Advertisement

Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
En del Canon-fotografer köper verkligen Sony-hus nu

http://www.amazon.com/gp/product/B00ZDWGFR2/?tag=sonyalpharumo-20


De kommer alltså att bli Sony-fotografer nu.
Är inte det lite märkligt?
Vem trodde det skulle hända för ett år sedan?

Trodde kanske märkeslojaliteten skulle vara starkare än den tydligen är hos många trots allt.
För det är nog rätt många som är nya Sony-användare och nu köper sin första Sony.

Det här är verkligen jättebra för märket.
Nu kommer säkert även andrahandsmarknaden för Sony/Minolta-grejor bli betydligt större än den varit hittills.
Butikerna för nu i högre utsträckning Sony i bredare utbud än tidigare och det är inte bara Canon och Nikon nu på hyllorna.
 
http://www.amazon.com/gp/product/B00ZDWGFR2/?tag=sonyalpharumo-20

Trodde kanske märkeslojaliteten skulle vara starkare än den tydligen är hos många trots allt.

Det finns ingen anledning att vara märkeslojal bara för märkets skull. Är rätt så irrationellt att vara så inlåst i sitt tankesätt.

Däremot så finns ju i många fall en verklig inlåsningseffekt gällande saker som är delar av kompletta ekosystem, och dit räknas ju verkligen systemkameror (till skillnad ifrån tex kompakter).

Nu när det kommer en teknik som minskar inlåsningseffekten, så är det naturligt att alla som inte är hard core märkesfanatiker, gärna sig om efter vilka produkter som bäst motsvarar deras behov.

Då är det inte alls så märkligt, som du verkar tro, att vissa fotografer byter till, eller kompletterar med (som jag tror det är i många fall) en bättre lösning, även om det skulle råka vara av ett annat varumärke.

Finns ingen anledning som kund att vara lojal emot ett visst enda märke bara för sakens skull. Sådant är bara fånigt.

Tycker det är skönt att se att många Canon-fotografer är rationella individer som inte är religöst märkesbundna.

Canon (och alla andra kameratillverkare) behöver inga tankelösa "cheerleaders".

Det här är verkligen jättebra för märket.
 
http://www.amazon.com/gp/product/B00ZDWGFR2/?tag=sonyalpharumo-20


De kommer alltså att bli Sony-fotografer nu.
Är inte det lite märkligt?
Vem trodde det skulle hända för ett år sedan?

Trodde kanske märkeslojaliteten skulle vara starkare än den tydligen är hos många trots allt.
För det är nog rätt många som är nya Sony-användare och nu köper sin första Sony.

Det här är verkligen jättebra för märket.
Nu kommer säkert även andrahandsmarknaden för Sony/Minolta-grejor bli betydligt större än den varit hittills.
Butikerna för nu i högre utsträckning Sony i bredare utbud än tidigare och det är inte bara Canon och Nikon nu på hyllorna.

Märkeslojalitet är så 1900-tal :)

Nej men det är i detta fall mer Canons "förtjänst" än Sonys. 4-5år är en evighet i fotobranschen nuförtiden.

Sen är det som påpekats flera gånger ofta komplettering, andrakamera eller tom videokamera som får bli en A7RII.
 
Det finns ingen anledning att vara märkeslojal bara för märkets skull. Är rätt så irrationellt att vara så inlåst i sitt tankesätt.

Däremot så finns ju i många fall en verklig inlåsningseffekt gällande saker som är delar av kompletta ekosystem, och dit räknas ju verkligen systemkameror (till skillnad ifrån tex kompakter).

Nu när det kommer en teknik som minskar inlåsningseffekten, så är det naturligt att alla som inte är hard core märkesfanatiker, gärna sig om efter vilka produkter som bäst motsvarar deras behov.

Då är det inte alls så märkligt, som du verkar tro, att vissa fotografer byter till, eller kompletterar med (som jag tror det är i många fall) en bättre lösning, även om det skulle råka vara av ett annat varumärke.

