I
Irriterat personangrepp. Det leder sällan till någon fruktbar diskussion.
Exakt min poäng.
Samma sak med religös evangelism och fanatism. Speciellt när man rackar ner på grupper av människor som råkar ha andra värderingar och preferenser än en själv.
Tillför inget som helst gott till diskussionerna.
Samma sak med påhittad fakta i evangelistens namn (tänker på dina egna påhitt om Sony som helt strider emot alla kända fakta).
Tyvärr kan jag konstatera att många som är här vare sig har några Sony-kameror eller är beredda att diskutera dessas egenskaper på riktigt. De är här av andra skäl jag ibland har svårt att riktigt förstå.
Personligen så är jag här just för att:
1. Jag är ett extremt stort fan av Sonys sensorer, och är därmed väldigt intresserad av alla kameror som har dessa.
2. A7RII är en extremt intressant kamera rent tekniskt, även om jag tycker den nuvarande modellen är för dyr för mig, och dessutom onödigt högupplöst (blir ett ännu större bekymmer med att om man vill ha oförstörda RAW-filer så är okomprimerat tyvärr enda alternativet i dagsläget). Hoppas på att Sony kommer med fler modeller i A7-serien, men även efterträdare till A-6000 (gillar APS-C-formatet på små spegellösa kameror).
3. Är nostalgisk med allt Minolta (mina första systemkameror - lärde mig fota med dom), och därmed även dess raka efterträdare i form av både Konica Minolta och nu då Sony. Så även om du kanske inte tror det så håller jag i grunden att det skall gå bra för Sonys kameror (deras TV och telefoner har jag inte samma förhållande till, och bryr mig varken bu eller bä om). Även om jag gillar Sony så gillar jag inte fanatism. På samma sätt som även om jag gillar och är lite av ett fan av de flesta av Apples produkter - så har jag extremt svårt för de som har samma typ av fanatism som finns där i många forum (ungefär som ni i Sonygänget visar här på fotosidan - då menar jag inte alla, utan ni tre "värstingar").
4. Jag vill komplettera mina stora DSLR:er med att snart köpa in en kompaktare spegellös systemkamera. De huvudleverantörerna jag kikar på är Fuji och Sony. Fuji främst för att jag gillar deras objektivserie, och Sony för att jag gillar deras sensorer.
Denna sista punkt 4. är den viktigaste praktiska punkten att jag just nu följer alla trådar om spegellösa kameror med väldigt stort intresse. Tyvärr så måste jag lite hålla med Ming, att ifrån det lilla jag testat, så är det inga spegellösa som får till det rätt till 100%.
Det gäller alltså inte bara Sonys modeller som jag är kritisk köpare till. Samma sak med Fuji och det andra (är även ett stort fan av Leica, och har fotat med det innan, men kritiserar de ofta när jag tycker d är fel ute).
Att jag mest kritiserat både Sony och Fuji beror alltså på att det är de som jag faktiskt är mest intresserad av att köpa. Hade jag varit lika intresserad av Panasonic och Olympus så hade jag säkert kikat lika nära på de - och därmed upptäckt en massa saker där att vara kritisk emot.
Så ta intresset för A7-serien som ett gott tecken på att det är kameror som intresserar och väcker reaktioner hos många. Både med positiva såväl som negativa aspekter. Hade de inte gjort så intressanta saker så hade inte så många brytt sig helt enkelt.