** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är riktigt kul och paradoxalt det här med storleken: Först skriker folk efter mindre kameror med jättehög prestanda för att sedan börja diskutera att kamerorna ska bli större igen.
Det är nog inte samma personer som skriker i de båda fallen. De som vill ha stora jättebamsiga kameror är de som vill att det ska synas att Här Kommer En Seriös Fotograf. De som vill ha små högpresterande kameror är vi som vill bära bekvämt och ta bilder utan att väcka alltför mycket uppmärksamhet. Lite hårdraget, kanske.

Jag tror att A7-fansen bör ignorera klagosångerna om att A7:eek:rna är för små. De som klagar på det ingår uppenbarligen inte i målgruppen. Sony har inte gjort så värst mycket fel med A7-serien. Den tycks ha gjort rätt stort intryck i kameravärlden och nu kan man köpa första modellen för under 8000 kr i Sverige. Det är ju sanslöst billigt för en 24M-pixels småbildskamera!
(Synd bara att A7RII är lite dyrare. :)

Det är nog inte samma personer som skriker i de båda fallen. De som vill ha stora jättebamsiga kameror är de som vill att det ska synas att Här Kommer En Seriös Fotograf. De som vill ha små högpresterande kameror är vi som vill bära bekvämt och ta bilder utan att väcka alltför mycket uppmärksamhet. Lite hårdraget, kanske.

Jag tror att A7-fansen bör ignorera klagosångerna om att A7:eek:rna är för små. De som klagar på det ingår uppenbarligen inte i målgruppen. Sony har inte gjort så värst mycket fel med A7-serien. Den tycks ha gjort rätt stort intryck i kameravärlden och nu kan man köpa första modellen för under 8000 kr i Sverige. Det är ju sanslöst billigt för en 24M-pixels småbildskamera!
(Synd bara att A7RII är lite dyrare. :)

Jo, lite hårdraget blir det nog OM det handlar om en seriös fotograf som verkligen behöver en stor pro-dslr för att kunna göra sitt jobb eller hobby på bästa möjliga sätt.

En seriös fotograf skaffar väl bästa möjliga verktyg efter sina preferenser och kassa. Sedan är väl valet egalt. Det finns många yrkesmässiga fotoområden där en kamera ur A7-serien är en idealisk pro-kamera.

Men den som skaffar sig "jättebamsen" av skälet du nämner är nog knappast seriös. Det håller jag med om.

Att kunna skaffa en A7 för 7.095:- (efter cashback 900:- ) är extremt billigt i dagsläget sett till funktioner och prestanda. Kanske dags för dig att göra slag i saken???

A7RII lär gå ned i pris på liknande sätt som A7R. Har för mig att den kostade c:a 24k när den kom.

Mvh//Lennart

Ja nu har det blivit så att A7 blandas in med sumo-modellerna, vet inte riktigt varför det blivit så, vad jag kan se så faller väl hela högen av resterande modellflora om kriterierna av bästa modelltyp bör vara Sumomodellen.

//Bengt.

Ja nu har det blivit så att A7 blandas in med sumo-modellerna, vet inte riktigt varför det blivit så, vad jag kan se så faller väl hela högen av resterande modellflora om kriterierna av bästa modelltyp bör vara Sumomodellen.

//Bengt.

Främsta anledningen till det är väl att det finns en mycket stor grupp på teknikforum runt om i världen (och jag tror inte att de som surfar på teknikforum hela kvällarna är representativa för fotonördar i stort), som tror att en kamera blir kompakt bara för att man tar bort spegeln.

Däremot passar nog A7 många fotografer alldeles utmärkt. Och om en sån fotograf tidigare har sprungit omkring med en Nikon och 50 mm, så tycker han väl att A7 är ett självklart val.

Sen får väl resten av oss försöka stå ut med fanboyeriet som följer när dessa blir förtvivlade över att inte alla köper A7.

