Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
................Även om jag gillar A7-serien, och speciellt nu när A7II ser ut att få samma AF-funktioner som A7RII har, (kanske blir något sådant i framtiden även för mig), så är det nämnligen främst en ny version på A6000 som jag väntar och hoppas på.

Är ute efter ett litet spegellöst system för gatufoto och när jag är på resande fot, när resan inte huvudsakligen är en fotoresa (då tar jag givet med mig mitt DSLR-system).

Jag tröttnade bara på att vänta på en ersättare till A6000/NEX 7. Tyckte A7 II:n var en bra vardagskompromiss till ett för mig verkligt bra pris. Den ger dessutom samma filstorlek ungefär som min gamla NEX 7:a. Vad folk än säger om att disk är billigt så tar varenda skitbild tagen med verkligt högupplösande kameror upp onödigt med diskspace och belastar alla applikationer hårdare, vilket ger segare processer rakt av, så jag kommer inte vara den som utnyttjar okomprimerad RAW annat än i rena undantagsfall om jag skulle få problem med det andra formatet.

Vem vet, jag kanske köper en gammal A6000 när min NEX 7 kroknat, bara av det skälet men jag tror inte den kommer att ha/få samma stöd för A-mounts så man slipper adapter med spegel som en ny ersättare säkert får. Skälet till att det dröjt så länge som en del hävdar är ju att A6000 inte har någon vidare konkurrens än, så Sony har väl känt att de faktiskt inte behövt ha så bråttom utan istället med tillfösikt kunnat satsa helt och fullt på A7:eek:rna..
 
Varför fortfarande ha NEX 7 som huvudkamera

Martinot, det kommer en massa nya fantastiska kameror från Sony men ändå är vi några som fortsätter att använda NEX 7 som huvudkamera (den vi alltid har med oss). Läs Tech Guys förklaring till det. Även de tycker NEX 7 Tri Navi är det bästa som gjorts i kamerainterfaceväg trots att inte ens Sony verkar tycka det längre. Jag som trodde att jag var helt ensam i världen att tycka det. Jag tycker verkligen min nya A7 II är ett steg i fel riktning där ---- men man får ju bara svälja det om man vill få tillgång till resten av finesserna. 24 MP APS-C never dies.


http://techguysmartbuy.com/2015/06/4-reasons-why-im-still-using-my-sonyalpha-nex-7-in-2015.html
 
Personligen gillar jag A7-serien version 1 mest (förutom avtryckets placering). Bortsett från det uppstickande EVF-huset som du inte gillar men som jag gillar, är formafaktorn inte alls långt ifrån NEX-7.

Nu kanske detta inte är helt rätt tråd att tipsa om det, men för den som är ute efter ett kompakt FF-hus (är själv mest inne på ett litet APS-C-hus för ett kompakt resesystem - med hänsyn tagit till objektivens storlek & vikt), så har Scandinavian i helgen en fin kampanj på A7 för 8000 papp:

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1005062269/sony/a7-kamerahus-svart

Mycket bra pris med tanke på FF och storleken (om man kan klara sig utan sensorstab).
 
Det är sant de har väl fått hjälp av Panasonic kanske. Tjänster och gentjänster. Några objektiv mot lite modern kameraelektronik.

Leica har säkert köpt in teknik utifrån. Bland de japanska kameratilverkarna är sådant dessutom jättevanligt. Jag tror inte att ens Sony har utvecklat allting till sina kameror själv.

Korslicensiering av patent har förekommit i japan rätt länge.
 
Nu kanske detta inte är helt rätt tråd att tipsa om det, men för den som är ute efter ett kompakt FF-hus (är själv mest inne på ett litet APS-C-hus för ett kompakt resesystem - med hänsyn tagit till objektivens storlek & vikt), så har Scandinavian i helgen en fin kampanj på A7 för 8000 papp:

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1005062269/sony/a7-kamerahus-svart

Mycket bra pris med tanke på FF och storleken (om man kan klara sig utan sensorstab).

Tydligen ska även cashback på 900:- gälla vid registrering. Slutpris 7.095:-

Lite roligt då det gnälldes oerhört mycket för inte så längesedan att FF-husen var så dyra och det under en tid då 12-21 mp var det som gällde mest. Denna är ju på 24 mp och har bättre DR, bra lågljusegenskaper, bra video mm.

Den ligger nu klart under priset för många APS-C dslr i semiproklassen.

//Lennart
 
Och en mjukvaruindustri. Och en industri som utvecklar delsystem som sen licenstillverkas. Möjligheterna är stora.
 
Nu kanske detta inte är helt rätt tråd att tipsa om det, men för den som är ute efter ett kompakt FF-hus (är själv mest inne på ett litet APS-C-hus för ett kompakt resesystem - med hänsyn tagit till objektivens storlek & vikt), så har Scandinavian i helgen en fin kampanj på A7 för 8000 papp:

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1005062269/sony/a7-kamerahus-svart

Mycket bra pris med tanke på FF och storleken (om man kan klara sig utan sensorstab).

