Det finns en väldig massa saker att välja mellan när det gäller AF och det gäller att välja rätt. Det gäller alla kameror. Problemet är bara att det finns olika versioner av vad som faktiskt är optimalt ibland så man kommer nog inte undan att själv testa.
Minns hur sura Canon-folk var när Sonys toy camera A6000 skåpade ut proffsverktyget 7D MK II i ett par jämförande studier av följande AF från skidbackar och skateboard-åkningar för nåt år sedan. Vi pratar AF-hastighetsundret D7 MK II mot en kamera för 5000:- spänn drygt!
Sen var det några som med veckade pannor försökte förklara hur det kunnat ske och den allmänna meningen var väl att den som rattat Canon-kameran inte visste vad han gjorde. Problemet blev ju inte mindre att det var två olika fotografer men vem är jag att säga att det inte kunnat vara precis så i alla fall. Vad ska man i så fall säga om inställningsproblemen i denna Canon-kamera? ... eller var det bara så illa att de fått var sin citron som faktiskt inte fokuserade rätt ens på stillastående motiv och av det skälet inte heller klarade rörliga? Det fick vi aldrig veta.
Men jag tycker verkligen att Sony borde göra en egen meny för allt AF-relaterat så folk fattar vad de har att spela med. Det är inte helt lätt att konfigurera och hantera allt detta idag och framförallt är det svårt att fatta vilka funktioner som sam- eller i värsta fall motverkar varann om man ser till resultatet. Det är ju det Gary Fong försökte reda ut i sin video. Men jag är inte helt säker på att Gary har koll på allt så det skadar inte att kolla på Gary II (Friedman) eller andra kunniga. Det behöver inte nödvändigt vara samma kamera ens för ibland kan man lära sig saker ändå.
Jag vet att 1DX och MKIII har färdiga fönster så kallade Case tror det var runt 6 st, där skall det alltså finnas färdiga lösningar beroende på motiv, hade inte en ovan afe ovanligt lätt med en 1DX när han provade ett sånt där case, kameran klarade liksom resten, har för mig det. MKIII lär annars ha en 40 sidor lång manual om enbart autofokus, har inte läst någon speciell kritk om den maffiga manualen.
A77II har också ett koppel av olika Case, men där får man det mycket jobbigare för att sy ihop allting, trots att A77II lär vara lite omhuldad med sin autofokus, så fixar den inte Loch On särskilt bra, DPR kämpade som tusan med en jätte test av A77II autofokus, intressant att läsa den, men Martin Agfors kom fram till samma sak, A77II var bra på andra saker, men att låsa fast och hålla kvar när det är rörigt, där var D7200 klart bättre.
Här behöver A77II få lite FW-hjälp, gör färdiga Case-fönster, och förbättra Lock On. Det går inte att komma i från att det måste vara jäkligt tekniskt svårt att få till detta, många kameror blir bättre och bättre och följer många motiv när det inte förkommer störningar, men det är det där absolut sista svåra i myllret bland folk, när någon gör tvära snabba oväntade kast åt något håll, så då håller C/N på något mirakulöst sätt kvar vid motivet. A77II har också tröghetslösningar, begränsa fokusavstånd och gud vet allt, men det hjälper inte än då.
//Bengt.