Men tror vi verkligen att en del av dessa brister kan åtgärdas om vi nu ska hålla fast vid kamerans formfaktor som nog Sony aktar sig för att tumma ytterligare när det gäller A7-serien. Jag var verkligen inte positiv till de nya kamerahusen när de kom. Gillar inte det utstickande EVF-huset och föredrar egentligen det format NEX 7 hade med Tri Navi. Även A6000 är ju större än NEX 7.
Jag tror att Sony faktiskt måste ta fram ett större kamerahus också för de som faktisk föredrar det. A7-husen är inte optimala för den gruppen användare och det finns minimalt utrymme att möta kraven om det inte sker något dramatiskt med själva batteritekniken. Finns det verkligen plats för fler kortplatser??
Du har själv varit inne på att betrakta A7-serien som M- Leicaliknande vad gäller användandet. OM vi skulle hålla fast vid det tänkandet är det verkligen inte svårt att ställa sig frågan:
Vad hade reaktionen blivit om Leica hade "uppfunnit" A7-serien?
Skulle någon förvånat sig över litenheten, batterikapacitet, att kameran inte tillhör absoluta spjutspetsen vad gäller AF vid snabb actionfotografering, att kameran lämpar sig bäst för användning med inte alltför stora objektiv?
Under lång tid har ju Leicas digitala M-serie och deras köpare varit tillfreds med att IQ, DR, brus etc varit något sämre än än väsentligt billigare dslr.
Jag slänger bara ut frågan att spekulera över.
Ang större kamerahus: Ja, jag tror att sådant är på väg fast då främst för A-mount och med SLT-teknik fast då som en mer temporär åtgärd för att hålla liv i A-mountgluggarna och ett försök att skapa sin egen D8x0 eller D4s.
Skulle den modellen ändå bli en "förstorad A7", äkta spegellös kamera med FE/E-fattning förutsätter det att objektivparken byggs ut samt att man ytterligare vässat AF, fixat lossless compression, 2 kortplatser mm.
Egentligen står Sony väl här inför ett ganska stort dilemma.
Personligen gillar jag A7-serien version 1 mest (förutom avtryckets placering). Bortsett från det uppstickande EVF-huset som du inte gillar men som jag gillar, är formafaktorn inte alls långt ifrån NEX-7.
Att jag överhuvudtaget lade mig i den här tråden mer aktivt berodde på att många började jämföra A7-serierna med Nikons och Canons pro- slagskepp vad gäller bruk vid snabbt actionfoto/pressfoto under svårare fältmässiga förhållanden och tidspress.
Den jämförelsen anser jag inte borde ha gjorts därför att A7-serien i grunden representerar en annan filosofi. Därför föranledde det mig att oreserverat hålla med Ming i flera avseenden.
Detta därför att jag har "varit där" och hade jag hamnat där igen skulle en A7 komma långt ifrån mitt val.
Därför har jag 2 system som jag prisar lika högt med ett minus för Sony dock: Mitt numera ganska väl kända dissande av de dåliga normalzoomarna i FE-serien.
//Lennart