Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför har f ö A7RII 50,64,80-simulerade ISO-lägen (icke-nativa) när de inte ger bättre DR (snarare sämre!) än 100?
Man får ALLTID sämre DR med "extended ISO". Så länge det inte blir någon kvalitetsförlust finns förstås ingen anledning att använda begreppet "extended".

Ifall bas-ISO ligger t.ex. vid ISO 100 innebär detta att förstärkningen där är 1:1. Eftersom det inte går att minska fotodiodernas känslighet gör man istället så att man i läget extended ISO 50 överexponerar 1 EV-steg (vilket förstås medför att man tappar 1 EV-stegs DR), och sedan drar ner ljusheten 1 steg i kameraprocessorn. Vid extended ISO 25 tappar man (i detta exempel) 2 EV-steg.

Anledningen till att tillverkarna trots detta lägger in dessa extended ISO-värden i vissa kameramodeller är att användaren kanske slipper att släpa med sig ND-filter, och DR-tappet kan i många sammanhang vara fullt acceptabelt eftersom man med moderna sensorer ändå har väldigt stort DR att utgå från vid ISO 100.
 
Blev väldigt intresserad av denna kamera när den kom. Fick ju svinbra kritik
var man än läste tyckte jag, intern 4K dessutom. Gick tokbort för mig dock då det inte fanns ett enda långt objektiv som skulle passa för min typ av fotografering.
Det finns inga "rena" spegellösa system som kommer att kunna klara att fokusera längre teleobjektiv på ett tillfredsställande sätt, av tekniska skäl.

Det är ju lätt att konstatera att det inte finns ett enda spegellöst system på marknaden som erbjuder/klarar långa "native" brännvidder. Sätter man sig in i hur PDAF-system med separat AF-sensorplatta, PDAF On-chip resp. CDAF-system fungerar ser man varför detta inte kommer att bli möjligt.

Följer "Gunnars lag", ifall den är bekant? Innebörden av denna kan tyvärr också uttryckas som "shitting on your dreams"...

Sonys E-system är det enda där en lösning tillhandahålls. Dock genom att "tänka utanför boxen" och ta fram adaptrarna LA-EA2 och LA-EA4, som konverterar deras spegellösa kameror till att bli SLT-kameror. Dock som bekant med vissa begränsningar jämfört med att använda A-mountobjektiv på deras EVF/SLT eller OVF/DSLR-kameror.
 
Mycket AF-diskussioner har det blivit i tråden. Det här kanske är en brandfackla att slänga in men det finns de facto en Sony-konkurrent vad gäller spegellösa kameror som verkar fått bra snurr på sin hybrid AF.

Behöver A7-serien vara ett givet val, egentligen? Jo, om man vill ha FF, men Sony gör ju även spegellösa aps-c modeller. Fast även här verkar AF släpa efter i vissa situationer.

Idag träffade jag en fotograf som ville kolla min A7R, men sedan halade han upp en kamera som verkar ha smått fantastiska prestanda.

En aps-c med 28,5 mp bakbelyst sensor, spegellös, hybrid-AF vägande 550 gr. Verkar ruggigt pricksäker på rörliga föremå med 15,5 bps i framratel. Därtill bra DR, lågt brus, Printarna han hade med sig föreföll kunna konkurrera med en del FF-kameror i detaljering. Sedan en fantastisk skarp normalzoom med brännvidd 16-50/2.0-2.8.

Kameran: Samsung NX1.

Fick verkligen lust att byta mitt spegellösa system från Sony. Adaptrar för NX1 finns för en massa andra fabrikat (Canon, Nikon, Pentax, Leica, Leica R, M42, Contax m fl).

Men om nu Samsung har skapat ett effektivt hybrid AF som ligger i klass (eller t o m bättre i vissa avseenden än EOS 7DMkII enl Dpreview) kan man ju undra varför Sony inte lyckats lika bra.

Det verkar ju vara den verkliga hangupen för folk som vill plåta lite rörligare motiv.

Hur som helst verkar det vara mycket kamera för pengarna.

Ska återkomma med filer där jag jämför resultaten från A7R med NX1 på samma motiv (raw)

Här länk till Dpreview http://www.dpreview.com/reviews/samsung-nx1

//Lennart


Visst är den bra. Foto testade den, men enligt Nilsson så var tex A6000 och Nikons motsvarande lika bra vad gällde ISO-egenskaper. NX1 fick ett FW som förbättrade autofokusen plus en del annat. NX1 krävde också det bästa objektivet för att fungera som bäst vid 15bps, tror att Fredrik har en NX1 och kan berätta mera. men som skrivs nedan så har man lagt ner tillverkningen.
 
