Advertisement

Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
...Så, A7RII är en lysande kamera, men det finns plats för div förbättringar. Dessa är dock så få att det ter sig lite småaktigt ibland. Troligtvis beror det på kamerans pris som ff ligger högt.

//Lennart


Tack för utförligt svar (avkortad till slutklämmen)!
Passade på när kameran var minus 5tkr någon vecka men uj, uj, köpt på mig alldeles för mycket Sony-prylar redan med även gamla Minoltaobjektiv bl a. Måste börja sälja av en hel del faktiskt. Kanske skulle jag gjort helt om till Nikon som du rådde mig till för snart ett åt sedan. Hade ju innan redan köpt A77II. Fanns iofs 7DII som var dubbelt så dyr men inte D7200 som jag nog hade valt om jag återupptagit fotandet efter att den kom. A77II har en hyllad AF och snabbheten imponerar men följande AF blev jag aldrig riktigt vän med. Bytte sedan till FF i form av A7R med häpnadsväckande lyft IQ-mässigt och hyffsad af med EA4. Sedan blev det den andra versionen (den svindyra) med ytterligare ett IQ-lyft som tar andan ur en. Har inte testat AF:n fullt ut (tack för länken till Fongs video förresten Sten-Åke!) men tycker faktiskt inte hittills att den står A77II:an långt efter. Serietagning med 12 bilder/sek har den inte men måste faktiskt lite pinsamt erkänna att det är ganska skönt att slippa flera hundra bilder på samma motiv där den ena bilden nästan ser ut som den föregående. :) Nu ryktas det på DPR om en A99II med "breath taking" prestanda vilket förmodligen inte är sant. Även om det skulle vara det gör jag halt här. Jag tycker att jag kommit i mål även om vägen varit onödigt krokig och kostsam.
 
Men tror vi verkligen att en del av dessa brister kan åtgärdas om vi nu ska hålla fast vid kamerans formfaktor som nog Sony aktar sig för att tumma ytterligare när det gäller A7-serien. Jag var verkligen inte positiv till de nya kamerahusen när de kom. Gillar inte det utstickande EVF-huset och föredrar egentligen det format NEX 7 hade med Tri Navi. Även A6000 är ju större än NEX 7.

Jag tror att Sony faktiskt måste ta fram ett större kamerahus också för de som faktisk föredrar det. A7-husen är inte optimala för den gruppen användare och det finns minimalt utrymme att möta kraven om det inte sker något dramatiskt med själva batteritekniken. Finns det verkligen plats för fler kortplatser??

Du har själv varit inne på att betrakta A7-serien som M- Leicaliknande vad gäller användandet. OM vi skulle hålla fast vid det tänkandet är det verkligen inte svårt att ställa sig frågan:
Vad hade reaktionen blivit om Leica hade "uppfunnit" A7-serien?

Skulle någon förvånat sig över litenheten, batterikapacitet, att kameran inte tillhör absoluta spjutspetsen vad gäller AF vid snabb actionfotografering, att kameran lämpar sig bäst för användning med inte alltför stora objektiv?

Under lång tid har ju Leicas digitala M-serie och deras köpare varit tillfreds med att IQ, DR, brus etc varit något sämre än än väsentligt billigare dslr.

Jag slänger bara ut frågan att spekulera över.

Ang större kamerahus: Ja, jag tror att sådant är på väg fast då främst för A-mount och med SLT-teknik fast då som en mer temporär åtgärd för att hålla liv i A-mountgluggarna och ett försök att skapa sin egen D8x0 eller D4s.

Skulle den modellen ändå bli en "förstorad A7", äkta spegellös kamera med FE/E-fattning förutsätter det att objektivparken byggs ut samt att man ytterligare vässat AF, fixat lossless compression, 2 kortplatser mm.

Egentligen står Sony väl här inför ett ganska stort dilemma.

Personligen gillar jag A7-serien version 1 mest (förutom avtryckets placering). Bortsett från det uppstickande EVF-huset som du inte gillar men som jag gillar, är formafaktorn inte alls långt ifrån NEX-7.