Mja...Greveture har ett par inlägg i APS-C/FF-tråden som beskriver våra förhållande till kameror eller andra prylar, och vad som ligger i människan natur att säga och tycka om vad man själv har valt för pryl eller att så gör jag i min trädgård, eller när jag åker till en viss plats så tar jag den vägen och det borde alla andra göra också för den är bäst.

Själv skulle jag tycka att det vore en tråkig värld om alla fotointresserade bara skulle välja C/N för att yrkesfolket gör det, eller att alla hundägare bara skulle gå om kring med Labradorer, den ligger högt på försäljnings listorna så det måste vara det klokaste valet.

Ägare av bamse-Canon svek aldrig sitt kära märke när en backupp-kompakt skulle inköpas, det blev som oftast modellerna ur G-serien som inhandlades, att sökaren där var av sugrörstypen och bps hastighet var synnerligen klent hade mindre betydelse, sällan några anmärkningar över sådana bagateller.

Det tycks otroligt mycket om Sonykamerorna, har aldrig tidigare sett någonsin vad så många från alla håll tycker till om Sony-kameror, för liten, för stor, för lång, för litet batteri, ingen OVF-sökare, nu blir den för tung, ha,ha dom har gjort den större, Sony fanboys som skräpper över litenhet, nu blir den för stor ha,ha,

Sony berör och upprör, alla vill ändra allt, men inte köpa den, Tur att A7:eek:rna inte biter barn det vore för jäkligt.

//Bengt.

//Bengt.

Som utomstående betraktare så är det en handfull sonyfans här i tråden som hela tiden blandar in tjockkamerorna som referensmått för både storlek och kapacitet. Varför vet jag inte. Kanske för att försvara sina egna val?

Varje prylkategori har nog en optimal formfaktor. Mobiltelefoner har ju t.ex. gått från bamseapparater till pyttesmå i tändstickaskstorlek för att numer ha landat i en mer bekvämt hanterbar storlek. Sony/Ericson var väl de som drev minimaliseringen mest. Blir de kompakta systemkamerorna större och dito tjockkameror mindre med tiden?

För övrigt får jag mer ett intryck av att Sonys enorma och snabbt varierande modellflora av kameror mer handlar om att marknadsföra sina egna sensorer, som ju verkligen håller toppklass, än att tillverka och sälja kameror.

In my imagination eller it's only make believe? I min fantasi eller bara på låtsas? Kanske både och... ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=RV0vu9mn0Sc

https://www.youtube.com/watch?v=kipXyKxRW_E

Här kommer bästsäljarlistan från Scandinavian Photo:
Bästsäljare
01 | Sony A7R II kamerahus
02 | Sony A6000 med E 16-50/3,5-5,6 PZ OSS svart + E 55-210/4,5-6,3
03 | Sony CyberShot DSC-RX100 III
04 | Sony CyberShot DSC-RX100 IV
05 | Nikon D750 kamerahus
06 | Nikon D810 kamerahus
07 | Canon EOS 1200D med EF-S 18-55/3,5-5,6 IS II
08 | Canon EOS 5D Mark III kamerahus
09 | Canon EOS 5DsR kamerahus
10 | Canon EOS 760D kamerahus

Ser ut som om Sony ligger bra till tycker jag

Nu kostar den dessutom 29 990 på cyberphoto och därmed 4-5 kkr billigare än nummer 9 på listan ovan.

Ja, när den om nåt år ligger på 20' så slår jag till :)

Bästsäljare

Nu kostar den dessutom 29 990 på cyberphoto och därmed 4-5 kkr billigare än nummer 9 på listan ovan.

