Det må gälla för SAR, men bland Fotosidans över 200 000 användare finns rätt många som är "genuina Canonanvändare", och jag har inte sett så många av dem i den här diskussionen kring A7R II. Det kan möjligen ha att göra med att ingen orkar läsa allt OT-svammel, men jag tror ärligt talat inte att de flesta Canonägare bryr sig så mycket om Sonys kameror (medans somliga Sonyägare verkar bry sig väldigt mycket om Canons brister och förtjänster). A7R är en mycket bra kamera, och tål att diskuteras för sina egna poänger, utan att behöva dra in och racka ner på andra tillverkares produkter tycker jag.
Det är klart att de gör det. Annars skulle det inte sålts många metabonesadapters. Det har varit en väldig aktivitet kring detta på nätet, vilket inte minst framkommer i olika kommentarsfält och användaromdömen kring A7r II på stora säljsiter. Det finns väldigt mycket film kring detta, vilket är lite konstigt, för har man sett en så har man nästan sett alla. FS är inte navet i denna debatten men den pågår också väldigt aktivt på nätet.
Man behöver inte läsa länge i denna tråd heller innan just adapterfrågan med Canon-glas dyker upp,
Arne Bivrin skriver på sid 1 redan:
"Ja, jag prövade att använda A7r med adapter till Canon EF-fattning under ett år. När allt fungerade blev bildkvaliteten mycket bra med hög detaljering och kalasskärpa. Färgerna blev inte likadana som med Canonkamerorna och ett motiv med gulorangea inslag (kungspingviner) hade jag stora problem med kraftigt grönstick i det gulorangea."
Han hoppas att Sony lyckas bättre än med den långsamma kontrastfokus som finne i föregångaren.
Lars-Gunnar Nyqvist (Nikon-fotograf) skriver på sid 4:
"intressantare än vad det verkar
Om denna kamera med adapter klarar av att autofokusera tillräckligt snabbt med många objektiv från bl a Nikon och Canon då är denna lansering en milstolpe. En mycket intressant sådan
Det har varit flera som har anat att detta kommer sedan i alla fall NEX7:an som med adapter har använts till allt.
En person använde också det exakta ordet för att beskriva vad det handlar om. "Framtida kameror kommer för många att ses som bakstycken till objektivparken man har". En utveckling där vi byter kameror "ofta" och blandar från olika leverantörer men nödvändigtvis inte objektiven.
Är helt säker på att Sony inte släpper ut denna modell om den inte är bra. Skarpa bilder och med mycket bra DR är nog det vi kan förvänta oss. Den står på egna Sony ben naturligtvis men om den dessutom kan användas som kamera #2 till befintliga kvalitets objektiv från andra då börjar det hända saker
Skulle inte förvåna mig om inte det om något år står i reklamen för det nya objektivet att det lika gärna kan användas på en Sony med adapter. Kanske tom möjligt att de sk 3:e parts tillverkarna planerar och på något sätt kommer att ta höjd för att kamera #2 i väskan om något år inte är av samma modell och tillverkare som #1
Förhoppningsvis kommer flera tillverkare att lansera sina "bakstycken". Finns ju några till som har gett sig in i det spegellösa
Tror att det hastar för vissa "
Det är precis detta som varit den springande punkten i Canon- och Nikonfotografers intresse för Sony A7 II-plattformen och det har kommit ännu mer till uttryck internationellt än här. De hade inte ägnat den ett enda ögonkast om det inte vore för detta.
Vi var en del som fattade att detta skulle bli stort med både enkla dumma adapters och mer intelligenta sådana när de kom på bred front redan med NEX 7. Med A7-plattformen och uppgradering av firmware till A7 II så har allt mer eller mindre fallit på plats för hela plattformen när vi nu har fått samma stöd för fasdetekt AF med det glas som körs via intelligenta adapters som A7r II och s II redan haft, vare sig de är Sonys egna eller tredjeparttillverkade. Flera ggr har det dessutom kommit nya uppdateringar av firmware till intelligenta adapters som gör dessa än mer välfungerande på A7
rna..
Jag är väldigt glad själv åt att mitt Sigma 150-500 nu funkar mycket bättre med fasdetekt AF-teknik stöd med Sonys EA3-adapter och A7 II efter firmware 2.0 uppdateringen. Det är faktiskt mycket vanligare att folk som har dessa E-mounthus har adapters till gamla objektiv än inte. ... och allt handlar faktiskt inte om fasdetekt AF och Canon eller Nikon-objektiv utan om alla dessa enkla adapters som skruvas på med gamla manuella objektiv, vare sig det är på en NEX 7 eller en ny A7r II.