Att jag överhuvudtaget lade mig i den här tråden mer aktivt berodde på att många började jämföra A7-serierna med Nikons och Canons pro- slagskepp vad gäller bruk vid snabbt actionfoto/pressfoto under svårare fältmässiga förhållanden och tidspress.
Den jämförelsen anser jag inte borde ha gjorts därför att A7-serien i grunden representerar en annan filosofi. Därför föranledde det mig att oreserverat hålla med Ming i flera avseenden.

Detta därför att jag har "varit där" och hade jag hamnat där igen skulle en A7 komma långt ifrån mitt val.
Därför har jag 2 system som jag prisar lika högt med ett minus för Sony dock: Mitt numera ganska väl kända dissande av de dåliga normalzoomarna i FE-serien.

//Lennart
 
. Även om det skulle vara det gör jag halt här. Jag tycker att jag kommit i mål även om vägen varit onödigt krokig och kostsam.

Och i just sådana här fall är det lite tvärtom. Man kan väl säga att "det är väl inte vägen som räknas utan målet". Och där är du och är nöjd. Det är ju perfekt!

Även om vägen varit kostsam så är vi nog ganska många som pungat ut med lärpengar oavsett om slutmålet bestått av en tung MF-kamera, en A7RII eller rentav en återgång till APS-C formatet eller dito M4/3.
Man ska i görligaste mån skaffa det man själv trivs med- inte vad vissa testare anser.

Slutanvändaren är egentligen den enda pålitliga testaren som kan döma om man "kommit i mål", Och den testaren är i detta fallet man själv.

Mvh//Lennart
 
Du har själv varit inne på att betrakta A7-serien som M- Leicaliknande vad gäller användandet. OM vi skulle hålla fast vid det tänkandet är det verkligen inte svårt att ställa sig frågan:
Vad hade reaktionen blivit om Leica hade "uppfunnit" A7-serien?

Skulle någon förvånat sig över litenheten, batterikapacitet, att kameran inte tillhör absoluta spjutspetsen vad gäller AF vid snabb actionfotografering, att kameran lämpar sig bäst för användning med inte alltför stora objektiv?

Under lång tid har ju Leicas digitala M-serie och deras köpare varit tillfreds med att IQ, DR, brus etc varit något sämre än än väsentligt billigare dslr.

Jag slänger bara ut frågan att spekulera över.

Ang större kamerahus: Ja, jag tror att sådant är på väg fast då främst för A-mount och med SLT-teknik fast då som en mer temporär åtgärd för att hålla liv i A-mountgluggarna och ett försök att skapa sin egen D8x0 eller D4s.

Skulle den modellen ändå bli en "förstorad A7", äkta spegellös kamera med FE/E-fattning förutsätter det att objektivparken byggs ut samt att man ytterligare vässat AF, fixat lossless compression, 2 kortplatser mm.

Egentligen står Sony väl här inför ett ganska stort dilemma.

Personligen gillar jag A7-serien version 1 mest (förutom avtryckets placering). Bortsett från det uppstickande EVF-huset som du inte gillar men som jag gillar, är formafaktorn inte alls långt ifrån NEX-7.

Att jag överhuvudtaget lade mig i den här tråden mer aktivt berodde på att många började jämföra A7-serierna med Nikons och Canons pro- slagskepp vad gäller bruk vid snabbt actionfoto/pressfoto under svårare fältmässiga förhållanden och tidspress.
Den jämförelsen anser jag inte borde ha gjorts därför att A7-serien i grunden representerar en annan filosofi. Därför föranledde det mig att oreserverat hålla med Ming i flera avseenden.

Detta därför att jag har "varit där" och hade jag hamnat där igen skulle en A7 komma långt ifrån mitt val.
Därför har jag 2 system som jag prisar lika högt med ett minus för Sony dock: Mitt numera ganska väl kända dissande av de dåliga normalzoomarna i FE-serien.