Så här ser det ut på Cyberphoto idagsläget, gissar att det inte betyder allt för mycket på det stora hela.
1. Nikon D5300 hus svart + AF-S DX 18-140...
2. Canon EOS 70D hus
3. Nikon D750 hus
4. Panasonic Lumix DMC-GX7 kamerahus silv...
5. Nikon D3200 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G V...
6. Canon EOS 7D Mark II hus
7. Sony Alpha 7R II kamerahus
8. Panasonic Lumix DMC-GX7 kamerahus svar...
9. Canon EOS 6D hus
10. Nikon D7200 hus

Bästsäljare

Absolut. Fyra förstaplatserna på topp-10 är ju knappast dåligt. Klart bevis på att Sony verkligen kan lyckas att slå sig fram och förbi Canon och Nikon (ivs på enskilda marknader/perioder).

Skulle inte bli förvånad om Sony skulle ha en chans att faktiskt bli den dominerande kameratillverkaren på en 5-6 års sikt.

Jo, kan alltid vara smart att ha lite is i magen och vänta tills modellerna gått ner i pris. Speciellt spegellösa utvecklas snabbt, och därmed sjunker de också snabbt i värde.

Håller med dig; när A7RII ligger runt 20 papp så kanske även jag slår till (speciellt om det då finns väl fungerande Nikon-adapters).

Sedan, som andra påpekat här i tråden, om A7II får i princip samma AF-funktioner och AF-prestanda som A7RII, så är ju inte heller det något ointressant alternativ.

Som utomstående betraktare så är det en handfull sonyfans här i tråden som hela tiden blandar in tjockkamerorna som referensmått för både storlek och kapacitet. Varför vet jag inte. Kanske för att försvara sina egna val?

Varje prylkategori har nog en optimal formfaktor. Mobiltelefoner har ju t.ex. gått från bamseapparater till pyttesmå i tändstickaskstorlek för att numer ha landat i en mer bekvämt hanterbar storlek. Sony/Ericson var väl de som drev minimaliseringen mest. Blir de kompakta systemkamerorna större och dito tjockkameror mindre med tiden?

För övrigt får jag mer ett intryck av att Sonys enorma och snabbt varierande modellflora av kameror mer handlar om att marknadsföra sina egna sensorer, som ju verkligen håller toppklass, än att tillverka och sälja kameror.

In my imagination eller it's only make believe? I min fantasi eller bara på låtsas? Kanske både och... ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=RV0vu9mn0Sc

https://www.youtube.com/watch?v=kipXyKxRW_E

he,he, jo men visst är det kul att Kalle Anka kamerorna fins att ha roligt åt. i rättvisans namn så har dom vanliga DSLR-kamerorna haft en lång utvecklingsväg, allt har väl inte varit klockrent där eller under resans gång, A7 serien är trots allt relativt färsk i en jämförelse med DSLR, önskemålen om inbyggd stabilisering i A7 föranledde till ytterligare två nya modeller, så kan det gå.

Så här ser det ut på Cyberphoto idagsläget, gissar att det inte betyder allt för mycket på det stora hela.
1. Nikon D5300 hus svart + AF-S DX 18-140...
2. Canon EOS 70D hus
3. Nikon D750 hus
4. Panasonic Lumix DMC-GX7 kamerahus silv...
5. Nikon D3200 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G V...
6. Canon EOS 7D Mark II hus
7. Sony Alpha 7R II kamerahus
8. Panasonic Lumix DMC-GX7 kamerahus svar...
9. Canon EOS 6D hus
10. Nikon D7200 hus

Vi är några få som tycker det är roligt att dom överhuvud taget är med på försäljnings listorna, det har annars varit sällsynt på den fronten, marknadsföringen från Sonys sida har inte varit deras starka sida.

Om den/de kameror jag råkar ha ligger på någon topplista eller inte ger jag blanka f-n i. Huvudsaken är att de passar mig och mitt plåtande.

Sedan må de vara tjocka, tunna, tyngre, lättare, dyrare eller billigare, ha vilken logga som helst intatuerad.

Det är jag som ska använda kameran, inte någon annan.

Sedan är jag så förtvivlat trött på uttrycket "Kalle Anka-kamera" .

