iSolen.se
Guest
3000 bilder att vada igenom efter en halvdags fotande låter rätt våldsamt. Måste det inte finnas en trade off mellan hur många bilder man tar och produktiviteten. Det måste ju öka en fotografs produktivitet om han vet att han verkligen kan lita på en kameras precision. Rent teoretiskt så får man ju en massa färre bilder att vada igenom om man inte måste ta en massa bilder för att "vara på den säkra sidan" med större marginaler än man skulle behöva annars.
Hur lång tid tar den gallringen och efterbehandlingen?
Jag skulle nog se i kors med de bildmängderna.
Nej jag fortsatte flera dagar utan att byta batteri. Modellfotograferingen var 1.5h som jag skrev och kanske 600-700 bilder.
Jag funderar mycket på hur många bilder jag ska ta och tar i princip aldrig seriebildstagning utan tar två bilder i taget av ovan anledning. Jag har tidigare haft problem att "vada igenom många bilder" men det är helt klart så när man drar ner på antalet tagna bilder missar man också motiv som man inte kan återskapa och det ser man inte vid fototillfället. När man är flera fotografer måste man ta mer bilder, så enkelt är det och alla pauser betyder också bildförluster. Jag kör fast Stone Image Viewer på PC och det tillåter blixtsnabb rensning / val av bilder. Har inte hittat något bra till mac "Photos" är lite för långsamt.
Förr sa jag att två timmar foto ger två timmars efterbehandling men det är mycket mer efterbehandling och gallring nuförtiden. Gallringen/efterbehandlingen tar i princip aldrig slut eftersom jag kan återvända till bilder från tex 2012 och plocka delar av bilder för nya motiv eller ny användning av tidigare bilder. Har jag fotat för jobbet tex kör jag en förenklad process eftersom kraven är lägre, då kör jag snabbt Lightroom och blir klar på nolltid och öppnar aldrig photoshop men det är inte normalfallet.
Jag förstår att jag inte kan förvänta mig att fota med A7RII som jag kan med D810. Och det går inte fota med D810 som med D4s...men nu är allt inte bara snabbhet vid fotograferingen utan även kvalitén och storleken på bilderna som ska kunna efterbehandlas rejält...därav mitt intresse för just A7RII.