//Lennart

Jaa du Leica är ett kapitel för sig. Hur länge har inte de kommit undan med sånt andra tillverkare vackert fått hacka i sig. Hur länge kom de inte undan med manuell fokus? Hur länge var det inte okej med taskiga hög ISO-egenskaper eller för den delen brist på allt i objektivväg över 135mm. Missförstå mig rätt för jag tycker verkligen att det är OK att de inte har längre objektiv för de har ju verkligen drivit det kompakta tänket föredömligt och deras användare har ju anpassat sig efter det ända från början. De är bara att gratulera till det för det är verkligen en marknadsföringsbedrift.

Men när det gäller Sony gnäller man rätt hårt på ett halvtaskigt utbud av långa telen och telezoomar och det med viss rätt i sig men vi pratar om ett system med kamerahus som inte varit större än Leicas och som de flesta ändå gnäller på för att de är "obalanserade" med långa objektiv. Så har vi de beramade batterierna och där har väl Leica inga större problem. Jag antar att Leica överhuvudtaget inte har några batteriproblem för det mesta är väl fortfarande mekaniskt. Fatta att man går loss med det 2015! Men jag hör väldigt få som muttrar över att Leica skulle vara musealt och gör en sak av det. Det är egentligen en enastående bedrift som jag tror många andra tillverkare verkligen avundas. Leica är älskade och kramade oavsett vad de INTE gör.

Kollar man på en NEX 7 och utgår från den är A7 MK I ett avsteg i storlek uppåt och MK II två. Av mina A7:eek:r så gillar jag också MK I husen bättre. Jag förstår faktiskt inte riktigt snacket om att MK II skulle ha så överlägsen ergonomi. Jag ser faktiskt ingen större skillnad på dem annat än i storlek och vikt. A7 II-husen är verkligt massiva nu. Det slås man inte minst vid en jämförelse med NEX 7.

Jag vet inte om Sony står inför så stora dilemman egentligen för jag tror faktiskt inte det behöver bli något öronbedövande gnöl om man lägger med A-mount eftersom det går ganska fint att leva vidare med någon av Sony-adaptrarna den dag man tröttnar på sina A-mounthus. Sony har ju redan släppt upp en försöksballong för något år sedan med en "tjockis" i instegssegmenten som var både tjock och hade E-mount och spegellös teknik. Ju bättre AF:en blir i de spegellösa ju färre argument för att driva SLT vidare och då är man av med det dilemmat. Att det kommer en större proffskamera tror jag blir oundviktigt för Sony. Jag tror de kommer göra det när allt är på plats i A7-plattformen och de får lite andrum.

Sony har faktiskt inte så mycket kvar att bevisa rent tekniskt men de har fortfarande en utmaning i att erövra promarknaden och bli en fullbred leverantör av kameror. Jag tror det kommer vara rätt oemotståndligt för dem att göra ett allvarligt försök på den marknaden också.
 
Tack för utförligt svar (avkortad till slutklämmen)!
Passade på när kameran var minus 5tkr någon vecka men uj, uj, köpt på mig alldeles för mycket Sony-prylar redan med även gamla Minoltaobjektiv bl a. Måste börja sälja av en hel del faktiskt. Kanske skulle jag gjort helt om till Nikon som du rådde mig till för snart ett åt sedan. Hade ju innan redan köpt A77II. Fanns iofs 7DII som var dubbelt så dyr men inte D7200 som jag nog hade valt om jag återupptagit fotandet efter att den kom. A77II har en hyllad AF och snabbheten imponerar men följande AF blev jag aldrig riktigt vän med. Bytte sedan till FF i form av A7R med häpnadsväckande lyft IQ-mässigt och hyffsad af med EA4. Sedan blev det den andra versionen (den svindyra) med ytterligare ett IQ-lyft som tar andan ur en. Har inte testat AF:n fullt ut (tack för länken till Fongs video förresten Sten-Åke!) men tycker faktiskt inte hittills att den står A77II:an långt efter. Serietagning med 12 bilder/sek har den inte men måste faktiskt lite pinsamt erkänna att det är ganska skönt att slippa flera hundra bilder på samma motiv där den ena bilden nästan ser ut som den föregående. :) Nu ryktas det på DPR om en A99II med "breath taking" prestanda vilket förmodligen inte är sant. Även om det skulle vara det gör jag halt här. Jag tycker att jag kommit i mål även om vägen varit onödigt krokig och kostsam.

