Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, vi vet att det går att konfigurera A7:eek:rna - det var inte det som var poängen med Mings blog hur många gånger du än upprepar det ;)

Nä men det är det som är poängen med en del av kritiken mot honom och hans bloggande.

Ja jag vet att en del vet att man måste konfigurera A7:eek:rna men det var ju inte det som var min poäng utan att alla funktioner faktiskt inte får plats på utsidan och att det är ett problem man måste ta till sig när man gör professionell användning av små kamerahus för konsumentmarknaden därför att de i vissa viktiga avseenden är bättre än de professionella verktygen. De flesta vet faktiskt inte att förhållandet är så illa som 5,6:1 mellan antalet funktioner som är valbara och antalet programmerbara knappar. Så det handlar om hårda prioriteringar verkligen om man ska bli nöjd med sin kompromiss för det handlar om ett ordentligt kompromissande.

Mycket kritik har riktats mot menysystemen som också är en del av "helhetsergonomin" och det med rätta. Kollar man t.ex. på AF-relaterade funktioner som borde gå att hålla ihop bättre så borde ju det vara något av det först a man borde ge sig på. För en novis är det nog idag ganska förvirrande att behöva tröska igenom en massa olika menyval för att få överblick och dessutom blir ju inte funktionernas utseende klart för än innan man aktiverat dem på någon knapp i gränssnittet ofta.

Är man inte beredd att ta den kompromissen så bör man avstå från dessa små kamerahus enligt min mening och särskilt bör varningsklockorna ringa om det är viktigt för en med stora kamerahus som har plats för fler knappar och rattar och man dessutom tror att det finns någon slags Work around som i ett slag skulle lösa alla de problemen. Formfaktorn är vad den är liksom och det är det svårt att rucka på. Små kamerahus är för de som prioriterar just den egenskapen för många andra är det någon form av dålig kompromiss som de förmodligen inte kommer att gilla att leva med.

Att man inte kan välja ett retro-hus från Sony med A7r II-funktionalitet är ju tråkigt för en del som gillar lättrade metallvred och rattar och föredrar man det och väljer något annat så kompromissar man med sensorstorlek (om man väljer MFT t.ex) eller bildkvalitet i största allmänhet
 
Senast ändrad:
Jag är inte förvånad alls, självklart att C/N dominerar stort eller totalt bland professionella. A7 serien hör väl inte hemma bland dessa gossar, handlar väl inte särskilt mycket om vanlig bra bildkvalitet utan en hel del andra fördelar, fins väl en mängd kameror som i princip skulle klara av många fotouppdrag, även APS-C kameror.

Det är väl inte alla fotouppdrag som består av hagel och storm kan jag tänka, invigning av ett nytt dagis i Brösarp eller liknande duger nog en D3300 alldeles utmärkt. men en månad i Sibirien då är nog tegelstenarna ett utmärkt val.


Det blir bara teorier av mig, professionella fotografer är inte dom uppbundna av avtal med serviceverkstäder, arbetsgivare, redaktioner, andra uppdragsgivare osv, hjälp mig vidare.

1DX och D4s kan väl allt från att pricka svalor i luften, dokumentera Sareks naturområde, kan säkert slå ner någon trilsken tältpinne också om det behövs, och ett batteri som räcker i en 8 dagar. C/N bygger dom kameror som yrkesfolket vill ha och önskar.


//Bengt.

Det är alltså professionella bildbyråfotografer som mer än någon annan har att tjäna på hög kvalitet. Bättre bilder säljer mer och beroende på bildbyrå, större bilder betalar mer.

Min gissning är att i våras var det lite nyhetens behag med dessa spegellösa. Numera ligger de spegellösa kvar i väskan för de var helt enkelt inte användarvänliga nog.
 
Andra väljer en A6000 kanske för att spegeln går att vinkla, vilket alltså inte går på knappt en enda tjockkamera från Canon 2015.
På nästan alla, snarare. (Speciellt om man håller sig till APS-C som ju A6000 har, och jag gissar att det ska stå skärmen och inte spegeln.)

Men vad tusan har detta att göra med Sony A7RII?
 
Konfigurera mera!

För mig är konfigureringsmöjligheter bara positivt. Jag tycker om att grotta ner mig i system som går att anpassa i all oändlighet (nästan ...) om möjligheter finns att få det precis som jag vill.

Men alla är ju inte som jag så Sony borde nog ha bättre defaultkonfigurering om en erfaren yrkesfotograf som Thein inte kan använda kameran utan att först behöva göra massor av konfigureringsinställningar. Jag misstänker att de flesta hellre använder en kamera för att ta bilder än för att konfigurera den.
 