Det Samsung nu har officiellt bekräftat är att de lämnar den TYSKA fotomarknaden, inget annat. Men det lär väl av många tolkas som dödsstöten åtminstone för NX-systemet även world wide. Detta har ju som bekant gått med förlust vartenda år sedan det kom för 5 år sedan.

Min kollega är en internationell fotograf baserad i Kroatien. Han använde den för video.
 
Visst är den bra. Foto testade den, men enligt Nilsson så var tex A6000 och Nikons motsvarande lika bra vad gällde ISO-egenskaper. NX1 fick ett FW som förbättrade autofokusen plus en del annat. NX1 krävde också det bästa objektivet för att fungera som bäst vid 15bps, tror att Fredrik har en NX1 och kan berätta mera. men som skrivs nedan så har man lagt ner tillverkningen.

Minskad till 8 bps fick den samma träffbild som 7DMkII enl DPR och det har ingen Sony A7RII mäktat med (ingen annan ur A7-serien eller A6000 klarat.

Många av objektiven är dessutom panckakes. Och tänk bara vilken zoom 16-50 med ljusstyrka 2.0-2.8.

Men det verkar ju vara historia nu, tyvärr. Bilderna jag fick fram när jag lånade kameran och ovannämnda zoom blev väldigt bra.

Fast för den som vågar ta risken (kameran slutar ju inte fungerar för att tillverkningen är nedlagd) så måste det till ett rejält prisfall. Kanske redan har börjat: kamerahuset kan fås för under 10k nu på vissa ställen.

Nåja, Sony och andra märken blev ju av med en vass konkurrent. Tydligen är det inte alltid avancerad teknik och välbyggd kamera som fäller utslaget.

Fast om vi återvänder till "Gunnars Lag" så verkar den gälla på mitt grundläggande tänk: Små spegellösa kameror och långa brännvidder är ingen idealisk kombination. Varken ergonomiskt eller funktionellt.

//Lennart
 
Min kollega är en internationell fotograf baserad i Kroatien. Han använde den för video.

Tack för att du tidigare gjorde mig uppmärksam på att NX-serien var i svajning och uppenbarligen på väg att helt försvinna.
I tankarna var jag nämligen ganska nära ett systembyte. Hade dock behållit mina Nikonprylar parallellt.

//Lennart
 
Minskad till 8 bps fick den samma träffbild som 7DMkII enl DPR och det har ingen Sony A7RII mäktat med (ingen annan ur A7-serien eller A6000 klarat.

Många av objektiven är dessutom panckakes. Och tänk bara vilken zoom 16-50 med ljusstyrka 2.0-2.8.

Men det verkar ju vara historia nu, tyvärr. Bilderna jag fick fram när jag lånade kameran och ovannämnda zoom blev väldigt bra.

Fast för den som vågar ta risken (kameran slutar ju inte fungerar för att tillverkningen är nedlagd) så måste det till ett rejält prisfall. Kanske redan har börjat: kamerahuset kan fås för under 10k nu på vissa ställen.

Nåja, Sony och andra märken blev ju av med en vass konkurrent. Tydligen är det inte alltid avancerad teknik och välbyggd kamera som fäller utslaget.

Fast om vi återvänder till "Gunnars Lag" så verkar den gälla på mitt grundläggande tänk: Små spegellösa kameror och långa brännvidder är ingen idealisk kombination. Varken ergonomiskt eller funktionellt.

//Lennart

DSLR kamerorna har jobbat sedan 1985 med autofokus, 2009 kom 7D med den då bästa autofokusen för APS-C, D300 var väl nästan lika bra, men inte så snabb med alla 51 punkterna aktiverade. A77II vann också några delmoment mot 7DMKII och D7200,, fortfarande så är inte Lock On särskilt bra med A77II.

Hos DXO så ligger A77II och NX1 väldigt lika, när man fick se det blev jag faktiskt lite besviken, att den går lika med A77II är väl ingen större bedrift, trodde så klart att den skulle passera D7200 med råge efter att varit så uppskriven, men så lätt är det inte, avancerade teknik för vad, Nilsson prickade fåglar 8 bilder av 8 med gamla 7D från 2009.


Om Samsung kunde fortsätta då vet man aldrig vad som kunnat hända, både A77 och NX1 skulle ha kommit för flera år sedan när suget var större efter systemkameror.
 
