Jag är inte alls rädd för några diskussioner, men de urartar ju hela tiden till att vi som kritiserar Sony är okunniga och inte vet hur vi ska ställa in våra kameror (eller att vi valt fel kamera). Jag tycker att vissa saker borde gjorts annorlunda på A7R II (bland annat det som Ming Thein skriver, och jag behöver inte ägna mig åt källkritik när det gäller tyckande). Jag tycker att batterilivslängd och avsaknaden av kortplatser är ett reellt problem i en kamera som för mig annars är nästan perfekt. Jag tycker inte att det är något större problem med okomprimerade råfiler, eftersom jag inte behöver det (men det vore förstås bra om de vore komprimerade).
Jag tycker att A7R II är en mycket bättre kamera än alla andra A7-kameror, och att den ergonomiskt är ljusår bättre än första versionen (tack vare placeringen av avtryckaren och det större greppet). Alla håller inte med, och det förstår och respekterar jag.
Jag tycker inte att Canons kameror är bedrövliga och jag tror inte att deras användare flyr till Sony för att få bättre sensorer. Jag tror att det finns några enstaka som gör det som komplement, men det är nog inget som skakar Canon särskilt mycket.
Ja nu har ju jag både en A7r av första generationen och en A7 II av andra och jag tycker inte ergonomin skiljer sig mycket alls. Ljusår? Det är ju nästan vilseledande, men visst alla får ha sin uppfattning - tills någon polemiserar mot den. Nästan varenda knapp sitter på samma ställe och menyträsket är nästan exakt detsamma. IBIS ger mer användarvänlighet men det är en av få saker tillsammans med greppet. Var avtryckaren sitter påverkar inte mig ett dugg men säkert andra.
I övrigt är allt sig likt. Att vi inte kritiserar Sony och Sony-kameror i detta forum är bara nys. Var har du varit hela tiden? Det är ju så vi bygger ny kunskap. Jag har t.ex. just lyft fram det faktum att dessa kameror inte alls är avsedda för någon proffsmarknad lika lite som A6000 och ändå är det en del som kör även den professionellt. Men med tanke på nackdelarna så ju de flesta känner till så har ju jag påpekat att de som inte är beredda till kompromisser i de fallen nog bör avstå A7
rna, för annars kommer de bli besvikna. En A7:a kan aldrig ge samma upplevelse som en pro-DSLR. Har man de förväntningarna så blir det fel. Tycker du det är fel att lyfta fram detta?
Jag har en massa exempel Anders på att folk faktiskt inte vet hur grejorna funkar. Menar du då att man inte ska påpeka det för att de kan bli ledsna? Det gäller inte minst konfigureringen av gränssnittet men det gör sig påmint i många andra sammanhang också. Någon påstår exv. ovan att kameran är så jobbig att den inte går att använda i kontrastrika miljöer. Men det finns ju lyckligtvis de som hittat Liveview-visningsinställningarna (effekt off) som ju också påverkar EVF:en.
Andra lever fortsatt i mörker hellre än att utmana sin okunnighet. Nu kan du kanske vänta med att gå igång igen för det jag menar är att folk tror sig kunna hantera ett avancerat verktyg som A7 II
rna med "trial and error"-teknik vid testning m.m.. Min åsikt är att fler borde köpa Friedmans bok om de känner sig osäkra över vad alla funktioner gör. Även jag köper böckerna av just det skälet för jag vet att jag inte har koll på allt och riskerar att missa en del godbitar annars. Vi köper gladeligen kameror för 35 000:- spänn men vi orkar ofta inte lära oss annat än ytligt hur de fungerar i alla sina stycken. Det tycker jag är både kapitalförstöring och lite onödigt dumt.
Åter andra har jag sett missa DMF i andra kameror än dessa t.ex.eller andra funktioner som inte by default ligger utlagda på någon knapp eller vred by default. Det är ju faktiskt så det ser ut och alla är långtifrån medvetna om detta när de uttalar sina upplevelser om gränssnittet eller AF:ens funktion utan att förstå vad det faktiskt kan användas till. Tycker du på fullt allvar att man ska avstå från att bringa klarhet i det för att inte göra någon av Mings fans ledsna?
Ett annat ord för det är just "okunniga" om detta. Jag lägger inga värderingar i detta men det kanske du gör men det ordet beskriver faktiskt situationen som den ser ut ofta. En del vet inte hur detta funkar och även den omtalade Ming råkar vara en av dessa vilket med all tydlighet framgått av en av hans videos. Det gör inte att jag automatiskt skulle mena att han har fel i annat.
Varför tror du att alla dessa Canon-användare köper Sony-hus till sina Canon-objektiv? För att få tillgång till en sämre AF än de redan har ?? ... eller har du någon annan bra förklaring som inte innehåller sensorprestanda. ...eller är de bara helt okunniga om hur dåliga dessa kameror i själva verket faktiskt är.