På nästan alla, snarare. (Speciellt om man håller sig till APS-C som ju A6000 har, och jag gissar att det ska stå skärmen och inte spegeln.)

Men vad tusan har detta att göra med Sony A7RII?

Du läser selektivt ser jag. Det har i allra högsta grad att göra med den diskussion som har ältats här till leda om just problemen med att små kamerahus inte har lika stor yta som stora hus och därför inte kan ha samma ergonomiska förutsättningar. Påpekandet kring vikskärmar är ju att det faktiskt är en väldigt viktig sak som saknas på varenda Canon-hus av semipro eller promodell. Vikskärmar är ergonomi många tar för självklar idag och som t.o.m. får plats i pyttehus, men som alltså helt saknas på dessa dyra proffshus 2015, vilket kan tyckas anmärkningsvärt när man ser just pressprofotografer lyfta sina kameror med en hand och plåta utan en aning om hur det kommer bli eftersom de inte har skuggan av en chans att se det utan att ta stege med sig. Bara det är ett exempel som får mig att undra varför Canon blåser sina proanvändare på det verktyget i proffsverktygslådan.
 
Att Canon på en del modeller saknar vinklingsbar skärm är visserligen synd, men det har inget med de brister som finns i A7R II att göra. Som jag skrev så är t.ex. avsaknaden av dubbla kortplatser en mycket allvarlig brist, som gör att många fotografer inte kan använda A7R II för exempelvis bröllopsfotografering (även om de släpar med sig en ryggsäck full med batterier).
 
För mig är konfigureringsmöjligheter bara positivt. Jag tycker om att grotta ner mig i system som går att anpassa i all oändlighet (nästan ...) om möjligheter finns att få det precis som jag vill.

Men alla är ju inte som jag så Sony borde nog ha bättre defaultkonfigurering om en erfaren yrkesfotograf som Thein inte kan använda kameran utan att först behöva göra massor av konfigureringsinställningar. Jag misstänker att de flesta hellre använder en kamera för att ta bilder än för att konfigurera den.

Håller helt med på alla plan. Det var ju därför jag skrev det jag skrev ovan när jag påpekade Sonys slapphet med att lägga ut funktioner i Fn-menyn t.ex. som redan hade fasta val på hjul eller knappar. Åter andra knappar har man istället lämnat helt okonfigurerade. Det är faktiskt helt obegripligt och värt den kritik det får.

Det är självfallet så att en kamera ska funka rakt ur lådan. En bra default-konfiguration som kan funka för de flesta borde finnas på plats vid leverans (Sony har väl också "usability labs"??). Men det är ju trots det en uppgift för en kille som Ming Tein att upplysa läsarna om även kamerornas dolda egenskaper om han ska göra anspråk på att vara en bra testare och konsumentupplysare/vägledare.

Det är ju knappast heller så att kameran inte skulle gå att använda med den konfiguration den kommer med även om den kommer lämna mycket övrigt att önska för många användare.
 
Håller helt med på alla plan. Det var ju därför jag skrev det jag skrev ovan när jag påpekade Sonys slapphet med att lägga ut funktioner i Fn-menyn t.ex. som redan hade fasta val på hjul eller knappar. Åter andra knappar har man istället lämnat helt okonfigurerade. Det är faktiskt helt obegripligt och värt den kritik det får.

Det är självfallet så att en kamera ska funka rakt ur lådan. En bra default-konfiguration som kan funka för de flesta borde finnas på plats vid leverans (Sony har väl också "usability labs"??). Men det är ju trots det en uppgift för en kille som Ming Tein att upplysa läsarna om även kamerornas dolda egenskaper om han ska göra anspråk på att vara en bra testare och konsumentupplysare/vägledare.

Blogginlägget jag länkade till gör inga anspråk på att vara vägledande på något sätt, utan är Mings synpunkter på vad som saknas för honom i de spegelfria kamerorna (och jag håller med om de flesta punkterna). Att det går att konfigurera Sonys kameror åtgärdar såvitt jag kan se inte en enda av brister han listar.
 
För mig är konfigureringsmöjligheter bara positivt. Jag tycker om att grotta ner mig i system som går att anpassa i all oändlighet (nästan ...) om möjligheter finns att få det precis som jag vill.

Men alla är ju inte som jag så Sony borde nog ha bättre defaultkonfigurering om en erfaren yrkesfotograf som Thein inte kan använda kameran utan att först behöva göra massor av konfigureringsinställningar. Jag misstänker att de flesta hellre använder en kamera för att ta bilder än för att konfigurera den.

Brukar inte semiprokamerorna av DSLR typ ha mängder av customfunktioner, var det inte gamla 7D som hade en 28 customfunktioner, det liknar väl konfigurering eller var ligger skillnaden.
 
Det är alltså professionella bildbyråfotografer som mer än någon annan har att tjäna på hög kvalitet. Bättre bilder säljer mer och beroende på bildbyrå, större bilder betalar mer.

Min gissning är att i våras var det lite nyhetens behag med dessa spegellösa. Numera ligger de spegellösa kvar i väskan för de var helt enkelt inte användarvänliga nog.

Ja men så kan det vara, så jag förstår inte varför dom skulle köpa en A7RII och en 55f/1,8 plus någon mer lämpligt objektiv för 50 000 kr om dom har en D810 med ännu mer objektiv, fins väl inga jätteskillnader precis vad gäller bildkvalitet som sådan.

Även om det fins skäl att skälla på Sony bort i mellan, så tror jag inte tanken med A7RII var att försöka bryta sig in på den stora proffsmarknaden. Även om en kommande A8 eller vad dom kan komma att kalla den blir en något bättre kopia av D810 så tror jag inte för ett ögonblick att dom skulle byta till den i alla fall, kanske om Sony fick bygga och sälja en variant med Nikon fattning i något unikt avtal dom i mellan.
 
Blogginlägget jag länkade till gör inga anspråk på att vara vägledande på något sätt, utan är Mings synpunkter på vad som saknas för honom i de spegelfria kamerorna (och jag håller med om de flesta punkterna). Att det går att konfigurera Sonys kameror åtgärdar såvitt jag kan se inte en enda av brister han listar.

Hela nätet är fullt med Mings videobloggar. Han säger många saker Anders och han är ofta raljant, svepande och ganska slarvig som testare om man nu ska kalla honom det överhuvudtaget.
 
Många A7-trådar just nu...

Canon 5DSR vs Sony A7RII
Bästa recensionen med tonvikt på AF som jag stött på hittills. Visserligen skruttig skärm men 7-5 i blindtestet i Sonys favör känns ju lite kul.

https://www.youtube.com/watch?v=QunFg5v7ftA

Ja lite otippat så vann ju A7r II "low light focus test". Det bara visar att det är verkligt komplext detta med AF och prestanda under olika förhållanden och det handlar också en del om att faktiskt välja rätt inställningar. Jag tror att en del som ekar oreflekterat vad som är rådande dogmer kanske borde testa lite själva. Sanningar gäller heller inte för evigt. Utvecklingen rullar på så det är väl bra om vi uppdaterar oss lite ibland. Det händer att man blir förvånad.
 
Det där tror jag inte ett dugg på för det handlar mer om man vill bjuda på dedikerade rattar och spakar eller mer könlös men mer effektiv elektronik med omprogrammerbara knappar och rattar...

Det var rattar, spakar och kranar överallt men hur bra var det när man ändrade något och kameran kom i osynk med hur rattarna faktiskt stod. Föredrar den mer anpassningsbara elektroniken av det skälet faktiskt för den låter mig bestämma själv hur gränssnittet ska se ut. Det är ju så idag dessutom att moderna high end kameror har väldigt många fler funktioner man vill nå är det finns kanappar och rattar och då måste man lösa det smartare än med en massa rattar a la gammal analog kamera även om det är jäkligt snyggt och välgjort de Canon gjort i G5X.

...

Tyvärr har väl Ming haft lite svårt att lägga ner den tid som krävs alla gånger för att konfigurera en modern high end kamera som de ur Sonys A7-serie som just är goda exempel på gränssnitt som är i hög grad anpassningsbara efter användarens tycke och smak.

Missförstå mig rätt! Jag gillar verkligen gammal analog kamerateknik och älskar från min tid som ung i tillverkningsindustrin fint mekaniskt hantverk med hög precision men när det gäller moderna högteknologiska kameror så har jag svårt att se att det skulle vara en särskilt effektiv väg att förlora sig i drömmar om analoga mekaniska gränssnitt även om de är klart snyggare.

Det verkar som om du haft lite svårt att lägga ner den tid som krävs alla gånger för att läsa en blogpost. Dvs ca 5 minuter.

Om du gör det nästa gång, *innan* du dissar en bloggare eller blogpost, så upptäcker du kanske hur fel du har i dina kommentarer.

http://blog.mingthein.com/2015/11/03/how-to-design-mirrorless-right/

"Customizable menus and shortcuts – with no arbitrary limitation on assignable functions. Olympus gets this right, Sony is close."

"Direct exposure adjustments (user selectable) on wheels with adjustable directions – not hard settings because you cannot change rotation direction. Again, Olympus and Sony get this right."

"classical controls don’t work for digital"


Ming har fått kritik för att han varit slarvig och slapp också och faktiskt inte bemödat sig om att sätta sig in i hur moderna spegellösa kameror kan konfigureras. Ett stort problem är att det är så många funktioner i moderna kameror som man inte kan styra bara med dedikerade rattar. Det funkar faktiskt inte på mindre kamerahus (se nedan).

Se ovan.

"Den som har varit slarvig och slapp är du, som också och faktiskt inte bemödat sig läsa bloggar, eller vad bloggare skriver."

Ming gillar just den generella konfigurerbarheten hos Sony och Olympus.

Han gillar inte dedikerade rattar som emulerar gamla mekaniska kameror.

http://blog.mingthein.com/2015/11/03/how-to-design-mirrorless-right/
 
Hela nätet är fullt med Mings videobloggar. Han säger många saker Anders och han är ofta raljant, svepande och ganska slarvig som testare om man nu ska kalla honom det överhuvudtaget.
Ingen bloggare är en riktig testare. Varken Ming Thein eller Michael Reichmann testar kameror och objektiv i strikt mening. De provar om kameran passar dem själva och skriver vad de tycker. Några vidare objektiva mätningar och undersökningar gör de inte. Vill man ha sådana får man läsa Dpreview, Imaging Resource eller framförallt FOTO (på den tiden den tidningen fanns).

Att bli upprörd över att Ming Thein inte gillar ens favoritkamera är föga meningsfullt.
 
Att Canon på en del modeller saknar vinklingsbar skärm är visserligen synd, men det har inget med de brister som finns i A7R II att göra. Som jag skrev så är t.ex. avsaknaden av dubbla kortplatser en mycket allvarlig brist, som gör att många fotografer inte kan använda A7R II för exempelvis bröllopsfotografering (även om de släpar med sig en ryggsäck full med batterier).

Men det beror ju på vad det är för verktyg man är ute efter till bröllopet Anders och det handlar väl inte bara om många bilder utan om hur många bilder som sitter under svåra förhållanden. Canon har ju fortfarande som alla DSLR:er att leva med tre strålgångar som ska vara i synk och det klarar de ofta inte att hantera utan fokusproblem. Även FS är fullt av det. Vad jag vet så finns inget sådant om A7 II-serien skrivet än. Istället är det fokusprecision som är bl.a. A7r II:s adelsmärke = fler keepers och mindre behov av en massa minneskort. Det finns f.ö. riktigt stora kort idag som också är snabba. Men fler kort kan man ju ha även av andra skäl är klart.

Det finns ju fler än en som exv. upptäckt att eye focus, som dessutom i A7r II är följande, är det ultimata verktyget för att sätta fokus på närmaste öga med stor precision. (i A7 II är den inte det utan funkar bara i stillbild som det är nu med denna firmware och detsamma gäller A6000). Det gör sannolikt att en A7r II-fotograf inte behöver fylla alla dessa kort du talar om bara för att vara säker på att sätta fokus rätt på ögonen på brudpar och andra. Det behöver en A7r II-fotograf inte ägna så många tankar åt, vilket ger större kreativ frihet. En del talar om ett rent paradigmskifte i fototekniken här.

Om det dessutom är så att Sony-kameran något förvånande är bättre på att sätta fokus i "low light" som framgick av videon ovan så är det också ett plus. Ska du dessutom finlira med manuell fokus i en Canon med ljusstarka objektiv utan focus peaking i dåligt ljus så kommer du få stora problem för du kommer inte se något. I små spegellösa så fixar man det mycket enklare tack vara förstärkningen i EVF:en.

Det är ju sånt här som fått Gary Fong att välja Sony trots att det är en toy camera i mångas ögon och det är just det som är det stora problemet. Sony-kamerorna har verktyg som inte finns i Canons kameror och en del Canon-fotografer som väljer Sony av det skälet har svårt att fatta att de faktiskt måste göra kompromisser. Är det för jäkla mörkt så tar man dessutom som Sony-fotograf fram mörkerkameran A7s II.

Men Gary kör ofta med A6000 och eftersom en sådan kostar en skitsumma så kan man ha flera om man vill för nu kan du få ett hus för 5000 spänn. Även A6000 har ju som sagt eye focus. Han hävdar på fullt allvar att han kan ta bilder med sin A6000 som han skulle ha svårt att ta med sina gamla Canon-kameror och det bl.a. var därför han bytte.

Allt är gungor och karuseller Anders. Man kan inte göra jämförelser och bara räkna "bankböckerna/debet" och skita i "skulderna/kredit" utan varenda kamera har seriösa svagheter att förhålla sig till (det Gunnar kallar Gunnars lag). Ett proffs saknar säker sina dubbla minneskortfack och inte minst batterikapaciteten men personligen så ser jag ju ett antal funktioner i de nya A7:eek:rna som är väl så allvarliga luckor i dessa promodeller från Canon. Jag kollade verkligen Canons hela line up hos Scandinavian i deras nya butik och de har verkligen helt skitit i detta med vinklingsbar skärm i sina bättre modeller. De har ingen peaking, de har ingen eye focus. Ingen IBIS heller men massor av ostabiliserade objektiv har man. Pratar vi bildkvalitet som en del gjort ovan så började ju denna tråd med en jämförande bildkvalitetstest mellan 5Ds, gamla A7r och A7r II och 5Ds kunde ju inte ens mäta sig med min gamla A7r-Bettan.

Hela problemet med Canon-folkets yrvakna intresse för Sony-kameror är att man inte vill ta till sig riktigt att man faktiskt måste göra en del kompromisser för att få tillgång till de funktioner och de kvaliteter som Canon faktiskt inte kan matcha överhuvudtaget idag. Skulle det inte vara på det sättet skulle vi inte ha den här debatten för då skulle inte intresset finnas. Det är väl självklart att en A7:a inte kan vara en klunsig prokamera. Det har faktiskt aldrig varit designmålet med denna plattform. Men en klunsig prokamera kan heller aldrig få de egenskaper en A7:a har i grunden. Sen är det lite olyckligt att Sony är så överlägset teknikledande idag på vissa områden att Canon-folket inte ser någon annan råd än att köpa kamerahus de ofta i grunden inte vill ha. Det är ju så kompromissen ser ut. Väljer man en A7:a ändå så är det nog bara att gilla läget faktiskt för den kommer inte växa hur mycket du än skäller på den.
 
Det var ett väldans långt svar på något som inte kräver det. Som bröllopsfotograf är det i princip ett måste att ha dubbla kortplatser, eftersom minneskort faktiskt kan sluta fungera. Det finns inte i A7R II (eller någon annan A7-kamera).
 
Det var ett väldans långt svar på något som inte kräver det. Som bröllopsfotograf är det i princip ett måste att ha dubbla kortplatser, eftersom minneskort faktiskt kan sluta fungera. Det finns inte i A7R II (eller någon annan A7-kamera).

Nä det är det väl inte om du har flera A6000 slit och släng kameror för 5000:- spänn att växla mellan som Gary har. En A7 II kostar knappt hälften av en D5s eller A7r II om man nu vill ha en sådan som backup istället.

Klart att det krävs ett långt svar för detta eftersom det faktiskt finns ganska mycket att säga om detta. Det jag tycker mig se i en del av denna debatt är väl lite brist på fantasi men de Canon-människor som skaffar sig Sony-hus får nog skaffa sig lite sån om de vill komma åt de funktioner som Canon-systemet så klart saknar idag och om de inte ska känna sig helt olyckliga med sina kameraval.

Det är en ny tid nu Anders om du missat det. En del Canon-användare som är mer nyfikna än de som fortfarande sitter kvar och ältar alla problem kring A7:eek:r här på Fotosidan har istället valt att se alla nya möjligheter de nu kan få, istället för att stå kvar på Canons perrong och titta på alla andra tåg som åker förbi. Det är korsdrag i Canons skyddade verkstad nu och äntligen kan folk välja utrustning från mängder av tillverkare och använda dessa grejor ihop med Sonys hus. Inlåsningens tid är förbi.
 
Ja men så kan det vara, så jag förstår inte varför dom skulle köpa en A7RII och en 55f/1,8 plus någon mer lämpligt objektiv för 50 000 kr om dom har en D810 med ännu mer objektiv, fins väl inga jätteskillnader precis vad gäller bildkvalitet som sådan.

Även om det fins skäl att skälla på Sony bort i mellan, så tror jag inte tanken med A7RII var att försöka bryta sig in på den stora proffsmarknaden. Även om en kommande A8 eller vad dom kan komma att kalla den blir en något bättre kopia av D810 så tror jag inte för ett ögonblick att dom skulle byta till den i alla fall, kanske om Sony fick bygga och sälja en variant med Nikon fattning i något unikt avtal dom i mellan.

Vad jag vet var det enbart canonfotografer som "provade" Sony. Inte en enda nikonfotograf.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.