Jag har också landat nu med mitt åttonde KM/Sony-hus. Det blir rätt mycket lärpengar för mig också över tid. Men jag sörjer inte pengarna för de går att motivera mycket med den utveckling som varit över tid. Jag intalade mig länge fram till nu att jag faktiskt inte behövde något mer i kameraväg men jag vill faktiskt ha IBIS och bättre AF till min tele-zoomar och till småbarnsfoto, där ögon fokus och bättre face detection än i min A7r heller inte är fel. Jag tänker ha min A7 II:a som huvudkamera men också som ett komplement till A7r som jag fortfarande älskar för sin fantastiska detalj. Min NEX 7:a använder jag fortfarande där det är stökigt och stöldrisk är överhängande när jag reser i Afrika. Den är också tystare. A7 II låter faktiskt en hel del den med.

Jag lämnade tillbaka lånekameran jag tidigare lånat till MediaMarkt och hämtade min kamera idag. Jag hade också jättemycket tur för MediaMarkt hade sölat med prishöjningen på 2000 spänn alla andra gjort. Dessutom fick jag 900 spänn i cash back av Sony-killen som var på besök hos MM. Så det blir i princip 14000:- istället för 17.
 
Så har vi de beramade batterierna och där har väl Leica inga större problem. Jag antar att Leica överhuvudtaget inte har några batteriproblem för det mesta är väl fortfarande mekaniskt. Fatta att man går loss med det 2015! Men jag hör väldigt få som muttrar över att Leica skulle vara musealt och gör en sak av det. Det är egentligen en enastående bedrift som jag tror många andra tillverkare verkligen avundas. Leica är älskade och kramade oavsett vad de INTE gör.
Leica SL är nog en så modern kamera man kan hitta. Hur bra kapacitet batteriet har i den kameran vet jag inte, men kameran är knappast mekaniskare än de flesta andra spegelfria moderna systemkameror.
 
Är det inget annat än AF-prestandan med Canon-objektiv du är ute efter?

Enligt Sony-killen som var på MediaMarkt så ska firmwareuppgraderingen ge samma funktionalitet när det gäller AF-prestanda för både A-mountobjektiv och exv. tredjepartsobjektiv som Canons med adapter.

Jag tycker även bildstabiliseringen med mina gamla manuella objektiv och mina Samyang-objektiv är verkligt användbart och trevligt.

Mer en kommentar att det är en intressant AF-teknik som möjligör det. Personligen så tillför just kompatibilitet Canon-objektiv inte så mycket för just mig då jag fn bara har Nikon-objektiv. Men det finns ju en klart intressant potential där.

Låter grymt trevligt med AF-uppdatering till A7RII-nivå. Förutom att få denna i en betydligt rimligare prissatt kamera så visar den ju även på en vilja ifrån Sony att ta efter Fuji med att uppdatera sin kameror med nya förbättrade funktioner. Kan enbart applådera Sony för detta.

Jo, tycker faktiskt att fler än Sony/Olympus/Pentax borde ha sensorstabilisering i sina kamerahus.

Något som iaf Canon och Nikon borde kika på i sina större modeller (kan förstå om man inte alltid vill ha det i de minsta kamerahusen då det gör dem tyvärr ofta både lite större och tyngre).
 
Bristen på dedicerade BRA normalzoomar till A7-serien är väl välkänd?

//Lennat

Det är lite synd håller jag med om. Det är just med små fasta primes och med bra normalzoomar som jag personligen tycker att lite mindre spegellösa kameror kommer allra mest till sin rätt.