Vidare om en låt hamnar som nummer ett på en försäljningslista är ingen garanti för att jag skulle tycka att den är bra. Finns ett antal ettor på världens musiklistor som jag avskyr.

Se A7RII som den är, gör likadant med Canon 1DX, Nikon D8x0/D4=olika verktyg som olika personer föredrar eller inte.

Väntar bara på att det ska komma någon som klagar över att H-blad/Phase One m fl MF-kameror med bakstycke inte duger till sport/action :)

//Lennart

Om den/de kameror jag råkar ha ligger på någon topplista eller inte ger jag blanka f-n i. Huvudsaken är att de passar mig och mitt plåtande.

Sedan må de vara tjocka, tunna, tyngre, lättare, dyrare eller billigare, ha vilken logga som helst intatuerad.

Det är jag som ska använda kameran, inte någon annan.

Sedan är jag så förtvivlat trött på uttrycket "Kalle Anka-kamera" .

Vidare om en låt hamnar som nummer ett på en försäljningslista är ingen garanti för att jag skulle tycka att den är bra. Finns ett antal ettor på världens musiklistor som jag avskyr.

Se A7RII som den är, gör likadant med Canon 1DX, Nikon D8x0/D4=olika verktyg som olika personer föredrar eller inte.

Väntar bara på att det ska komma någon som klagar över att H-blad/Phase One m fl MF-kameror med bakstycke inte duger till sport/action :)

//Lennart

Nu var det din gode vän som i vanlig ordning ville vara rolig över Sony kameror och Sonyägare. han var föst med att kalla Sony kameror för Ka.....An, därför skrev jag det. Det är liksom ställt utom allt tvivel att väldigt många som huserar i A7 trådar oavbrutet nämner hur dåligt dom passar för stora objektiv, trådar om A6000 så var det nog var 10:eek:nde inlägg som påtalade att stora objektiv passade inte den lilla, vilken överraskning det måste ha varit, nästan en chock att det stora tunga objektivet inte passade så bra till den lilla kameran, dom sålde väl så klart när dom insåg sitt misstag.

Nu var det din gode vän som i vanlig ordning ville vara rolig över Sony kameror och Sonyägare. han var föst med att kalla Sony kameror för Ka.....An, därför skrev jag det. Det är liksom ställt utom allt tvivel att väldigt många som huserar i A7 trådar oavbrutet nämner hur dåligt dom passar för stora objektiv, trådar om A6000 så var det nog var 10:eek:nde inlägg som påtalade att stora objektiv passade inte den lilla, vilken överraskning det måste ha varit, nästan en chock att det stora tunga objektivet inte passade så bra till den lilla kameran, dom sålde väl så klart när dom insåg sitt misstag.

På allvar: Jag kommer inte ihåg vem som myntade uttrycket. Jag betraktar för övrigt de flesta som skriver i forumen som vänner vad gäller intressegemenskap. Sedan har jag väl några få riktiga vänner här på FS som jag mailväxlar med privat och ibland träffar.

Men det kvittar: Oavsett vem som myntat uttrycket anser jag inte att det behöver upprepas i tid och otid när det gäller fullt funktionella kameror.

Vi kan väl vara överens om att stora objektiv och små kamerahus inte är en idealisk kombination när det passerat en viss gräns.

Jag får mail från personer på FS som ber om råd. Jag försöker svara efter det lilla jag kan och förmår. Och det har förekommit frågor från vissa som anger att de plåtar fåglar och wildlife i största allmänhet med långa telen. Svarar konsekvent att då ska de nog inte titta på A7-serien i första hand.
Men de har inte frågat p g a dumhet utan exempelvis hur en A7+BG och en 70-400 SSM med AF-konverter känns eftersom den höga upplösningen, DR mm intresserat dem.

