Självklart! :) Från 50 till 102 400. Jag brukar sällan gå över 12 800 om det inte är något som bara "måste" dokumenteras. Jag har nog lite högre toleranströskel för brus än ni andra men det beror helt och hållet på vad man fotar. Att fota av gamla dia som Sten-Åke innebär ju helt andra möjligheter till bruskontroll än ute i naturen. Dessutom går det inte jämföra A7RII:s högisoegenskaper med den kamera jag hade innan - A77II. Inte en chans att jag går tillbaka till APS-C. Jag har ISO-reglaget på centrumratten (tyckte det det var bra med en ratt för vardera bländare, slutartid och ISO-inst) dock lätt att stöta emot och plötsligt är det svart i kameran (ISO 50)...

Det går alltså sätta maxvärdet på autoiso till tex ISO 800 så den jobbar med ISO 100 till ISO 800 enbart?

En sidofråga men ändå relaterad, går kameran att ställa in i Fast, dvs att man vill köra med en max slutartid på halva 1/brännvidden, dvs 1/400 s om man kör 200mm?
 
Det går alltså sätta maxvärdet på autoiso till tex ISO 800 så den jobbar med ISO 100 till ISO 800 enbart?

En sidofråga men ändå relaterad, går kameran att ställa in i Fast, dvs att man vill köra med en max slutartid på halva 1/brännvidden, dvs 1/400 s om man kör 200mm?

Fråga 1: Ja!

Fråga 2: Vet ej. Det finns en inställning i P-mode som heter "ISO auto min SS" som verkar iaf tangera det du frågar efter. Borde sätta mig in i detta då jag förmodligen skulle ha nytta av det vid fågelfotografering. Jag kör alltid i M-mode. Brian Smith skriver om det här och hoppas svaret finns där? http://briansmith.com/ten-great-new-settings-on-sony-a7rii/
 
Det går alltså sätta maxvärdet på autoiso till tex ISO 800 så den jobbar med ISO 100 till ISO 800 enbart?

En sidofråga men ändå relaterad, går kameran att ställa in i Fast, dvs att man vill köra med en max slutartid på halva 1/brännvidden, dvs 1/400 s om man kör 200mm?

Det går att ställa in max slutartid, men inte i förhållande till brännvidd. Bara det är dock ett klart lyft mot tidigare Sonykameror där auto-ISO alltid prioriterade 1/80s.
 
Fråga 1: Ja!

Fråga 2: Vet ej. Det finns en inställning i P-mode som heter "ISO auto min SS" som verkar iaf tangera det du frågar efter. Borde sätta mig in i detta då jag förmodligen skulle ha nytta av det vid fågelfotografering. Jag kör alltid i M-mode. Brian Smith skriver om det här och hoppas svaret finns där? http://briansmith.com/ten-great-new-settings-on-sony-a7rii/

ISO auto min SS? Haha, heter den så? MAX shutterspeed ska det förstås vara som AFE skriver. Har förståelseproblemet med max och min bländare spridit sig till slutartider och dessutom till ingenjörerna...suck. Eller så menar de faktiskt min slutartid.
 
Om det är shutterSPEED man talar om så är det nog den lägsta hastigheten som kameran tillåts välja som man vill kunna ställa in. Om det är slutarTID så vill man ställa in den längsta tiden som kameran tillåts välja.

Termen shutterspeed används dock oftast något oegentligt genom att man menar slutartiden.

Det vore intressant att veta vad det står i den svenskspråkiga inställningen.
 
Det går att ställa in max slutartid, men inte i förhållande till brännvidd. Bara det är dock ett klart lyft mot tidigare Sonykameror där auto-ISO alltid prioriterade 1/80s.
Enligt länken i inlägg #1433 så finns det fem lägen som varierar beroende på objektivets brännvidd.
 
1. Jag inser inte vad det är fel på att något är roligt.

2. Mitt påpekande i inlägg #1436 var inte avsedd som en lustifikation, utan ett påpekande om att den aktuella inställningen i A7R II mycket väl kan tolkas som korrekt språkbruk på engelska.

Jag ska försöka vara tydligare i fortsättningen.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar