** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Har labbat lite

Jag har testat min A7 II lite med mina telezoomar och min firmwareuppdaterade som i princip nu har samma AF-logik som A7r II.

Jag har noterat en viktig sak som kommer få mig att ändra bildstabiliseringsinställningarna framöver. Som ni kanske vet så använder Yaw och Pitch stabiliseringen i ett FE-objektiv om stabiliseringen är på i ett sånt objektiv och sköter de övriga tre ledderna med kamerans inbyggda sensorstabilisering. Med mitt Sony FE 70-200mmm så tycker jag det fungerar riktigt bra och stabilt.

Däremot märkte jag att om jag hade på OS-stabiliseringen i mitt Sigma 150-500mm så funkade det inte lika bra. Det verkar som om det fungerar betydligt bättre om jag helt stänger av stabiliseringen i objektivet i det fallet och helt förlitar mig på IBIS. Det här tycker ju jag är lite lovande för det gör ju nu att möjligheterna ökar starkt att använda tredjeparts telezoomar som exv. Tamrons med Sony EA3-adapter. Det har inte tidigare varit ett realistiskt alternativ, då bildstabilisering inte funnits i de gamla A7:eek:rna och att det är först nu som objektiven kan använda fokuspunkterna på huvudsensorn för att störa objektivens AF.

Väldigt positivt tycker jag för det här är ett verkligt lyft från tiden innan firmwareuppdateringen. Jag tycker det även känns som om fokuslåsningen går lättare i dåligt ljus nu med FE-objektiven också än innan. Jag tror det kan vara lönt också att labba lite med följande AF och val av focus area.

Det ger ju en verkligt stor fördel.
Inte enbart eftersom det handikappar autofokusen.

Problemet med att blända upp för fokusering och blända ner för bildtagning i följande AF är väl att EVF:en inte kommer att hänga med att justera ljusstyrkan utan man får eftersläpning. Annars vore det bra om man kunde välja hur kamera ska göra.

I single-shot AF gör A7xn tydligen inte så, utan fokuserar först och bländar ner sen, så där har man inget AF-handikapp.

OK, det gäller tydligen för följande AF. Kör man one-shot AF så fokuserar A7:eek:rna med full öppning.
Lite sans iallafall, alltså. :)

Nää, det är det inte. Om jag sätter mina A7:eek:r i A-läget och bländar ner så stängs bländaren verkligen ner och det kan du se med blotta ögat. Har du "effects on" så ser du också att EVF-sökarbilden blir allt dunklare speciellt när man når de minsta bländarna. De stryper verkligen ljusöppningen och du ser det i realtid i sökaren och i Live View även med single shot.

Spegelreflexkameror analoga som digitala är alltid helt öppna.

Med helt manuella objektiv får du samma effekt i en DSLR men den får verkliga problem med detta eftersom den kan inte kompensera ljustappet med elektronisk förstärkning som en spegellös med EVF kan. En del klagar ju på detta när de använder exv. Samyang-objektiv på DSLR:er.

De jobbar alltså med helt olika principer spegellösa och DSLR:er, så det är ju verkligen en bedrift av Sony att få till detta med följande AF så bra som de faktiskt gjort detta trots detta handikapp. Så Gunnar har ju verkligen haft en poäng här för han har ju uppmärksammat detta tidigare. Men det finns som sagt även en uppsida här och det är att man bara har en enda strålgång att förhålla sig till istället för tre. Det är kanske också därför Sony valt att använda hybrid-AF för att öka precisionen.

Inte enbart eftersom det handikappar autofokusen.

Problemet med att blända upp för fokusering och blända ner för bildtagning i följande AF är väl att EVF:en inte kommer att hänga med att justera ljusstyrkan utan man får eftersläpning. Annars vore det bra om man kunde välja hur kamera ska göra.

I single-shot AF gör A7xn tydligen inte så, utan fokuserar först och bländar ner sen, så där har man inget AF-handikapp.

Nä det är helt riktigt. Det är inte enbart en fördel att se hur bilden blir innan den är tagen om det gör att man speciellt med de minsta bländarna får svårare med följande AF. Men så är det.

Nää, det är det inte.
Friedman visade i videon du länkade till att kameran fokuserar först och bländar ner sen. (I single-shot AF, alltså). Det kanske går att välja i någon meny hur kameran ska bete sig?

I följande AF visade han att kameran först fokuserar med helt öppen bländare, därefter bländar ner och sen följer motivet som den har låst på utan att blända upp. Det blev ett väldigt jagande utan att lyckas låsa fokus när han hade ställt in f/25. :)
Med större bländare gick det bättre.

Det är ju faktiskt ett argument i sig eftersom de du träffat använder iso 64 mycket. Själv har jag bara 2 st D810-användare i min närhet och de kör iso 100 med argumentet att det är den verkliga basisot.

Ska förmedla vad du skrivit till dem eftersom de menar att jag har fel. Så tack!

Om man kollar på den review Sten-Åke hänvisade till går det ju att i jämförelsen klicka in iso 64 på D810 och jämföra med iso 100 på A7RII och 5DsR (samt en rad andra kameror) och även vandra uppåt i isoskalan samt på en gång få utsnitten i 100%.

Tyvärr finns inget exempel där man lyft iso 64 ett antal steg eftersom A7RII inte har denna inställning. Annars finns 100 och upp till 6 stegs lyftning.

//Lennart

Var har de fått iso 100 ifrån? Bas iso är 64 och det ser man i kameran eller på resultatet av bilderna. Googla på "d810 base iso". Det var ju en av de viktigare nyheterna tillsammans med utökat DR.

Tack Bengt! Gick lite för snabbt när jag skulle sammanfatta Luminous Landscape testet och här fick du med DXO också som liksom LL-killen visar fördel D810 vid basiso men bara där.

Ingen orsak. Det var bra med just den länken, man såg tydligt av bilderna hur A7RII behöll detaljer med mindre brus när han stegvis gick upp på ISO-stegen. Tony Northrup nöjde sig med bas-iso när han redovisade resultaten vid sin test, och ropar då ut att D810 är bättre vilket är sant i sig, men ändå ger en liten missvisande bild av A7RII egenskaper med BSI-sensorn. precis som StenÅke nämner är det bra med DXO för att man får en snabb referens över vad sensorn kan med olika kameror.

Hade inte DXO funnits så hade man kanske inte funderat vidare på vad just Northrup kom fram till, men LL-killen hade uppfattat BSI.sensorn på ett bättre sätt och gick lite längre. Gamla A77 har lägsta ISO 50 vilket skickade upp den över DR 13, men den faller sedan snabbt när man jämförde den, då med gamla 7D som exempel.

Ingen orsak. Det var bra med just den länken, man såg tydligt av bilderna hur A7RII behöll detaljer med mindre brus när han stegvis gick upp på ISO-stegen. Tony Northrup nöjde sig med bas-iso när han redovisade resultaten vid sin test, och ropar då ut att D810 är bättre vilket är sant i sig, men ändå ger en liten missvisande bild av A7RII egenskaper med BSI-sensorn. precis som StenÅke nämner är det bra med DXO för att man får en snabb referens över vad sensorn kan med olika kameror.

Hade inte DXO funnits så hade man kanske inte funderat vidare på vad just Northrup kom fram till, men LL-killen hade uppfattat BSI.sensorn på ett bättre sätt och gick lite längre. Gamla A77 har lägsta ISO 50 vilket skickade upp den över DR 13, men den faller sedan snabbt när man jämförde den, då med gamla 7D som exempel.

Visst är det relevant att kolla på basiso, det är ju där kameran presterar bäst och alltså där man ska ligga om man vill ta de bästa möjliga bilderna...och vilken studio- eller landskapsfotograf vill inte det? Eller såna som jag, som vill ha lite extra utrymme i efterbehandlingen, eller vill kunna fota med lite längre slutartid eftersom jag gärna fotar motion blur.

Friedman visade i videon du länkade till att kameran fokuserar först och bländar ner sen. (I single-shot AF, alltså). Det kanske går att välja i någon meny hur kameran ska bete sig?

I följande AF visade han att kameran först fokuserar med helt öppen bländare, därefter bländar ner och sen följer motivet som den har låst på utan att blända upp. Det blev ett väldigt jagande utan att lyckas låsa fokus när han hade ställt in f/25. :)
Med större bländare gick det bättre.

Ja då har i så fall Friedman snurrat till det lite den här gången. Nu kollar jag med min A7 II:a och mitt 7-200 och kollar in i glaset. Det som sker först när du ställer in bländare och slutartid -kombination beroende på om du väljer M eller A är att den verkligen stänger bländaren då och resultatet kan du avläsa i realtid i EVF:en. Sedan när du förfokuserar så kan det hända att den korrigerar bländaren en aning beroende på de verkliga ljusförhållandena och beroende på vilket variant du valt. Bländaren är strypt hela tiden till ditt val och det ljusförhållandena ger men möjligen korrigerad en aning men det är som sagt marginellt. Aldrig är det helt öppet om du inte valt största bländare. Så är det med det. Jag pratar alltså om stillbild nu "single shot".

Visst är det relevant att kolla på basiso, det är ju där kameran presterar bäst och alltså där man ska ligga om man vill ta de bästa möjliga bilderna...och vilken studio- eller landskapsfotograf vill inte det? Eller såna som jag, som vill ha lite extra utrymme i efterbehandlingen, eller vill kunna fota med lite längre slutartid eftersom jag gärna fotar motion blur.

Jo det är sant det du säger, DPR har väl undrat om inte ett FW skulle kunna ge A7RII ett ISO 64 läge också, kanske inte skulle nå lika högt, men en bit till i alla fall. D4s har inte så högt DR vid bas-iso, men är stark högre upp på iso-stegen. Vet inte riktigt hur Sony har tänkt med bas-iso, men många fotografer gillar också bra DR högre upp, idealet vore väl att högt DR vid bas-iso hängde med så lång som möjligt.

Tillbaks till DPR-länken, så var det en egenhet vid Lock On funktionen som var knepig vid autofokustestet. DPR märkte att det först låste bra på motivet, men när det skulle fortsätta att följa ville det sig inte alls, enligt DPR så var det för att det gick för långsamt för bilderna till minneskortet, och sökaren blev helt svart mellan varje bild, kanske FW kan ordna saken, annars har jag svårt för varför Sony ingenjörerna släpper igenom en sådan Lock On funktion som faktiskt inte fungerar alls.

Gamla A77 hade också en märklig tracking-ruta som levde ett eget liv och vandrade i väg lite hur som helst, verkligen konstigt att ens ta med en sådan hopplös funktion.

//Bengt.

Mycket AF-diskussioner har det blivit i tråden. Det här kanske är en brandfackla att slänga in men det finns de facto en Sony-konkurrent vad gäller spegellösa kameror som verkar fått bra snurr på sin hybrid AF.

Behöver A7-serien vara ett givet val, egentligen? Jo, om man vill ha FF, men Sony gör ju även spegellösa aps-c modeller. Fast även här verkar AF släpa efter i vissa situationer.

Idag träffade jag en fotograf som ville kolla min A7R, men sedan halade han upp en kamera som verkar ha smått fantastiska prestanda.

En aps-c med 28,5 mp bakbelyst sensor, spegellös, hybrid-AF vägande 550 gr. Verkar ruggigt pricksäker på rörliga föremå med 15,5 bps i framratel. Därtill bra DR, lågt brus, Printarna han hade med sig föreföll kunna konkurrera med en del FF-kameror i detaljering. Sedan en fantastisk skarp normalzoom med brännvidd 16-50/2.0-2.8.

Kameran: Samsung NX1.

Fick verkligen lust att byta mitt spegellösa system från Sony. Adaptrar för NX1 finns för en massa andra fabrikat (Canon, Nikon, Pentax, Leica, Leica R, M42, Contax m fl).

Men om nu Samsung har skapat ett effektivt hybrid AF som ligger i klass (eller t o m bättre i vissa avseenden än EOS 7DMkII enl Dpreview) kan man ju undra varför Sony inte lyckats lika bra.

Det verkar ju vara den verkliga hangupen för folk som vill plåta lite rörligare motiv.

Hur som helst verkar det vara mycket kamera för pengarna.

Ska återkomma med filer där jag jämför resultaten från A7R med NX1 på samma motiv (raw)

Här länk till Dpreview http://www.dpreview.com/reviews/samsung-nx1

//Lennart

Mycket AF-diskussioner har det blivit i tråden. Det här kanske är en brandfackla att slänga in men det finns de facto en Sony-konkurrent vad gäller spegellösa kameror som verkar fått bra snurr på sin hybrid AF.

Behöver A7-serien vara ett givet val, egentligen? Jo, om man vill ha FF, men Sony gör ju även spegellösa aps-c modeller. Fast även här verkar AF släpa efter i vissa situationer.

Idag träffade jag en fotograf som ville kolla min A7R, men sedan halade han upp en kamera som verkar ha smått fantastiska prestanda.

En aps-c med 28,5 mp bakbelyst sensor, spegellös, hybrid-AF vägande 550 gr. Verkar ruggigt pricksäker på rörliga föremå med 15,5 bps i framratel. Därtill bra DR, lågt brus, Printarna han hade med sig föreföll kunna konkurrera med en del FF-kameror i detaljering. Sedan en fantastisk skarp normalzoom med brännvidd 16-50/2.0-2.8.

Kameran: Samsung NX1.

Fick verkligen lust att byta mitt spegellösa system från Sony. Adaptrar för NX1 finns för en massa andra fabrikat (Canon, Nikon, Pentax, Leica, Leica R, M42, Contax m fl).

Men om nu Samsung har skapat ett effektivt hybrid AF som ligger i klass (eller t o m bättre i vissa avseenden än EOS 7DMkII enl Dpreview) kan man ju undra varför Sony inte lyckats lika bra.

Det verkar ju vara den verkliga hangupen för folk som vill plåta lite rörligare motiv.

Hur som helst verkar det vara mycket kamera för pengarna.

Ska återkomma med filer där jag jämför resultaten från A7R med NX1 på samma motiv (raw)

Här länk till Dpreview http://www.dpreview.com/reviews/samsung-nx1

//Lennart

En kollega sa att NX1 serien är nedlagd.

En kollega sa att NX1 serien är nedlagd.

Oj! Dåliga försäljningssiffror? Kameradivisionen uppköpt? Nämnde han något skäl?
Mycket intressant hur som helst eftersom kameran verkar mycket bra. Men Samsung förknippar man ju inte med kameror på samma sätt som de "vanliga" märkena.

Kanske Fuji och Sony dominerar för mycket för ytterligare en aktör.

Jo det är sant det du säger, DPR har väl undrat om inte ett FW skulle kunna ge A7RII ett ISO 64 läge också, kanske inte skulle nå lika högt, men en bit till i alla fall. D4s har inte så högt DR vid bas-iso, men är stark högre upp på iso-stegen. Vet inte riktigt hur Sony har tänkt med bas-iso, men många fotografer gillar också bra DR högre upp, idealet vore väl att högt DR vid bas-iso hängde med så lång som möjligt.

Varför har f ö A7RII 50,64,80-simulerade ISO-lägen (icke-nativa) när de inte ger bättre DR (snarare sämre!) än 100?

Oj! Dåliga försäljningssiffror? Kameradivisionen uppköpt? Nämnde han något skäl?
Mycket intressant hur som helst eftersom kameran verkar mycket bra. Men Samsung förknippar man ju inte med kameror på samma sätt som de "vanliga" märkena.

Kanske Fuji och Sony dominerar för mycket för ytterligare en aktör.

Blev väldigt intresserad av denna kamera när den kom. Fick ju svinbra kritik
var man än läste tyckte jag, intern 4K dessutom. Gick tokbort för mig dock då det inte fanns ett enda långt objektiv som skulle passa för min typ av fotografering.

Det Samsung nu har officiellt bekräftat är att de lämnar den TYSKA fotomarknaden, inget annat. Men det lär väl av många tolkas som dödsstöten åtminstone för NX-systemet även world wide. Detta har ju som bekant gått med förlust vartenda år sedan det kom för 5 år sedan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar