IOch handen på hjärtat: Hur många på tråden är det som använder sin A7-modell rent professionellt eller rentav äger eller ens provat en?
Som yrkesfotograf och ägare till A7R II, har jag precis idag haft kameran i två månader och i yrket kört flera tusen bilder.
Jag är som helhet extremt nöjd, men det finns helt klart några saker som kan göra mig frustrerad.
Jag har bara använt EF objektiv och för det mesta är det lika smidigt som med ett Canon-hus.
För mig känns Sonyn mycket som en mellanformatskamera. Den ger otroligt bra bilder och den trivs bra med att användas som en mellanformats kamera. Med stora objektiv är den rätt konstigt balanserad och trivs bäst på stativ.
MEN den fungerar otroligt bra på fri hand och ger riktigt skarpa bilder även på längre slutartider.
Den sätter skärpan och känns trygg att arbeta med (när man inte är stressad)
Det jag inte gillar är att den, utan extra batterigrepp ligger dåligt i handen med stora objektiv. Knappar och rattar ligger lite för tätt och konstigt placerade för min hand.
Menysystemet är bra och programmerbarheten är bra Men är man ute på jobb och snabbt behöver göra en inställning man inte är van vid, är det det mycket stressande att leta i menyerna.
Ett exempel: I morse behövde jag ställa in så att den automatiskt gafflar tre exponeringar +-2 steg med självutlösare och ett tryck på avtryckaren. Men jag fick bara kameran att ta 3 identiska exponeringar. Till slut gav jag upp och tog min förprogrammerade gaffling, där jag får trycka manuellt på varje exponering. Kan någon ge mig tips?
Sonys förblixt vid TTL har längre fördröjning innan huvudblixten på Canon. Och det är ganska lång fördröjning från avtryck till att bilden tas vid blixfotografering.
Det tar lång tid att skriva bilderna till kort. Jag har stängt av den bakre displayen att bilderna visas automatiskt när de är tagna (försöker att inte chimpa i onödan). Men när jag trycker på review-knappen måste jag vänta en sekund efter exponeringen annars får jag ett felmeddelande.
Fotograferar man sport (med Canonobjektiv) eller reportage där omgivningsljuset snabbt ändrar sig är Sonyn inte ett alternativ.
Vi är en hel del yrkesfotografer som använder Sony, speciellt med våra gamla Canonobjektiv. Men ni kommer inte se oss på presskonferenser, hos dagstidningar eller på idrottsevenemang.
/Anders