Skall man ha stora tunga telen (eller hyfsat stora ljusstarka vidvinkelzoomar) så tycker jag att det kanske är något som hör bäst hemma på lite större rejälare kamerahus.
 
Men tror vi verkligen att en del av dessa brister kan åtgärdas om vi nu ska hålla fast vid kamerans formfaktor som nog Sony aktar sig för att tumma ytterligare när det gäller A7-serien. Jag var verkligen inte positiv till de nya kamerahusen när de kom. Gillar inte det utstickande EVF-huset och föredrar egentligen det format NEX 7 hade med Tri Navi. Även A6000 är ju större än NEX 7.

Jag tror att Sony faktiskt måste ta fram ett större kamerahus också för de som faktisk föredrar det. A7-husen är inte optimala för den gruppen användare och det finns minimalt utrymme att möta kraven om det inte sker något dramatiskt med själva batteritekniken. Finns det verkligen plats för fler kortplatser??

Jag håller med dig om att Sony måste erbjuda kamerahus i flera olika formfaktorer. Gärna större rejälare (A9?) som passar större objektiv med större bländare och längre brännvidder.

Å andra sidan, som jag själv är ute efter just nu, så skulle jag gärna se att de kom med en APS-efterföljare i den storleksklass som just NEX 7 och A6000 som du nämner ovan har.

Personligen så har jag en känsla av att Sony går "all in" på enbart FF på E-mount, och glömmer bort oss som vill ha små smidiga APS-C-baserade spegellösa system.

Det är iaf så jag tolkar lite av de signaler som Sony ger. Kanske en obefogad rädsla??

Även om jag gillar A7-serien, och speciellt nu när A7II ser ut att få samma AF-funktioner som A7RII har, (kanske blir något sådant i framtiden även för mig), så är det nämnligen främst en ny version på A6000 som jag väntar och hoppas på.

Är ute efter ett litet spegellöst system för gatufoto och när jag är på resande fot, när resan inte huvudsakligen är en fotoresa (då tar jag givet med mig mitt DSLR-system).

Skall jag bara iväg på semester med familjen så är en liten spegellös ett intressant alternativ emellan en kompaktkamera och en fullblods DSLR. Kan då få lite bättre bildkvalitet, och mer möjllighet till kreativ bokeh, än en entusiastkompakt med 1"-sensor eller mindre kan ge, men ändå i ett betydligt lättare och smidigare paket än ett större fullformats-system.

Samma sak när jag flyger i jobbet. Skulle vara kul att kunna slänga iväg lite foton på kvällarna även om jag vill resa med endast ett väldigt lätt handbagage. Då skulle ett kompakt litet APS-C-baserat spegellöst system som A6xxx sitta perfekt inbillar jag mig.
 
Leica SL är nog en så modern kamera man kan hitta. Hur bra kapacitet batteriet har i den kameran vet jag inte, men kameran är knappast mekaniskare än de flesta andra spegelfria moderna systemkameror.

Leica har gjort en dygd av att vara avskalad länge. Det kan ju vara en fördel också. Less is more ibland. Även Leica har ju tvingats modernisera sig.

Risken med avancerade kameror såsom A7r II är att de blir så överlastade att det blir svårt för folk att hantera dem. AF-systemet borde man nog se över så att man får bättre överblick hur olika delsystem interagerar. Gary Fong tar ju exv. upp just detta. Ser man inte upp så kan man få oönskade konsekvenser av sina inställningar - suboptimering av prestanda.
 
Vad hade reaktionen blivit om Leica hade "uppfunnit" A7-serien?

+

Det hade inte alls blivit samma bråk, hype, attacker och inte heller samma religösa krigande och försvarande av allt A7 (både positivt och negativt) här på Fotosidan iaf. Det kan jag garantera - trots att det ibland kan storma lite även runt Leicas produkter.

Bättre menyhantering.

Mindre grafik, text och logotyper i EVF:en som stör bildkomponeringen.


-

De hade garanterat kostat ytterligare en bra bit till att köpa in.