Finns ingen anledning som kund att vara lojal emot ett visst enda märke bara för sakens skull. Sådant är bara fånigt.

Tycker det är skönt att se att många Canon-fotografer är rationella individer som inte är religöst märkesbundna.

Canon (och alla andra kameratillverkare) behöver inga tankelösa "cheerleaders".

Canon behöver inga cheerleaders och det gör inte Nikon heller men de har massor av informella sådana eftersom de har det stora momentum de har. Det finns grundmurad kultur kring dessa eteblerade system. Sony är inget etablerat system på samma sätt även om det börjar bli och har viss potential men det är alltid ett visst problem att ha system som inte är industristandard. Det är väl bara att fråga de som köpt exv. Samsung eller har Pentax eller Olympus som även de är gamla varumärken men som idag för en lätt tynande tillvaro där man inte har råd att driva utveckling som de stora har. Tre stora spelare på markanderna för avancerade systemkameror i ett litet land som Sverige är egentligen rätt osannolikt idag. Även om marknaden är internationell så måste alla som vill lyckas vara här med egen representation och fullt utbyggt kundstöd.

Små varumärken som Pentax och Olympus har exv. inte orkat ta fram några FF-system ännu och de stora har haft detta segment i fred länge.

Att ha ett system som inte är industristandard i ett litet land som Sverige innebär inte sällan (oavsett bransch i princip) att det knappt går att åstadkomma ens en subkultur eftersom underlaget är så pass litet. Räddningen i det blir ju Internet. Tar man andrahandsmarknaden för små märken så är ju den väldigt begränsad i Sverige och även nyförsäljning är ett problem eftersom få för udda märken och gör de det så har de sällan någon bredd.

Många fotografer är och har varit väldigt systemlojala och huruvida det beror på att man gillar läget exv. p.g.a. de tekniska inlåsningseffekter systemet skapat eller om det gäller inlåsningseffekter som stora investeringar i exv. optik gjort möjliga att upprätthålla för tillverkarna så har de effekterna verkligen funnits.

Att använda tredjepartsglas med adapter är ju inget nytt så det kan väl knappast i sig helt förklara vad som nu sker på marknaden. Det är nog mer än så även om ökad "pull"-effekt säkert har uppstått med bra adapters och anpassning av AF-mjukvaran i Sonys kameror så att man utnyttjar AF-punkterna på huvudsensorn för alla objektiv nu, vilket inte gjorts tidigare. Att kunna slippa byta alla sina objektiv vid en migration är säkert ett starkt argument. Det finns ju annat också och viktigt är säkert också Sony-kamerornas höga AF-precision. Den stora osäkra faktorn är väl hur stor effekt sensorteknikutvecklingen har och haft.

Sedan är det väl som vid all migration (som när alla dessa afghanska och iranska killar med afghanskt ursprung får för sig att börja vandra mot Europa) att det sker ett paradigmskifte till slut när det blir ett tillräckligt stort momentum uppbyggt för att det är OK att migrera, vilket det tidigare inte riktigt funnits. Då går lämmeltåget förbi alla som förvånat tittar på.

Jag tror inte man ska underskatta behovet av momentum och det har många Canon-fotografer uppnått genom att delta i diskussioner i bl.a. denna tråden. Hade de inte läst en massa på nätet som fått dem att se världen med lite andra ögon än tidigare, så hade detta aldrig skett. Kanske kan Sony äntligen uppnå en lite större kritisk massa nu för att t.ex. ge de som behöver det en bättre service än de lyckats med hittills. De som migrerar nu (många proffsfotografer och entusiaster) kommer inte att acceptera den hantering av service Sony bjudit på hittills. Det är bra för alla.
 
Märkeslojalitet är så 1900-tal :)

Nej men det är i detta fall mer Canons "förtjänst" än Sonys. 4-5år är en evighet i fotobranschen nuförtiden.

Sen är det som påpekats flera gånger ofta komplettering, andrakamera eller tom videokamera som får bli en A7RII.

