Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag tycker att A7RII absolut borde ha haft ett lägre ingångs pris typ 26-27000kr, sedan efter något år börjat att närma sig 20000 kr, om nu en strålgång och spegellöst bör göra byggandet billigare så bör det visa sig tycker jag, autofokusen är väl bra för att vara en spegellös, men jag skulle inte bli förvånad om en konkurrent som en kommande D820 kommer att klara 7bps, eller en MKIV som ligger på lur med kanske 8bps. Så DSLR- modellerna har flera starka sidor och kommer inte att vara utslagna på evigheter.
//Bengt.
Dollarkursen har gått upp flera kronor mellan de lanseringarna så vi kanske har 20% bara där. Sedan har tillverkningskostnad dålig korrelation till marknadspriset. De tar vad de kan och marknaden är beredd att betala. Tillverkningskostnaden är bara relevant i andra änden då det bara är dåliga affärsmän som fortsätter att tillverka och sälja kameror utan vinst. Men visst, Sony borde kunna sälja sina A7r till lägre priser är de som tillverkar mer mekaniskt komplicerade kameror - men de behöver inte det nu så därför kommer inte det hända just nu i alla fall.