Klart sämre JPG-bilder rakt ut ifrån kameran (enbart köra DNG/RAW som gäller då).
 
Mer en kommentar att det är en intressant AF-teknik som möjligör det. Personligen så tillför just kompatibilitet Canon-objektiv inte så mycket för just mig då jag fn bara har Nikon-objektiv. Men det finns ju en klart intressant potential där.

Låter grymt trevligt med AF-uppdatering till A7RII-nivå. Förutom att få denna i en betydligt rimligare prissatt kamera så visar den ju även på en vilja ifrån Sony att ta efter Fuji med att uppdatera sin kameror med nya förbättrade funktioner. Kan enbart applådera Sony för detta.

Jo, tycker faktiskt att fler än Sony/Olympus/Pentax borde ha sensorstabilisering i sina kamerahus.

Något som iaf Canon och Nikon borde kika på i sina större modeller (kan förstå om man inte alltid vill ha det i de minsta kamerahusen då det gör dem tyvärr ofta både lite större och tyngre).

Ja det är ju bra att de uppdaterar firmware till samma nivå som i A7r II och A7s II. Men Sony har historiskt varit rätt dåliga på det.
 
Jag håller med dig om att Sony måste erbjuda kamerahus i flera olika formfaktorer. Gärna större rejälare (A9?) som passar större objektiv med större bländare och längre brännvidder.

Å andra sidan, som jag själv är ute efter just nu, så skulle jag gärna se att de kom med en APS-efterföljare i den storleksklass som just NEX 7 och A6000 som du nämner ovan har.

Personligen så har jag en känsla av att Sony går "all in" på enbart FF på E-mount, och glömmer bort oss som vill ha små smidiga APS-C-baserade spegellösa system.

Det är iaf så jag tolkar lite av de signaler som Sony ger. Kanske en obefogad rädsla??

Även om jag gillar A7-serien, och speciellt nu när A7II ser ut att få samma AF-funktioner som A7RII har, (kanske blir något sådant i framtiden även för mig), så är det nämnligen främst en ny version på A6000 som jag väntar och hoppas på.

Är ute efter ett litet spegellöst system för gatufoto och när jag är på resande fot, när resan inte huvudsakligen är en fotoresa (då tar jag givet med mig mitt DSLR-system).

Skall jag bara iväg på semester med familjen så är en liten spegellös ett intressant alternativ emellan en kompaktkamera och en fullblods DSLR. Kan då få lite bättre bildkvalitet, och mer möjllighet till kreativ bokeh, än en entusiastkompakt med 1"-sensor eller mindre kan ge, men ändå i ett betydligt lättare och smidigare paket än ett större fullformats-system.

Samma sak när jag flyger i jobbet. Skulle vara kul att kunna slänga iväg lite foton på kvällarna även om jag vill resa med endast ett väldigt lätt handbagage. Då skulle ett kompakt litet APS-C-baserat spegellöst system som A6xxx sitta perfekt inbillar jag mig.

Ja jag har ju varit väldigt nöjd med NEX 7 som liten allroundkamera på resor. Var på Barbados för något år sedan och då hade jag bara NEX 7, ett Sony 16-50mm motorzoom och en liten Sony-mick för ljud till filmning. Jag tycker det gick jättebra och det var ganska kul eftersom jag inte är ett dugg rädd heller om min gamla NEX 7. Sony 16-50 är ett ganska utskällt objektiv för det har galen distorsion okompenserat. Men jag tycker det presterar väldigt mycket bättre än sitt rykte och jag gillar verkligen motorzoomen vid filmning. Funkar mjukt och fint utan alltför mycket ljud. Med det objektivet blir en NEX 7 nästan som en liten kompaktkamera. A7 II:eek:rna är gränsfall för de är nästan lite väl klumpiga i den typen av samman hang även om de är relativt små de med.
 
Ja det är ju bra att de uppdaterar firmware till samma nivå som i A7r II och A7s II. Men Sony har historiskt varit rätt dåliga på det.

De verkar ha ändrat kurs här.

