iSolen.se
Guest
Men snälla vem kommer ens på tanken att A7-kameror skulle passa för krävande fotouppgifter. Det kan inte bli annat än tokigt, dom populära cyklarna med 10 tums hjul som ofta används på semesterorter som ett smidigt alternativ att snabbt åka och köpa frukost frallan, skall den då köras i linjelopp på 10 mil och sedan skall vi läsa om hur dåligt det gick.
Var går gränsen med en D4 och ett 150-600, kan man klara 10 minuter att handhålla i en skidbacke där man samtidigt är färdig att ramla om kull när som helst.
Om man bortser från hanteringen för en kort stund, ( där spricker det direkt med A7 )- en D750 väger 665 gram A7RII 625 gram, är skillnaden jätte stor bara med greppet som D750 har eller kan den också bli jobbig med stora objektiv, med tanke på balansen alltså.
För övrigt blev jag förvånad över det magra grepp som D800 fick, känns absolut inte bra att hålla i för mig i alla fall. D810 är betydligt bättre tack vare utbuktningen för tummen på baksidan.
Den har marknadsförts och prissatts (menar inte inte prisats) som mycket kompetent och här och på många ställen lovordats och pratats om som bättre än D810. Har själv övervägt köpa den som andrakamera för stillbild men "önskan" är numera nedgraderad till att köpa den som videokamera.
Kan inte uttala mig ordentligt om greppet, har aldrig fotat med D800/D810 mer än några sekunder utan vertikalgrepp. Har provat att hålla den utan men tycker greppet blir för "kort" utan, underkanten hamnar i handflatan. Gäller nog alla DSLR jag provat när jag tänker efter.