Nejdå, det syns klart och tydligt att det fungerar som jag beskrivit. Friedman visar alltså hur det fungerar. Han säger inte bara hur han tror att det fungerar.

Titta på videon!

Ja, ja och jag kollar ju i min egen kamera (Sony A7 II i detta fall) och det objektiv jag har på. Bländar jag ner på rattarna så bländar objektivet ner i förväg och du får aldrig full glugg under under hela processen med förfokusering och avtryck. Men min gamla Pentax ME är öppen hela tiden och det är alla DSLR:er också.

Det är bra av Friedman om han lyckas åstadkomma vad du säger dig se efter att ha kollat filmen. Men jag lyckas inte med det tyvärr.
 
DSLR kamerorna har jobbat sedan 1985 med autofokus, 2009 kom 7D med den då bästa autofokusen för APS-C, D300 var väl nästan lika bra, men inte så snabb med alla 51 punkterna aktiverade. A77II vann också några delmoment mot 7DMKII och D7200,, fortfarande så är inte Lock On särskilt bra med A77II.

Hos DXO så ligger A77II och NX1 väldigt lika, när man fick se det blev jag faktiskt lite besviken, att den går lika med A77II är väl ingen större bedrift, trodde så klart att den skulle passera D7200 med råge efter att varit så uppskriven, men så lätt är det inte, avancerade teknik för vad, Nilsson prickade fåglar 8 bilder av 8 med gamla 7D från 2009.


Om Samsung kunde fortsätta då vet man aldrig vad som kunnat hända, både A77 och NX1 skulle ha kommit för flera år sedan när suget var större efter systemkameror.

Kolla den visuella testen på Dpreview!
http://www.dpreview.com/reviews/samsung-nx1/8

Jag har provkört NX1 och dpreview verkar inte vara ute och segla. Finns en liten filmsnutt också på sidan som visar hur dess flerpunkts-AF fungerar.
Med 8bps klarar den detsamma som 7DMkII i stort sett, enligt Dpreview.

Vad jag ville visa var hur en äkta spegellös kamera med hybrid-AF fungerar i jämförelse och lyckats något bättre än Sony.

//Lennart
 
Kolla den visuella testen på Dpreview!
http://www.dpreview.com/reviews/samsung-nx1/8

Jag har provkört NX1 och dpreview verkar inte vara ute och segla. Finns en liten filmsnutt också på sidan som visar hur dess flerpunkts-AF fungerar.
Med 8bps klarar den detsamma som 7DMkII i stort sett, enligt Dpreview.

Vad jag ville visa var hur en äkta spegellös kamera med hybrid-AF fungerar i jämförelse och lyckats något bättre än Sony.

//Lennart
Mäter de med öppna objektiv?

Varför gör i så fall inte Sony det?
Är det någon naturlag som gör att man inte mäta öppet eller är det bara ett designmisstag för att exv. göra det möjligt att se hur bilden exponeras innan man tar den?
 
Mäter de med öppna objektiv?

Varför gör i så fall inte Sony det?
Är det någon naturlag som gör att man inte mäta öppet eller är det bara ett designmisstag för att exv. göra det möjligt att se hur bilden exponeras innan man tar den?

Tänkte inte på det (som uppfinnaren från Sumpan sade) de korta timmar jag fick prova kameran. Så jag är svaret skyldig. Själv ser jag fördelar med Sonys sätt att mäta då man ser bilden i stort sett som den kommer att bli redan i sökaren vid olika inställningar.
Vill man inte ha den finessen är det ju bara att stänga "Effects off"

Jag ar mest intresserad av hur AF prickade med NX1.

//Lennart
 
Beträffande batteritiden

Stora blaffiga DSL promodeller har ju inte sällan inbyggda vertikalgrepp. Så man kanske faktiskt inte ska snöa så mycket då på hur batteritiden ser ut med en A7 II eller A7r II utan vertikalgrepp.

http://www.bhphotovideo.com/c/product/1151222-REG/vello_bg_s3_battery_grip_for_sony.html

En A7:as verkliga mervärde är storleken och möjligheten att vara liten när det behövs. Men krävs det så kan den ju byggas ut med ett vertikalgrepp med plats för åtminstone två batterier för runt 600 spänn. Man kanske faktiskt skulle ta diskussionen därifrån istället. För har man lagt 30 000 spänn på en A7r II så kanske men har råd med 600 spänn till för att få dubbla batterikapaciteten.

