Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Sen är en diskussion där tes möter antites och förhoppningsvis ökar kunskaperna varv efter varv. Varför är du så rädd för diskussionerna? Det tycker jag är lite konstigt i ett diskussionsforum. De flesta diskussioner med hyfsat öppna deltagare reder ofta ut meningsskiljaktigheter generiskt - om man ger deltagarna lite tid.

Jag är inte alls rädd för några diskussioner, men de urartar ju hela tiden till att vi som kritiserar Sony är okunniga och inte vet hur vi ska ställa in våra kameror (eller att vi valt fel kamera). Jag tycker att vissa saker borde gjorts annorlunda på A7R II (bland annat det som Ming Thein skriver, och jag behöver inte ägna mig åt källkritik när det gäller tyckande). Jag tycker att batterilivslängd och avsaknaden av kortplatser är ett reellt problem i en kamera som för mig annars är nästan perfekt. Jag tycker inte att det är något större problem med okomprimerade råfiler, eftersom jag inte behöver det (men det vore förstås bra om de vore komprimerade).

Jag tycker att A7R II är en mycket bättre kamera än alla andra A7-kameror, och att den ergonomiskt är ljusår bättre än första versionen (tack vare placeringen av avtryckaren och det större greppet). Alla håller inte med, och det förstår och respekterar jag.

Jag tycker inte att Canons kameror är bedrövliga och jag tror inte att deras användare flyr till Sony för att få bättre sensorer. Jag tror att det finns några enstaka som gör det som komplement, men det är nog inget som skakar Canon särskilt mycket.
 
Jag tolkar nog detta som gällande Internet i allmänhet (och jag undrar om det inte är sagt med en viss humor) och där är det ju fullständigt sant. Internet är en jättestor sophög där det ibland glimmar till i någon pärla eller något guldkorn. Detta är ett konstaterande som många skulle instämma i. Det är därför det behövs bra sökmotorer, en källkritik värd namnet och en diskussion för att motverka okunnig ryktesspridning. Av det följer att det är olyckligt med klåfingrighet i moderering. Ha förtroende för processerna för de funkar faktiskt.
Och där kom kängan mot min moderering ,,,

Om jag kan konstatera att en testare av A7r vid ett empiriskt test jag sett på hans video kan motbevisa tesen att en DSLR (5Ds) alltid kommer fokuserar snabbare än en spegellös såsom A7r II, är det då fel tycker du att visa på den länken och tala om vad den leder till för info? ... eller ska vi låta en viss person i detta forum fortsätta upprepa som han alltid gör att det inte finns någon som bygger snabbare fokussystem än Canon? Det kan ju faktiskt vara så att en A7r II (åtminstone med de testpremisser man valt) är snabbare än denna DSLR. Sen får andra göra andra test med sina premisser så får vi se var vi landar då.

Naturligtvis är det inte fel - jag tror inte jag påstått det heller. Jag tror inte heller testet visar att A7R II är snabbare på att fokusera. Vem du menar med viss person vet jag inte, men Canon och Nikon är båda snabbare och bättre på att fokusera på vissa motiv än A7R II (och tvärtom).
 
Jag är inte alls rädd för några diskussioner, men de urartar ju hela tiden till att vi som kritiserar Sony är okunniga och inte vet hur vi ska ställa in våra kameror (eller att vi valt fel kamera). Jag tycker att vissa saker borde gjorts annorlunda på A7R II (bland annat det som Ming Thein skriver, och jag behöver inte ägna mig åt källkritik när det gäller tyckande). Jag tycker att batterilivslängd och avsaknaden av kortplatser är ett reellt problem i en kamera som för mig annars är nästan perfekt. Jag tycker inte att det är något större problem med okomprimerade råfiler, eftersom jag inte behöver det (men det vore förstås bra om de vore komprimerade).

Jag tycker att A7R II är en mycket bättre kamera än alla andra A7-kameror, och att den ergonomiskt är ljusår bättre än första versionen (tack vare placeringen av avtryckaren och det större greppet). Alla håller inte med, och det förstår och respekterar jag.

Jag tycker inte att Canons kameror är bedrövliga och jag tror inte att deras användare flyr till Sony för att få bättre sensorer. Jag tror att det finns några enstaka som gör det som komplement, men det är nog inget som skakar Canon särskilt mycket.