Det kanske är så enkelt att det finns en brytpunkt. När den passerats så händer det saker. Det har ju diskuterats länge att Canon inte lyckats sluta exv. DR-gapet till Sony-sensorerna och jag antar att det är det du lägger i "4-5 år är en evighet". De flesta vill ha det bästa utvecklingen kan ge om de får välja fritt. Sker inget som gör att de användarna ser att de också kan få bättre teknisk bildkvalitet som konkurrenterna till Canon kan erbjuda så kommer en del som övertygats om att de faktiskt går miste om något, att börja se sig om. Om sedan trösklar sänks (medvetet eller omedvetet) på marknaden för avancerade systemkameror, som består av ett antal kommunicerande kärl med mer eller mindre god kommunikation, så kommer nya flöden att uppstå när dessa användare övertygats om att priset för att migrera är acceptabelt. Hela AF-diskussionen ska nog ses i ljuset av detta.

dPreview har ju tydligen enligt SAR utsett A7r II årets kamera i segmentet över 2000U$ men det som är mer intressant är vad de skriver om just AF i de nya kamerorna:

The Sony a7R II wins this group for many reasons: it is arguably the most innovative, most improved, and houses the most features of any camera in this category. 399 PDAF points offer the largest frame coverage and truly challenge full-frame DSLR AF. We were in disbelief at the incredibly high AF hit rates we observed across multiple shoots, so we baselined the system against DSLRs in a slew of continuous AF tests to find that, sure enough, the a7R II challenges some of the best DSLRs, even in low light. Continuous Eye AF is a boon for candids of even moving subjects, and better-than-DSLR AF accuracy ensures critical focus for shallow depth-of-field applications. Many of these AF benefits disruptively carry over to 3rd party lenses when using electronic adapters, an industry first.

SAR har även en jämförelse där man kollar hur väl face trackin funkar i de viktigaste kamerorna från de stora: Sony a7R II Video AF: "Face Tracking Comparison vs Canon 5DS & Nikon D810".
Jag tycker det ser ut som om Sonys spegellösa klarar sig ganska bra. Såna här uppgifter tror jag varit väldigt viktiga i migrationen. Jag tror många Canon-användare varit oroliga för att just behöva försaka AF-prestanda. I en del avseenden får de göra detta men man vinner också en del och det gäller inte minst AF-precision som Canon faktiskt haft grava historiska problem med och de problemen är by design, så de har de delvis kvar.

Sony a7R II Video AF: Face Tracking Comparison vs Canon 5DS & Nikon D810

http://www.sonyalpharumors.com/sony-tidbits-273/
 
Senast ändrad:
Små varumärken som Pentax och Olympus har exv. inte orkat ta fram några FF-system ännu och de stora har haft detta segment i fred länge.
Orkat och orkat. Det är väl en fråga om de kan tjäna pengar på sådana.

Olympus har aldrig haft den ambitionen vad jag vet. De byggde ju ett helt nytt system, med en liten sensor och en ny objektivfattning, när de satte igång med digitala systemkameror i början av 2000-talet. Detta till skillnad från de allra flesta andra dåvarande systemkameratillverkare som byggde kameror med liten sensor tlil sina existerande småbildsobjektiv.

Pentax (dvs Ricoh) har annonserat en digital småbildskamera och har ju redan ett hyfsat utbud av småbildsojektiv som passar. Jag undrar om Ricoh kommer att tjäna några pengar på den.
 
Orkat och orkat. Det är väl en fråga om de kan tjäna pengar på sådana.

Olympus har aldrig haft den ambitionen vad jag vet. De byggde ju ett helt nytt system, med en liten sensor och en ny objektivfattning, när de satte igång med digitala systemkameror i början av 2000-talet. Detta till skillnad från de allra flesta andra dåvarande systemkameratillverkare som byggde kameror med liten sensor tlil sina existerande småbildsobjektiv.

Pentax (dvs Ricoh) har annonserat en digital småbildskamera och har ju redan ett hyfsat utbud av småbildsojektiv som passar. Jag undrar om Ricoh kommer att tjäna några pengar på den.

Ja orkat ekonomiskt. De har inte haft kraften att göra detta eller vågat ta risken det innebär.
 
Orkat och orkat. Det är väl en fråga om de kan tjäna pengar på sådana.

Olympus har aldrig haft den ambitionen vad jag vet. De byggde ju ett helt nytt system, med en liten sensor och en ny objektivfattning, när de satte igång med digitala systemkameror i början av 2000-talet. Detta till skillnad från de allra flesta andra dåvarande systemkameratillverkare som byggde kameror med liten sensor tlil sina existerande småbildsobjektiv.

Pentax (dvs Ricoh) har annonserat en digital småbildskamera och har ju redan ett hyfsat utbud av småbildsojektiv som passar. Jag undrar om Ricoh kommer att tjäna några pengar på den.

Pentax har kanske gjort rätt som satsat på mellanformat istället. Marginalerna kommer sjunka starkt på FF framöver också när konkurrensen hårdnar i det skiktet. Nu kan du ju faktiskt köpa äldre nya FF för under 10 000. Så egentligen har den processen redan både inletts och hänt. Det är där den undre ribban ligger nu. Får man då inte ut några volymer att tala om så kommer det bli dyrt för Pentax.
 
Nej, men Ricoh har definitivt satsat på det.

I sitt novembernummer skriver kamera och bild: http://www.kamerabild.se/nyheter/prylar/pentax-laddar-f-r-fullformat-med-tv-nya-telezoomar

"Pentax fullformats-DSLR som är under utveckling". Det är alltså en DSLR och inte en spegellös de gör och det var ju intressant och irrelevant i det här forumet eller? Blir den en konkurrent till Sony? Det är ju ett helt annat och mer traditionellt koncept. Blir inte det bara en kopia av den typen av koncept som nu många Canon-fotografer lämnar för att de kan. Kommer inte Pentax FF-värld att bara bli ytterligare en proprietär skyddad verkstad?

Notera också hur de förhåller sig upplevda brännviddsförlängnings- bildvinkeldiskussionen FF - Aps-C:

"Objektiv nummer två har namnet HD Pentax-D FA 150–450mm F/4,5–5,6 ED DC AW. Ett supertele som på ett kamerahus som till exempel K-3 får en brännvidd motsvarande (i 35mm-formatet) 230–690mm."

" får en brännvidd motsvarande "

Så den här utskällda diskussionen vi haft i andra sammanhang kanske trots allt inte är helt irrelevant.
 
I sitt novembernummer skriver kamera och bild: http://www.kamerabild.se/nyheter/prylar/pentax-laddar-f-r-fullformat-med-tv-nya-telezoomar

"Pentax fullformats-DSLR som är under utveckling". Det är alltså en DSLR och inte en spegellös de gör och det var ju intressant och irrelevant i det här forumet eller? Blir den en konkurrent till Sony? Det är ju ett helt annat och mer traditionellt koncept. Blir inte det bara en kopia av den typen av koncept som nu många Canon-fotografer lämnar för att de kan. Kommer inte Pentax FF-värld att bara bli ytterligare en proprietär skyddad verkstad?

Notera också hur de förhåller sig upplevda brännviddsförlängnings- bildvinkeldiskussionen FF - Aps-C:

"Objektiv nummer två har namnet HD Pentax-D FA 150–450mm F/4,5–5,6 ED DC AW. Ett supertele som på ett kamerahus som till exempel K-3 får en brännvidd motsvarande (i 35mm-formatet) 230–690mm."

" får en brännvidd motsvarande "

Så den här utskällda diskussionen vi haft i andra sammanhang kanske trots allt inte är helt irrelevant.

Vad har det med A7-serien att göra?
 
Ja det kan ju vara svårt att få perspektiv på det om man hoppar över resten av diskussionen ovan och bara läser det senaste inlägget.

Det finns väl ett antal människor här i tråden som varken har A7-kameror eller Sony-kameror men som ändå berikar diskussionerna i väntan på att kanske skaffa en som många gamla Canon-fotografer gör och Per är ju både Canon och Olympus-fotograf och har precis som alla andra de referensramar de har. Men gemensamt för alla oavsett bakgrund är väl att vi har ett visst intresse för ny teknik i allmänhet och kanske A7-seriens möjligheter i synnerhet.

De som skapat mest buzz kring A7-serien är knappast Sonys gamla kundkrets utan det är framförallt lite yrvakna Canon-fotografer som upptäckt ett hål i väggen till Canons skyddade verkstad och undrar över om man verkligen kan leva lika bra eller kanske t.o.m. bättre i vissa avseenden som fotograf utanför de väggarna. Det kommer kanske dessutom in lite "nya" FF-produkter från exv. Leica och kanske Pentax, som kan uppfattas som alternativ till Sony. Den nya Leican verkar ju verkligt lovande om än väldigt dyr. Vad Pentax kan göra på marknaden återstår bara att se. Det blir ytterligare ett alternativ även om det råkar vara en mer traditionellt byggd DSLR.
 
Vad har det med A7-serien att göra?

Kanske inte omedelbart direkt, men A7RII (och hela A7-serien samt "Nex"-serien) samt Leica och t ex Fuji har ju skördat ganska stora framgångar med sina spegellösa konstruktioner i såväl FF, APS-C och andra format.

Samtidigt framförs åsikten från många håll att spegellöst och EVF är både nutid och framtid.

Då känns det ganska uppseendeväckande att Pentax positionerar sig med en kommande helt konventionell dslr.
Man går alltså mot strömmen i en tid när A7-serien lämnar ganska stora spår i tänkandet hur en kamera ska vara beskaffad.

Om nu Nikon/Canon också kommer med FF som är spegellösa parallellt med sina dslr med OVF så står Pentax trots sin satsning ensam.

Personligen tror jag nämligen att dslr+OVF kommer att finnas jämsides med spegellösa system.

Då är det vågat av Pentax, men det bygger väl troligen på någon analys och marknadsundersökning man tror på.

Att Pentax väljer uttrycket "en brännvidd motsvarande" får stå för Pentax. Det är enl min mening ingen bra formulering.

Men bottomlinen i det hela är att när A7-serien och A7RII i synnerhet redan lämnat ett sådant avtryck vad gäller kamerakonstruktion så känns det "vågat" av Pentax att inte kunna erbjuda spegellösa alternativ

Så det ska bli intressant att se hur en konventionell FF-Pentax kommer att stå sig i konkurrensen med spegellösa system i en tid kameramarknaden är vikande.

//Lennart
 
Jag tycker att A7RII absolut borde ha haft ett lägre ingångs pris typ 26-27000kr, sedan efter något år börjat att närma sig 20000 kr, om nu en strålgång och spegellöst bör göra byggandet billigare så bör det visa sig tycker jag, autofokusen är väl bra för att vara en spegellös, men jag skulle inte bli förvånad om en konkurrent som en kommande D820 kommer att klara 7bps, eller en MKIV som ligger på lur med kanske 8bps. Så DSLR- modellerna har flera starka sidor och kommer inte att vara utslagna på evigheter.


//Bengt.
 
(Med risk för att ådra mig moderatorns ogillande).

OK, var går gränsen? Vid vilken bildfrekvens havererar de mekaniska grejerna? Jag antar att du har stor erfarenhet av finmekanik på den här höga nivån eftersom du uttalar dig så tvärsäkert.

F.ö. tvivlar jag på att Ricoh försöker konkurrera med de snabbaste spegelreflexkamerorna på marknaden när det gäller bildfrekvens.

Ska man köra riktigt snabbt krävs nog att man inte behöver ha en flaxande spegel i kamerahuset. Det finns väl skäl till att ingen DSLR toppar när det gäller seriebildtagningssekvens. Mekaniska slutare är väl heller inget självklart val då.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.