Om jag tolkat den målgruppen rätt så gnäller de ju också för att kameran är obalanserad med deras objektiv som ju egentligen är avsedda för Canons stora kamerahus. Det löser ju i så fall två problem på en gång. Köp ett vertikalgrepp och testa om det löser batteritidsproblemen.
 
Senast ändrad:
Tänkte inte på det (som uppfinnaren från Sumpan sade) de korta timmar jag fick prova kameran. Så jag är svaret skyldig. Själv ser jag fördelar med Sonys sätt att mäta då man ser bilden i stort sett som den kommer att bli redan i sökaren vid olika inställningar.
Vill man inte ha den finessen är det ju bara att stänga "Effects off"

Jag ar mest intresserad av hur AF prickade med NX1.

//Lennart

Jag förstår dig om du jämför med våra gamla A7r men jag måste säga att jag är verkligt imponerad av min A7 II:a efter firmwareuppgraderingen jag gjorde för ett par dar sedan. Jag kan ju jämföra med mina erfarenheter där jag använde både samma kamera A7 II och samma objektiv Sony FE 70-200mm (F=4) när jag fotade ett bröllop med förra helgen.

Då hade jag situationer där objektivet jagade och jag fick anstränga mig för att lösa problemen. Nu har jag problem med att få det att INTE låsa på motivet t.o.m. vid test i helt oupplysta badrum. Gick just in i sovrummet som är helt svart och oupplyst. EVF:en gör med sin förstärkning att man ser motiven även om de är gryniga och fokuseringen fixar att låsa!! Det är fan i mig helt galet.

Det här är ljusår från våra A7r-kameror Lennart. Kolla själva vet jag. Det är för tidigt på kvällen för att jag skulle vara berusad dessutom!
 
Ja, ja och jag kollar ju i min egen kamera (Sony A7 II i detta fall) och det objektiv jag har på. Bländar jag ner på rattarna så bländar objektivet ner i förväg och du får aldrig full glugg under under hela processen med förfokusering och avtryck. Men min gamla Pentax ME är öppen hela tiden och det är alla DSLR:er också.

Det är bra av Friedman om han lyckas åstadkomma vad du säger dig se efter att ha kollat filmen. Men jag lyckas inte med det tyvärr.
Som sagt så undrar jag om det kanske finns någon inställning som styr detta.

Har du tittat på videon? Det syns klart och tydligt vad som händer.
 
En A7:as verkliga mervärde är storleken och möjligheten att vara liten när det behövs. Men krävs det så kan den ju byggas ut med ett vertikalgrepp med plats för åtminstone två batterier för runt 600 spänn. Man kanske faktiskt skulle ta diskussionen därifrån istället. För har man lagt 30 000 spänn på en A7r II så kanske men har råd med 600 spänn till för att få dubbla batterikapaciteten.
Ja, en av A7:eek:rnas stora fördelar är ju just storleken (eller snarare avsaknaden av den). Det tycks mig vara väldigt tramsigt att klaga på att kameran är "för liten". Med batteri/vertikal-greppet blir nog kameran stor nog för de flesta. Själv skulle jag aldrig köpa en sådan grunka som gör kameran onödigt stor. Ett eller ett par extra batterier i fickan eller väskan är knappast ett stort problem.

Om jag tolkat den målgruppen rätt så gnäller de ju också för att kameran är obalanserad med deras objektiv som ju egentligen är avsedda för Canons stora kamerahus. Det löser ju i så fall två problem på en gång. Köp ett vertikalgrepp och testa om det löser batteritidsproblemen.
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår den kritiken. Med ett rejält stort objektiv spelar det ingen roll hur stor eller liten kameran är som sitter i bakänden av objektivet. Det är ändå objektivet som bestämmer hur ekipaget ska hanteras och balanseras.
 
Ja, en av A7:eek:rnas stora fördelar är ju just storleken (eller snarare avsaknaden av den). Det tycks mig vara väldigt tramsigt att klaga på att kameran är "för liten". Med batteri/vertikal-greppet blir nog kameran stor nog för de flesta. Själv skulle jag aldrig köpa en sådan grunka som gör kameran onödigt stor. Ett eller ett par extra batterier i fickan eller väskan är knappast ett stort problem.


Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår den kritiken. Med ett rejält stort objektiv spelar det ingen roll hur stor eller liten kameran är som sitter i bakänden av objektivet. Det är ändå objektivet som bestämmer hur ekipaget ska hanteras och balanseras.