Kanske så har de insett att intresse för att både köpa nytt och andrahandvärde blir högre med uppdateringar som håller liv i kameramodellerna lite längre (speciellt på spegellösa som fortfarande utvecklas i rask takt).

Började hyfsat bra med att de släppte FW för att kunna fota med icke förstörda RAW-filer.

Det är grymt fint om de får till detta med den nya AF:en på A7II:an.

Då blir jag faktiskt lite imponerad måste jag erkänna, och måste helt klart applådera dem för det. Dessutom stort grattis till dig och alla andra A7II-ägare. Tror det kan bli en hyfsat lyft (menar dock inte alls att det är dåligt AF i dagsläget).
 
Leica har gjort en dygd av att vara avskalad länge. Det kan ju vara en fördel också. Less is more ibland. Även Leica har ju tvingats modernisera sig.
Leica M har inte ändrat sig jättemycket på 60 år eller så, men Leica har de senaste åren kommit med flera moderna kamerasystem: Leica S, Leica T och Leica SL. Alla dessa hävdar sig bra mot konkurrenterna vad gäller moderna finesser.

Leica SL tycks vara en direkt konkurrent till Sony A7-serien (fast knappast prismässigt).
 
objektivparken byggs ut samt att man ytterligare vässat AF, fixat lossless compression, 2 kortplatser mm.

Egentligen står Sony väl här inför ett ganska stort dilemma.

Personligen gillar jag A7-serien version 1 mest (förutom avtryckets placering). Bortsett från det uppstickande EVF-huset som du inte gillar men som jag gillar, är formafaktorn inte alls långt ifrån NEX-7.

Att jag överhuvudtaget lade mig i den här tråden mer aktivt berodde på att många började jämföra A7-serierna med Nikons och Canons pro- slagskepp vad gäller bruk vid snabbt actionfoto/pressfoto under svårare fältmässiga förhållanden och tidspress.
Den jämförelsen anser jag inte borde ha gjorts därför att A7-serien i grunden representerar en annan filosofi. Därför föranledde det mig att oreserverat hålla med Ming i flera avseenden.

Detta därför att jag har "varit där" och hade jag hamnat där igen skulle en A7 komma långt ifrån mitt val.
Därför har jag 2 system som jag prisar lika högt med ett minus för Sony dock: Mitt numera ganska väl kända dissande av de dåliga normalzoomarna i FE-serien.

//Lennart[/QUOTE]


En lysande beskrivning om A7 seriens många gånger omhuldade lite krokiga väg för att platsa in och passa för många användare. jämförelsen med Leica är det nog bara du på tråden som kan räkna ut, man undrar ju hur det blivit som du nyss skrev. själv så påpekade jag tidigt när man såg åt vilket håll kritiken pekade att A7 typen av kamera aldrig kan bli en DSLR som många egentligen vill, om man ser till formfaktorn och att den är spegellös.

Ser absolut inga fel med den kritik som riktas mot kamerorna, det pekar trots allt på ett intresse och önskemål över vad många anser kunde vara bättre med kamerorna, att det påpekas att det fins tre st fanboys som försvarar A7 serien till absurdum är väl inte så roligt, och att tester som pekar på att A7RII trots allt inte är dålig till alla delar, slås snabbt ner till att vara gjorda av okunniga, Mr Ming skall lämnas i fred ( tycker också att han visst har flera bra synpunkter, men inte allt han säger är klockrent )- så det går bra att odugligförklara flera andra Sonytestare, det möter inga hinder.


//Bengt.
 
Leica M har inte ändrat sig jättemycket på 60 år eller så, men Leica har de senaste åren kommit med flera moderna kamerasystem: Leica S, Leica T och Leica SL. Alla dessa hävdar sig bra mot konkurrenterna vad gäller moderna finesser.

Leica SL tycks vara en direkt konkurrent till Sony A7-serien (fast knappast prismässigt).

Det är sant de har väl fått hjälp av Panasonic kanske. Tjänster och gentjänster. Några objektiv mot lite modern kameraelektronik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.