Ja nu har ju jag både en A7r av första generationen och en A7 II av andra och jag tycker inte ergonomin skiljer sig mycket alls. Ljusår? Det är ju nästan vilseledande, men visst alla får ha sin uppfattning - tills någon polemiserar mot den. Nästan varenda knapp sitter på samma ställe och menyträsket är nästan exakt detsamma. IBIS ger mer användarvänlighet men det är en av få saker tillsammans med greppet. Var avtryckaren sitter påverkar inte mig ett dugg men säkert andra.

I övrigt är allt sig likt. Att vi inte kritiserar Sony och Sony-kameror i detta forum är bara nys. Var har du varit hela tiden? Det är ju så vi bygger ny kunskap. Jag har t.ex. just lyft fram det faktum att dessa kameror inte alls är avsedda för någon proffsmarknad lika lite som A6000 och ändå är det en del som kör även den professionellt. Men med tanke på nackdelarna så ju de flesta känner till så har ju jag påpekat att de som inte är beredda till kompromisser i de fallen nog bör avstå A7:eek:rna, för annars kommer de bli besvikna. En A7:a kan aldrig ge samma upplevelse som en pro-DSLR. Har man de förväntningarna så blir det fel. Tycker du det är fel att lyfta fram detta?

Jag har en massa exempel Anders på att folk faktiskt inte vet hur grejorna funkar. Menar du då att man inte ska påpeka det för att de kan bli ledsna? Det gäller inte minst konfigureringen av gränssnittet men det gör sig påmint i många andra sammanhang också. Någon påstår exv. ovan att kameran är så jobbig att den inte går att använda i kontrastrika miljöer. Men det finns ju lyckligtvis de som hittat Liveview-visningsinställningarna (effekt off) som ju också påverkar EVF:en.

Andra lever fortsatt i mörker hellre än att utmana sin okunnighet. Nu kan du kanske vänta med att gå igång igen för det jag menar är att folk tror sig kunna hantera ett avancerat verktyg som A7 II:eek:rna med "trial and error"-teknik vid testning m.m.. Min åsikt är att fler borde köpa Friedmans bok om de känner sig osäkra över vad alla funktioner gör. Även jag köper böckerna av just det skälet för jag vet att jag inte har koll på allt och riskerar att missa en del godbitar annars. Vi köper gladeligen kameror för 35 000:- spänn men vi orkar ofta inte lära oss annat än ytligt hur de fungerar i alla sina stycken. Det tycker jag är både kapitalförstöring och lite onödigt dumt.

Åter andra har jag sett missa DMF i andra kameror än dessa t.ex.eller andra funktioner som inte by default ligger utlagda på någon knapp eller vred by default. Det är ju faktiskt så det ser ut och alla är långtifrån medvetna om detta när de uttalar sina upplevelser om gränssnittet eller AF:ens funktion utan att förstå vad det faktiskt kan användas till. Tycker du på fullt allvar att man ska avstå från att bringa klarhet i det för att inte göra någon av Mings fans ledsna?

Ett annat ord för det är just "okunniga" om detta. Jag lägger inga värderingar i detta men det kanske du gör men det ordet beskriver faktiskt situationen som den ser ut ofta. En del vet inte hur detta funkar och även den omtalade Ming råkar vara en av dessa vilket med all tydlighet framgått av en av hans videos. Det gör inte att jag automatiskt skulle mena att han har fel i annat.


Varför tror du att alla dessa Canon-användare köper Sony-hus till sina Canon-objektiv? För att få tillgång till en sämre AF än de redan har ?? ... eller har du någon annan bra förklaring som inte innehåller sensorprestanda. ...eller är de bara helt okunniga om hur dåliga dessa kameror i själva verket faktiskt är.
 
Och där kom kängan mot min moderering ,,,



Naturligtvis är det inte fel - jag tror inte jag påstått det heller. Jag tror inte heller testet visar att A7R II är snabbare på att fokusera. Vem du menar med viss person vet jag inte, men Canon och Nikon är båda snabbare och bättre på att fokusera på vissa motiv än A7R II (och tvärtom).

Den kängan är mot all form av klåfingrig moderering som inte egentligen behövs. Inte bara din. FS är inte världens centrum ... ännu.

Viss form av moderering finns behov av om vi pratar grava personangrepp och nätmobbing men jag har svårt att se att det varit någon allvarligare form av sånt här nu. Har du det?
 
F.ö. undrar jag om det är någon här i tråden som har något kul om A7RII att berätta?

Kul om A7RII, då är du inne på fel tråd, Sensorn i A7RII får väl ett okej, sedan fins inte mycket mera att orda om, Stenis kämpar så svetten lackar, och Sony Gunnar har missförstått detta med G-lagen, det är Mings Lag som gäller i tråden.[/QUOTE]

Ja jag har ju ingen A7r II men en A7 II som till 95% är likadan och jag var ute och luftade den idag några timmar kring lunch och jag tycker den var rätt kul :) bortsett från att just den här lånekameran (får min antagligen i morgon) hade otroligt skitig sensor. Så A7 II är nog inget att ha vid en närmare eftertanke för den modellen har så jäkla skitig sensor! Jag undrar om A7r II:ans är bättre och har mindre fingeravtryck på sensorn. Det borde den ju vara när den är dubbelt så dyr.
 
Det är just AF-prestanda och den nya AF-funktionen (med Canon-objektiv, och i framtiden förhoppningsvis även Nikon-objektiv) som jag tycker gör A7RII så väldigt intressant.

Får de till exakt samma lösning och prestanda som A7RII har (fast med mindre tunga RAW-filer) i A7II med en firmwareuppdatering så är det precis det jag är ute efter.

15 000 (och nu då tyvärr lite till) skulle vara ett fullt rimligt pris enligt mig.

Nu borrar jag bara lite. Är det inget annat än AF-prestandan med Canon-objektiv du är ute efter? Den är väl bättre i ett originalhus från Canon. (jag skojar bara). Du vet Anders trodde ju inte att det fanns något vidare intresse för sensorn i A7r II så då undrade ju jag varför inte alla köpte A7 II istället. Alla kan ju inte vara villiga att lägga upp dubbelt så mycket som för en A7 II bara för att få tillgång till den unika följande varianten av eye focus (skojar lite till bara)

Enligt Sony-killen som var på MediaMarkt så ska firmwareuppgraderingen ge samma funktionalitet när det gäller AF-prestanda för både A-mountobjektiv och exv. tredjepartsobjektiv som Canons med adapter. Vi får kolla. (skojar inte om det)

Jag tycker även bildstabiliseringen med mina gamla manuella objektiv och mina Samyang-objektiv är verkligt användbart och trevligt. Här har ni också ett exempel på en konfigurering man kan ha nytta av. Jag har lagt "Steady shot" och "Steady Shot - brännvidd"-inställningeen i Fn-menyn. Man bör ju ange brännvid när man använder manuella objektiv och det är jobbigt att behöva ner i menyerna för det. (inte nu heller) :)
 
Jag fattar i alla fall inte varför A7RII kopplas i hop med DSLR-kameror som har fått utvecklats under så mycket längre tid, om vi nöjer oss med intågen av 1D och D1 kameror för yrkesfolket.

Jag tror jag läst minst 200ggr att batteriet är för lite i A7, det räcker ju där, det är ju nästan en massiv förnedring av A7 hur dåligt den passar för yrkesfolket, det är ju ingen kamera för yrkesfolk, det är ju ingen kamera som yrkesfolket önskar sig, den skall ju se ut som 1DX och D4S har ingen i tråden förstått det.

MkIII och D750 ligger betydligt närmare dom två stora värstingarna, och är också klart godkända. mera konstigt kanske är att bara för tre år sedan så var MKII otroligt populär bland yrkesfolk, trots en dåligt följande autofokus, så gick det bra med den, nu skall det till varje pris vara super autofokus, jäklar vad det svänger snabbt, jag mins Nilsson på foto när han skulle ta fokus på ögat på en Lemur med MKII, han fick skärpan på nosen hela tiden, han fick koppla in Live view och köra manuellt.


//Bengt.

Tiderna ändras, tekniken lika så, och med det ändras också våra krav och förväntningar.
För min egen del tänker jag så här:
Med batteriprestandan så har jag under väldigt många år fått avbryta fotograferingen efter 36 exponeringar för att byta film eller växla till en laddad kamera. Att ha en batteritid på några hundra bilder, kanske inte är bra men det är ingen katastrof om man är förberedd.

På samma sätt har jag fram till 2003 manuellt satt skärpan. När jag bytte till digitalt lärde jag mig autofokus och att uppskatta att den var betydligt snabbare även om den inte alltid satt.
Med tiden har den blivit bättre och jag har lärt mig att omgående testa hur alla nya kameror och objektiv sätter skärpan och om de behöver justeras.
Men man har fått acceptera att det är så här det funkar. Det är inte perfekt utan bara "good enough" och med lite omvägar går det att få ett riktigt bra resultat.

Tekniken har blivit bättre och bättre och jag har hela tiden höjt ribban för vad jag tycker är OK och acceptabelt. Sonyn är första kameran jag verkligen litar på att den sätter skärpan där jag satt den.
Att den plötsligt kan ta tid på sig och leta skärpan i dåligt ljus går jag inte in på här, men jag är nöjd med att den inte bara sätter skärpan snabbt och fel utan (som min Canon) att jag får möjligheten att gå in manuellt.
/Anders
 
Vidare är AF inte riktigt hemma vad gäller irrationellt rörliga objekt. Objektivparken vad gäller normalzoomar är för katastrofalt dålig för mina behov. Så dålig att jag måste köra andra märken med adapter.

Har begränsad erfarenhet av C/N:s af-prestanda däremot kan jag uttala mig om skillnaden mellan A7R och A7RII: Med LA-EA3 och Tamron 150-600 till båda husen, är den om inte enorm så betydande. Har fotat fjädermygg som verkligen rör sig irrationellt, om än inte så långa sträckor (mest uppåt och nedåt), och här sätter A7RII:an fokusen snabbt och effektivt. Tror ö h t inte att det skulle gå med A7RI. Här kommer uppgraderingen med PD över en stor del av sensorn verkligen till sin rätt, lägg där till sensorstabiliseringen och det är än helt annan kamera! Dock, inte att förglömma, nästan tre gånger så dyr. Med LA-EA4 skulle det säkert funka till A7RI också men med betydligt färre fokuspunkter och tvånget att lägga på en mycket kortare slutartid för slippa skakoskärpa samt en spegel till adapterns af-modul som stjäl en gnutta ljus. Det senare kanske man kan bortse från men i skogen, där jag gärna rör mig känns varje liten extrafoton som en skänk från ovan.
 
Senast ändrad:
Tiderna ändras, tekniken lika så, och med det ändras också våra krav och förväntningar.
För min egen del tänker jag så här:
Med batteriprestandan så har jag under väldigt många år fått avbryta fotograferingen efter 36 exponeringar för att byta film eller växla till en laddad kamera. Att ha en batteritid på några hundra bilder, kanske inte är bra men det är ingen katastrof om man är förberedd.

På samma sätt har jag fram till 2003 manuellt satt skärpan. När jag bytte till digitalt lärde jag mig autofokus och att uppskatta att den var betydligt snabbare även om den inte alltid satt.
Med tiden har den blivit bättre och jag har lärt mig att omgående testa hur alla nya kameror och objektiv sätter skärpan och om de behöver justeras.
Men man har fått acceptera att det är så här det funkar. Det är inte perfekt utan bara "good enough" och med lite omvägar går det att få ett riktigt bra resultat.

Tekniken har blivit bättre och bättre och jag har hela tiden höjt ribban för vad jag tycker är OK och acceptabelt. Sonyn är första kameran jag verkligen litar på att den sätter skärpan där jag satt den.
Att den plötsligt kan ta tid på sig och leta skärpan i dåligt ljus går jag inte in på här, men jag är nöjd med att den inte bara sätter skärpan snabbt och fel utan (som min Canon) att jag får möjligheten att gå in manuellt.
/Anders

Precis! Jag har länge hävdat att precision är mycket viktigare än snabbhet om snabbheten inte klarar kvalitetskraven. Vad ska vi med en AF som är snabbast i världen om den inte träffar. De bilderna kasserar man ju ändå så det är helt meningslöst. Det är här spegellöst med fokuspunkter på huvudsensorn verkligen är en revolution. Tre strålgångar som inte alltid är i synk är en mycket både dyrare och osäkrare lösning som i våra gamla DSLR-lösningar.

Tycker också det ser mycket bra ut med min A7 II även om den firmware som släpps av Sony den 18:e ska göra AF:en ännu bättre. Det handlar om följande AF och fasdetekt AF även för A-mount och tredjepartstillverkare som Canon, vilket alltså inte fanns på plats i slutet av 2014 när A7 II kom. Både A7r II och A7s II har ju detta redan.

Det sker ju hela tiden förbättringar även av adaptrarnas firmware vilket equa redan påpekat. Så Canon-fotografer med Metabonesadaptrar kanske får göra om sina hastighetstester framöver.

Annat har det varit länge. AF var länge så usel precisionsmässigt att man inte ens kunde lita på att den satte skärpan på ett stilleben. Ändå fortsatte alla att snacka om snabb autofokus. Det är som att tro att man ska kunna flyga fast man knappt lärt sig gå. Den AF som fanns i Konica Minoltas gamla D7D var verkligt usel och missade regelmässigt med mängder av mina objektiv och det gick så långt att jag tidvis var helt beredd att lägga ner digitalfoto eller i alla fall återgå till manuell fokusering men problemet med den ansatsen är att dagens AF-objektiv helt enkelt inte är gjorda för manuell fokusering.

Jag fick den justerad två ggr men det ledde bara till att den funkade hjälpligt med något objektiv men inte andra och detta var före mikrojusteringens tid så man kunde inte ens justera primes.

Så jag säger äntligen! Det här är oerhört välkommet. Jag förstår att det här kan vara en aha-upplevelse för de Canon-fotografer som har egna erfarenheter av fokusproblem tidigare. Canon har haft mycket problem med AF men de har sannerligen inte varit ensamma och en del av mina Sony-hus har heller inte varit bra.
 
Ett exempel: I morse behövde jag ställa in så att den automatiskt gafflar tre exponeringar +-2 steg med självutlösare och ett tryck på avtryckaren. Men jag fick bara kameran att ta 3 identiska exponeringar. Till slut gav jag upp och tog min förprogrammerade gaffling, där jag får trycka manuellt på varje exponering. Kan någon ge mig tips?
Nu är det löst!
Det gick bra när jag fick sitta med kameran i lugn och ro. Jag tror att jag löst det för länge sedan, men sedan glömt bort det när jag väl skulle använda funktionen.
Jag blandade ihop att Sonyn har en funktion för att automatiskt ta ett antal bilder efter varandra med självutlösare, och att det finns en speciell funktion att ställa in självutlösare för gaffling.
Mitt fel!
/Anders
 
Har begränsad erfarenhet av C/N:s af-prestanda däremot kan jag uttala mig om skillnaden mellan A7R och A7RII: Med LA-EA3 och Tamron 150-600 till båda husen, är den om inte enorm så betydande. Har fotat fjädermygg som verkligen rör sig irrationellt, om än inte så långa sträckor (mest uppåt och nedåt), och här sätter A7RII:an fokusen snabbt och effektivt. Tror ö h t inte att det skulle gå med A7RI. Här kommer uppgraderingen med PD över en stor del av sensorn verkligen till sin rätt, lägg där till sensorstabiliseringen och det är än helt annan kamera! Dock, inte att förglömma, nästan tre gånger så dyr. Med LA-EA4 skulle det säkert funka till A7RI också men med betydligt färre fokuspunkter och tvånget att lägga på en mycket kortare slutartid för slippa skakoskärpa samt en spegel till adapterns af-modul som stjäl en gnutta ljus. Det senare kanske man kan bortse från men i skogen, där jag gärna rör mig känns varje liten extrafoton som en skänk från ovan.

Jag åsyftade faktiskt A7RII. Jag har provat den för att jämföra om jag hade någon reell glädje av att byta version 1 mot 2.

A7RII testades mot min D800 vid irrationellt rörliga motiv as is med en tillika lånad FE 70-200/4. D800 gav fler keepers. Så ur den aspekten anser jag att A7RII inte är framme ännu vid den typen av AF. Jag märkte vid läsandet av en del tester att jag inte var ensam om den åsikten.

MEN eftersom jag använder min A7R för helt andra ändamål än ovan nämnda är jag mycket nöjd med den. Trots ett antal nya finesser med version 2 anser jag därmed att jag inte behöver byta då skillnaden i IQ för min del är för liten (om ens märkbar).

Däremot saknar jag att inte ens ha CDAF och EXIF på mina andra gluggar med F-fattning och väntar på en AF-adapter för Nikongluggar på FE/A-mount.

Behöver jag någon gång verkligen actionfotografera så siter jag ju lugn med min Nikonutrustning. A7R använer jag för andra ändamål och är nöjd med den.

Bristen på dedicerade BRA normalzoomar till A7-serien är väl välkänd?

//Lennat
 
Har du kollat på denna video Lennart?

https://www.youtube.com/watch?v=L88uEmUp4t8

Jag tycker den är ett bra exempel på varför man måste läsa på om hur saker faktiskt fungerar och är tänkta att användas. Just AF-systemet är så pass komplext nu att det krävs att man faktiskt vet vad man håller på med om man ska lyckas använda systemet optimalt.

Även Gary Fridman har lagt upp en video kring Sonys AF-tänk och A77 II.

Här om A6000 av Patrick Murphy. För en del kan ju säkert A6000 också vara ett alternativ för sportfoto eftersom det ju är klart att ett APS-C system borde vara snabbare då det hanterar mindre datat för varje bild och har högre seriebildtagningsfrekvens.

https://www.youtube.com/watch?v=5iMgpSrHGy0

En del är lika men annat inte och man har större chans att fler funktioner täcks in om man ser några olika filmer.

Ibland kan det även vara en god idé att faktiskt använda engelska som kameraspråk för annars blir dete väl förvirrat när man ska leta funktioner i menyerna. Då funkar det inget vidare med svenska.

Det lär ju komma en uppdatering av A6000/NEX 7 och den är säkert uppdaterad en hel del också när det gäller AF.
 
Jag åsyftade faktiskt A7RII. Jag har provat den för att jämföra om jag hade någon reell glädje av att byta version 1 mot 2.

A7RII testades mot min D800 vid irrationellt rörliga motiv as is med en tillika lånad FE 70-200/4. D800 gav fler keepers. Så ur den aspekten anser jag att A7RII inte är framme ännu vid den typen av AF. Jag märkte vid läsandet av en del tester att jag inte var ensam om den åsikten.

MEN eftersom jag använder min A7R för helt andra ändamål än ovan nämnda är jag mycket nöjd med den. Trots ett antal nya finesser med version 2 anser jag därmed att jag inte behöver byta då skillnaden i IQ för min del är för liten (om ens märkbar).

Däremot saknar jag att inte ens ha CDAF och EXIF på mina andra gluggar med F-fattning och väntar på en AF-adapter för Nikongluggar på FE/A-mount.

Behöver jag någon gång verkligen actionfotografera så siter jag ju lugn med min Nikonutrustning. A7R använer jag för andra ändamål och är nöjd med den.

Bristen på dedicerade BRA normalzoomar till A7-serien är väl välkänd?

//Lennat


OK! Ja förstår att du sitter lugn med Nikonen. Ditt FE-objektiv till A7RII borde dessutom prestera bättre än mitt 150-600 Tamron med EA-3. Nu gjordes ganska nyligen en FW-uppdatering till A7RII som väl något också skulle förbättra af:n (förutom icke-destruktiv RAW då) om det medförde några märkbara förb kan jag inte svara på.
 
För en del kan ju säkert A6000 också vara ett alternativ för sportfoto eftersom det ju är klart att ett APS-C system borde vara snabbare då det hanterar mindre datat för varje bild och har högre seriebildtagningsfrekvens.
Bara om APS-C-kameran har färre antal pixlar på sensorn än småbildskameran, vliken ibland är fallet, men inte alltid. Det går inte att göra ett generellt påstående som ovan om saken.
 
OK! Ja förstår att du sitter lugn med Nikonen. Ditt FE-objektiv till A7RII borde dessutom prestera bättre än mitt 150-600 Tamron med EA-3. Nu gjordes ganska nyligen en FW-uppdatering till A7RII som väl något också skulle förbättra af:n (förutom icke-destruktiv RAW då) om det medförde några märkbara förb kan jag inte svara på.

Ja, nu var det ju lånegrejor. Men jag är ganska van Sony-användare sedan 2007 och har förutom A7R en gammal NEX-7 kvar (har haft A900/A850/A700/A77/A550 m fl samt Sony/Zeiss primegluggar-bytte till Nikon igen när roadmapen inte visade på någon uppgradering av A900).

Sten-Åke predikar samma sak som jag alltid gör: att verkligen gå på djupet med en kameras funktioner innan man dömer den. Nu gjordes testen tillsammans med en relativt van A7RII-användare och vi körde parallellt samt skiftade kameror under testet. Även han fick fler keepers med min D800.

Egentligen ska vi inte göra detta till någon huvudfråga med AF och irrationellt rörliga föremål. Jag lade mig i diskussionen sett ur ett fält/yrkesperspektiv. A7-serien står sig mycket bra för sig själv. Speciellt om man vet vad den klarar. Och inom sitt register är en A7RII i mitt tycke världens bästa kamera sett till ren IQ, dock lite svag på just snabbrörliga objekt.

Menyerna är jag van vid. Rawfilerna (som i vissa fall kan vara förstörande för en del ändamål) har på inget sätt vållat mig några problem.

I mångt och mycket är denna tråd nere på en sådan nörd-nivå att många verkar glömma att Sony A7RII och syskonen är unika och står på egna ben.

För mig som plåtat action med manuella motorkameror utan AF i många år känns det t o m lite skamset att racka ned på AF. Men jag jämför med vad som finns idag.

Och bortser vi från AF ser jag egentligen för egen del bara brister utanför A7-serien. D v s dess tillbehör objektiven där lineupen har betänkliga luckor. Men det finns ju adaptrar. Och förhoppningsvis kommer adaptrarna att utvecklas ännu mer.

Men icke desto mindre är ff en del "tjockkameror" med dubbla kortplatser, OVF, högre batterikapacitet, mer fullständig objektivpark etc att föredra för många. Själv har jag ju alltmer lämnat den typ av fotografering där dessa kameror briljerar.

Så, A7RII är en lysande kamera, men det finns plats för div förbättringar. Dessa är dock så få att det ter sig lite småaktigt ibland. Troligtvis beror det på kamerans pris som ff ligger högt.

//Lennart
 
Ja, nu var det ju lånegrejor. Men jag är ganska van Sony-användare sedan 2007 och har förutom A7R en gammal NEX-7 kvar (har haft A900/A850/A700/A77/A550 m fl samt Sony/Zeiss primegluggar-bytte till Nikon igen när roadmapen inte visade på någon uppgradering av A900).

Sten-Åke predikar samma sak som jag alltid gör: att verkligen gå på djupet med en kameras funktioner innan man dömer den. Nu gjordes testen tillsammans med en relativt van A7RII-användare och vi körde parallellt samt skiftade kameror under testet. Även han fick fler keepers med min D800.

Egentligen ska vi inte göra detta till någon huvudfråga med AF och irrationellt rörliga föremål. Jag lade mig i diskussionen sett ur ett fält/yrkesperspektiv. A7-serien står sig mycket bra för sig själv. Speciellt om man vet vad den klarar. Och inom sitt register är en A7RII i mitt tycke världens bästa kamera sett till ren IQ, dock lite svag på just snabbrörliga objekt.

Menyerna är jag van vid. Rawfilerna (som i vissa fall kan vara förstörande för en del ändamål) har på inget sätt vållat mig några problem.

I mångt och mycket är denna tråd nere på en sådan nörd-nivå att många verkar glömma att Sony A7RII och syskonen är unika och står på egna ben.

För mig som plåtat action med manuella motorkameror utan AF i många år känns det t o m lite skamset att racka ned på AF. Men jag jämför med vad som finns idag.

Och bortser vi från AF ser jag egentligen för egen del bara brister utanför A7-serien. D v s dess tillbehör objektiven där lineupen har betänkliga luckor. Men det finns ju adaptrar. Och förhoppningsvis kommer adaptrarna att utvecklas ännu mer.

Men icke desto mindre är ff en del "tjockkameror" med dubbla kortplatser, OVF, högre batterikapacitet, mer fullständig objektivpark etc att föredra för många. Själv har jag ju alltmer lämnat den typ av fotografering där dessa kameror briljerar.

Så, A7RII är en lysande kamera, men det finns plats för div förbättringar. Dessa är dock så få att det ter sig lite småaktigt ibland. Troligtvis beror det på kamerans pris som ff ligger högt.

//Lennart

Men tror vi verkligen att en del av dessa brister kan åtgärdas om vi nu ska hålla fast vid kamerans formfaktor som nog Sony aktar sig för att tumma ytterligare när det gäller A7-serien. Jag var verkligen inte positiv till de nya kamerahusen när de kom. Gillar inte det utstickande EVF-huset och föredrar egentligen det format NEX 7 hade med Tri Navi. Även A6000 är ju större än NEX 7.

Jag tror att Sony faktiskt måste ta fram ett större kamerahus också för de som faktisk föredrar det. A7-husen är inte optimala för den gruppen användare och det finns minimalt utrymme att möta kraven om det inte sker något dramatiskt med själva batteritekniken. Finns det verkligen plats för fler kortplatser??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.