På allvar: Jag kommer inte ihåg vem som myntade uttrycket. Jag betraktar för övrigt de flesta som skriver i forumen som vänner vad gäller intressegemenskap. Sedan har jag väl några få riktiga vänner här på FS som jag mailväxlar med privat och ibland träffar.
Men det kvittar: Oavsett vem som myntat uttrycket anser jag inte att det behöver upprepas i tid och otid när det gäller fullt funktionella kameror.
Vi kan väl vara överens om att stora objektiv och små kamerahus inte är en idealisk kombination när det passerat en viss gräns.
Jag får mail från personer på FS som ber om råd. Jag försöker svara efter det lilla jag kan och förmår. Och det har förekommit frågor från vissa som anger att de plåtar fåglar och wildlife i största allmänhet med långa telen. Svarar konsekvent att då ska de nog inte titta på A7-serien i första hand.
Men de har inte frågat p g a dumhet utan exempelvis hur en A7+BG och en 70-400 SSM med AF-konverter känns eftersom den höga upplösningen, DR mm intresserat dem.
Tror inte det finns någon som inte förstår att riktigt små kamerahus och långa telezoomar går lika bra ihop som de gör med större kamerahus. Att tro något annat vore i mina ögon att förlöljliga de som skriver här på FS. Däremot anser jag att det absolut inte är dumt att fråga hur kombinationen upplevs. Speciellt inte om frågeställaren funderar på att då och då plåta wildlife men i övrigt plåtar landskap och vill ha en så lätt utrustning som möjligt. Här har exempelvis Sten-Åke gjort ett medvetet val och kombinerar stort objektiv med litet kamerahus av rent logistiska skäl under sina resor.
Man kan ju inte svara för någon mer än sig själv när frågorna kommer.
Fast till syvende och sist känner jag faktiskt folk som trivs med kombinationen små kameror och tunga objektiv. Inte många, men de finns. Känner ännu fler som inte gillar det.
HUVUDSAKEN måste väl vara att man själv trivs med den egna utrustningen.
Så bort med uttryck som "Kalle Anka-kamera", "fanboy", "märkestaliban". De bara förglftar diskussionerna.
Om någon till äventyrs känner sig som en "underdog" p g a hans/hennes utrusning inte hamnat högt på rankingen trots att vederbörande är nöjd med kamera och objektiv bör nog den känslan behandlas på annat sätt än att tråna efter ett annat märke.
Tycker vi kan fortsätta och diskutera den mängd fördelar A7-serien i stort har, och A7RII i synnerhet istället.
För den har många enorma fördelar.
Att jag anser exempelvis D800 vara en bättre allroundkamera har inte med saken att göra. I vissa fall blir den slagen av A7RII.
Mvh//Lennart
Det är väl klart att en D800 är en bättre allroundkamera om man med det menar att den kan användas till fler saker och klara av det på ett riktigt bra sätt. Problemet med en D800 är att den i många fall inte lever upp till det epitetet i praktiken. En recensent av just D800, om jag inte helt tappat orienteringen tyckte ju att den var jättebra men att det kändes som att hänga en motorsåg runt halsen - hur man nu kan komma på att ha en sådan kamera med ett försvarligt objekt runt halsen. Med andra ord så var det kanske inte så att de flesta som inte behövde skulle välja att ta med den överallt så att man verkligen kunde få nytta av all den där allroundprestandan.
Vad som brukar hända när folk skaffar sig mindre och kompaktare spegellösa systemkameror eller för den delen kvalitetskompakter är att denna allroundkamera som ju fixar det mesta bäst hamnar i bokhyllan trots sin överlägsna egenskaper. Där är den ju också definitivt ett bättre val än en liten alltför lätt spegellös om man nu vill använda den som bokstöd.
Jag har alltid min NEX 7 eller någon A7:a med mig. Jämt! En fågel i handen är alltid bättre än 10 i skogen trots ev. begränsningar (som dock över tid blivit alltmer marginella).
Det är också så att jag haft dessa små kamerahusen av rent logistiska skäl. Flera gånger när jag flugit med mindre plan så har de haft ännu mer bagagerestriktioner än flyg i allmänhet för både resväskor och handbagage. Det har hänt till Zanzibar och till Los Roches som är en marin nationalpark utanför Venezuela. De som exv. vill slippa den gräsliga landsvägen till Masai Mara flyger ofta de med med små passageraraplan. I dessa fall är stora kamerahus ett verkligt påtagligt problem precis som långa teleobjektiv och teleezoomar.
Jag hade tidigare ett Sony 70-400mm till mina tjockkameror. Det var helt suveränt kompakt och fick plats i min medelstora fotorygga. Men när jag började köra spegellöst skaffade jag ett Sigma med OS (Sigmas bildstabilisering) istället då mitt 70-400mm saknade det. Det får inte plats i mitt handbagage och är stor ångest att skicka i resväska trots bra fodral. Har man otur så kommer dessutom resväskan på avvägar som det gjorde sist jag var i Kenya. Det var bara tur att jag hann få det innan jag kom till Masai Mara. Så less is verkligen more ibland. Nu med min A7 II så skulle jag ju kunna ha ett betydligt mindre objektiv än det jag har för nu finns ju stabilisering i huset igen.
Stora objektiv med litet hus tycker jag är ett ickeproblem när jag haft det i safarijeepar för där hanterar man objektivet och inte kameran. Det är som att klaga på att man satt en A7 II:a på en stor stjärrnkikare och gnäller på att ekipaget känns obalanserat. Kamera och objektiv är ändå för stort att bära i kamerahuste så jag bär alltid det i stativfoten. Jag säger inte att detta är något för andra att ta efter för det passar uppenbarligen inte alla men jag tycker inte det är något som hindrar mig.
Sen är ju den verkliga grejen att stora kamerahus aldrig kan bli små om man inte har Jeo Labero till hands så man kan få sig en illusion till hjälp.
Däremot är det självklart att en kamera som KM D7D som har 35 olika knappar, vred och rattar på utsidan kan hanteras mer direkt än en A7:a som tvingas hantera detta via funktionsmenyn som idag har 12 konfigurerbara alternativ. Sony skulle som jag föreslagit enkelt kunna dubbla detta i en undre och nedre panel i Fn-skärmen. 24-funktioner + 17 utside-kontroller blir faktiskt 41. Det borde väl tillfredsställa de flesta.
SAR skriver idag:
The A7 cameras have about 17 outside physical controls. Nikon D8xx have 32 of them if I remember right.
In the menu structure the A7 has:
– 6 main menues
– 28 no-name sub menues
– 153 execution commands
där föreslår Per Kylberg en bättre lösning än den Sony bjussat på i menysystemet. Jag har också tidigare vänt mig mot det idiotiska i alla dessa no name-menyerna på andra nivån i systemet. Inte minst vimlar det ju av fokusrelaterade funktioner som borde struktureras mycket bättre. Det här skulle Sony enkelt kunna fixa i en ny firmware.
http://www.sonyalpharumors.com/a-sony-menu-redesign-suggestion-by-per-kylberg/
Kolla Pers förslag för det är verkligen intressant. Tycker det ser väldigt mycket bättre ut än det som finns.
Sen är det ju som jag sagt förr att beroende på vilken typ av fotograf man är och vilka funktioner man bara måste ha tillgängliga så har man trots allt möjlighet att lyfta 12 + 12 av dessa till custom-knappar och Fn-menyn och det räcker faktiskt bra för mig. Den enda funktion jag måste er i menyerna för att komma åt är "Format" och den har jag alltid aktiv så den hamnar jag på direkt när jag trycker på "Menu". då kameran kommer ihåg senast använda funktion i menysystemet om man ställer in det så.
Pers förslag:
12 Main menues
14 Named sub menues
153 execution commands
Han vill alltså ha dubbelt så många huvudmenyer och hälften så många undermenyer och vill dessutom göra det möjligt att bygga sin egen meny och låta kameran föreslå de 10 senast använda. Det borde effektivisera menyanvändandet en hel del.
Möjligen kan man väl säga att några av menyerna då kommer att bryta mot professor Kristianssons formel 7+-1 valalternativ men på det hela taget tycker jag det ser mycket bättre och mer logiskt ut. Jag tror dessutom att när dessa grupperingar finns på plats att det blir enklare att styra AF och fokusering överhuvudtaget på ett bra sätt i A7
rna.
Det är säkert fler än Anders som slutat läsa för länge sedan men det finns mycket viktigt att säga i dessa frågor och jag hoppas att fler kan bidra konstruktivt i denna diskussion. Om Sony menar allvar med att de läser alla intressanta forum så borde de ju inte missa SAR och Pers förslag. Som det är nu har de uppenbarligen lämnat väl mycket till teknikerna utan att genomföra usability-tests på allvar. Jag tror vi kommer att se en ny meny i nästa generation och kanske kan vi få oss en ny firmware alla vi som har tidigare modeller.