Tror inte det finns någon som inte förstår att riktigt små kamerahus och långa telezoomar går lika bra ihop som de gör med större kamerahus. Att tro något annat vore i mina ögon att förlöljliga de som skriver här på FS. Däremot anser jag att det absolut inte är dumt att fråga hur kombinationen upplevs. Speciellt inte om frågeställaren funderar på att då och då plåta wildlife men i övrigt plåtar landskap och vill ha en så lätt utrustning som möjligt. Här har exempelvis Sten-Åke gjort ett medvetet val och kombinerar stort objektiv med litet kamerahus av rent logistiska skäl under sina resor.

Man kan ju inte svara för någon mer än sig själv när frågorna kommer.

Fast till syvende och sist känner jag faktiskt folk som trivs med kombinationen små kameror och tunga objektiv. Inte många, men de finns. Känner ännu fler som inte gillar det.
HUVUDSAKEN måste väl vara att man själv trivs med den egna utrustningen.

Så bort med uttryck som "Kalle Anka-kamera", "fanboy", "märkestaliban". De bara förglftar diskussionerna.
Om någon till äventyrs känner sig som en "underdog" p g a hans/hennes utrusning inte hamnat högt på rankingen trots att vederbörande är nöjd med kamera och objektiv bör nog den känslan behandlas på annat sätt än att tråna efter ett annat märke.

Tycker vi kan fortsätta och diskutera den mängd fördelar A7-serien i stort har, och A7RII i synnerhet istället.
För den har många enorma fördelar.

Att jag anser exempelvis D800 vara en bättre allroundkamera har inte med saken att göra. I vissa fall blir den slagen av A7RII.

Mvh//Lennart

he,he, jo men visst är det kul att Kalle Anka kamerorna fins att ha roligt åt. i rättvisans namn så har dom vanliga DSLR-kamerorna haft en lång utvecklingsväg, allt har väl inte varit klockrent där eller under resans gång, A7 serien är trots allt relativt färsk i en jämförelse med DSLR, önskemålen om inbyggd stabilisering i A7 föranledde till ytterligare två nya modeller, så kan det gå.

Om jag inte missminner mig så sade Leif Bengt inte Kalle Anka-kameror utan Kalle Anka-funktioner och menade med det allt från Live View (som då diskuterades) till en del nya JPEG-centrerade funktioner såsom multiexponeringsfunktioner i olika former. Mats Lillnor tyckte väl ungeför likadant men uttryckte sig möjligen annorlunda. Jag brukar ibland säga "toycamera" för att möta en del av den här diskussionen på halva vägen när man uppenbarligen har problem att ta till sig att även en billig kamera som exv. A6000 kan ha verkligt bra egenskaper i en del fall.

Håller jag helt med om för egen del.

Jag har själv Nikon DSLR-system, och inte Sony, sedan tidigare, och just nu testar jag ett Fuji-system för att deras APS-C objektivserie.

Detta pga av att de är den tillverkare som verkar bäst matcha just mitt behov på av ett lätt spegellöst system med fin optik (även om jag tycker att Sony gör väldans trevliga kamerahus så matchar tyvärr inte dagens objektiv 100% vad jag är ute efter).

Att jag tycker det är kul att Sony ligger på de övesta försäljningspositionerna har inte något som helst med mina egna val och preferenser att göra alltså.

Det har främst att göra med att jag tycker att Canon och Nikon, även om de göra riktigt bra grejer, är lite väl konservativa ibland. Marknaden är verkligen i behov av att de två får konkurrens ifrån andra aktörer som kan spela på deras nivå. Därav att jag tycker det både är nyttigt och väldigt kul att se att Sony lyckas utmana dom.

Detta trots att det inte är helt säkert att jag någonsin kommer att köpa en Sony-kamera (även om jag är lite sugen på vissa modeller A7-serien och A6xxx-serien). Ändå tror jag mig ha nytta av att marknaden innoverar, och att detta starka (nästan dupolet) av Canon och Nikon bryts upp lite.

På samma sätt tycker jag det är kul att Microsoft och Windows utmanar både Apple och Google på mobiltelefoner.

Konkurrens och dynamik på marknaden gynnas nästan alla köpare av - inklusive oss som i dagsläget inte är Sony-ägare.

Om jag inte missminner mig så sade Leif Bengt inte Kalle Anka-kameror utan Kalle Anka-funktioner och menade med det allt från Live View (som då diskuterades) till en del nya JPEG-centrerade funktioner såsom multiexponeringsfunktioner i olika former. Mats Lillnor tyckte väl ungeför likadant men uttryckte sig möjligen annorlunda. Jag brukar ibland säga "toycamera" för att möta en del av den här diskussionen på halva vägen när man uppenbarligen har problem att ta till sig att även en billig kamera som exv. A6000 kan ha verkligt bra egenskaper i en del fall.

Sten-Åke, vad jag sagt och inte sagt kommer jag inte ihåg själv och det ligger flera kameragenerationer bakåt i de gamla goda tiderna.

Bengt, jag försökte inte vara rolig i mitt förra inlägg. Det var bara en betraktelse från en som följer forumen på lite distans och som inte använder Sonys kameror men väl deras mobiltelefoner. Sony gör bra grejor!

Sen hoppas jag som Lennart att vi är så pass mogna att vi har modet att välja grejor efter egna preferenser och inte efter yttre påverkan som tillfälliga topplistor och forumdiskussioner mm.

Ha det gott vänner! :)

På allvar: Jag kommer inte ihåg vem som myntade uttrycket. Jag betraktar för övrigt de flesta som skriver i forumen som vänner vad gäller intressegemenskap. Sedan har jag väl några få riktiga vänner här på FS som jag mailväxlar med privat och ibland träffar.

Men det kvittar: Oavsett vem som myntat uttrycket anser jag inte att det behöver upprepas i tid och otid när det gäller fullt funktionella kameror.

Vi kan väl vara överens om att stora objektiv och små kamerahus inte är en idealisk kombination när det passerat en viss gräns.

Jag får mail från personer på FS som ber om råd. Jag försöker svara efter det lilla jag kan och förmår. Och det har förekommit frågor från vissa som anger att de plåtar fåglar och wildlife i största allmänhet med långa telen. Svarar konsekvent att då ska de nog inte titta på A7-serien i första hand.
Men de har inte frågat p g a dumhet utan exempelvis hur en A7+BG och en 70-400 SSM med AF-konverter känns eftersom den höga upplösningen, DR mm intresserat dem.

Tror inte det finns någon som inte förstår att riktigt små kamerahus och långa telezoomar går lika bra ihop som de gör med större kamerahus. Att tro något annat vore i mina ögon att förlöljliga de som skriver här på FS. Däremot anser jag att det absolut inte är dumt att fråga hur kombinationen upplevs. Speciellt inte om frågeställaren funderar på att då och då plåta wildlife men i övrigt plåtar landskap och vill ha en så lätt utrustning som möjligt. Här har exempelvis Sten-Åke gjort ett medvetet val och kombinerar stort objektiv med litet kamerahus av rent logistiska skäl under sina resor.

Man kan ju inte svara för någon mer än sig själv när frågorna kommer.

Fast till syvende och sist känner jag faktiskt folk som trivs med kombinationen små kameror och tunga objektiv. Inte många, men de finns. Känner ännu fler som inte gillar det.
HUVUDSAKEN måste väl vara att man själv trivs med den egna utrustningen.

Så bort med uttryck som "Kalle Anka-kamera", "fanboy", "märkestaliban". De bara förglftar diskussionerna.
Om någon till äventyrs känner sig som en "underdog" p g a hans/hennes utrusning inte hamnat högt på rankingen trots att vederbörande är nöjd med kamera och objektiv bör nog den känslan behandlas på annat sätt än att tråna efter ett annat märke.

Tycker vi kan fortsätta och diskutera den mängd fördelar A7-serien i stort har, och A7RII i synnerhet istället.
För den har många enorma fördelar.

Att jag anser exempelvis D800 vara en bättre allroundkamera har inte med saken att göra. I vissa fall blir den slagen av A7RII.

Mvh//Lennart

Det är väl klart att en D800 är en bättre allroundkamera om man med det menar att den kan användas till fler saker och klara av det på ett riktigt bra sätt. Problemet med en D800 är att den i många fall inte lever upp till det epitetet i praktiken. En recensent av just D800, om jag inte helt tappat orienteringen tyckte ju att den var jättebra men att det kändes som att hänga en motorsåg runt halsen - hur man nu kan komma på att ha en sådan kamera med ett försvarligt objekt runt halsen. Med andra ord så var det kanske inte så att de flesta som inte behövde skulle välja att ta med den överallt så att man verkligen kunde få nytta av all den där allroundprestandan.

Vad som brukar hända när folk skaffar sig mindre och kompaktare spegellösa systemkameror eller för den delen kvalitetskompakter är att denna allroundkamera som ju fixar det mesta bäst hamnar i bokhyllan trots sin överlägsna egenskaper. Där är den ju också definitivt ett bättre val än en liten alltför lätt spegellös om man nu vill använda den som bokstöd.

Jag har alltid min NEX 7 eller någon A7:a med mig. Jämt! En fågel i handen är alltid bättre än 10 i skogen trots ev. begränsningar (som dock över tid blivit alltmer marginella).

Det är också så att jag haft dessa små kamerahusen av rent logistiska skäl. Flera gånger när jag flugit med mindre plan så har de haft ännu mer bagagerestriktioner än flyg i allmänhet för både resväskor och handbagage. Det har hänt till Zanzibar och till Los Roches som är en marin nationalpark utanför Venezuela. De som exv. vill slippa den gräsliga landsvägen till Masai Mara flyger ofta de med med små passageraraplan. I dessa fall är stora kamerahus ett verkligt påtagligt problem precis som långa teleobjektiv och teleezoomar.

Jag hade tidigare ett Sony 70-400mm till mina tjockkameror. Det var helt suveränt kompakt och fick plats i min medelstora fotorygga. Men när jag började köra spegellöst skaffade jag ett Sigma med OS (Sigmas bildstabilisering) istället då mitt 70-400mm saknade det. Det får inte plats i mitt handbagage och är stor ångest att skicka i resväska trots bra fodral. Har man otur så kommer dessutom resväskan på avvägar som det gjorde sist jag var i Kenya. Det var bara tur att jag hann få det innan jag kom till Masai Mara. Så less is verkligen more ibland. Nu med min A7 II så skulle jag ju kunna ha ett betydligt mindre objektiv än det jag har för nu finns ju stabilisering i huset igen.

Stora objektiv med litet hus tycker jag är ett ickeproblem när jag haft det i safarijeepar för där hanterar man objektivet och inte kameran. Det är som att klaga på att man satt en A7 II:a på en stor stjärrnkikare och gnäller på att ekipaget känns obalanserat. Kamera och objektiv är ändå för stort att bära i kamerahuste så jag bär alltid det i stativfoten. Jag säger inte att detta är något för andra att ta efter för det passar uppenbarligen inte alla men jag tycker inte det är något som hindrar mig.

Sen är ju den verkliga grejen att stora kamerahus aldrig kan bli små om man inte har Jeo Labero till hands så man kan få sig en illusion till hjälp.

Däremot är det självklart att en kamera som KM D7D som har 35 olika knappar, vred och rattar på utsidan kan hanteras mer direkt än en A7:a som tvingas hantera detta via funktionsmenyn som idag har 12 konfigurerbara alternativ. Sony skulle som jag föreslagit enkelt kunna dubbla detta i en undre och nedre panel i Fn-skärmen. 24-funktioner + 17 utside-kontroller blir faktiskt 41. Det borde väl tillfredsställa de flesta.