Jag tror Martin Agfors och Fröderberg har väldigt rätt om att man ska ta de glädjeförsäljningssiffror som Sony tydligen har i Tyskland med lite salt. Det pågår som sagt en massa cache back-kampanjer även i Sverige och annat nu med de äldre A7:eek:rna parallellt med hyfsad nyförsäljning av de nya kamerorna.
 
Ja det är ju bra att de uppdaterar firmware till samma nivå som i A7r II och A7s II. Men Sony har historiskt varit rätt dåliga på det.

På tal om bättre ordning i AF-menyerna som du har nämnt, i en länk i tråden så kom det en fortsättning om en som beskriver A6000 och hur han tyckte var bäst att plocka i hop i AF menyn, och att plocka i hop var precis vad han fick göra, det var en del steg och när han klickade på sista delen där han vara ute efter att få punkter i mitten av kameran, så fans det tre st val av storlek på centrum, han valde small. Vete tusan om jag har sett just den är beskrivningen förut, och då har kameran funnits en längre tid.
 
Felinställd AF ?

Det finns en väldig massa saker att välja mellan när det gäller AF och det gäller att välja rätt. Det gäller alla kameror. Problemet är bara att det finns olika versioner av vad som faktiskt är optimalt ibland så man kommer nog inte undan att själv testa.

Minns hur sura Canon-folk var när Sonys toy camera A6000 skåpade ut proffsverktyget 7D MK II i ett par jämförande studier av följande AF från skidbackar och skateboard-åkningar för nåt år sedan. Vi pratar AF-hastighetsundret D7 MK II mot en kamera för 5000:- spänn drygt!

Sen var det några som med veckade pannor försökte förklara hur det kunnat ske och den allmänna meningen var väl att den som rattat Canon-kameran inte visste vad han gjorde. Problemet blev ju inte mindre att det var två olika fotografer men vem är jag att säga att det inte kunnat vara precis så i alla fall. Vad ska man i så fall säga om inställningsproblemen i denna Canon-kamera? ... eller var det bara så illa att de fått var sin citron som faktiskt inte fokuserade rätt ens på stillastående motiv och av det skälet inte heller klarade rörliga? Det fick vi aldrig veta.

Men jag tycker verkligen att Sony borde göra en egen meny för allt AF-relaterat så folk fattar vad de har att spela med. Det är inte helt lätt att konfigurera och hantera allt detta idag och framförallt är det svårt att fatta vilka funktioner som sam- eller i värsta fall motverkar varann om man ser till resultatet. Det är ju det Gary Fong försökte reda ut i sin video. Men jag är inte helt säker på att Gary har koll på allt så det skadar inte att kolla på Gary II (Friedman) eller andra kunniga. Det behöver inte nödvändigt vara samma kamera ens för ibland kan man lära sig saker ändå.
 
Jag tror Martin Agfors och Fröderberg har väldigt rätt om att man ska ta de glädjeförsäljningssiffror som Sony tydligen har i Tyskland med lite salt. Det pågår som sagt en massa cache back-kampanjer även i Sverige och annat nu med de äldre A7:eek:rna parallellt med hyfsad nyförsäljning av de nya kamerorna.


Oj var ledningen så snabbt inne och dementerade det osannolika, det var väl bara under augustimånad det gällde, C/N har väl sålt det 10-dubbla dom andra 11 månaderna, och så åker ju Tyskarna på semester i augusti, Var inte C/N mycket tidiga med Cache-back kampanjer rent historiskt, åtminstone Canon vad jag kan minnas. En vacker dag kanske det osannolika händer, hoppas jag lever då men risken är nog liten.

Min högsta absoluta dröm är inte fred på jorden eller ett långt liv, Utan att Sony någon gång i framtiden får till ett sjutusan till Följande autofokus, som kan följa vad som helst hur som helst oavsett hur snabbt det går.
Skojar lite grann men det vore kul.
 
Samtidigt då så hade ju inte Sony fått ut vare sig A7r II eller A7s II så det är ju först nu som hela generationsväxlingen gjorts och de nu har en urstark produktlinje på plats i huvudsak i början av produktcyklerna. Sedan får ju A7 II nytt liv med firmware-uppgraderingen som kommer inom en vecka.

Får de sedan ut en ny APS-C-linje så blir det nog lite bättre sprutt i det segmentet också. Det finns ett uppdämt behov där då många väntat ett bra tag på en ny sådan kamera.
 
Det finns en väldig massa saker att välja mellan när det gäller AF och det gäller att välja rätt. Det gäller alla kameror. Problemet är bara att det finns olika versioner av vad som faktiskt är optimalt ibland så man kommer nog inte undan att själv testa.

Minns hur sura Canon-folk var när Sonys toy camera A6000 skåpade ut proffsverktyget 7D MK II i ett par jämförande studier av följande AF från skidbackar och skateboard-åkningar för nåt år sedan. Vi pratar AF-hastighetsundret D7 MK II mot en kamera för 5000:- spänn drygt!

