Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Vem trodde att sensorn skulle belysas från "fel håll" i denna kamera vi just diskuterar här för 5 år sedan?
Innan jag lärde mig hur kamerasensorer är uppbyggda (dvs cirka 10-15 år sen) så trodde jag att det var så alla sensorer var byggda. Det tycktes mig naturligt att ha fotocellerna på ena sidan och ledningsdragningen (samt övrig elektronik) på andra sidan. Det föreföll rätt dumt att göra tvärtom.

Med A7RII har tekniken äntligen hunnit ikapp mig! :)
 
PMD, bakbelysta sensorer har funnits under åtskilliga år, så det är inte denna teknik som A7R II är först med. Vad den är först med är en bakbelyst sensor i fullformat (och RX1R II den andra). Anledningen till att det länge fanns enbart små mängder av specialtillverkade BSI-sensorer för speciella ändamål (typ lågljusbevakningsändamål och astrobruk) och därför också bara väldigt små sådana, är svårigheten att hantera ett mycket skört och bräckligt ultratunt skikt. Med skyhöga kostnader som resultat förstås.

Sedan är A7R II-sensorn först med en del annat, som att de med denna BSI-teknik lyckats implementera avsevärt vidvinkligare mikrolinser, vilket ger betydligt mindre färskiftningar i kanterna med t.ex. Leica M-objektiv. Så är det inte på sensorn i Samsung NX1, men behovet är väl inte heller särskilt trängande i det fallet. Dels pga av den mindre sensorns cropeffekt och dels att ifall man vill utnyttja legacy-objektiv köper man knappast heller en APS-C kamera - vet inte ens om det skulle fungerar praktiskt med Samsungs NX-system eftersom detta har ett betydligt längre registeravstånd än något annat spegellöst system (som jag träffat på). A7R II var som bekant också först med 399 PDAF On-chip sensorer. Vilket gör att den (tillsammans med RX1R II (finns det goda skäl att anta) också f.n. är de enda kameror där ögonfokus överhuvudtaget är praktiskt användbart.

Dessutom gör BSI-tekniken att kylningen blir effektivare (behövs eftersom 4K video hettar upp allting mer än fyra gånger snabbare än filmning med FD HD 1080), liksom, vilket också behövs, det ger möjlighet till snabbare utläsning. Övergång från aluminiumledningsstruktur (det normala) till koppar förbättrar ytterligare såväl värmebortledning som utläsningssnabbhet.(att använda koppar är självfallet inte något man är först med...).
.
 
Senast ändrad:
Ögonfokus är fullt fungerande också på min A6000, och liksom på A7R II jobbar den ihop med ansiktsigenkänning och inte alls beroende av PDAF.

Samsung har kortare registeravstånd än Leica M, så det går att göra adaptrar också till den, men det har inte så mycket med ämnet att göra.
 
Vilket gör att den (tillsammans med RX1R II (finns det goda skäl att anta) också f.n. är de enda kameror där ögonfokus överhuvudtaget är praktiskt användbart.
Nej, det stämmer inte. Måhända att A7RII är snabbare och säkrare på ögonfokus än andra kameror (men det låter jag vara osagt tills någon har gjort ett jämförande test) men det är inte den enda där det är praktiskt användbart. Jag har en o-Sony-kamera där det fungerar ganska bra.
 
Ögonfokus är fullt fungerande också på min A6000, och liksom på A7R II jobbar den ihop med ansiktsigenkänning och inte alls beroende av PDAF. ...
Vad man anser acceptabelt eller ej är självfallet högeligen subjektivt. Även jag har andra kameror med ögonfokus baserade såväl på CDAF som PDAF (dock inte just A6000), men när det gäller att hela tiden säkert hålla den lilla AF-rektangeln på ögat (och inte flaxa ut till ögonbrynet eller någon annanstans) även när motivet eller kameran rör sig, så har jag inte sett något som ligger ens i närheten. Jag ställer mig synnerligen skeptisk till att A6000 skulle kunna besitta likvärdig kapacitet. Återkom efter att du har provat ögonfokusen på A7R II noggrannare. Än så länge måste man ha ett "native" E-mountobjektiv för ögonfokus - men det torde räcka även med det allra blygsammaste och äldsta kitobjektivet E 18-55/3,5-5,6. Det räckte i alla fall för att övertyga mig om att det var "disruptive technology" jag såg. :)