SAR skriver idag:

The A7 cameras have about 17 outside physical controls. Nikon D8xx have 32 of them if I remember right.
In the menu structure the A7 has:
– 6 main menues
– 28 no-name sub menues
– 153 execution commands

där föreslår Per Kylberg en bättre lösning än den Sony bjussat på i menysystemet. Jag har också tidigare vänt mig mot det idiotiska i alla dessa no name-menyerna på andra nivån i systemet. Inte minst vimlar det ju av fokusrelaterade funktioner som borde struktureras mycket bättre. Det här skulle Sony enkelt kunna fixa i en ny firmware.

http://www.sonyalpharumors.com/a-sony-menu-redesign-suggestion-by-per-kylberg/

Kolla Pers förslag för det är verkligen intressant. Tycker det ser väldigt mycket bättre ut än det som finns.

Sen är det ju som jag sagt förr att beroende på vilken typ av fotograf man är och vilka funktioner man bara måste ha tillgängliga så har man trots allt möjlighet att lyfta 12 + 12 av dessa till custom-knappar och Fn-menyn och det räcker faktiskt bra för mig. Den enda funktion jag måste er i menyerna för att komma åt är "Format" och den har jag alltid aktiv så den hamnar jag på direkt när jag trycker på "Menu". då kameran kommer ihåg senast använda funktion i menysystemet om man ställer in det så.

Pers förslag:

12 Main menues
14 Named sub menues
153 execution commands

Han vill alltså ha dubbelt så många huvudmenyer och hälften så många undermenyer och vill dessutom göra det möjligt att bygga sin egen meny och låta kameran föreslå de 10 senast använda. Det borde effektivisera menyanvändandet en hel del.

Möjligen kan man väl säga att några av menyerna då kommer att bryta mot professor Kristianssons formel 7+-1 valalternativ men på det hela taget tycker jag det ser mycket bättre och mer logiskt ut. Jag tror dessutom att när dessa grupperingar finns på plats att det blir enklare att styra AF och fokusering överhuvudtaget på ett bra sätt i A7:eek:rna.

Det är säkert fler än Anders som slutat läsa för länge sedan men det finns mycket viktigt att säga i dessa frågor och jag hoppas att fler kan bidra konstruktivt i denna diskussion. Om Sony menar allvar med att de läser alla intressanta forum så borde de ju inte missa SAR och Pers förslag. Som det är nu har de uppenbarligen lämnat väl mycket till teknikerna utan att genomföra usability-tests på allvar. Jag tror vi kommer att se en ny meny i nästa generation och kanske kan vi få oss en ny firmware alla vi som har tidigare modeller.

Senast ändrad:

Jo han sade också att man nog kunde titta på Ka....An i skärmen eller Live View, det fans liksom inbyggt och passade kameran, plus att många tidiga modeller ( Tror Sony släppte en 16 modeller på tre år som var ungefär lika dana, en A380 eller A390 hade plats för två minnes kort, dom sista i en lång rad av kameror med CCD-sensor ) Det var så att Sony´s tidiga liv var en aning knepig, men deras mycket tidiga finurliga Live View, var det bara Nilsson på Foto som skrev gott om, han skrev att det utklassade dom andras system.

Däremot är det självklart att en kamera som KM D7D som har 35 olika knappar, vred och rattar på utsidan kan hanteras mer direkt än en A7:a som tvingas hantera detta via funktionsmenyn som idag har 12 konfigurerbara alternativ. Sony skulle som jag föreslagit enkelt kunna dubbla detta i en undre och nedre panel i Fn-skärmen. 24-funktioner + 17 utside-kontroller blir faktiskt 41. Det borde väl tillfredsställa de flesta.
Brist på knappar och rattar kan, åtminstone delvis, avhjälpas med en pekskärm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar