Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här är enbart personliga och lösa spekulationer ifrån din sida - dessutom helt felaktiga.

Sony gör i verkligheten precis tvärt emot ditt drömmande/önsketänkade ovan.

De har precis beslutat att bryta loss sensortillverkningen helt ifrån den enhet som även har ansvaret för kameror, dvs Sony Device Solutions Business Group.

Sensordivisionen har tidigare agerat relativt självständigt ifrån kameradivisionen, men för att helt säkra denna självständinghet så har de valt att skapa täta skott emellan dessa två affärsintressen, genom att lägga sensortillverkningen i ett helt eget fristående bolag, Sony Semiconductor Solutions Corporation.

De vill helt enkelt inte riskera sin extremt lönsamma och växande sensortillverkining, genom att på något minsta sätt riskera att suboptimalisera denna med eventuella beslut som är relaterade till att gynna deras egen kameratillverkning. De vill helt enkelt säkra sin totala frihet och oberoende på detta sätt, och göra det tydligt både internt inom bolaget, såväl som externt emot marknaden.

Dvs precis helt motsatt emot det egna påhittade scenario du skisserar på i den text jag citerar.

Paradigmskifte? Ja, absolut - men tvärt emot det som du fantiserar/spekulerar vilt ikring.

Smart drag av Sony om du frågar mig.

Det är Sony som sitter med alla trumf på hand och som alltid kan bestämma vad de ska göra - inklusive att gynna dina egna dotterbolag framför andra. Inte bara jag drar de slutsatserna. Om du inte äger sensortillverkningen så är du i händerna på andra hela tiden. Precis det pekar SAR på idag i ett rumour som rör Sony-sensorer i Canon-kameror i framtiden:

http://www.sonyalpharumors.com/canon-to-use-sony-sensors-on-their-future-dslr-cameras/

"They would always get the best sensors a long time after Sony’s own camera implementations."

Det behöver självfallet inte alls bli så men det är ett möjligt scenario därför att det inte är Canon som har makten över den reella tilldelningen av sensorer om de köper dem från Sony.

Att det här händer eller befaras hända kan man ju bara gå tillbaka till den amerikanska konkurrensmyndigheten historiskt som hotade Microsoft med en tvingande uppdelning av företaget. Konkurrenterna menade att Microsofts utvecklare av applikationer gynnades av att Microsoft även satt på operativsystemet Windows. Det menade man gav applikationsutvecklarna i huset otillbörliga fördelar gentemot konkurrenterna..
 
Det behöver självfallet inte alls bli så men det är ett möjligt scenario därför att det inte är Canon som har makten över den reella tilldelningen av sensorer om de köper dem från Sony.
Sony Semiconductor Solutions Corporation är ett kommersiellt bolag så vitt jag vet, så om någon vill köpa dess produkter och det finns tillverkningskapacitet så lär det nog sälja så fort som möjligt om den intresserade köparen kan betala.
 
Det handlar om mycket annat också som jag pekat på i Microsoft-fallet och det är tillgång till info tidigt om kommande teknik och produkter. Det var ju det Microsofts applikationskritiker hävdade missgynnade dessa och gynnade Microsoft själv.

Man kan även tänka sig tilldelningssituationer vid situationer där efterfrågan är större än utbudet. Det är väl inte säkert att FIFO (first in first out) tillämpas konsekvent bara för att det råkar vara ett fristående bolag.

Men jag vet av erfarenhet att det kan vara exakt tvärtom också. Så var det med Esselte och Esselte Office. I kanalen så trodde alla att Esselte och Scribona gynnade sin egen återförsäljarkedja. ... men det var ofta precis tvärtom för de var ju tvingade att köpa från moderbolagets distributör Esselte Datasoft eller senare Scribona och ingen annanstans, så de betraktades säkert med rätta som säkra kunder som inte kunde försvinna eller gå någon annanstans. Det gjorde att man ofta tvingades att vara mer på tå för de andra kunderna.

Mekanismerna finns men det behöver ju inte innebära att de får spelrum. Men i Sonys fall är det så att Sony sällan varit först med att utnyttja sina egna sensorer före externa kunder. Men i fallet A7 II:eek:rna har det faktiskt hänt och det är en starkt bidragande orsak till att det är så starkt tryck kring A7:eek:rna som det är nu. Är det någon som tror på allvar att den situationen varit densamma om Nikon kunnat lansera nya kamerahus med dessa nya sensorer innan Sony kunnat eller samtidigt? Det tror i alla fall inte jag.
 
Jag tror att PC-mjukvarumarknaden på 1990-talet har rätt lite med Sonys sensorförsäljning att göra.

Martin skrev nyss en rätt utförlig redogörelse för varför Sonys kameraavdelning inte nödvändigtvis kan hindra Sonys sensoravdelning att sälja så många sensorer som möjligt till så många kunder som möjligt. Jag tycker att det verkade trovärdigt.
 
Hittade ännu ett av alla tidigare inlägg som jag inte besvarat (har inte kunnat sitta särskilt mycket framför en datorn under ganska lång tid, så det blir lite slumpartat).

... och snart är det väl bara Gunnar som krampaktigt kommer fortsätta krama ett A77-hus i väntan på ett nytt A-mounthus av något slag ska se dagens ljus och snart går vi in i vintermörkret igen.
---
Detta har du FULLSTÄNDIGT missuppfattat! Får ingen som helst kramp av att hålla i ett A77/II hus - ligger som gjutet i mina händer. Aldrig haft någon kamera med så bra grepp. :)

Och jag går INTE och väntar på något nytt A-mounthus. Är ännu så länge synnerligen nöjd med det jag redan har...


---
http://www.sonyalpharumors.com/sr3-...7-months-without-a-mount-camera-announcement/

"1) The last A-mount camera they announced was the A77II in May 1, 2014. So it’s now 17 months without any new A-mount camera announcement.
2) The high end A99 camera got announced three years ago on Sep 12, 2012. It would be about time to announce a new camera!
---
Däremot finns det förstås andra som går och väntar på en A99-efterföljare. Jag har tidigare förutspått att en sådan kan förväntas hösten 2016, med utgångspunkt från den "standardiserade" produktionscykeln 4 år för FF-hus.

Och följaktligen en A77 III ca år 2018. Som jag kan ha sparat ihop till under år 2019 :)

Jag har ingenting emot att ha fel "åt rätt håll", dvs att de kommer tidigare, eller att det kommer fler. :)

Jag förutspådde t.ex. inte A68, innan det kom ett rykte på SAR. Det gick omedelbart att se att det inte var påhittat, utan en "äkta läcka". Med denna som grund förutspådde jag i stället vad den INTE skulle ha, för att distingera den från A77 II:

Lägre burst speed än 12 FPS
Lägre upplösning på EVF och skärm
Ingen trippellagrad skärm som A77, A77 II och A99 utan en vanlig vinklingsbar uppåt och nedåt
Ingen Micro Focus Adjust
Lite färre knappar
Lite färre menyval
Lägre vikt
Förmodligen ingen metallram
Förmodligen plastbajonett (vilket fungerar alldeles UTMÄRKT- finns inte ett enda känt fall av utslitenhet)
Ingen 1:2,8 högkänslig AF-punkt
Inte så kort slutartid som 1/8000 sek
Samma batteri som i A77 etc. (NP-FM500H).

Påhittade spekulationer går vanligen att avslöja direkt (som att sensorn i 5Ds/R enligt ryktena skulle tillverkas av Sony).
.
 
Senast ändrad:
Ps

.
Men är inte min lista ovan också påhittade spekulationer då? :)

På ett sätt - ja.

Men egentligen inte alls!

Det är INTE spekulationer baserade på tro, önskningnar, grundlösa gissningar eller farhågor.
Är baserade på vad jag vet om kamerateknik, fysik, optik, om tidigare modeller och utveckling, Sonys företagskultur etc.

Det kanske inte blir exakt enligt facit, som vi väl snart kommer att finnas tillgängligt, men det borde inte ligga särskilt långt därifrån. Skulle så bli fallet får väl personer med anlag för skadeglädje tillfälle att njuta ett tag...
 
OK, jag är väl sämre orienterad numera när jag inte läser så mycket, det blir stickprovsvis. Får leta rätt på A68-tråden.
 
Apropå fokuseringsdiskussionen (AF) så är det ju väldigt viktigt att man förstår hur kameran funkar. Jag tror att det inte alltid är fallet med de som testar.

Kolla Gary Fongs genomgång.

https://www.youtube.com/watch?v=L88uEmUp4t8

Såg även en annan video på samma tema men den killen hade inte koll riktigt. Han var ändå en som kände sig kallad att undervisa oss via Youtube.
 
En spaning

Är på fotokonferens med c:a 100 fotografer.

Jämfört med förra konferensen i våras är det snarare färre än fler som kör Sony, förvånande nog.

Nikon har ökat, D810 är mkt populär, inte så förvånande för denna grupp.

Fotograferna är professionella och levererar till bildbyrå(er).
 
Jag är inte förvånad alls, självklart att C/N dominerar stort eller totalt bland professionella. A7 serien hör väl inte hemma bland dessa gossar, handlar väl inte särskilt mycket om vanlig bra bildkvalitet utan en hel del andra fördelar, fins väl en mängd kameror som i princip skulle klara av många fotouppdrag, även APS-C kameror.

Det är väl inte alla fotouppdrag som består av hagel och storm kan jag tänka, invigning av ett nytt dagis i Brösarp eller liknande duger nog en D3300 alldeles utmärkt. men en månad i Sibirien då är nog tegelstenarna ett utmärkt val.


Det blir bara teorier av mig, professionella fotografer är inte dom uppbundna av avtal med serviceverkstäder, arbetsgivare, redaktioner, andra uppdragsgivare osv, hjälp mig vidare.

1DX och D4s kan väl allt från att pricka svalor i luften, dokumentera Sareks naturområde, kan säkert slå ner någon trilsken tältpinne också om det behövs, och ett batteri som räcker i en 8 dagar. C/N bygger dom kameror som yrkesfolket vill ha och önskar.


//Bengt.
 
Som Bengt skriver räcker det tyvärr inte att vara bäst på bildkvalitet (vilket jag nog tycker man kan säga att A7R II är utan att överdriva). För de som lever på fotografi (och då tänker jag inte främst på stockfotografer som Ola) finns det så mycket annat som måste till. Bara en sån sak att kameran saknar dubbla kortplatser gör att den är helt otänkbar för en stor grupp fotografer.

Ming Thein har skrivit ett blogginlägg som jag tycker på många bra sätt beskriver det som i princip är "fel" med alla spegelfria kameror (och han använder ändå Sony parallellt med sina Nikonkameror). Han har fått mycket skit för det blogginlägget, hatmejl och andra otrevligheter från folk som ständigt tar det personligt när någon kritiserar det märke just de råkar använda, men jag tycker som sagt det ligger mycket i det han skriver.

http://blog.mingthein.com/2015/11/03/how-to-design-mirrorless-right/

Inlägget är skrivet ur hans yrkesmässiga perspektiv, och mycket av det han kritiserar spelar mycket mindre eller rent av ingen roll för amatörfotografer. Eftersom A7R nu råkar kosta lika mycket eller mer som Canons och Nikons mest högupplösta kameror, tycker jag dock ändå att resonemanget är relevant också för hobbyister som jag i viss mån.
 
För mig är Mings text mycket relevant. Inte varje detalj han påpekar, men tillräckligt många. I annat fall skulle jag nöjt mig med enbart A7R, men jag skulle känna mig naken i många situationer utan min D800. Så tills vidare ser jag A7R som ett komplement till Nikonsystemet.

Men enl min åsikt ett jäkligt trevligt komplement.

//Lennart
 
Mja...lite kul vad Mr Ming skriver, han säger det samma som jag skrev längre tillbaks, spegellösa är inte det samma som DSLR, och kanske inte kan bli det eller. Vet inte dock hur dom skall lösa ergonomin som Ming poängterar gällande kompakter med fast objektiv, här tänker jag storlek på knappar och hur många som kan få plats på en liten kamera. FZ1000 var väl bättre, men är då inte längre någon liten kamera. Vore tråkigt om alla kameror skulle ha samma storlek för att den då blir mest effektiv.

//Bengt.
 
Mja...lite kul vad Mr Ming skriver, han säger det samma som jag skrev längre tillbaks, spegellösa är inte det samma som DSLR, och kanske inte kan bli det eller. Vet inte dock hur dom skall lösa ergonomin som Ming poängterar gällande kompakter med fast objektiv, här tänker jag storlek på knappar och hur många som kan få plats på en liten kamera. FZ1000 var väl bättre, men är då inte längre någon liten kamera. Vore tråkigt om alla kameror skulle ha samma storlek för att den då blir mest effektiv.

//Bengt.

Det där tror jag inte ett dugg på för det handlar mer om man vill bjuda på dedikerade rattar och spakar eller mer könlös men mer effektiv elektronik med omprogrammerbara knappar och rattar. Kolla bara den helt nya smått fantastiska Canon G5X. Kom ihåg det sant analoga gränssnittet i Konica Minolta D7 från 2005. Så här skrev dPreview 2005 i sin recension: "In use the 7D proved to be an excellent 'photographic tool', it feels good to hold, it's easy to change settings (thanks to the fact that almost all the major settings have external buttons / levers)"

http://www.dpreview.com/reviews/KonicaMinolta7D/Images/allroundview.jpg

Det var rattar, spakar och kranar överallt men hur bra var det när man ändrade något och kameran kom i osynk med hur rattarna faktiskt stod. Föredrar den mer anpassningsbara elektroniken av det skälet faktiskt för den låter mig bestämma själv hur gränssnittet ska se ut. Det är ju så idag dessutom att moderna high end kameror har väldigt många fler funktioner man vill nå är det finns kanappar och rattar och då måste man lösa det smartare än med en massa rattar a la gammal analog kamera även om det är jäkligt snyggt och välgjort de Canon gjort i G5X.

http://cameras.reviewed.com/content/canon-powershot-g5x-first-impressions-review

Jämför den med den hyllade men klart tråkigare Sony RX100 IV där man har en helt annan och mer minimalistisk ansats.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/sony-rx100-iv/sony-rx100-ivA.HTM


Tyvärr har väl Ming haft lite svårt att lägga ner den tid som krävs alla gånger för att konfigurera en modern high end kamera som de ur Sonys A7-serie som just är goda exempel på gränssnitt som är i hög grad anpassningsbara efter användarens tycke och smak.

Missförstå mig rätt! Jag gillar verkligen gammal analog kamerateknik och älskar från min tid som ung i tillverkningsindustrin fint mekaniskt hantverk med hög precision men när det gäller moderna högteknologiska kameror så har jag svårt att se att det skulle vara en särskilt effektiv väg att förlora sig i drömmar om analoga mekaniska gränssnitt även om de är klart snyggare.
 
Som Bengt skriver räcker det tyvärr inte att vara bäst på bildkvalitet (vilket jag nog tycker man kan säga att A7R II är utan att överdriva). För de som lever på fotografi (och då tänker jag inte främst på stockfotografer som Ola) finns det så mycket annat som måste till. Bara en sån sak att kameran saknar dubbla kortplatser gör att den är helt otänkbar för en stor grupp fotografer.

Ming Thein har skrivit ett blogginlägg som jag tycker på många bra sätt beskriver det som i princip är "fel" med alla spegelfria kameror (och han använder ändå Sony parallellt med sina Nikonkameror). Han har fått mycket skit för det blogginlägget, hatmejl och andra otrevligheter från folk som ständigt tar det personligt när någon kritiserar det märke just de råkar använda, men jag tycker som sagt det ligger mycket i det han skriver.

http://blog.mingthein.com/2015/11/03/how-to-design-mirrorless-right/

Inlägget är skrivet ur hans yrkesmässiga perspektiv, och mycket av det han kritiserar spelar mycket mindre eller rent av ingen roll för amatörfotografer. Eftersom A7R nu råkar kosta lika mycket eller mer som Canons och Nikons mest högupplösta kameror, tycker jag dock ändå att resonemanget är relevant också för hobbyister som jag i viss mån.

Antar att du skrev fel för A7r är mycket billig idag.

Ming har fått kritik för att han varit slarvig och slapp också och faktiskt inte bemödat sig om att sätta sig in i hur moderna spegellösa kameror kan konfigureras. Ett stort problem är att det är så många funktioner i moderna kameror som man inte kan styra bara med dedikerade rattar. Det funkar faktiskt inte på mindre kamerahus (se nedan).

