En sak som slog mig igår är att det i tysthet verkar som om det skett ett paradigmskifte hos Sony och det är det vi nu ser påtagliga effekter av. Jag tror inte jag var ensam om att fråga mig tidigare varför Sony under så lång tid lät Nikon ha monopol på högupplösande FF-kameror med marknadens bästa sensor i D800 och D800E så länge och dessutom med sensorer som tillverkats av Sony. Det är fortfarande en gåta för mig.
Sony har till skillnad från Nikon kontroll på hela tillverkningskedjan från ax till limpa genom att de faktiskt tillverkar marknadens bästa sensorer parallellt med att de tillverkar kameror med dessa sensorer i. Sony är alltså en av de största komponenttillverkarna på kameramarknaden och den divisionen har säkert haft sin egen agenda en längre tid men vad det verkar nu så har det till sist skett en rättning i ledet.
Nu har Sony fullt ut utnyttjat att de faktiskt har tillverkningen "in house" av världens bästa sensorer. De har äntligen börjat prioritera sin egen kameratillverkning på ett sätt som de inte gjort tidigare och resultaten av det är dramatiska. Det finns inga Nikon-hus än med världens första bakbelysta FF-sensor och det finns framförallt inga spegellösa med FF och det senaste i sensorväg från någon konkurrent.
Det här är enbart personliga och lösa spekulationer ifrån din sida - dessutom helt felaktiga.
Sony gör i verkligheten
precis tvärt emot ditt drömmande/önsketänkade ovan.
De har precis beslutat att bryta loss sensortillverkningen helt ifrån den enhet som även har ansvaret för kameror, dvs Sony Device Solutions Business Group.
Sensordivisionen har tidigare agerat relativt självständigt ifrån kameradivisionen, men för att helt säkra denna självständinghet så har de valt att skapa täta skott emellan dessa två affärsintressen, genom att lägga sensortillverkningen i ett helt eget fristående bolag, Sony Semiconductor Solutions Corporation.
De vill helt enkelt inte riskera sin extremt lönsamma och växande sensortillverkining, genom att på något minsta sätt riskera att suboptimalisera denna med eventuella beslut som är relaterade till att gynna deras egen kameratillverkning. De vill helt enkelt säkra sin totala frihet och oberoende på detta sätt, och göra det tydligt både internt inom bolaget, såväl som externt emot marknaden.
Dvs precis helt motsatt emot det egna påhittade scenario du skisserar på i den text jag citerar.
Paradigmskifte? Ja, absolut - men tvärt emot det som du fantiserar/spekulerar vilt ikring.
Smart drag av Sony om du frågar mig.