Sen var det några som med veckade pannor försökte förklara hur det kunnat ske och den allmänna meningen var väl att den som rattat Canon-kameran inte visste vad han gjorde. Problemet blev ju inte mindre att det var två olika fotografer men vem är jag att säga att det inte kunnat vara precis så i alla fall. Vad ska man i så fall säga om inställningsproblemen i denna Canon-kamera? ... eller var det bara så illa att de fått var sin citron som faktiskt inte fokuserade rätt ens på stillastående motiv och av det skälet inte heller klarade rörliga? Det fick vi aldrig veta.

Men jag tycker verkligen att Sony borde göra en egen meny för allt AF-relaterat så folk fattar vad de har att spela med. Det är inte helt lätt att konfigurera och hantera allt detta idag och framförallt är det svårt att fatta vilka funktioner som sam- eller i värsta fall motverkar varann om man ser till resultatet. Det är ju det Gary Fong försökte reda ut i sin video. Men jag är inte helt säker på att Gary har koll på allt så det skadar inte att kolla på Gary II (Friedman) eller andra kunniga. Det behöver inte nödvändigt vara samma kamera ens för ibland kan man lära sig saker ändå.

Jag vet att 1DX och MKIII har färdiga fönster så kallade Case tror det var runt 6 st, där skall det alltså finnas färdiga lösningar beroende på motiv, hade inte en ovan afe ovanligt lätt med en 1DX när han provade ett sånt där case, kameran klarade liksom resten, har för mig det. MKIII lär annars ha en 40 sidor lång manual om enbart autofokus, har inte läst någon speciell kritk om den maffiga manualen.

A77II har också ett koppel av olika Case, men där får man det mycket jobbigare för att sy ihop allting, trots att A77II lär vara lite omhuldad med sin autofokus, så fixar den inte Loch On särskilt bra, DPR kämpade som tusan med en jätte test av A77II autofokus, intressant att läsa den, men Martin Agfors kom fram till samma sak, A77II var bra på andra saker, men att låsa fast och hålla kvar när det är rörigt, där var D7200 klart bättre.

Här behöver A77II få lite FW-hjälp, gör färdiga Case-fönster, och förbättra Lock On. Det går inte att komma i från att det måste vara jäkligt tekniskt svårt att få till detta, många kameror blir bättre och bättre och följer många motiv när det inte förkommer störningar, men det är det där absolut sista svåra i myllret bland folk, när någon gör tvära snabba oväntade kast åt något håll, så då håller C/N på något mirakulöst sätt kvar vid motivet. A77II har också tröghetslösningar, begränsa fokusavstånd och gud vet allt, men det hjälper inte än då.

//Bengt.
 
Jag håller för övrigt med Martinot om att A7RII är alldeles för dyr, så även om jag är snällare i kritiken mot kameran utan att vara för snäll enligt mig i alla fall, så bidrar det höga priset till att delar av kritiken är mycket mer befogad än om den hade kostat betydligt mindre. Canons MKII var 4000 kr billigare än A900 på sin tid och då kunde man filma med MKII och Live View hade den.

Nu rear dom tydligen ut äldre A7 men jag tycker att man skall vänta, tycker att A7 serien ändå är under utveckling det fins mer att hämta med EVF som exempel, skall autofokusen bli ännu effektivare, så måste ju EVF också hänga med, nyare lättare material som tillåter lite större kamera utan att öka vikten för mycket, bäst vore om man kunde snäppa dit olika grepp som passar individen, ibland bara en liten klack på 20 gram för lillfingret, skrev om detta för många år sedan, liten kamera kan bli tillfälligt stor när så behövs.


//Bengt.
 
Det är riktigt kul och paradoxalt det här med storleken: Först skriker folk efter mindre kameror med jättehög prestanda för att sedan börja diskutera att kamerorna ska bli större igen.

Personligen tycker jag det är fel att resonera så. Det olyckliga i sammanhanget är att A7-serien plötsligt ska jämföras med fullstora rent professionella dslr för press/actionbruk. Och där kan de inte riktigt konkurrera. I det sammanhanget måste även jag tycka att A7RII (som ökat ganska betydligt i vikt jämfört med föregångaren A7R) inte är likvärdiga med exempelvis 8X0,D4 eller 1Dx.

Men se på det från andra sidan: Då är ju A7-serien svaret på många böner om smidighet, högsta möjliga IQ och DR, mycket bra lågljusegenskaper, kompatibel med mångder av objektivmärken, har AF som är good enough och därtill FF som är just liten enligt vad många önskade.

Se på den som en unik serie. För vi ska väl inte behöva dra den gamla valsen att ingen kamera är bäst på allt, men däremot är A7RII fruktansvärt bra på en massa andra saker.

Min enda invändning (om man nu ser den på det viset och tar den för vad den är) är att objektivparken är lite snålt tilltagen vad gäller dedicerade AF-objektiv med FE/E-fattning samt att några gluggar i den serien inte håller måttet (normalzoomarna). Bäst vore att det utvecklades objektiv som storleksmässig matchar kameran utan att dess IQ blir lidande.

Jag kan dock hålla med Bengt om att priset för A7RII är lite för högt.

//Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.