Annars håller jag självfallet med om det mesta både du och Lennart skriver. Men jag framhärdar också i det jag säger efter att i går tillbringat 2 timmar med att skräddarsy min A7 II:as gränssnitt. Den tiden tar sig inte stresstestare av kameror normalt och det är ett visst problem.

Se även mina reflektioner kring den mest analoga digitala systemkamera som kanske någonsin gjorts. Det är inte helt oproblematiskt när dedikerade analoga reglage möter digital systemkamera.

Sen skulle jag bli verkligt förvånad om inte Sony kommer med en promodell typ A9 med klusigt kamrahus med massor av batterikraft och flera kortplatser och allt vad folk frågar efter inklusive top notch vädertätning även om den kommer vara lika spegellös som A7r II.

Problemet med A7:eek:rna är och har varit att de är så bra att de är klart bättre än exv. Canons high end modeller i vissa viktiga avseenden och att Canon haft grava problem att sluta detta gap trots att 5 år gått nu sedan Sony tog ett nytt kliv med sin sensorteknik. Det var även ett problem när exv. A55:an kom med SLT-tekniken och möjlighet att använda följande fasdetakt AF vid filmning samt att man utan rörlig spegel kunde hetsa upp seriebildtagningshastigheten till samma nivåer som Canikons dåvarande promodeller klarade av och det för en bråkdel av det de kostade. Just seriebildtagningshastighet har ju varit det som varit promodellernas adelsmärke många gånger.

Men Sony har ju hittills aldrig medvetet siktat på pro skiktet. De står med båda fötterna i konsumentmarknaden så problemet skulle jag vilja säga är att en del proffs trots det börjat använda konsumentmodeller som exv. A6000 professionellt av olika skäl. Ett har exv. varit Eye focus som uppskattas av många vid porträtt och bröllopsfoto (det gäller inte bara Gary Fong). Men de som gjort det har gjort sin kompromiss och lever med de begränsningar i batteritid exv. som en del proffs retar sig på.

Andra väljer en A6000 kanske för att spegeln går att vinkla, vilket alltså inte går på knappt en enda tjockkamera från Canon 2015. Så problemet är ju mycket att de som ska serva proffsen med sina proffskameror helt enkelt inte fixar det i stora stycken och då börjar en del proffs använda konsumentkameror för att få tillgång till en del av den nya teknik proffsleverantörerna vägrar stödja sina kunder med. Så både Canon och Nikon borde väl gå hem på kammaren och fundera lite över varför deras kunder är så pass missnöjda med sina dyra proffsmodeller att de skaffar en toycamera som A6000 från Sony istället för vissa jobb eller att stora skaror Canon-fotografer nu inte köper Canons 5Ds utan ett A7-hus av andra generationen istället. Jag har svårt att se det som något annat än ett klart underbetyg till Canons och Nikons sätt att sköta sina proffs- och entusiastkunder.
 
Senast ändrad:
För att förtydliga när det gäller anpassning av A7:eek:rna

Det finns 56 olika funktioner man kan använda när man konfigurerar sitt användargränsnitt i en modern A7:a, men bara 10 knappar att lägga dem på så man måste göra sina intelligenta val här. Vid sidan av det kan man knyta funktioner även till 12 stycken menyval som kan nås via den s.k. Fn-knappen som öppnar menyn. Dessa funktioner kan i hög grad styra via s.k. Quick Navi som är en översiktsvy man kan ta fram på bakdisplayen och välja funktioner från.

Sony skulle lätt kunna låta oss lägga in 12 menyval till under Fn för det finns massor av plats för det men det har inte skett ännu.

Det här gäller A7 II och det är möjligt att A7r II har ytterligare några funktioner som inte finns i A7 II.

Hur många analoganstrukna kameragränsnitt har 56 olika spakar, kranar och rattar för direkt access? KM D7D hade 25 och den är ett spak, kran och knappmonster som vi inte ser idag. Ni som har promodeller från Canon kan ju gå hem och räkna men jag undrar om det finns 25 reglage på dessa trots mycket större och blaffigare kamerahus än det KM D/D en gång försågs med..
 
Ja, vi vet att det går att konfigurera A7:eek:rna - det var inte det som var poängen med Mings blog hur många gånger du än upprepar det ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.