Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var ute några timmar i dag i kylan med A7rII och Sigma 35/1.4 ART. Använde adaptern LA-EA3. Allt fungerade prickfritt i två timmar då plötsligt AF slutade fungera. Om det berodde på adaptern eller objektivet vet jag inte. Satte på Sonnar FE 55/1.8 och allt fungerade som det skulle. Har ni några idéer vad som felade?.

Inte en aning. Funkar det nu? Glapp i pin-kontakten? Bugg i FW? Har varit med om att nån Sonykamera hängt sig och precis som med datorer brukar det hoppa igång igen när man startar om. Också varit med om att kontakterna glappar och några skruvrörelser har allt hoppat igång igen. DPR-forumet brukar vara ett bra ställe att fråga på annars.
 
Jag säger inte emot dig ang AF-precisionen. Eller MF som är närmast idiotsäker. Jag har ingen kritik alls av betydelse att rikta mot A7-serien för mitt eget användande (bortsett från avsaknaden av en bra normalzoom).

Som du mycket väl kommer ihåg skaffade jag och Risedal våra 5DMkII samtidigt och sedan var karusellen igång med omkalibreringar, mikrojusteringar, inhandlande av snittbildsskiva etc. När sedan jag skaffade 7D var det 3 av 4 exemplar som inte fokuserade korrekt. Risedal gick till MM i Lund och hittade ungefär samma procentandel.
Och den perioden vill jag inte uppleva igen-även om allt ordnade sig (efter alltfor lång tid).

Men orsaken att jag skriver om kontinuerlig, följande AF på irrationellt rörliga föremål är att så många har det som krav. Alltså testar jag när jag kommer åt. Och i det avseendet slår inte en A7RII min D800.

vad gäller lugnare motiv är allt okej, även följande AF på lite mer förutsägbara rörliga objekt.

Så, jag är bara glad att du är nöjd.

//Lennart

Självklart att alla har sina egna krav. Precis alla måste ju utröna om de kameror de väljer verkligen är rätt för dem. Det handlar ju om väldigt mycket pengar för många och stora mått av kapitalförstöring på kort tid normalt så det gäller allt att välja rätt. Vi som bor i storstäder är väl mer privilegierade här eftersom vi ju har ställen nära där vi kan testa. Ska man ge någon ett råd idag så är det väl att inta ha onödigt bråttom innan man bestämmer sig.

Det har ju varit en märklig period på så sätt de senaste 10 åren från då jag köpte min första DSLR till idag och jag tror många gjort liknande resor. Tidigare kunde jag ha en enda kamera i 20 år och nu har jag haft 8 kameror på 10 år. De enda som är glada åt det är väl tillverkarna.

Men jag är rätt säker på att det nog inte blir så många fler kamerahus nu än de jag har. Men jag ska både göra mig av med en del objektiv och tillbehör jag har jag har och kanske köpa något enstaka nytt. Jag känner verkligen inget nyanskaffningssug. Det är inte utrustning jag saknar utan snarare tid och det får jag efter februari då jag beslutat att sluta jobba för gott. Ser fram emot det.
 
Nej, men jag har provat att använda gamla manuella teleobjektiv (400mm refraktor och 500mm reflektor) på en E-PL3.


Ja, man måste hantera ekipaget lite annorlunda än man är van vid.
Det är bra att ifrågasätta gamla rutiner ibland. :)

Jo visst kan det fungera men då hanterar du inte ett balanserat ekipage längre. Balanserat betyder alltså här att man fördelar vikten mellan kamera- och objektivhand för att minska skak samtidigt som man har bra kontroll över kamerans inställningar med högerhanden och zoom och fokus med vänsterhanden.

Om kameran är pytte och lätt måste större delen av vikten över på vänsterhanden och det är ergonomiskt sämre både för kamera- och objektivjusteringar.
 
Jag var ute några timmar i dag i kylan med A7rII och Sigma 35/1.4 ART. Använde adaptern LA-EA3. Allt fungerade prickfritt i två timmar då plötsligt AF slutade fungera. Om det berodde på adaptern eller objektivet vet jag inte. Satte på Sonnar FE 55/1.8 och allt fungerade som det skulle. Har ni några idéer vad som felade?.

Kylan gjorde väl att batteriet inte orkade med längre. Pausen eller det andra objektivets karaktär gjorde att det hoppade igång.
 
. Jag känner verkligen inget nyanskaffningssug. Det är inte utrustning jag saknar utan snarare tid och det får jag efter februari då jag beslutat att sluta jobba för gott. Ser fram emot det.

Inte jag heller. Snarare tvärtom, men det är ju intressant att följa utvecklingen (och i vissa fall avvecklingar:) samt testa när man kommer åt.

I februari hamnar du i samma sits som jag befinner mig i sedan en tid. Nu när jag verkligen har tid att plåta har jag upptäckt vilken överkapacitet på fotogrejor jag har. Paradoxalt nog.

En liten konsekvens av envisa attacker från uppgrderingsdjävulen, tror jag.

Det är inte mycket som får mig att lyfta på ögonbrynen och säga "wow" längre vad gäller nyheter. Jag vet vad jag behöver för att vara nöjd med mitt plåtande. Men den insikten kom sent.

Jag lägger pengarna på smågrejor numera och fördjupar mig ständigt i bildbehandlingsprogrammen. Oftast en mycket bättre investering än nya kameror.

//Lennart
 
Jo visst kan det fungera men då hanterar du inte ett balanserat ekipage längre. Balanserat betyder alltså här att man fördelar vikten mellan kamera- och objektivhand för att minska skak samtidigt som man har bra kontroll över kamerans inställningar med högerhanden och zoom och fokus med vänsterhanden.

Om kameran är pytte och lätt måste större delen av vikten över på vänsterhanden och det är ergonomiskt sämre både för kamera- och objektivjusteringar.
Oftast behöver jag stativ för så länga brännvidder, faktiskt, och då är balansen inget problem så länge det finns ett stativfäste på objektivet.

Med moderna objektiv sköter kameran fokus, och om objektivet har fast brännvidd behöver man vid handhållen fotografering inte göra något med vänsterhanden förutom att hålla i objektivet. Det är mer om kameran har ett bra grepp eller inte som spelar roll, än storlek och vikt.
 
Inte en aning. Funkar det nu? Glapp i pin-kontakten? Bugg i FW? Har varit med om att nån Sonykamera hängt sig och precis som med datorer brukar det hoppa igång igen när man startar om. Också varit med om att kontakterna glappar och några skruvrörelser har allt hoppat igång igen. DPR-forumet brukar vara ett bra ställe att fråga på annars.

Jag testade med att rucka på både objektiv och adapter men det hjälpte inte. Ska göra nytt försök med några andra objektiv också samt att se över alla kontaktytor. Jag var vid Dalälven och fotograferade och det var väldigt råkallt.
 
Oftast behöver jag stativ för så länga brännvidder, faktiskt, och då är balansen inget problem så länge det finns ett stativfäste på objektivet.

Med moderna objektiv sköter kameran fokus, och om objektivet har fast brännvidd behöver man vid handhållen fotografering inte göra något med vänsterhanden förutom att hålla i objektivet. Det är mer om kameran har ett bra grepp eller inte som spelar roll, än storlek och vikt.

Visst är autofokus bra men fotar man t ex genom grenverk spelar det ingen roll om grejerna är nya, man måste hjälpa till med fokuseringen, men det var kul argument, man kan ju ställa kameran i svärmorsläge också så löser man andra halvan av balanseringen :)

Men det finns en ring till på objektivet....zoomen...den sköter knappast kameran själv.

Även en normalzoom är f ö rätt stor och i alla fall jag uppskattar att den är balanserad och tycker inte stativ riktigt är lösningen på problemet.
 
Jag tror inte att det har med batteriet att göra för normalen fungerade direkt och bytet tog inte många sekunder. Fler tester med andra objektiv ska göras.

OM nu andra objektiv som du provar fungerar (d v s tillsammans med adapter) så kan du, om du inte redan gjort det gå tillväga så här:

Ha Sigmagluggen helt avmonterad och koppla om knappen till manuella läget.
Vrid fokuseringsringen hela slaget runt i 2 riktningar.
Montera adapter och objektiv på kameran och koppla om till AF-läget på gluggen och se om den går igång.

Om den inte gör det: Lägg kameran på ett bord eller plan yta så att objektivet pekar rakt upp i taket mot en lampa och försök. Fungerar det inte så rikta kameran nedåt.

Fungerar det ff inte så tjänar det inget till OM andra objektiv med HSM-motor funkar i adaptern. Har du inga andra objektiv med HSM-motor att jämföra med bör objektivet provas på ett A-mounthus.

Fungerar det inte i alla fall och det är kontakt överallt återstår nog bara service. Att en dedicerad FE-glugg som 55/1.8 fungerar säger inget om felet och samspelet mellan kamera+adapter+objektiv.

Lycka till!

//Lennart
 
Inte jag heller. Snarare tvärtom, men det är ju intressant att följa utvecklingen (och i vissa fall avvecklingar:) samt testa när man kommer åt.

I februari hamnar du i samma sits som jag befinner mig i sedan en tid. Nu när jag verkligen har tid att plåta har jag upptäckt vilken överkapacitet på fotogrejor jag har. Paradoxalt nog.

En liten konsekvens av envisa attacker från uppgrderingsdjävulen, tror jag.

Det är inte mycket som får mig att lyfta på ögonbrynen och säga "wow" längre vad gäller nyheter. Jag vet vad jag behöver för att vara nöjd med mitt plåtande. Men den insikten kom sent.

Jag lägger pengarna på smågrejor numera och fördjupar mig ständigt i bildbehandlingsprogrammen. Oftast en mycket bättre investering än nya kameror.

//Lennart

Jag tycker också bildbehandlingsprogrammen ofta är mycket roligare än själva kamerorna och ofta är ju lyften i dessa betydligt viktigare för slutresultatet än en ny kamera och ser man till ROI så är det väl ingen tvekan om vad som ger mest effekt för pengarna.

Det jag tycker jag har en viss redundans av är ju manuella objektiv men de är bra om man inte vill bära med sig så tungt då de oftast är väldigt mycket smidigare än de nya objektiven.
 
OM nu andra objektiv som du provar fungerar (d v s tillsammans med adapter) så kan du, om du inte redan gjort det gå tillväga så här:

Ha Sigmagluggen helt avmonterad och koppla om knappen till manuella läget.
Vrid fokuseringsringen hela slaget runt i 2 riktningar.
Montera adapter och objektiv på kameran och koppla om till AF-läget på gluggen och se om den går igång.

Om den inte gör det: Lägg kameran på ett bord eller plan yta så att objektivet pekar rakt upp i taket mot en lampa och försök. Fungerar det inte så rikta kameran nedåt.

Fungerar det ff inte så tjänar det inget till OM andra objektiv med HSM-motor funkar i adaptern. Har du inga andra objektiv med HSM-motor att jämföra med bör objektivet provas på ett A-mounthus.

Fungerar det inte i alla fall och det är kontakt överallt återstår nog bara service. Att en dedicerad FE-glugg som 55/1.8 fungerar säger inget om felet och samspelet mellan kamera+adapter+objektiv.

Lycka till!



//Lennart

Oj, Lennart, det där var komplicerat. Men jag ska testa. Jag har ingen digital A-mount kamera längre men en analog Dynax 7 går kanske lika bra.

Torbjörn
 
Visst är autofokus bra men fotar man t ex genom grenverk spelar det ingen roll om grejerna är nya, man måste hjälpa till med fokuseringen, men det var kul argument, man kan ju ställa kameran i svärmorsläge också så löser man andra halvan av balanseringen :)
I många situationer går det nog alldeles utmärkt.

Men det finns en ring till på objektivet....zoomen...den sköter knappast kameran själv.
Jag begränsade mig till objektiv med fast brännvidd just av den anledningen.

Även en normalzoom är f ö rätt stor och i alla fall jag uppskattar att den är balanserad och tycker inte stativ riktigt är lösningen på problemet.

Men hur blir det bättre om hela ekipaget är tyngre? Speciellt om det blir mer baktungt av en stor kamera?

Jag brukar använda mitt Canon EF 100-400 en en hel del handhållet när flyttfåglarna drar förbi över huset på sensommaren/hösten och det vore helt klart trevligt om kameran som sitter på bakänden av objektivet vore lite lättare. Mindre kan den också få vara så länge greppet är bra.

(Jag brukar använda en EOS 70D tillsammans med det objektivet, så har du min referens på "lite för stor kamera").
 
Oj, Lennart, det där var komplicerat. Men jag ska testa. Jag har ingen digital A-mount kamera längre men en analog Dynax 7 går kanske lika bra.

Torbjörn

Det vet jag faktiskt inte. Jag har ingen erfarenhet av den kameran. Den analoga Minolta jag kommit i kontakt med är en 80-talare med A-mount och på den fungerar bara AF med skruvdrivna objektiv. D v s objektiv utan egen inbyggd fokusmotor. Vet inte om Dynax 7 som är modernare kan hantera SSM-drift. Kan den det borde den kunna hantera Sigmas variant HSM. Men funkar inte det så...kanske
du möjlighet så knalla in på någon närliggande fotoaffär eller elektroniklada och be att få prova vilken modern digital A-mountkamera som helst.

Eller om du vet någon som har en.

Skulle objektivets fokusmotor lagt av så är det ju viktigt att lämna den på service. Har garantin gått ut kan du alltid åberopa din allmänna reklamationsrätt (gäller visst under 3 år om jag minns rätt). Ett objektiv ska inte lägga av så där. Det är ju byggt för att fungera med Sonys A-mount och adaptern är ju en del av Sonys A-mountsortiment som en integrerad del anpassad för FE/E-kameror av märket Sony.

Mvh//Lennart
 
Av ren nyfikenhet och för att jag vill lära mig:
Vad ser man med detta test?

Man kan kolla om HMS-motorn har drabbats av ett axialt glapp. Det har fungerat för mig med den gamla versionen av Sigma 50/1.4 EX DG HSM på en Nikonkamera. Det var på ett nytt objektiv så det returnerades omgående.

//Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.