Har du provat att köra tex 80-400 på en V1? Det blir rejält obalanserat och svårhanterat, kan ju inte ta del av vikten på kameran som man brukar.
 
Stora blaffiga DSL promodeller har ju inte sällan inbyggda vertikalgrepp. Så man kanske faktiskt inte ska snöa så mycket då på hur batteritiden ser ut med en A7 II eller A7r II utan vertikalgrepp.

http://www.bhphotovideo.com/c/product/1151222-REG/vello_bg_s3_battery_grip_for_sony.html

En A7:as verkliga mervärde är storleken och möjligheten att vara liten när det behövs. Men krävs det så kan den ju byggas ut med ett vertikalgrepp med plats för åtminstone två batterier för runt 600 spänn. Man kanske faktiskt skulle ta diskussionen därifrån istället. För har man lagt 30 000 spänn på en A7r II så kanske men har råd med 600 spänn till för att få dubbla batterikapaciteten.

Om jag tolkat den målgruppen rätt så gnäller de ju också för att kameran är obalanserad med deras objektiv som ju egentligen är avsedda för Canons stora kamerahus. Det löser ju i så fall två problem på en gång. Köp ett vertikalgrepp och testa om det löser batteritidsproblemen.

Eller så frågar man någon som redan kör:

Vanliga batteriet plus två till i vertikalgreppet, hur känns kameran? Blir den bara tyngre eller blir den också enklare att hantera? Får man ut 900 bilder istället för 300?
 
Kolla den visuella testen på Dpreview!
http://www.dpreview.com/reviews/samsung-nx1/8

Jag har provkört NX1 och dpreview verkar inte vara ute och segla. Finns en liten filmsnutt också på sidan som visar hur dess flerpunkts-AF fungerar.
Med 8bps klarar den detsamma som 7DMkII i stort sett, enligt Dpreview.

Vad jag ville visa var hur en äkta spegellös kamera med hybrid-AF fungerar i jämförelse och lyckats något bättre än Sony.

//Lennart


Problem ett. Som en del missar är att DPR ser historiskt hur spegellösas autofokus har fungerat och utgår från det, märker att en del missar det med tex A7RII och går i den klassiska fällan att direkt jämföra med dom bästa DSLR ( vilket i sig givetvis bör göras )- men missar att påtala hur utvecklingen har gått mot tidigare modeller, 20D 2004 är ju inte lika bra som 40D 2007 med en topp-pik 2009 med 7D. jag menar vi vill att spegellösa direkt på stört bara måste vara lika bra, så jäkla fort går det inte att utveckla effektiv autofokus inte ens för supertillvekaren Canon.

Läste inte hela testet, men ser dom klassiska problemen som ändå finns, StenÅke har lagt in länkar ( det fins nog ett par kilometer film ) som visar just på hur bra A6000 följer ENSAMMA spelare av olika slag precis som NX1, DPR skriver att den får problem när andra kommer in i fältet, den vet inte var den skall ta vägen. Snabba cyklisten som kommer rakt fram, DSLR ägare skrattar ju åt dom här enkla testerna, har StenÅke hänvisat till en sådan länk, så kommer det ögonblickligen mot hugg, att det klarade Canon på hedenhös tid.
 
Eller så frågar man någon som redan kör:

Vanliga batteriet plus två till i vertikalgreppet, hur känns kameran? Blir den bara tyngre eller blir den också enklare att hantera? Får man ut 900 bilder istället för 300?

Men snälla vem kommer ens på tanken att A7-kameror skulle passa för krävande fotouppgifter. Det kan inte bli annat än tokigt, dom populära cyklarna med 10 tums hjul som ofta används på semesterorter som ett smidigt alternativ att snabbt åka och köpa frukost frallan, skall den då köras i linjelopp på 10 mil och sedan skall vi läsa om hur dåligt det gick.


Var går gränsen med en D4 och ett 150-600, kan man klara 10 minuter att handhålla i en skidbacke där man samtidigt är färdig att ramla om kull när som helst.

Om man bortser från hanteringen för en kort stund, ( där spricker det direkt med A7 )- en D750 väger 665 gram A7RII 625 gram, är skillnaden jätte stor bara med greppet som D750 har eller kan den också bli jobbig med stora objektiv, med tanke på balansen alltså.

För övrigt blev jag förvånad över det magra grepp som D800 fick, känns absolut inte bra att hålla i för mig i alla fall. D810 är betydligt bättre tack vare utbuktningen för tummen på baksidan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.