...Samsung har kortare registeravstånd än Leica M, ...
Korrekt (och något jag mycket väl känner till). Men det räcker ju inte bara med detta, du måste också ta hänsyn till att Leica-fattningen har större diameter och att det sticker ut diverse delar som kommer att gå emot NX-flänsen i stället för att gå in i den.


---
... så det går att göra adaptrar också till den, ...
Här slarvar du således. Jag har inte hittat en enda Leica M till NX-adapter. Kan du peka på någon? Ifall du har tillgång till en NX-kamera och något/några Leica M-objektiv kan du ju hålla ett av dessa framför NX-bajonetten. Är övertygad om att du kommer finna att 2,3 mm inte kommer vara tillfyllest för en adapter. Däremot kan det måhända finnas adaptrar från Leica skruv till NX-bajonett, men i så fall bara för vissa sådana objektiv, garanterat inte för alla.
Novoflex har ingen M till NX-adapter i sitt program. Vid förfrågan säger de att det inte är tekniskt möjligt att tillverka en sådan.

Jag skulle bli synnerligen förvånad ifall det skulle visa sig att du har bättre pejl på adaptrar än vad Novoflex har...


... men det har inte så mycket med ämnet att göra.
Anledningen till att jag nämnde Samsung var att deras BSI-sensor (vad jag vet) inte har extra vidvinkliga mikrolinser, utan dessa har samma smalare FoV som alla andra, dvs att detta också är något vi sett först på A7R II.
.
 
Innan jag lärde mig hur kamerasensorer är uppbyggda (dvs cirka 10-15 år sen) så trodde jag att det var så alla sensorer var byggda. Det tycktes mig naturligt att ha fotocellerna på ena sidan och ledningsdragningen (samt övrig elektronik) på andra sidan. Det föreföll rätt dumt att göra tvärtom.

Med A7RII har tekniken äntligen hunnit ikapp mig! :)

Du var inte ensam om den villfarelsen för jag blev verkligen förvånad över hur det var innan. Känns skönt att vi hamnat på rätt sida till slut.
 
Det må gälla för SAR, men bland Fotosidans över 200 000 användare finns rätt många som är "genuina Canonanvändare", och jag har inte sett så många av dem i den här diskussionen kring A7R II. Det kan möjligen ha att göra med att ingen orkar läsa allt OT-svammel, men jag tror ärligt talat inte att de flesta Canonägare bryr sig så mycket om Sonys kameror (medans somliga Sonyägare verkar bry sig väldigt mycket om Canons brister och förtjänster). A7R är en mycket bra kamera, och tål att diskuteras för sina egna poänger, utan att behöva dra in och racka ner på andra tillverkares produkter tycker jag.

Det är klart att de gör det. Annars skulle det inte sålts många metabonesadapters. Det har varit en väldig aktivitet kring detta på nätet, vilket inte minst framkommer i olika kommentarsfält och användaromdömen kring A7r II på stora säljsiter. Det finns väldigt mycket film kring detta, vilket är lite konstigt, för har man sett en så har man nästan sett alla. FS är inte navet i denna debatten men den pågår också väldigt aktivt på nätet.

Man behöver inte läsa länge i denna tråd heller innan just adapterfrågan med Canon-glas dyker upp,

Arne Bivrin skriver på sid 1 redan:

"Ja, jag prövade att använda A7r med adapter till Canon EF-fattning under ett år. När allt fungerade blev bildkvaliteten mycket bra med hög detaljering och kalasskärpa. Färgerna blev inte likadana som med Canonkamerorna och ett motiv med gulorangea inslag (kungspingviner) hade jag stora problem med kraftigt grönstick i det gulorangea."

Han hoppas att Sony lyckas bättre än med den långsamma kontrastfokus som finne i föregångaren.

Lars-Gunnar Nyqvist (Nikon-fotograf) skriver på sid 4:

"intressantare än vad det verkar

Om denna kamera med adapter klarar av att autofokusera tillräckligt snabbt med många objektiv från bl a Nikon och Canon då är denna lansering en milstolpe. En mycket intressant sådan

Det har varit flera som har anat att detta kommer sedan i alla fall NEX7:an som med adapter har använts till allt.

En person använde också det exakta ordet för att beskriva vad det handlar om. "Framtida kameror kommer för många att ses som bakstycken till objektivparken man har". En utveckling där vi byter kameror "ofta" och blandar från olika leverantörer men nödvändigtvis inte objektiven.

Är helt säker på att Sony inte släpper ut denna modell om den inte är bra. Skarpa bilder och med mycket bra DR är nog det vi kan förvänta oss. Den står på egna Sony ben naturligtvis men om den dessutom kan användas som kamera #2 till befintliga kvalitets objektiv från andra då börjar det hända saker

Skulle inte förvåna mig om inte det om något år står i reklamen för det nya objektivet att det lika gärna kan användas på en Sony med adapter. Kanske tom möjligt att de sk 3:e parts tillverkarna planerar och på något sätt kommer att ta höjd för att kamera #2 i väskan om något år inte är av samma modell och tillverkare som #1

Förhoppningsvis kommer flera tillverkare att lansera sina "bakstycken". Finns ju några till som har gett sig in i det spegellösa

Tror att det hastar för vissa "

Det är precis detta som varit den springande punkten i Canon- och Nikonfotografers intresse för Sony A7 II-plattformen och det har kommit ännu mer till uttryck internationellt än här. De hade inte ägnat den ett enda ögonkast om det inte vore för detta.

Vi var en del som fattade att detta skulle bli stort med både enkla dumma adapters och mer intelligenta sådana när de kom på bred front redan med NEX 7. Med A7-plattformen och uppgradering av firmware till A7 II så har allt mer eller mindre fallit på plats för hela plattformen när vi nu har fått samma stöd för fasdetekt AF med det glas som körs via intelligenta adapters som A7r II och s II redan haft, vare sig de är Sonys egna eller tredjeparttillverkade. Flera ggr har det dessutom kommit nya uppdateringar av firmware till intelligenta adapters som gör dessa än mer välfungerande på A7:eek:rna..

Jag är väldigt glad själv åt att mitt Sigma 150-500 nu funkar mycket bättre med fasdetekt AF-teknik stöd med Sonys EA3-adapter och A7 II efter firmware 2.0 uppdateringen. Det är faktiskt mycket vanligare att folk som har dessa E-mounthus har adapters till gamla objektiv än inte. ... och allt handlar faktiskt inte om fasdetekt AF och Canon eller Nikon-objektiv utan om alla dessa enkla adapters som skruvas på med gamla manuella objektiv, vare sig det är på en NEX 7 eller en ny A7r II.
 
Senast ändrad:
PMD, bakbelysta sensorer har funnits under åtskilliga år, så det är inte denna teknik som A7R II är först med. Vad den är först med är en bakbelyst sensor i fullformat (och RX1R II den andra). Anledningen till att det länge fanns enbart små mängder av specialtillverkade BSI-sensorer för speciella ändamål (typ lågljusbevakningsändamål och astrobruk) och därför också bara väldigt små sådana, är svårigheten att hantera ett mycket skört och bräckligt ultratunt skikt. Med skyhöga kostnader som resultat förstås.

Sedan är A7R II-sensorn först med en del annat, som att de med denna BSI-teknik lyckats implementera avsevärt vidvinkligare mikrolinser, vilket ger betydligt mindre färskiftningar i kanterna med t.ex. Leica M-objektiv. Så är det inte på sensorn i Samsung NX1, men behovet är väl inte heller särskilt trängande i det fallet. Dels pga av den mindre sensorns cropeffekt och dels att ifall man vill utnyttja legacy-objektiv köper man knappast heller en APS-C kamera - vet inte ens om det skulle fungerar praktiskt med Samsungs NX-system eftersom detta har ett betydligt längre registeravstånd än något annat spegellöst system (som jag träffat på). A7R II var som bekant också först med 399 PDAF On-chip sensorer. Vilket gör att den (tillsammans med RX1R II (finns det goda skäl att anta) också f.n. är de enda kameror där ögonfokus överhuvudtaget är praktiskt användbart.

Dessutom gör BSI-tekniken att kylningen blir effektivare (behövs eftersom 4K video hettar upp allting mer än fyra gånger snabbare än filmning med FD HD 1080), liksom, vilket också behövs, det ger möjlighet till snabbare utläsning. Övergång från aluminiumledningsstruktur (det normala) till koppar förbättrar ytterligare såväl värmebortledning som utläsningssnabbhet.(att använda koppar är självfallet inte något man är först med...).
.

Visst är det så att bakbelysta sensorer funnits länge i Sonys kompakter med det hindrar inte att det är först nu det blivit tillgängligt med de sensorstorlekar vi här talar om.

Ögonfokus fanns redan i de gamla A7:eek:rna och A6000 men skillnaden är att den nu funkar ihop med följande fasdetekt-AF och det är A7r II ensam om. i A7 II fungerar den bara i single shot-läge.Gary Fong visar funktionen i en av sina videos om just AF-funktionen i A7r II.

En annan sak är att Sony åtgärdat det jag tog upp tidigare med att man i de gamla A7-orna först måste slå på face detection. Det behöver man inte längre för det görs i bakgrunden nu automatiskt. Funkar det inte med ögonfokus så faller den tillbaka på face detection istället.

Så eye focus i de äldre Sony-modellerna funkar inte som i A7r II. Den är alltså ensam idag om den här tekniken med följande AF.
 
Anledningen till att jag nämnde Samsung var att deras BSI-sensor (vad jag vet) inte har extra vidvinkliga mikrolinser, utan dessa har samma smalare FoV som alla andra, dvs att detta också är något vi sett först på A7R II. (citat av Anders tex ovan)
.

Jag har läst att man hade vidvinklade microlinser även på A7r men de lyckades väl inte helt där och A7r II är en förbättring av något som redan kom med A7r om an ska vara petig. Jag tror att jag läste det i Sonys broschyr om A7r när den kom. Så Sony har nog jobbat på detta problem i flera kameragenerationer redan.
 
Trevligt med Sony FW, kanske en uppryckning på gång med FW, vilket många har önskat, undrar varför det har med extragreppet att göra, får kameran mera kylning med den och blir effektivare eller vad.



//Bengt.
 
Nytt firmware (3.0):

"Improvements over version 2.00:
•Improves 4K movie recording time when using the vertical grip (VG-C2EM) or when the APS-C/Super35mm mode is activated
•Improves picture quality"

Bättre bildkvalitet(?) - Jo jag tackar :)

http://esupport.sony.com/US/p/model-home.pl?mdl=ILCE7RM2&template_id=1&region_id=1&tab=download#/downloadTab

Enligt Mirrorless rumours så gäller det CA.

http://www.mirrorlessrumors.com/new...te-improves-chromatic-abberration-correction/
 
Förmodligen men man vet aldrig som användare vad en tillverkare gjort med sina RAW under resans gång tills filen skrivs ned i minneskortet.

Inget förhoppningsvis :) Man vill ju kunna dra fördel av nya tekniker, just CA har blivit väldigt mycket bättre på senare tid och att plocka bort CA från en bild där CA-borttagningsförsök redan gjorts....jobbigt att automatisera :)
 
Det är inte helt otroligt att Sony kan lägga in korrektionsdata för CA i råfilen på samma sätt som det gjort med distorsion för vissa objektiv (och som obegripligt nog inte går att välja bort i Lightroom).
 
En God JUL och ett Gott Nytt år till er alla.

A7RII är lite inblandad i en test av 5DS/R av DPR, fins intressanta punkter vad gäller Autofokusen att läsa om.



//Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.